Witam zgodnie z zasadami dobrego wychowania przedstawiam sie:) Na imię mam Daniel interesuje się majsterkowaniem i co jakiś czas wysalam sobie nowe projekty. I właśnie dlatego pisze na tym forum postanowiłem zrobić dobra lampkę rowerowa
na bo te sklepowe są słabej jakości a te dobre maja kosmiczna cenę i tak naprawdę nie wiadomo za co się płaci.
opisze w kilku zdaniach o co mi chodzi i zamieszce zdjęcia konstrukcji.
ogólnie ma to być lampka 3x xm-l t6 zasilana pakietem 18650 wymiar lampy 8cm na 9.5 cm , w lampce maja byc dwa włączniki jeden załączający środkową lampkę (strumień wąski ale długi) drugi załącza 2 zewnętrzne (światła szerokie bliższego zasięgu)
i stad rodzi się parę pytań z mojej strony:
1. czy obudowa i wkładka z miedzi dadzą rade odprowadzić tyle ciepła
2. jaki użyć driver zęby dał rade obsłużyć te diody bo podobno potrafią pociągnąć 3A
3. chyba najważniejsze jakich użyć soczewek żeby spełniały wyżej opisane kryteria
4. jak ma wyglądać pakiet do takiego zestawu czy musi mieć zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem, przeładowaniem. czy 4x 18650 w szeregu da rade
5. gdzie to wszystko kupić najlepiej w jednym sklepie przeglądałem ofertę ledim a ogniwa mam zamiar brać z bto.pl
3x xm-l nowy projekt
Cześć
Czym masz zamiar obrabiać tę obudowę? A nie dało by rady - zamiast wkładki z miedzi - zostawić ściankę z aluminium? Wtedy sądzę, że odprowadzanie ciepła było by wiele lepsze. Jeszcze dodam, że nie widzę sensu robienia użebrowania na miedzianej części. Lepiej, żeby styk miedzi z obudową był jak największy.
Podczas jazdy to nie powinno być problemu z odprowadzaniem ciepła. Problem może być przy postoju z maksymalną mocą.
Co do diody to zamiast T6 z jakąś zimną barwą raczej sugeruję XM-L2 w barwie w temperaturze ok 4500K. W troszkę cieplejszym świetle (neutralnym - jak słońce w południe) lepiej widać kolory.
Co do pakietu, to 4S to pewno takie minimum do zasilania takiej lampki, lepiej pewno 4S2P. Aku ciut słabsze, ale znacznie tańsze można brać od Woytazo ze sklepiku, tylko dobrze, mu powiedzieć, że mają być do pakietu.
Układ zabezpieczający przed nadmiernym rozładowaniem moim zdaniem powinien być, w końcu to ma długo i wygodnie służyć, a nie ciągle nowe pakiety kupować
Tutaj Bocian poleca pewien układ zabezpieczający z balanserem: http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?p=123044#123044
Na resztę pytań to ja odpowiedzi nie znam, ale może za sterownikiem może popatrz u MR ELEKTRONIK oni trochę ich mają... Może też jakiś z kontrolą temperatury by się znalazł.
PS. Nie widzę sensu kupowania wszystkiego w jednym miejscu.
Pozdrawiam.
Czym masz zamiar obrabiać tę obudowę? A nie dało by rady - zamiast wkładki z miedzi - zostawić ściankę z aluminium? Wtedy sądzę, że odprowadzanie ciepła było by wiele lepsze. Jeszcze dodam, że nie widzę sensu robienia użebrowania na miedzianej części. Lepiej, żeby styk miedzi z obudową był jak największy.
Podczas jazdy to nie powinno być problemu z odprowadzaniem ciepła. Problem może być przy postoju z maksymalną mocą.
Co do diody to zamiast T6 z jakąś zimną barwą raczej sugeruję XM-L2 w barwie w temperaturze ok 4500K. W troszkę cieplejszym świetle (neutralnym - jak słońce w południe) lepiej widać kolory.
Co do pakietu, to 4S to pewno takie minimum do zasilania takiej lampki, lepiej pewno 4S2P. Aku ciut słabsze, ale znacznie tańsze można brać od Woytazo ze sklepiku, tylko dobrze, mu powiedzieć, że mają być do pakietu.
Układ zabezpieczający przed nadmiernym rozładowaniem moim zdaniem powinien być, w końcu to ma długo i wygodnie służyć, a nie ciągle nowe pakiety kupować
Tutaj Bocian poleca pewien układ zabezpieczający z balanserem: http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?p=123044#123044
Na resztę pytań to ja odpowiedzi nie znam, ale może za sterownikiem może popatrz u MR ELEKTRONIK oni trochę ich mają... Może też jakiś z kontrolą temperatury by się znalazł.
PS. Nie widzę sensu kupowania wszystkiego w jednym miejscu.
Pozdrawiam.
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Jeśli chcesz łączyć alu z innym dobrze odprowadzającym ciepło materiałem, to lepszy będzie mosiądz, bo nie zareaguje chemicznie z aluminium i nie powstaną w miejscu ich łączenia tlenki pogarszające właściwości przewodzenia ciepła. Najlepiej jednak zrobić wszystko aluminiowe (spokojnie z zapasem wystarczy i będzie lżejsze)Dabalwwy pisze:1. czy obudowa i wkładka z miedzi dadzą rade odprowadzić tyle ciepła
Diody mogą pociągnąć i więcej (same z siebie) ale w celu ograniczenia prądu daje się drivery. Opcji jest kilka. Najtańszą było by zastosowanie driverów opartych na układach AMC 7135 - w sumie po 1 driverze na diodę ew zbudowanie 1 customowego. Wadą takiego rozwiązania jest prąd 9A, który trzeba jakoś dostarczyć z aku do latarki (przewód 1,5mm2 może być przy pełnej mocy i długości > 0,5m za cienki i powodować za duże spadki napięcia). Zaletą rozwiązania poza ceną jest fakt iż nie potrzeba żadnych balancerów, układów kontroli poszczególnych cel i awaryjnie można zasilić min 2-3 akumulatorkami 18650 połączonymi równolegle.2. jaki użyć driver zęby dał rade obsłużyć te diody bo podobno potrafią pociągnąć 3A
Opcja 2ga to 2 drivery od Dareltek z allegro lub MrElektronik (także jest na allegro). Wtedy jednak min zasilanie to pakiet z 3 ogniw połączonych szeregowo + układ PCB do ich zabezpieczenia.
Zależy od zastosowania oraz własnych preferencji. Jak np na rower to 2 zewnętrzne dla dobrego efektu i tak by musiały być skierowane na boki a nie na wprost. Generalnie wąska 10-20 stopni i szeroka 30-60 stopni ... wszystko zależy od zastosowania.Dabalwwy pisze:3. chyba najważniejsze jakich użyć soczewek żeby spełniały wyżej opisane kryteria
4S da radę, nawet 3S (max 2 diody w szeregu) ale czas świecenia nie będzie zachwycający w trybie najwyższym. 3S2P lub 4S2P to optimum, no chyba, że driver by był oparty na układach AMC wtedy pakiet to 1S i min 3 ogniwa równolegle a optymalnie z 5-9 ogniw.Dabalwwy pisze:4. jak ma wyglądać pakiet do takiego zestawu czy musi mieć zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem, przeładowaniem. czy 4x 18650 w szeregu da rade
Takie rzeczy tylko w erze 1 miejsce to internet, bo nie kupisz w 1 sklepie wszystkiego tak dobranego, żeby było najtaniej i najlepiej. Diody soczewki i ew drivery AMC w Chinach (Fast Tech), aku, jesli firmowe i nowe to także tam a jeśli mega tanie to u woytazo u nas w sklepiku.5. gdzie to wszystko kupić najlepiej w jednym sklepie przeglądałem ofertę ledim a ogniwa mam zamiar brać z bto.pl
Dokładnie, jak koledzy wspomnieli, jeśli masz możliwość zrobienia z jednego kawałka aluminium, to tak będzie najlepiej.
Zostaw więcej materiału pod ledami, podczas szybkiej jazdy powinno wystarczyć.
Osobiście, zastosował bym elektronikę z kontrolą temperatury.
Na postoju, lub w bardzo upalne dni, może się niepotrzebnie gotować.
Zostaw więcej materiału pod ledami, podczas szybkiej jazdy powinno wystarczyć.
Osobiście, zastosował bym elektronikę z kontrolą temperatury.
Na postoju, lub w bardzo upalne dni, może się niepotrzebnie gotować.
Możesz pokazać jakie mocowanie do kierownicy chcesz zastosować? Sam planuję coś ciekawego wykonać i mam już jakiś pomysł, ale szukam innych alternatyw.
Zastanawiam się również jak doprowadzić przewód aby połączenie było wodoszczelne...
Posiadam taki oto sterownik
mr-elektronik
Niestety nie posiada trybów pracy. Słyszałem, że na indywidualne zamówienie dorabiają w sklepie.
Można natomiast zastosować potencjometr regulowany w miejsce kontroli temperatury i mamy dość płynną regulację światła. Wadą jest to, że regulacja odbywa się tylko przy 1/4 zakresu pokrętła (związane, z przeznaczeniem wejścia - kontrola temp), oraz lekkie mruganie, przy zakresie poniżej 5-10%
Druga metoda PWM, którą właśnie zaczynam sprawdzać. Jeśli uda mi się wszystko poskładać, to podzielę się spostrzeżeniami
Owocnej pracy życzę
Zastanawiam się również jak doprowadzić przewód aby połączenie było wodoszczelne...
Posiadam taki oto sterownik
mr-elektronik
Niestety nie posiada trybów pracy. Słyszałem, że na indywidualne zamówienie dorabiają w sklepie.
Można natomiast zastosować potencjometr regulowany w miejsce kontroli temperatury i mamy dość płynną regulację światła. Wadą jest to, że regulacja odbywa się tylko przy 1/4 zakresu pokrętła (związane, z przeznaczeniem wejścia - kontrola temp), oraz lekkie mruganie, przy zakresie poniżej 5-10%
Druga metoda PWM, którą właśnie zaczynam sprawdzać. Jeśli uda mi się wszystko poskładać, to podzielę się spostrzeżeniami
Owocnej pracy życzę
tzw. dławnica kablowa, choćby coś takiego: http://www.tme.eu/pl/details/ag-16sr/dl ... g/agr16sr/#mathiu pisze:Zastanawiam się również jak doprowadzić przewód aby połączenie było wodoszczelne...
Są też metalowe (np. Astat ma je w ofercie), ale nie wiem, czy nie "walczysz o odchudzanie" roweru. Da się z czymś takim nurkować, więc na rower na da się z pewnością, nawet wodny
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Witam
A może przepust gumowy
Zabezpieczasz kabel przed wypadnięciem opaską typu trytka. Przewód dodatkowo smarujesz silikonem i wciągasz w gumkę. Na 100% będziesz miał zapewnioną odpowiednią szczelność, a w razie W, zdemontowanie też jest możliwe.
Pozdrawiam
A może przepust gumowy
Zabezpieczasz kabel przed wypadnięciem opaską typu trytka. Przewód dodatkowo smarujesz silikonem i wciągasz w gumkę. Na 100% będziesz miał zapewnioną odpowiednią szczelność, a w razie W, zdemontowanie też jest możliwe.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.