Zabezpieczenie 24V na przewód typu UTP

Czyli wszystko co potrzebne prawdziwemu DIY'owi;) Porady, pytania i opisy używanego przez nas sprzętu.
Awatar użytkownika
Sosenia
Posty: 426
Rejestracja: środa 01 gru 2010, 14:38
Lokalizacja: ZG

Zabezpieczenie 24V na przewód typu UTP

Post autor: Sosenia »

Witajcie,

miałem swego czasu taką fanaberię, żeby zbudować sobie odrobinę mądrzejszą instalację elektryczną w domu. I tak mam przełączniki światła dzwonkowe (chwilowe) na skrętce UTP, każdy punkt (gniazdko, przełącznik, pojedyncza żarówka) podłączona osobnym przewodem. W przypadku przełączników nawet po 2-3 kable UTP. Zasilanie sygnałów na 24V, bo takie jest zasilanie sterownika PLC, który wszystkim w domu włada.

Chwilowo, zasilanie 24V do przełączników/czujników itp. podłączone jest bez żadnego zabezpieczenia, więc w przypadku zwarcia w jakimkolwiek punkcie końcowym cała moc zasilacza idzie przez skrętkę. Niezbyt obiecująca perspektywa... Zastanawiam się nad jakimś układem zabezpieczającym przed zwarciem/przeciążeniem linii biegnącej po UTP.

Teraz kilka założeń - o ile do większości przełączników moge wpiąć jedno zabezpieczenie na kilka przewodów (nie spodziewam się jednoczesnego przyciśnięcia kilku przełączników naraz) to niektóre linie będą stale zasilać oddalone układy z czujnikami, np. Arduino + kilka DS18B20 + TTL<>RS485, i tu, wiadomo, jedno zabezpieczenie na kanał...

Najprosztszym rozwiązaniem wydaje mi się zrobienie większego (więcej kanałów) układu z bezpiecznikami polimerowymi wpiętymi szeregowo w kanał na wzór np. tego do zabezpieczania kamer CCTV: http://www.ctr.pl/produkty/akcesoria-do ... mrb579.htm
Oczywiście prąd bezpiecznika dobiorę doświadczalnie do danego przewodu UTP. I może też niekoniecznie złącza ARK, bo zajmą relatywnie dużo miejsca.

Mam pewne pojęcie o elektryce i elektronice, ale nie jestem specjalistą, chciałbym sie upewnić, czy nie popełniam tutaj żadnego nieznanego mi błędu? Czy macie jakieś inne pomysły lub sugestie co do tego?

Pozdrawiam :)
S2+: XM-L2 U2-1B 2.1A || XM-L2 T6-4C 2.1A || (MOD) XP-E2 Red 1.4A || 365nm Nichia UV
S2 XP-L HI 2.8A || BLF Q8 || Skilhunt H03 NW || Astrolux C8 XP-L HI 3B || KDLITKER C8.2 XHP35 HI NW || L6 XHP70 N2-3A || L2 XP-L HI V2-1A
ptja
Posty: 2414
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

Bezpieczniki polimerowe to IMHO dobry pomysł, ale możesz też np. włączyć szeregowo na stałe rezystory w liniach, które nie zasilają, a jedynie mają nieść sygnały.
24V to może być za dużo do zasilania arduino bezpośrednio (ale pewnie to uwzględniłeś).
Zaciekawiło mnie: po co aż trzy kable (24 przewody!) do przełącznika?
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Awatar użytkownika
Sosenia
Posty: 426
Rejestracja: środa 01 gru 2010, 14:38
Lokalizacja: ZG

Post autor: Sosenia »

Próbowałem coś kombinować z rezystorami na linii sygnałowej DQ dla interfejsu 1-Wire w DS18B20 z Arduino, na przewodzie 20cm działało z rezystorem mniejszym od 47&#937;. Przy większej odleglości będzie jeszcze mniej... chyba, że mówimy o czymś zupełnie innym..? Czy mógłbyś nieco rozwinąć?

Z zasilaniem Arduino to jeszcze inna sprawa... Albo przetwornica step-down z 24V na 5V obok arduino, albo nieco ponad 5V na linii (zależy jak wyjdą spadki po drodze z szafy do Arduino), albo po prostu zasilanie np. ładowarką USB z jakiegoś gniazda 230V w okolicy...

Może za bardzo uogólniłem, 24 przewody to dla przykładu:
2 przewody na każdy przełącznik, + i - (jak np. są 4 przełączniki to zużywam 8 przewodów)
3 przewody dla czujnika temperatury DS18B20
Reszta idzie na zapas, albo na coś, co jeszcze wymyslę. Może jakiś sygnalizator LED? Inny czujnik? nie wiem :) Mogłem oszczędniej, np. wspólny minus, ale tym będę się martwić, jak gdziekolwiek i o ilekolwiek zabraknie... UTP jest tani, to i dałem więcej na zaś.
S2+: XM-L2 U2-1B 2.1A || XM-L2 T6-4C 2.1A || (MOD) XP-E2 Red 1.4A || 365nm Nichia UV
S2 XP-L HI 2.8A || BLF Q8 || Skilhunt H03 NW || Astrolux C8 XP-L HI 3B || KDLITKER C8.2 XHP35 HI NW || L6 XHP70 N2-3A || L2 XP-L HI V2-1A
ptja
Posty: 2414
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

Sosenia pisze:/.../Z zasilaniem Arduino to jeszcze inna sprawa... Albo przetwornica step-down z 24V na 5V obok arduino, albo nieco ponad 5V na linii (zależy jak wyjdą spadki po drodze z szafy do Arduino), albo po prostu zasilanie np. ładowarką USB z jakiegoś gniazda 230V w okolicy...
https://playground.arduino.cc/Learning/WhatAdapter
Przy 24V po pierwsze może zostać przekroczone maksymalne napięcie stabilizatora, a po drugie moc w nim tracona (prąd zasilania razy ca 19V) może być zbyt duża i stabilizator ulegnie uszkodzeniu albo zadziała zabezpieczenie i się wyłączy.

Arduino mają na płytce stabilizator 5V więc przetwornica powinna dostarczać troszkę więcej, np. 7V. Zasilanie lokalnie z gniazdka jest IMHO bez sensu, bo centralne zasilanie może być w łatwy sposób uzupełnione podtrzymanie akumulatorem, a przy rozproszonym znacznie o to trudniej.

Zasilania 1-wire z 24V to w ogóle sobie nie wyobrażam.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Awatar użytkownika
Sosenia
Posty: 426
Rejestracja: środa 01 gru 2010, 14:38
Lokalizacja: ZG

Post autor: Sosenia »

ptja pisze:Przy 24V po pierwsze może zostać przekroczone maksymalne napięcie stabilizatora
(...)
Zasilania 1-wire z 24V to w ogóle sobie nie wyobrażam.
Trochę się minęliśmy z rozumowaniem :)
Napięcie 24V w punkcie, gdzie jest Arduino będzie redukowane do 5V za pomocą np. TAKIEJ przetwornicy, bezpośrednio do Arduino nie podłączę 24V. A przy 1-Wire to też nie 24V, to będzie sterowane i zasilanie już z Arduino. A i wcale nie muszę zasilać wszystkiego z tego zasilacza... Mogę postawić obok drugi, np 5V, np. właśnie do Arduino.

Opcja 1:
Zasilacz 24V <-> bezpiecznik <--- długi przewód UTP ---> przetwornica step-down do 5V <-> Arduino <-> czujniki 1-Wire

Opcja 2:
Zasilacz 24V <-> bezpiecznik <-> przetwornica step-down do &#8776;5V <--- długi przewód UTP ---> Arduino <-> czujniki 1-Wire
S2+: XM-L2 U2-1B 2.1A || XM-L2 T6-4C 2.1A || (MOD) XP-E2 Red 1.4A || 365nm Nichia UV
S2 XP-L HI 2.8A || BLF Q8 || Skilhunt H03 NW || Astrolux C8 XP-L HI 3B || KDLITKER C8.2 XHP35 HI NW || L6 XHP70 N2-3A || L2 XP-L HI V2-1A
Newmax
Posty: 54
Rejestracja: czwartek 28 sty 2016, 11:46
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: Newmax »

Kolego płytkę którą wybrałeś z bezpiecznikami polimerowymi to bardzo dobre rozwiązanie. Nie raz uruchamiałem taką instalację w domach i też takie rozwiązanie stosowałem ale jest w tym pewien minus a mianowicie bezpiecznik polimerowy nie jest wieczny i też ulega uszkodzeniu i w tedy musisz rozpiąć cały moduł aby wylutować uszkodzony i wlutować nowy. Miałem już taki przypadek i szlak mnie trafiał od tamtej pory stosuje już tylko moduły z bezpiecznikami topikowymi.
ODPOWIEDZ