Instalacja 6V w rowerze - przednia lampka
-
- Posty: 53
- Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
- Lokalizacja: Tychy
Instalacja 6V w rowerze - przednia lampka
Witam wszystkich serdecznie Trafiłem na to forum z elektroda.pl
Godzinkę przeszukiwałem swiatelka.pl, jednak nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie.
W skrócie co robię.
Wszystko zaczęło się od tego, że postanowiłem zamontować w rowerze elektryczny klakson. Mechaniczne dzwonki i trąbki się nie sprawdzają. Ludzie idący ścieżką dla rowerów są głusi, nie mówiąc o samochodach. Wybór padł na klakson ze skutera na 6V. Rozważałem budowę generatora dźwięku + tuba, jednak zajmuje to za dużo miejsca i wychodzi drożej. Klakson to 15 zł. Rozważając zasilanie (akumulator żelowy 6V 4,5Ah lub 7,2Ah) pomyślałem że można by scentralizować zasilanie oświetlenia i nie bawić się w ładowanie akumulatorów oddzielnie do każdego urządzenia. Przy okazji postanowiłem zainstalować mocniejszą lampę przednią bo obecna zwykła 3 ledowa to bieda na kółkach. W szybkim czasie trafiłem na diody Cree. Tu pojawiły się dwie możliwości, skompletować części, poświęcić czas i budować lampkę samemu (problem z czasem i wiedza o elektronice sprzed 12 lat) czy kupić latarkę na diodzie Cree i dostosować do niej zasilanie. Znalazłem latarkę za 39 zł, zasilanie 3,7-4,5V przy czym akumulator żelowy daje 6V.
Moje pytanie, jaki układ, elementy zastosować, do obniżenia napięcia? A może ktoś z Was ma wiedzę czy jest to w ogóle potrzebne i mogę spokojnie podać 6V?
Link do produktu -
Latarka Cree Q5
N marginesie dodam, że w poniedziałek będę w sklepie oglądać tę latarkę, możliwe że wtedy będę miał większą wiedzę o produkcie.
Godzinkę przeszukiwałem swiatelka.pl, jednak nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie.
W skrócie co robię.
Wszystko zaczęło się od tego, że postanowiłem zamontować w rowerze elektryczny klakson. Mechaniczne dzwonki i trąbki się nie sprawdzają. Ludzie idący ścieżką dla rowerów są głusi, nie mówiąc o samochodach. Wybór padł na klakson ze skutera na 6V. Rozważałem budowę generatora dźwięku + tuba, jednak zajmuje to za dużo miejsca i wychodzi drożej. Klakson to 15 zł. Rozważając zasilanie (akumulator żelowy 6V 4,5Ah lub 7,2Ah) pomyślałem że można by scentralizować zasilanie oświetlenia i nie bawić się w ładowanie akumulatorów oddzielnie do każdego urządzenia. Przy okazji postanowiłem zainstalować mocniejszą lampę przednią bo obecna zwykła 3 ledowa to bieda na kółkach. W szybkim czasie trafiłem na diody Cree. Tu pojawiły się dwie możliwości, skompletować części, poświęcić czas i budować lampkę samemu (problem z czasem i wiedza o elektronice sprzed 12 lat) czy kupić latarkę na diodzie Cree i dostosować do niej zasilanie. Znalazłem latarkę za 39 zł, zasilanie 3,7-4,5V przy czym akumulator żelowy daje 6V.
Moje pytanie, jaki układ, elementy zastosować, do obniżenia napięcia? A może ktoś z Was ma wiedzę czy jest to w ogóle potrzebne i mogę spokojnie podać 6V?
Link do produktu -
Latarka Cree Q5
N marginesie dodam, że w poniedziałek będę w sklepie oglądać tę latarkę, możliwe że wtedy będę miał większą wiedzę o produkcie.
Witaj na forum.
Nie odpowiem na pytania dotyczące części "elektrycznej", ale wiem jedno - ta latarka nie nadaje się na rower, nie mówiąc o przeróbce na zasilanie zewnętrzne.
Z kolei jeśli chodzi o sama aukcję , to w/g opisu dostajesz : latarkę i uchwyt bez aku i ładowarki.
Na samym dobrym aku ( które musiałbyś dokupić ) ta latarka i tak długo nie poświeci bo to 14500 a te mają pojemności rzędu 600-700 mAh.
W dodatku barwa światła będzie najprawdopodobniej nieprzyjemnie zimna, wręcz niebieska.
Raczej zastanów się nad innym rozwiązaniem.
Nie odpowiem na pytania dotyczące części "elektrycznej", ale wiem jedno - ta latarka nie nadaje się na rower, nie mówiąc o przeróbce na zasilanie zewnętrzne.
Z kolei jeśli chodzi o sama aukcję , to w/g opisu dostajesz : latarkę i uchwyt bez aku i ładowarki.
Na samym dobrym aku ( które musiałbyś dokupić ) ta latarka i tak długo nie poświeci bo to 14500 a te mają pojemności rzędu 600-700 mAh.
W dodatku barwa światła będzie najprawdopodobniej nieprzyjemnie zimna, wręcz niebieska.
Raczej zastanów się nad innym rozwiązaniem.
Szkoda Twojego czasu, bo to zwykły bubel nie wart więcej niż 10zł i kilku godzin na poprawki, żeby działała jako tako dobrze.grandcan0123 pisze:N marginesie dodam, że w poniedziałek będę w sklepie oglądać tę latarkę, możliwe że wtedy będę miał większą wiedzę o produkcie.
Aku żelowy do roweru ... pomysł nietrafiony lekko, bo w tej samej objętości zbudujesz pakiet 2S5P (albo i nieco większy) i uzyskasz napięcie nominalne ok 7,2V i pojemność min z 12Ah a przy tym będzie ona lżejszy znacznie od żelówki. Sterowników do diod jest sporo na napięcie zasilające >5V, najtańszy i dobry to sterownik na układzie AX2002 lub coś z oferty usera Dareltek z allegro > http://allegro.pl/listing/user.php?us_id=12413922
Latarek z zoomem unikaj jak ognia, dopóki nie poznasz budowy i działania latarek od A do Z.
-
- Posty: 53
- Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
- Lokalizacja: Tychy
Dzięki za szybką odpowiedź.
Ogólnie jestem otwarty na wszelkie konkretne sugestie.
Założyłem, że na latarkę wydam maks. 60 zł. Lampka może być mocowana na stałe do kierownicy lub ramy, nie ma znaczenia.
Nie chciał bym się zakopać w ręczne składanie światełka, raczej nastawiam się na coś gotowego z opcją podpięcia swojego zasilania.
Jakie ewentualnie inne światełka możecie polecić + orientacyjna cena? Dobrze, jakby 100% mocy dawało przynajmniej 500lm. Zakładam że zwykła jazda po mieście to będzie coś około 25-50% mocy, 100% chciałbym mieć w rezerwie na lasy i tereny bez oświetlenia.
Latarka ma fajną opcję regulacji skupienia światła, jednak nie jest to coś niezbędnego.
Ogólnie jestem otwarty na wszelkie konkretne sugestie.
Założyłem, że na latarkę wydam maks. 60 zł. Lampka może być mocowana na stałe do kierownicy lub ramy, nie ma znaczenia.
Nie chciał bym się zakopać w ręczne składanie światełka, raczej nastawiam się na coś gotowego z opcją podpięcia swojego zasilania.
Jakie ewentualnie inne światełka możecie polecić + orientacyjna cena? Dobrze, jakby 100% mocy dawało przynajmniej 500lm. Zakładam że zwykła jazda po mieście to będzie coś około 25-50% mocy, 100% chciałbym mieć w rezerwie na lasy i tereny bez oświetlenia.
Latarka ma fajną opcję regulacji skupienia światła, jednak nie jest to coś niezbędnego.
Niestety ale w budżecie 60 zł się nie zmieścisz.
Oprócz samej latarki potrzebujesz zasilania - aku i to najlepiej co najmniej 2 sztuki i ładowarki.
To są koszty jednorazowe, ale koszty.
W zasadzie latarkę o realnej mocy 500 lumenów ciężko będzie bez tych aku i ładowarki w budżecie 60 zł znaleźć, chyba że używaną, lub zakup bezpośrednio z Chin i latarka bez poprawek.
Tu poleciłbym Convoya S2 lub S2+ ze sterownikiem 2,1 A.
Co do sygnału , to są również małe trąbki "dzwonki" elektroniczne zasilane np. na baterię 9v, które naprawdę są wystarczająco głośne, jeśli nie chcesz dużej traby z gruszką na kierownicy.
W sumie ja wolę malutki zwykły dzwonek i używanie aparatu mowy , choć de facto mało jeżdżę DDR-ami a raczej asfaltem, ale wiem, że w Tychach jest sporo DDR .
Oprócz samej latarki potrzebujesz zasilania - aku i to najlepiej co najmniej 2 sztuki i ładowarki.
To są koszty jednorazowe, ale koszty.
W zasadzie latarkę o realnej mocy 500 lumenów ciężko będzie bez tych aku i ładowarki w budżecie 60 zł znaleźć, chyba że używaną, lub zakup bezpośrednio z Chin i latarka bez poprawek.
Tu poleciłbym Convoya S2 lub S2+ ze sterownikiem 2,1 A.
Co do sygnału , to są również małe trąbki "dzwonki" elektroniczne zasilane np. na baterię 9v, które naprawdę są wystarczająco głośne, jeśli nie chcesz dużej traby z gruszką na kierownicy.
W sumie ja wolę malutki zwykły dzwonek i używanie aparatu mowy , choć de facto mało jeżdżę DDR-ami a raczej asfaltem, ale wiem, że w Tychach jest sporo DDR .
-
- Posty: 53
- Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
- Lokalizacja: Tychy
ElSor - podałeś mi ciekawą alternatywę. Jeśli miało by to spełnić zadanie to jestem gotowy się pobawić w ręczne składanie Czy byłbyś w stanie, dysponujesz czasem, aby zaproponować listę części z których mógłbym poskładać lampę + zasilanie? Na aukcji Dareltek zapewne kupię potrzebne części, ale chyba nie wszystkie (odbłyśniki, soczewki). Druga kwestia, ładowarka do pakietu 2S5P i sam pakiet. Możemy pogadać na priv, żeby forum nie zaśmiecać. Ewentualne ustalenia ostateczne później mogę wrzucić, a docelowo to co z tego wyszło w formie zdjęć.
-
- Posty: 53
- Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
- Lokalizacja: Tychy
Latarka ma fajną opcję regulacji skupienia światła, jednak nie jest to coś niezbędnego.
To tylko teoria, bo w praktyce jest to bardzo nieużyteczne światło. Na rowerze potrzebujesz rozkładu jak w aucie, czyli owalnego (w dużym przybliżeniu), żeby widzieć dobrze i jeździć w zgodzie z innymi uczestnikami ruchu. W lesie świecisz jak lubisz, czyli dopalasz 2giego LEDa z optyką skupioną. Za 60zł ciężko coś polecić dobrego i żeby jeszcze było przystosowane do >5V, jedynie samodzielne składanie.
To jest forum i piszmy publicznie, żeby inni mieli także wgląd do tej wiedzy.grandcan0123 pisze:Możemy pogadać na priv, żeby forum nie zaśmiecać.
2x https://www.fasttech.com/p/1425004 + https://www.fasttech.com/product/1187501 + http://www.aliexpress.com/snapshot/6122 ... 0079782335
Na ali można kupić od tej osoby i diody i obie soczewki ale wyjdzie drożej. Oczywiście obudowa aluminiowa lub miedziana i diody koniecznie na paście termoprzewodzącej dobrze dociśnięte lub przykręcone do obudowy. Sterownik można też w Chinach brać przy okazji, np http://www.aliexpress.com/store/product ... 04141.html
Temat pakietu i ładowarki traktuję jako osobny koszt, bo do niego ładowarka imax B6 będzie prawie, że niezbędna lub zasilacz dający dokładnie 8,40V i balancer podpięty do pakietu, tyle, że taniej i uniwersalniej jest kupić imaxa.
Ostatnio zmieniony niedziela 08 mar 2015, 13:36 przez ElSor, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 53
- Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
- Lokalizacja: Tychy
Pakiet możesz kupić u usera maciex93 na naszym forum. Ładowarka np z allegro albo hobbyking, tyle, że koniecznie oryginał.grandcan0123 pisze:Co do zasilania, gdzie mogę kupić taki pakiet 2S5P i ładowarkę do niego?
5P nie musi być, bo to i tak będzie 5h jazdy z obiema diodami włączonymi na full. 2S3P powinno wystarczyć na całą letnią noc jazdy po lesie.
A może jakiegoś gotowca z takim zasilaniem? Sporo jest typowo rowerowych rozwiązań z zasilaniem 2s. Zakładane 500 lm w trybie max powinny wytrzymać bez specjalnych modyfikacji, o ile nie są totalnie zepsute na etapie projektowania. taka wydaje się być w miarę OK i już zawiera mały pakiet. Carclo robi optykę eliptyczną także w większych rozmiarach tak, że myślę że dało by się coś dobrać do takiej obudowy.
Gotowce są może i OK, ale tylko do jazdy po odludziach, bo oślepiają... Tak, że jako główna, co to coś z optyką TIR owalną 15x45° polecam, albo 20x60° mam obie i prawdę mówiąc nie wiem, która lepsza, jeżdżę z dwoma na raz 15x45 daje nam większy zasięg bez oślepiania, ale gorzej oświetlone bliskie otoczenie przed rowerem. Za to 20x60° lepiej oświetla bliżej przed rowerem, ale gorzej w dal, żeby nie oślepiała.Mirecki pisze:A może jakiegoś gotowca z takim zasilaniem?
Pozdrawiam.
PS. co do gotowców rowerowych to jeszcze często są bardzo kiepsko zmontowane, że chętnie się popsują same z czasem, Choćby przez kiepskie odprowadzanie ciepła z diody.
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255