Jaki przekrój przewodu do instalacji samochodowej ?

Wszystko co świeci na czterech kółkach;)
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Jaki przekrój przewodu do instalacji samochodowej ?

Post autor: skaktus »

Witam.

Jaki przekrój przewodu proponujecie, aby zasilić stale jedną żarówkę 55W + z doskoku kolejne 55 W na tym samym przewodzie, czyli maksymalne obciążenie będzie wynosić ok 110 W.

Jakie propozycje ?

Oczywiście instalacja 12V.
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

Wystarczy sobie policzyć :) 10A możesz przepuścić przez przekrój 1mm , przy instalacji 12v i mocy 110W masz 9,1A .

Kabel o przekroju 1,5mm spokojnie da radę .
elektroda.pl
Komarek34
Posty: 456
Rejestracja: czwartek 26 sie 2010, 23:30
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: Komarek34 »

Widzę,że Kolega szykuje "pokarm" dla żaróweczek :)
domyślam się,że chcesz ciągnąć kabelki do świateł bezpośrednio z aku przez przekaźnik :)
U mnie przy fabrycznej instalacji na aku jest 14,5V a na styku żarówki 12,4-12,3V.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Racja, dziś zrobiłem zestaw Plug and Play, tylko pozostało dokupić przewody i gdzieś upchać puszki z przekaźnikami :)
ILPT
Komarek34
Posty: 456
Rejestracja: czwartek 26 sie 2010, 23:30
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: Komarek34 »

Puszki? dajesz po 1 przekaźniku na lampę?
Ja dałem 1szt 30/40A i działa super. :)
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Ja zrobiłem to jak pisałem Plug And Play, zero cięcia oryginalnej instalacji, zero zmian w aucie. Zakupiłem wtyki z rozbitych lamp jak i wiązkę z auta która idzie do lamp. Do puszki wmontowałem po 2 przekaźniki. Jeden przekaźnik dla krótkich, inny dla długich. Puszka z przodu ma gniazdo do którego podłączamy oryginalnie wtyk z instalacji samochodowej. Z drugiej strony wychodzi oryginalna wiązka przewodów która idzie do świateł. Z puszki dodatkowo wychodzą 2 przewody - plus i masa, które lecą do akumulatora. W razie awarii, niepodobanie się policjantowi itp, wypinam puszkę z instalacji i wpinam całość oryginalnie, odłączam puszki od akumulatora i po wszystkim, instalacja zdemontowana.

Dodatkowo puszki chronią przekaźniki przed syfem itp. Takie było moje założenie. Jedynie halogeny mają przekaźnik wpięty na stałe, ale też w razie awarii mam małą przelotkę w schowku, wypinam przekaźnik, wpinam przelotkę i halogeny są zasilane standardowo :P

Aaaa, w sumie mam 4 przekaźniki i 2 puszki - każda puszka osobno dla każdego reflektora :P
ILPT
Komarek34
Posty: 456
Rejestracja: czwartek 26 sie 2010, 23:30
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: Komarek34 »

Ok,tylko po co 4 przekaźniki?
Wystarczą dwa - po jednym dla mijania i drogowych. :)
Pozdrawiam
...John
Posty: 92
Rejestracja: piątek 27 mar 2009, 04:10
Lokalizacja: KrK

Post autor: ...John »

Komarek34 pisze:Ok,tylko po co 4 przekaźniki?
Wystarczą dwa - po jednym dla mijania i drogowych. :)
To teraz wyobraź sobie że jedziesz w nocy przez las i nagle na zakręcie nawali ten jeden przekaźnik - raczej niemiłe doświadczenie. Dlatego przy tego typu przeróbkach warto rozdzielić instalacje na 2 strony, tak bym mieć pewność, że nigdy nie zgasną obie żarówki.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

...John pisze:To teraz wyobraź sobie że jedziesz w nocy przez las i nagle na zakręcie nawali ten jeden przekaźnik - raczej niemiłe doświadczenie. Dlatego przy tego typu przeróbkach warto rozdzielić instalacje na 2 strony, tak bym mieć pewność, że nigdy nie zgasną obie żarówki.
Bez przesady, moje instalacje jeżdżą w off road już po kilka lat, nie raz brodząc w 1m wodzie, jakoś nie było problemów z przekaźnikami, częściej padają śniedziejące styki i "komputry".
Jeden przekaźnik załączający plus jeden przełączający długie/krótkie, ale bezpiecznik na każde włókno osobno.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Ja zrobiłem na 4, ze względu na rozdzielenie całości na 2 puszki i cały system plug an play i tak poprostu było mi łatwiej :)
ILPT
Komarek34
Posty: 456
Rejestracja: czwartek 26 sie 2010, 23:30
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: Komarek34 »

Osobiście nie widzę uzasadnienia dla takiego rozdziału,ale jeśli Jest Ci tak wygodniej,,,,Grunt to zadowolenie z własnego dzieła :)

Ja wczoraj odebrałem nowe szkiełka do moich reflektorków i niestety muszę czekać na nowe.
Zatem termin ostatecznego montażu w sobotę nierealny...... A szkoda jak diabli :-(
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Dziś założyłem przekaźniki. Efekt jest taki:

Przed założeniem (przy uruchomionym silniku):
-akumulator 14,29
-światła 12,6

Po założeniu przekaźników:
-akumulator 14,29
-żarówki 13,89

Założenie osiągnięte. Jasność znacznie wyższa. Na długich kiedy są też włączone mijania bajka. Do tego wyregulowałem porządnie reflektory i teraz to już w ogóle ;)

Pozostało mi jedynie w halogenach wymienić żarówki z żółtych na zwykłe białe i na mgły czy śnieg w sam raz.
ILPT
Komarek34
Posty: 456
Rejestracja: czwartek 26 sie 2010, 23:30
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: Komarek34 »

Ja w swoim po zmianie kabelków na 1,5mm i założeniu przekaźnika też zauważyłem poprawę. Prądu nie mierzyłem ale różnicę widać gołym okiem :)
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Umberto
Posty: 187
Rejestracja: czwartek 20 gru 2007, 22:55
Lokalizacja: Środkowopomorskie
Kontakt:

Post autor: Umberto »

Podepnę się pod temat.
Na akku mam 14,3V, a na kostkach 13,3V. Warto bawić się w dorabianie nowej instalacji? Kabli różnych mam od groma i podstawki przekaźników i same przekaźniki też się znajdą, ale czy coś się zyska?
Samochód to Jeep grand cherokee 98r.
ja też mam swoją lampke:)
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

13,3 na jakich kostkach ? Napięcie powinno mierzyć się bezpośrednio na pinach żarówki na uruchomionym silniku.
ILPT
ODPOWIEDZ