COBy ze zintegrowanym zasilaczem na 230V

gdzie i jak kupować oraz nasze o tym opinie
GanzConrad
Posty: 879
Rejestracja: wtorek 14 paź 2014, 20:44
Lokalizacja: Słupsk

Post autor: GanzConrad »

greg, moja teoria niestety wymaga korekty: nie ma problemu, dopóki jesteś nieświadomy lub mimo świadomości nie zastanawiasz się nad tym ;-)
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

Znaczy, zaraziliśmy Cię strobofobią ;-)
Sterownik extended v3.5 HE <klik>
Instrukcje sterowników w PDF <klik>

kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Gdzie dajesz ten kondesator? Za mostkiem tak jak w nocie tego drivera? Może się pobawię.

Dioda wróciła na radiator i świeci tak jak wcześniej, nic jej nie jest, choć nie porównywałem z innym egzemplarzem. To chyba dowodzi że są całkiem idioto-odporne i mogą pracować w ciężkich warunkach. Żywotność swoją drogą, ale na pewno się nie uszkodzą przy jakiejś awarii chłodzenia - typu odklejenie się od obudowy :)
ptja
Posty: 2414
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

Może te drivery zmniejszają prąd przy wzroście temperatury?
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
GanzConrad
Posty: 879
Rejestracja: wtorek 14 paź 2014, 20:44
Lokalizacja: Słupsk

Post autor: GanzConrad »

greg pisze:Znaczy, zaraziliśmy Cię strobofobią ;-)
niestety, schiza gotowa ;-)
Manekinen pisze:Gdzie dajesz ten kondesator? Za mostkiem tak jak w nocie tego drivera?
dokładnie
ptja pisze:Może te drivery zmniejszają prąd przy wzroście temperatury?
możliwe, nie testowałem, ale niewiele to daje, bo np. w przypadku drivera zonopo 8260 padają same ledy. Chłodzenie było porządne, jeden panel załatwiłem sam, 3 inne padły same z siebie (po roku, może więcej), więc dochodzę do wniosku, że chinole specjalnie ładują w LEDy większą moc niż napisane na produkcie.
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

ptja, zmniejszają, w nocie jest wykres http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?p=235575#235575

Ale żeby to zadziałało, nie mogą mieć chłodzenia tak żeby się nagrzewały razem z emiterami. Jak podłoże jest przykręcone do radiatora, to obniżenie prądu nigdy nie nastąpi, chyba że wszystko się mocno nagrzeje. Ale gdyby miały to ustawione ze 20 stopni niżej (o ile to w ogóle jest planowana funkcja a nie coś co się dzieje z przegrzania) to diody mogłyby pracować w bezpiecznych temperaturach. Można by też jakoś przerobić te podłoża żeby drivery nie miały chłodzenia, wtedy by to miało sens :) To, albo zwyczajne zmniejszenie mocy. A najlepiej to od razu kupować wersję 30W która będzie miała dużo lepsze warunki :)
piotrasta
Posty: 41
Rejestracja: sobota 14 mar 2015, 01:58
Lokalizacja: bdg

Post autor: piotrasta »

Witajcie chciałbym te wspaniałe ledy umieścić w garażu. W związku z tym mam pytanie można gdzieś kupić porządne obudowy do tego typu lampy?
Znalazłem takie soczewki (bynajmniej tak jest to opisane)(?) https://www.aliexpress.com/store/produc ... .32.SXjN0q
Korzystał już ktoś z tego typu soczewek? Chodzi mi o to czy do płaskiego radiatora przykręcam cob-a na top tę soczewkę czy też miejsce pod cob musi być wpuszczone wyfrezowane w radiator?
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Te reflektory będą pasowały tylko do COBów bez dodatkowej elektroniki w bliskim sąsiedztwie samych diod. Do tych ze zintegrowanym zasilaczem nie bardzo, reflektor nie wejdzie na swoje miejsce. A przynajmniej tak to wygląda ze zdjęć. No i to nie jest kompletna obudowa, sam przód. I strasznie dziadoski ten reflektor, niewiele on tam zmieni.

No i po co obudowa? Przykręć do radiatora, zabezpiecz elektrycznie miejsce lutowania przewodów, i tyle. No i mile widziany przewód ochronny przykręcony do radiatora... nigdy nic nie wiadomo...

Ja z 4 tytułowych COBów zrobiłem sobie "lampkę" roboczą, wali po gałach jak 3x 500W halogeny :) Potem wrzucę jakieś foto.
piotrasta
Posty: 41
Rejestracja: sobota 14 mar 2015, 01:58
Lokalizacja: bdg

Post autor: piotrasta »

No i po co obudowa?
W jakimś stopni zabezpiecza leda przed kurzem i wilgocią itp.
No i to nie jest kompletna obudowa, sam przód.
Tyłem tej obudowy byłby radiator.
GanzConrad
Posty: 879
Rejestracja: wtorek 14 paź 2014, 20:44
Lokalizacja: Słupsk

Post autor: GanzConrad »

"Trochę" się pobawiłem tymi COBami i niestety dochodzę do wniosku, że to straszne g..wno:
- jakość światła nie powala
- ilość również (w porównaniu do innych LEDów)
- specjalnie ładowany większy prąd niż powinien być
- stroboskop
aby pozbyć się stroboskopu należy:
a) zeskrobać silikon i oczyścić mcpcb
b) zmienić rezystory aby zmniejszyć prąd
c) lutowanie bezołowiowej cyny na aluminiowym mcpcb jest upierdliwe
d) dolutować kondensator
e) do tego rezystor 1-2M rozładowujący kondensator (likwiduje żarzenie)
Kupa roboty, a efekt nie powala.
Jeśli już kupować to wersję 10W, bo brak na niej silikonu oraz łatwo dopasować radiatory ze starych procesorów.
Generalnie do piwnicy/warsztatu może być :roll:
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

GanzConrad pisze:dochodzę do wniosku, że to straszne g..wno
A czegoś się spodziewał za 2.5$? Za taką cenę to jest na prawdę dobrze. Gdybyś wydał 25$ to można jak najbardziej marudzić :)

Coś takiego zmontowałem. Obudowa po ATX, wentylator na swoim miejscu, również gniazdo zasilania i przełącznik. Całą pozostałą część wypełnia masywny radiator. 4 diody przykręcone na wierzch, połączenia zabezpieczone, całość pomalowałem szprajem zasłaniając tylko same emitery. Z wierzchu pleksi, a przewód ochronny podłączony do obudowy - więc jest bezpiecznie o ile nie wpadnie to do wody. Ramka (stojak) po zwykłym halogenie po którym przejechał bus i tylko tyle po nim zostało. Też pomalowane. Jedna para diod połączona na stałe, a druga przez widoczny przełącznik oraz przez wyłącznik termiczny 75°C. W temperaturze pokojowej jedna para diod nagrzewa radiator do 60°C, ale to zależy od punktu w którym mierzymy - uśredniam. Dwie pary diod nagrzewają ponad 75°C aż do zadziałania wyłącznika, wyłącznik trzyma przez jakąś minutę do 70°C i załącza, i świeci pełną mocą przez kolejne 5 minut. Będę musiał go wymienić na 85°C albo przenieść na drugą stronę na bezpośredni nadmuch powietrza gdzie jest chłodniej. Szkoda że nie mogę dmuchać na cały radiator ale tylko na 2/3 ale i tak jest ok. Jeszcze nie mam zasilania dla wentylatora, czekam na zasilacze z ali - KLIK. Nie chciało mi się bawić w usuwanie stroboskopu, zobaczę jak to się będzie sprawdzać w obecnym stanie. Fotki ze środka pokażę przy okazji jak będę montował zasilacz, choć nic tam ciekawego nie ma.

Obrazek Obrazek Obrazek

Chciałem jeszcze z czymś to porównać jeśli chodzi o jasność ale na razie nie mam warunków.
ptja
Posty: 2414
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

Dlaczego do zasilania wentylatora wybrałeś zasilacz stałoprądowy?
Ostatnio zmieniony niedziela 05 lut 2017, 17:42 przez ptja, łącznie zmieniany 1 raz.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Bo jest najtańszy, 0.47$/szt przy 10szt. Niczym innym się nie kierowałem. Powinien się sprawdzić :)
ptja
Posty: 2414
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

tisher pisze:ObrazekObrazek
jeśli dobrze rozumiem, to rezystancja termiczna między strukturą LED, a zewnętrzną częścią obudowy to ok. 0,4 K/W? To wydaje się bardzo mało.
Rozważam zastosowanie termostatu jako "zabezpieczenia ostatniej szansy" dla COBa (nie na 230V, przykładowy obrazek termostatu) i zastanawiam się nad temperaturą, jaką bezpiecznie dla diody może osiągnąć radiator.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Dla XM-Lki kiedyś liczyłem to i wyszło 80-85 stopni na radiatorze jako bezpieczne maksimum, przy założeniu, że użyte podłoże ma 2W/mK. Gdzieś w starym temacie na forum jest arkusz w exelu, gdzie była liczona temperatura struktury (nie mojego autorstwa) i podmieniając dane i uzupełniając o brakujące złącza można bardzo dokładnie obliczyć temperaturę (porównywałem obliczenia z pomiarami temperatury oscyloskopem). Pewnie mam kopię tego na zewn dysku ale ze znalezieniem będzie większy problem.
ODPOWIEDZ