Nowa latarka i problem z chłodzeniem diody - prosze o pomoc.

Coś Ci się zepsuło? Nie chce działać jak powinno? Opisz dokładnie swój problem a postaramy się pomóc...
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Nowa latarka i problem z chłodzeniem diody - prosze o pomoc.

Post autor: skaktus »

Witam.

Dziś pocztą otrzymałem takową latarkę (z pomocą Lenina :) ) Latarka w linku:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29385

Oczywiście latarka odrazu rozebrana i odrazu mi się nie podoba sposób chłodzenia.

A mianowicie dół diody dotyka jedynie lekko rantu wnętrza latarki. A dokładnie leży na może 0,5 mm szerokości wnętrza.

Dodatkowo dioda jest do tego rantu dociskana jakimś dziwnym plastikiem (odbłyśnikiem) który i tak jej nie trzyma na swoim miejscu.

Ktoś ma pomysł jak zwiększyć oddawanie ciepła przez diodę na obudowę latarki ?

Poniżej foto:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Czekam na sugestie
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Jesli prad plynacy przez diode nie jest duzy to powinno pomoc przesmarowanie pasta termo lub klejem tego rantu na ktorym sie opiera dioda.
Awatar użytkownika
lennin
Posty: 2104
Rejestracja: piątek 04 sty 2008, 19:31
Lokalizacja: Łódź

Post autor: lennin »

Można dorobić "korek" aluminiowy. A takie mocowanie diody to juz chyba standard w zoomach ;) Posmaruj pastą termo i tyle lub klejem. Patrz nie rusz. A mogłeś żyć w błogiej nieświadomości :razz:
Obrazek Obrazek
Czy to jakaś nowa niesprecyzowana choroba? .....światła, światła więcej ŚWIATŁAObrazek Obrazek
Awatar użytkownika
toms_
Posty: 281
Rejestracja: poniedziałek 17 sie 2009, 10:05
Lokalizacja: Łańcut

Post autor: toms_ »

Ot, chińska myśl techniczna. :grin: Jakiś Chińczyk wymyślił pierwszego zooma dwa lata temu, zapomniał posadzić diodę na jakiejś normalnej pigule ...i tak do tej pory go kopiują bez pomyślenia :grin:

...No bo przecież nie ma żadnego uzasadnienia, dla którego piguła z "denkiem" nie mogłaby być stosowana.

Skaktus, za wiele nie zrobisz. Możesz spróbować zalać całą tą dziurę klejem termoprzewodzącym (ale takim który nie przewodzi pradu) i posadzić na nim diodę. A najlepiej wytoczyć nową pigułę. Jedno i drugie to kilkanaście zeta.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Witam.

Z czego robiliście nowe ranty ? Rurki z ogrzewania (miedziane) czy inne rzeczy ?

Klej mnie nie przekonuje...

A co do diody - jaka to dokładnie dioda, czy można z niej więcej wyciągnąć niż niby te 120 lm ? Mam wrażenie że świecąc na maksymalnie szerokim promieniu latarka ta świeci jak 14 diodowe noname po 4 zł z sklepu wszystko po 4 zł...
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Emitter Brand/Type: Cree
Emitter BIN: Q3-WC
Circuitry: Digital Regulated 600mA Current Output

Sam podales linka do tych danych.
Bez lepszego odprowadzania ciepla wiecej lepiej nie wyciskac z LEDa. Jesli zadbasz o odpowiednie chlodzenie wtedy mozna wycisnac znacznie wiecej niz deklarowane 600mA.
Zmierz najpierw prad plynacy przez diode
Awatar użytkownika
swietlik
Posty: 489
Rejestracja: sobota 22 lis 2008, 22:39
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: swietlik »

skaktus, możesz podtoczyć rant o 1mm i wcisnąć tam miedziany pierścień o wewnętrznej średnicy takiej, żeby jeszcze dało się przecisnąć kabelki. Albo pójść na całość i wcisnąć miedziany 'dekielek' z nawierconymi otworami pod kabelki. Zamiast miedzi ew. aluminium.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Hej.

Myślę nad dekielkiem-szybciej rozprowadzi ciepło z diody na obudowę, tylko zastanawiam się skąd taki wytrzasnąć...

Ktoś ma jakiś pomysł / robi na zamówienie ? ;)

Co do poboru prądu - z akku dioda + sterownik bierze 610 mAh. Samej diody nie mierzyłem.

A co do grzania - na trybie full dioda parzy po ok 30 sekundach pracy, więc szybka zmiana chłodzenia wymagana....
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

Sam sobie zrób dekielek. Kawałek grubej (kilka mm) blachy miedzianej lub aluminiowej (znajdziesz na złomie), przycinasz wstępnie piłką (bądź szlifierką kątową), później obrabiasz na gotowo pilnikiem do metalu. Wbijasz w obecną pigułę i gotowe. Można też pokusić się o zalutowanie całości lutem Alum-weld (lut do aluminium, lutowanie w temp. około 400*C, małym palnikiem gazowym), daje bardzo pozytywne efekty.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Palnik gazowy odpada - nie ma w tym wprawy żadnej, więc wolę nie ryzykować.

Problem lekki jest też w tym że nie mogę zdjąć ruchomej głowicy latarki i przez to mam lekko utrudniony dostęp do wnętrza.

Co do dekielka muszę wykombinować dekielek o grubości ok 3 mm i średnicy ok 15 mm. Taki wy wszedł ma wcisk + mocowanie diody.

No właśnie - czy ktoś z was nawiercał płytkę na której leży dioda ? Chciałbym tak zrobić aby trwale i mocno przykręcić diodę do dekielka.
ILPT
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

Nie nawiercaj MCPCB. Zastosuj klej termoprzewodzący.
Sterownik extended v3.5 HE <klik>
Instrukcje sterowników w PDF <klik>

kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
Awatar użytkownika
jezjacek
Posty: 305
Rejestracja: czwartek 03 wrz 2009, 10:23
Lokalizacja: Białe Błota
Kontakt:

Post autor: jezjacek »

Chyba lepiej nawiercić, przykręcić i zastosować pastę termoprzewodzącą. Odprowadzanie ciepła dużo lepsze.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

No własnie...nie am zaufania do klejów, bo już miałem z nimi przejścia typu albo nie trzymania albo totalnego sklejenia i braku możliwości dalszych przeróbek bez uszkodzenia aktualnej konstrukcji.

Nawiercenie było by w punktach zaznaczonych poniżej. Czy ktoś powtwierdzi możliwość wiercenia w tych miejscach ?

(Niestety nie mogę wkleić foto bo pisze mi że plik nie jest w formacie JPG a w takim jest. Wiercenie miało by być na napisie CREE i po przeciwnej stronie)

Może ktoś ma taką uwaloną diodę to by mógł spróbować zrobić otwory a potem sprawdzić czy dochodzi napięcie do diody.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8528
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Ścieżki przewodzące są z reguły widoczne jako zgrubienia lakieru zabezpieczającego. Jeśli ich nie przewiercisz i łeb wkręta nie będzie zwierał ścieżek to możesz ostrożnie próbować. Jeśli masz troszkę miejsca, to możesz wiercić na styku piguły i MCPCB, wtedy będzie bezpieczniej będziesz miał tylko pół otworu.
Choć z reguły reflektor dość dobrze dociska diodę i sama pasta wystarcza.

Pozostaje tylko pytanie, czy łby śrub nie będą przeszkadzać reflektorowi w dokładnym spasowaniu ogniskowej????

Pozdrawiam

PS: Niestety IE tak ma spróbuj konkurencji ;) lub przez imageshack.us
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Kolego, śrubki będę po to aby dioda był dociskana, z tego względu że jest to latarka z zoomem więc głowica jest ruchoma...

Orginalnie dioda jest dociskana do rantu jakimś plstikiem który jej praktcznie nie trzyma, a nawet gdyby poprawnie dociskała to co z tego, skoro powierzchnia tyku diody z obudową to pasek długości ok 2 cm i szerokości 0,5 mm...takie coś nie zdąrzy odprowadzić ciepła a dioda przy 600 mA już daje z siebie trochę temperatury.
ODPOWIEDZ