dynamo w piaście
dynamo w piaście
Witam Wszystkich Forumowiczów.
Planuję unowocześnić. a raczej zwiększyć moc, swojej lampki LED.
W tym celu zainteresowałem się dynamami w piaście, bo wygooglowałem, że takie dynamo jest w stanie dostarczyć około 10-12 W.
A to by pasowało do zasilenia nowej lampki o mocy około 10,5 W
Jak się przyjrzałem charakterystykom przykładowego dynama (ze strony pilom.com), to zobaczyłem, że dynamo przy tych 10W to wytworzy około 50 V
50 V bierze się stąd, że według autora tego testu, dynamo da taką moc, jak się je obciąży prądem ~200mA.
To mi za bardzo nie pasuje, bo lampka wymaga zasilania 3 - 18 V AC/DC przy prądzie obciążenia 0,6 - 3 A.
Na te moje problemy, producent drivera odpowiedział, żeby wykorzystać 12V dynamo, jeżeli marzy mi się 10 W.
Da mniej problematyczne 10 W. Lub w swoim obecnym dynamie wymienić magnes na mocniejszy.
Czy można jakoś zaradzić temu wysokiemu napięciu?
Czy dać sobie spokój, bo obecne 2x2,5W, które mam to świecą wystarczająco mocno
(tak mocno, że wreszcie kierowcy pojazdów mechanicznych zaczęli podczas mijania, zmieniać światła drogowe na mijania).
Pozdrawiam,
gorgu
Planuję unowocześnić. a raczej zwiększyć moc, swojej lampki LED.
W tym celu zainteresowałem się dynamami w piaście, bo wygooglowałem, że takie dynamo jest w stanie dostarczyć około 10-12 W.
A to by pasowało do zasilenia nowej lampki o mocy około 10,5 W
Jak się przyjrzałem charakterystykom przykładowego dynama (ze strony pilom.com), to zobaczyłem, że dynamo przy tych 10W to wytworzy około 50 V
50 V bierze się stąd, że według autora tego testu, dynamo da taką moc, jak się je obciąży prądem ~200mA.
To mi za bardzo nie pasuje, bo lampka wymaga zasilania 3 - 18 V AC/DC przy prądzie obciążenia 0,6 - 3 A.
Na te moje problemy, producent drivera odpowiedział, żeby wykorzystać 12V dynamo, jeżeli marzy mi się 10 W.
Da mniej problematyczne 10 W. Lub w swoim obecnym dynamie wymienić magnes na mocniejszy.
Czy można jakoś zaradzić temu wysokiemu napięciu?
Czy dać sobie spokój, bo obecne 2x2,5W, które mam to świecą wystarczająco mocno
(tak mocno, że wreszcie kierowcy pojazdów mechanicznych zaczęli podczas mijania, zmieniać światła drogowe na mijania).
Pozdrawiam,
gorgu
gorgu, Witaj!
Wydajność prądnicy/dynama to jedno, a moc rowerzysty to zupełnie inna bajka. Jeśli chcesz dać 10 W w diody, to uwzględniając sprawność mechaniczną i elektryczną całego układu potrzebujesz "pobrać ze swoich nóg" ok. 20 W. To już sporo, właściwie wielkość porównywalna z oporami toczenia roweru.
Jeżeli potrzebujesz takiej mocy na zjazdach - nie ma problemu. Na płaskiej drodze lub podjazdach będzie to bardzo odczuwalne.
Wydajność prądnicy/dynama to jedno, a moc rowerzysty to zupełnie inna bajka. Jeśli chcesz dać 10 W w diody, to uwzględniając sprawność mechaniczną i elektryczną całego układu potrzebujesz "pobrać ze swoich nóg" ok. 20 W. To już sporo, właściwie wielkość porównywalna z oporami toczenia roweru.
Jeżeli potrzebujesz takiej mocy na zjazdach - nie ma problemu. Na płaskiej drodze lub podjazdach będzie to bardzo odczuwalne.
Witaj MCSubi!
Obecnie, to te moje dynamo butelkowe pobiera moc mechaniczną około ~20 W. Nie zależnie czy jest obciążone, czy nie.
Do tej wartości dotarłem w taki sposób, że najpierw zmierzyłem ile energii się zużyje, żeby się rozpędzić.
Wiedząc wartość energii kinetycznej przy tej prędkości. I znając jaki czas upłynie od wybiegu do całkowitego zatrzymania.
Doszedłem, że dynamo zabiera te 20 W.
Dlatego zamiast marnować te 20 W na tym dynamie, pomyślałem, żeby ta moc zmarnowała się na dynohubie i 10 W lampce.
Dynamo butelkowe ma sprawność około 35 %. Te najlepsze do 50 %.
A dynamo w piaście ma sprawność 70 - 85 %.
Dlatego wymyśliłem, żeby przy tej samej mocy (a nawet trochę większej) dać dynohuba i 10 W lampkę.
Moc lampki można regulować przy pomocy zmiany wartości jednego opornika. Więc można sobie na tej lampce zrobić światło pozycyjne, mijania i drogowe
Tylko sprawę komplikuje to wysokie napięcie przy tej mocy.
Czy to wysokie napięcie bierze się po prostu stąd, że to dynamo było za słabo obciążone?
PS: Na zjazdach też się przyda, bo zjazdów u mnie pod dostatkiem, tylko że co poniektóre mają dziurawe przeszkody.
Ta lampka "na sucho", sprawia wrażenie, że obnaży wszystkie dziury.
PS2: Różne interesujące dane techniczne na temat rowerów, jak na przykład sprawność dynama, można znaleźć na stronie vintagebicyclepress.com
Obecnie, to te moje dynamo butelkowe pobiera moc mechaniczną około ~20 W. Nie zależnie czy jest obciążone, czy nie.
Do tej wartości dotarłem w taki sposób, że najpierw zmierzyłem ile energii się zużyje, żeby się rozpędzić.
Wiedząc wartość energii kinetycznej przy tej prędkości. I znając jaki czas upłynie od wybiegu do całkowitego zatrzymania.
Doszedłem, że dynamo zabiera te 20 W.
Dlatego zamiast marnować te 20 W na tym dynamie, pomyślałem, żeby ta moc zmarnowała się na dynohubie i 10 W lampce.
Dynamo butelkowe ma sprawność około 35 %. Te najlepsze do 50 %.
A dynamo w piaście ma sprawność 70 - 85 %.
Dlatego wymyśliłem, żeby przy tej samej mocy (a nawet trochę większej) dać dynohuba i 10 W lampkę.
Moc lampki można regulować przy pomocy zmiany wartości jednego opornika. Więc można sobie na tej lampce zrobić światło pozycyjne, mijania i drogowe
Tylko sprawę komplikuje to wysokie napięcie przy tej mocy.
Czy to wysokie napięcie bierze się po prostu stąd, że to dynamo było za słabo obciążone?
PS: Na zjazdach też się przyda, bo zjazdów u mnie pod dostatkiem, tylko że co poniektóre mają dziurawe przeszkody.
Ta lampka "na sucho", sprawia wrażenie, że obnaży wszystkie dziury.
PS2: Różne interesujące dane techniczne na temat rowerów, jak na przykład sprawność dynama, można znaleźć na stronie vintagebicyclepress.com
Witajcie!
Sprawa z dynamem w piaście wygląda tak, że jak ktoś jeździ na zwykłym dynamie i myśli o bateriach. To niech pomyśli o tym dynamie.
Opory toczenia wzrastają nieznacznie (10W przy 30km/h). Te opory toczenia są spowodowane tym, że każde dynamo (szczególnie te, co są zgodne
z niemieckimi przepisami) mają ogranicznik napięcia, który chroni żarówkę przed wysokim napięciem. I ten ogranicznik jest głównym sprawcą
wzrostu oporów toczenia. Usuwając ten ogranicznik, dynamo w piaście wprowadza porównywalne opory toczenia jak zwykła piasta.
Jednak nie jest zalecana eksploatacja dynama bez tego ogranicznika, ponieważ indukowane napięcie w dynamie powoduje niszczenie izolacji
elektrycznej na stojanie. Dynamo musi być cały czas obciążone. Obciążenie nie musi być wielkie.
Może to być na przykład ładowarka baterii lub GPS.
W tym typie dynama występuje taki efekt, że jeżeli dynamo obciąży się jakąś mocą, a następnie zmniejszy się ją.
To dynamo wymusi pobór mocy jaka była przedtem, zwiększając napięcie.
To są informacje jakie znalazłem w Internecie i pomocy technicznej Shimano.
Powracając, do tematu
Dynamo w piaście bez problemu potrafi dostarczyć 10 - 12 W mocy od prędkości około 25 km/h.
Żeby to osiągnąć to trzeba usunąć ogranicznik.
Kolejną ważną rzeczą jest to, żeby w takim stanie pracy pobierać z dynama prąd o wartości 200 - 400 mA
Jaki to ma być prąd, to trzeba oszacować doświadczalnie. Ponieważ zależy on od konstrukcji dynama.
Należy również przewidzieć, że bez tego ogranicznika, przy optymalnym prądzie, lampka może być zasilana
napięciem o wartości kilkudziesięciu woltów (praktycznie jest to 20 - 30 V).
Dynamo, z punktu widzenia elektrotechniki, jest bardziej źródłem prądowym niż napięciowym.
[ Dodano: 17 Kwiecień 2010, 16:05 ]
Operacja przeszczepu dynohuba DH-3N30 zakończona powodzeniem. Szkoda tylko, że gwarancja poszła się ...
ze względu na "nieautoryzowane zmiany konstrukcyjne huba". Ale doświadczenie wymaga ofiar.
Całkowita masa koła wzrosła o około 250g
I teraz nadeszła sprawa lampki.
Pierwszym kandydatem na lampkę jest dioda EPAW-4E02. Jak ona mocno świeci to nie wiem.
Luksomierzowi skali zabrakło (>50k lux), pomiar został tak wykonany, aby całe światło diody padło na czujnik luksomierza.
Wiem tylko tyle, że podczas normalnej pracy potrzebuje 1,1 A oraz 9,64 V oraz prześwieca halogena H1.
Sterownik do tego tak wygląda:
Oczywiście ma tryb HID . Tryb postojowy (1% Pn), tryb mijania (30% Pn) i tryb drogowy (100% Pn).
W praktyce sprowadza się do tego, że protoplasta lampki zaświeca się już przy prędkości około 5 kph (tryb mijania).
Tryb drogowy, według instrukcji sterownika, jest już dostępny od +25kph. Płytka sterownika ma średnicę 50 mm.
Niestety przy zabawie z tym napotkałem taki problem. Ta dioda ma element czynny o wymiarach około 10 mm x 10 mm.
I żadna z soczewek, która pasowała na Edixeon'a lub X-Lamp nie pasuje do tego.
Czy ktoś z Forumowiczów widział jakąś soczewkę 10 stopni, która miała by dziurkę na diodę o średnicy około 10 mm?
Czy może lepszy byłby reflektor?
Albo może inna dioda. Czy MC-E bądź W724C0 przeświecą realnie tego Edipower z H1 razem wziętych?
Kolejnym problemem na przyszłość jest to, że poszukuję stabilizatora napięcia mogącego pracować z dynamohubem.
Taki układ miałby działać jak regulator napięcia w samochodzie.
Energię zgromadzoną w akumulatorze kompensować niedomiar mocy z dynama.
Nadmiar mocy dynama zużywać na ładowanie akumulatora.
Na wyjściu takiego układu powinno być 6V=.
Akumulatorem to najlepiej jakby była bateryjka np. 32113.
Ze względu na niewielką masę oraz odporność na niepełne cykle ładowania, rozładowania.
Czy jest coś innego niż na ATMEGA8HVA oparte?
Sprawa z dynamem w piaście wygląda tak, że jak ktoś jeździ na zwykłym dynamie i myśli o bateriach. To niech pomyśli o tym dynamie.
Opory toczenia wzrastają nieznacznie (10W przy 30km/h). Te opory toczenia są spowodowane tym, że każde dynamo (szczególnie te, co są zgodne
z niemieckimi przepisami) mają ogranicznik napięcia, który chroni żarówkę przed wysokim napięciem. I ten ogranicznik jest głównym sprawcą
wzrostu oporów toczenia. Usuwając ten ogranicznik, dynamo w piaście wprowadza porównywalne opory toczenia jak zwykła piasta.
Jednak nie jest zalecana eksploatacja dynama bez tego ogranicznika, ponieważ indukowane napięcie w dynamie powoduje niszczenie izolacji
elektrycznej na stojanie. Dynamo musi być cały czas obciążone. Obciążenie nie musi być wielkie.
Może to być na przykład ładowarka baterii lub GPS.
W tym typie dynama występuje taki efekt, że jeżeli dynamo obciąży się jakąś mocą, a następnie zmniejszy się ją.
To dynamo wymusi pobór mocy jaka była przedtem, zwiększając napięcie.
To są informacje jakie znalazłem w Internecie i pomocy technicznej Shimano.
Powracając, do tematu
Dynamo w piaście bez problemu potrafi dostarczyć 10 - 12 W mocy od prędkości około 25 km/h.
Żeby to osiągnąć to trzeba usunąć ogranicznik.
Kolejną ważną rzeczą jest to, żeby w takim stanie pracy pobierać z dynama prąd o wartości 200 - 400 mA
Jaki to ma być prąd, to trzeba oszacować doświadczalnie. Ponieważ zależy on od konstrukcji dynama.
Należy również przewidzieć, że bez tego ogranicznika, przy optymalnym prądzie, lampka może być zasilana
napięciem o wartości kilkudziesięciu woltów (praktycznie jest to 20 - 30 V).
Dynamo, z punktu widzenia elektrotechniki, jest bardziej źródłem prądowym niż napięciowym.
[ Dodano: 17 Kwiecień 2010, 16:05 ]
Operacja przeszczepu dynohuba DH-3N30 zakończona powodzeniem. Szkoda tylko, że gwarancja poszła się ...
ze względu na "nieautoryzowane zmiany konstrukcyjne huba". Ale doświadczenie wymaga ofiar.
Całkowita masa koła wzrosła o około 250g
I teraz nadeszła sprawa lampki.
Pierwszym kandydatem na lampkę jest dioda EPAW-4E02. Jak ona mocno świeci to nie wiem.
Luksomierzowi skali zabrakło (>50k lux), pomiar został tak wykonany, aby całe światło diody padło na czujnik luksomierza.
Wiem tylko tyle, że podczas normalnej pracy potrzebuje 1,1 A oraz 9,64 V oraz prześwieca halogena H1.
Sterownik do tego tak wygląda:
Oczywiście ma tryb HID . Tryb postojowy (1% Pn), tryb mijania (30% Pn) i tryb drogowy (100% Pn).
W praktyce sprowadza się do tego, że protoplasta lampki zaświeca się już przy prędkości około 5 kph (tryb mijania).
Tryb drogowy, według instrukcji sterownika, jest już dostępny od +25kph. Płytka sterownika ma średnicę 50 mm.
Niestety przy zabawie z tym napotkałem taki problem. Ta dioda ma element czynny o wymiarach około 10 mm x 10 mm.
I żadna z soczewek, która pasowała na Edixeon'a lub X-Lamp nie pasuje do tego.
Czy ktoś z Forumowiczów widział jakąś soczewkę 10 stopni, która miała by dziurkę na diodę o średnicy około 10 mm?
Czy może lepszy byłby reflektor?
Albo może inna dioda. Czy MC-E bądź W724C0 przeświecą realnie tego Edipower z H1 razem wziętych?
Kolejnym problemem na przyszłość jest to, że poszukuję stabilizatora napięcia mogącego pracować z dynamohubem.
Taki układ miałby działać jak regulator napięcia w samochodzie.
Energię zgromadzoną w akumulatorze kompensować niedomiar mocy z dynama.
Nadmiar mocy dynama zużywać na ładowanie akumulatora.
Na wyjściu takiego układu powinno być 6V=.
Akumulatorem to najlepiej jakby była bateryjka np. 32113.
Ze względu na niewielką masę oraz odporność na niepełne cykle ładowania, rozładowania.
Czy jest coś innego niż na ATMEGA8HVA oparte?
Witam
Proszę o pomoc.
Dynamo w piaście shimano DH-3N30 6V3W, oświetlenie basta z przodu halogen 6V2.4W z tylu LED 0.6W z podtrzymaniem światła.Po przekroczeniu 13km/g od razu przepala się przednia żarówka 5zl(już 9 kupiłem).Przekręciłem rower kołami do góry i podłączyłem miernik.Po mocnym zakręceniu kołem na nie obciążonym dynamie napięcie doszło do 19,8V. Rozciełem plusowy kabel z dynama i wlutowałem opornik 10 OHM.ale przy szybkiej jezdzie żarówkę znowu szlak trafił.Rower kupiłem używany i co dziwne w przedniej lampie była żarówka 3.8V 0.5A i na niej jezdziłem z godzinę zanim się spaliła,a na oryginalnej 6V2.4W przekroczę 13km/g i od razu szlak ja trafia.Czy mam zamawiać nowa piastę na allegro?Bo już mnie krew zalewa.
Proszę o pomoc.
Dynamo w piaście shimano DH-3N30 6V3W, oświetlenie basta z przodu halogen 6V2.4W z tylu LED 0.6W z podtrzymaniem światła.Po przekroczeniu 13km/g od razu przepala się przednia żarówka 5zl(już 9 kupiłem).Przekręciłem rower kołami do góry i podłączyłem miernik.Po mocnym zakręceniu kołem na nie obciążonym dynamie napięcie doszło do 19,8V. Rozciełem plusowy kabel z dynama i wlutowałem opornik 10 OHM.ale przy szybkiej jezdzie żarówkę znowu szlak trafił.Rower kupiłem używany i co dziwne w przedniej lampie była żarówka 3.8V 0.5A i na niej jezdziłem z godzinę zanim się spaliła,a na oryginalnej 6V2.4W przekroczę 13km/g i od razu szlak ja trafia.Czy mam zamawiać nowa piastę na allegro?Bo już mnie krew zalewa.
Ostatnio zmieniony piątek 09 lip 2010, 15:14 przez dolar56, łącznie zmieniany 2 razy.
Witam !
Dynamo 3W jest przystosowane do zasilania przedniej żarówki 2,4W + żarówki w lampce tylnej. Teoretycznie masz lampkę LED 0.6W więc niby powinno być OK.
Jesteś pewien że lampka LED jest podłączona poprawnie i świeci się w czasie jazdy ? Nie ma problemu z przerywającym połączeniem na wertepach ?
Jeśli lampkę tylną masz podłączoną ok, pierwsze co bym sprawdził to czy zamiana żarówki 2,4W na 3W rozwiąże problem. Jeśli tak to prawdopodobnie tył bierze mniej niż 0,6W.
Dynamo 3W jest przystosowane do zasilania przedniej żarówki 2,4W + żarówki w lampce tylnej. Teoretycznie masz lampkę LED 0.6W więc niby powinno być OK.
Jesteś pewien że lampka LED jest podłączona poprawnie i świeci się w czasie jazdy ? Nie ma problemu z przerywającym połączeniem na wertepach ?
Jeśli lampkę tylną masz podłączoną ok, pierwsze co bym sprawdził to czy zamiana żarówki 2,4W na 3W rozwiąże problem. Jeśli tak to prawdopodobnie tył bierze mniej niż 0,6W.
Pozdrawiam - Grzesiek
Owszem tylna lampka jest ledowa 0.6W i świeci cały czas nawet na wertepach.W moim miasteczku w sklepie elektronicznym nie maja takich żarówek 6V z kłlnierzem wiec nie
mogę eksperymentować. Na allegro widziałem ze są 9.8V 0.75A,może taka by wsadził?
mogę eksperymentować. Na allegro widziałem ze są 9.8V 0.75A,może taka by wsadził?
Ostatnio zmieniony piątek 09 lip 2010, 15:16 przez dolar56, łącznie zmieniany 1 raz.
Witaj
Dynamo DH-3N30 ma ogranicznik. Jest to opisane w tym temacie .
Charakterystyka wydajności mocy względem prędkości TU
Zrobiłem testy dynama podobnego (Shimano HB-NX32) Wyniki są TU
Testy robiłem na zwykłych kondensatorach. Po wymianie na kondensatory o bardzo niskim ESR (opór wewnętrzny) prąd wzrósł o 10%.
Zacznij od alnalizy rozwiązań se strony Pilom.com
Dynamo DH-3N30 ma ogranicznik. Jest to opisane w tym temacie .
Charakterystyka wydajności mocy względem prędkości TU
Zrobiłem testy dynama podobnego (Shimano HB-NX32) Wyniki są TU
Testy robiłem na zwykłych kondensatorach. Po wymianie na kondensatory o bardzo niskim ESR (opór wewnętrzny) prąd wzrósł o 10%.
Zacznij od alnalizy rozwiązań se strony Pilom.com
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
darek.l(małpa)interia.pl
Dzięki za podpowiedź o kondensatorach, do nowego zasilania poszukam właśnie takich, 10% to spora oszczędność. Co do DH-3N30 to być może nowe posiadają ogranicznik napięcia, ale starsze na pewno nie, w tym temacie ktoś się na to nawet skarży. Użytkownik, który coś tam przerabiał w tej piaście dosyć niejasno o tym pisze - jakaś wymiana na mocniejsze magnesy? Usunięcie zabezpieczenia? Ja nie zrozumiałem o co chodzi To jakieś wieści pozbierane z internetu.Dariusz70 pisze:Witaj
Dynamo DH-3N30 ma ogranicznik. Jest to opisane w tym temacie .
Charakterystyka wydajności mocy względem prędkości TU
Zrobiłem testy dynama podobnego (Shimano HB-NX32) Wyniki są TU
Testy robiłem na zwykłych kondensatorach. Po wymianie na kondensatory o bardzo niskim ESR (opór wewnętrzny) prąd wzrósł o 10%.
Zacznij od alnalizy rozwiązań se strony Pilom.com
W moim dynamie było zabezpieczenie. Bez obciążenia dynamo wytwarzało napięcie 30 - 35V. Myślę, że zabezpieczenie nie ma wpływu na produkowaną moc.
Dynamo to źródło stałoprądowe. Bedzie zmierzać do wytworzenia około 500 - 550mA podbijając napiecie.
Łączysz szeregowo 3 lub więcej diod. Diody najlepiej mocy min. 700mA.
Zrób układ 7 na dobrych kondensatorach (przy wyszukiwaniu kondensatorów wpisz ESR)
Dynamo to źródło stałoprądowe. Bedzie zmierzać do wytworzenia około 500 - 550mA podbijając napiecie.
Łączysz szeregowo 3 lub więcej diod. Diody najlepiej mocy min. 700mA.
Zrób układ 7 na dobrych kondensatorach (przy wyszukiwaniu kondensatorów wpisz ESR)
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
darek.l(małpa)interia.pl
W tej sytuacji nie wiem o jaki ogranicznik chodzi, do tej pory wydawało mi się to jakieś zabezpieczenie antyprzepięciowe, niektóre dynamo butelkowe to mają, mam takie HR Traction, jakieś Sanyo, ale dynamopiasty takiej nie miałem. Myślałem, że jakieś zachodnie przepisy nakazują stosowanie czegoś takiego i w nowszych piastach zgodnych z nimi to jest, np. w 3N72, podobnie jak w lampach pod dynamo.Dariusz70 pisze:W moim dynamie było zabezpieczenie. Bez obciążenia dynamo wytwarzało napięcie 30 - 35V. Myślę, że zabezpieczenie nie ma wpływu na produkowaną moc.
Dynamo to źródło stałoprądowe. Bedzie zmierzać do wytworzenia około 500 - 550mA podbijając napiecie.
Łączysz szeregowo 3 lub więcej diod. Diody najlepiej mocy min. 700mA.
Zrób układ 7 na dobrych kondensatorach (przy wyszukiwaniu kondensatorów wpisz ESR)
Lampek samoróbek po dynamo mam już kilka, teraz przerabiam halogenową Shimano na ledy, przerobiłem już Cateye HL-300 na 2x XP-G i Sigmę Smilux na MC-E