I udało się. Nowe oświetlenie w rowerze. HID 35W.

...wszystko związane z lampami wyładowczymi, HID i nie tylko...
Awatar użytkownika
androot
Posty: 79
Rejestracja: czwartek 15 lis 2007, 14:55

I udało się. Nowe oświetlenie w rowerze. HID 35W.

Post autor: androot »

Wykorzystując palnik D2S i przerobioną trochę oprawę reflektora drogowego wykonałem oświetlenie do roweru :) Palnik, przetwornica (chinskiej firmy) oraz reflektor pochodzą z serwisu aukcyjnego. Akumulator już miałem od poprzedniej wersji oświetlenia na reflektorku halogenowym.

Obrazek

Obrazek

Akumulator i włącznik:
Obrazek

Spot uzyskany w odległości 1m przy ustawieniach: 1/1600 F2.8 ISO100
Obrazek
Awatar użytkownika
lennin
Posty: 2104
Rejestracja: piątek 04 sty 2008, 19:31
Lokalizacja: Łódź

Post autor: lennin »

Ja mam tylko nadzieje ze nie bedziesz musial jechać w ulewe :) Czy sie myle ze to może być niebezpieczne?
Obrazek Obrazek
Czy to jakaś nowa niesprecyzowana choroba? .....światła, światła więcej ŚWIATŁAObrazek Obrazek
Awatar użytkownika
androot
Posty: 79
Rejestracja: czwartek 15 lis 2007, 14:55

Post autor: androot »

Dlaczego ma być niebezpieczne? 25kV występuje przy zapłonie. W czasie pracy jest ok. 85V. Jak pogorszy się jakość izolacji to conajwyżej utlenia się styki/przewody. Niebezpieczny jest przepływ prądu o dużym natężeniu. Żeby do tego doszło musiałbym złapać oba przewody naraz i jednocześnie musiałby ktoś odpalić lampę.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Androot, dawno Cie nie było, fajnie, że wróciłeś ;-)
Tak się włąśnie zastanawiałem czy po twoich ostatnich pytaniach i zainteresowaniu HIDem wrócisz właśnie z czymś takim, no i proszę ;-)
Podaswz torszkę więcej szczególów technicznych?Pobór oprądu, czas działania, ta fotka mi niewiele mówi, ale gdybys tak w terenie machnał, porównując do czegos innego-było by fajnie :mrgreen:
Miałeś jakieś kłopoty z uruchomieniem?
jakie?
c++

Post autor: c++ »

Bardzo fajne... eee... światełko :)

A to jest legalne, żeby w rowerze mieć takie oświetlenie??

Jak z utrzymaniem wszystkiego na wybojach??
Awatar użytkownika
night_82
Posty: 335
Rejestracja: czwartek 13 gru 2007, 20:46
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: night_82 »

Jeśli nieoślepia innych użytkowników drogi, a pozatym jest w przepisach że rower ma być oświetlony, nie ma natomiast nic jakie to ma byc oświetlenie, ważne by był widoczny rower i rowerzysta i było widac drogę gdzie sie jedzie
Awatar użytkownika
androot
Posty: 79
Rejestracja: czwartek 15 lis 2007, 14:55

Post autor: androot »

Jak mam coś ciekawego do pochwalenia się to zaglądam na forum :)
Nie mierzyłem parametrów przetwornicy. Obecnie zasilam to z akumulatora żelowego 12V 7Ah. W przyszłości zastąpią go akumulatory Li-ion (już kupione).
Jeśli chodzi o zdjęcia w terenie to na pewno zrobię i wrzucę tutaj. Można sobie wyobrazić jak świeci - to po prostu pojedyńcze, xenonowe światła długie z samochodu.
Oprawka reflektora jest firmy Wessem i była pod żarówkę halogenową H3. Przerobiłem trochę mocowanie i wpiąłem palnik który ma podstawkę H1.
Trochę zabawy było z ustaleniem głębokości wsunięcia palnika w odbłyśnik, ale wyszło to dość dobrze.
Światło nie oślepia zbytnio. Starałem się skierować je ku ziemi.
Widoczny na zdjęciu włącznik był wcześniej ściemniaczem PWM do halogena (też mojej konstrukcji :) Zmieniłem program w mikrokontrolerze i teraz działa tak:
1. Po naciśnięciu górnego przycisku załącza się światło i dioda (dwukolorowa) świeci na zielono. Jeśli napięcie na akku jest niższe od 9V to nie da się załączyć i dioda zaświeca się na czerwono na kilka sekund.
2. Po naciśnięciu dolnego przycisku lampa wyłącza się.
3. Jeśli napięcie na akumulatorze po 15s od włączenia (czyli minie największy pobór prądu przetwornicy) spadnie poniżej 9V lampa gaśnie i zaświeca się dioda czerowna (kilka sek).
Mocowanie jest dosyć solidne (nadruk Cateye) i pochodzi od przedniego albo tylnego wspornika odblasku rowerowego. W czasie nierówności na drodze (u nas to normalne) lampa i snop światła trochę się kołysze, ale dzięki temu jest zapewniona amortyzacja lampy.
c++

Post autor: c++ »

Aha- to ok- ale moje obawy były- bo gdzieś wyczytałem, że kilkusekundowe popatrzenie w latarke HID może grozić utratą albo wadą wzroku.
Chociaż- patrzyłem na światła w "moim" aucie- nic sie nie stało. :)

Tylko pogratulować wspaniałej lampki ;)
Awatar użytkownika
midi
Posty: 1208
Rejestracja: niedziela 20 sty 2008, 21:04
Lokalizacja: Radom

Post autor: midi »

Ja też miałem się zabrać za konstrukcję latarki HID, kupiłem zestaw z allegro o temperaturze barwy 4300,jak zestaw przyszedł pomyślałem że w sumie mogę dla próby zamontować to w swoim aucie ( mam światła soczewkowe więc się nadaje ) i wiecie co już ich z tamtąd nie wyjąłem, teraz dopiero widzę w nocy gdzie jadę, naprawdę za takie pieniądze ( dałem 230zł) nie spodziewałem się takiego efektu. Nic projekt przesunie się w czasie ale pewnie powstanie niebawem, mam dwa halogeny soczewkowe i wiem jak je wykorzystać.
Androot, masz kawał lampy na rowerku, samochody poczują respekt przed tobą jak zobaczą takie światełko w lusterku, niezła robota i super pomysł, napisz ile czasu może to świecić na tym akumulatorze, ile pobiera prądu z aku.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
androot
Posty: 79
Rejestracja: czwartek 15 lis 2007, 14:55

Post autor: androot »

A świeci sobie tak:

0,5sek F2.8 ISO100
Obrazek

1/5sek F2.8 ISO100
Obrazek

1/5sek F2.8 ISO100
Obrazek

1/30sek F2.8 ISO100
Obrazek

Mogę powiedzieć, że na 3 pierwszych zdjęciach wygląda to tak jak ja to widziałem. Było ciemno jedynie światła w oddali (park AWF w Krakowie).

http://pl.youtube.com/watch?v=xq0tsrRJRpk
Ostatnio zmieniony poniedziałek 11 lut 2008, 21:58 przez androot, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Dzięki za foty....żeby mieć porównanie musiał bym teraz leciec ze swoim aparatem zdjęcia na tej samej preselekcji robić...
A nie masz tam w kieszeni jakiejś popularnej latareczki, co by było z czym porównywać?Chociaż nie wiem czy tu nie lepsze były by światła samochodowe ;-)
Czekamy na filmik ;-)
Awatar użytkownika
androot
Posty: 79
Rejestracja: czwartek 15 lis 2007, 14:55

Post autor: androot »

Poboru prądu nie udało mi się pomierzyć bo moje przewody do multimetru mają zbyt dużą rezystancję i przetwornica wariuje. Musiałbym wziąść jakiś rezystor jako bocznik i pomierzyć.

Poniżej obiecane zdjęcia HID'a w porównaniu z moja latarka na 1xCree przy 1A (ok. 170lm).

HID:
Obrazek

Obrazek

Latarka LED Cree:
Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony czwartek 14 lut 2008, 14:51 przez androot, łącznie zmieniany 1 raz.
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

Z tego wynika ze oświetlenie na 2 LEDach spokojnie wystarczy i trzecia nie potrzebna.
Awatar użytkownika
bosss
Posty: 111
Rejestracja: czwartek 15 lis 2007, 21:56
Lokalizacja: jestem?

Post autor: bosss »

Nono gratuluje udanego projektu... :mrgreen: Przedstaw jak to wyglada jesli chodzi o koszty oraz gdzie mozna nabyc czesc do tekiego oswietlenia rowerowego :twisted: Z checia przy jakiejs wolnej gotówce zrobil bym sobie xenoa do roweru;)
EDC: Nitecore Sens Mini CR2
Backup: Fenix PD12 CR123
Czołówka: Fenix HP05
Thrower: SkyRay KING
Rower: Nitecore P25 Smilodon
Awatar użytkownika
pawelsz
Posty: 1706
Rejestracja: wtorek 13 lis 2007, 11:36
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: pawelsz »

bardzo fajnie i MOCNO wyszło - gratulacje
ODPOWIEDZ