Ładowanie akumulatorów Graphite Energy+ ładowarką IMAX B6

Czyli wszystko co potrzebne prawdziwemu DIY'owi;) Porady, pytania i opisy używanego przez nas sprzętu.
Wojtk
Posty: 45
Rejestracja: poniedziałek 02 lis 2015, 23:07
Lokalizacja: Polkowice

Ładowanie akumulatorów Graphite Energy+ ładowarką IMAX B6

Post autor: Wojtk »

Witam serdecznie. Zakupiłem ostatnio szlifierkę akumulatorową marki Graphite, a do niej 2 akumulatory 18V 4Ah tej samej marki. Akumulatory wykonane oczywiście w technologii Li-ion, w środku prawdopodobnie 10 akumulatorów wysokoprądowych 18650 połączonych w pakiet 5S2P. Nie kupowałem do nich dedykowanej ładowarki, bo posiadam kilka ładowarek modelarskich (Dwa IMAXy B6 oraz jednego no-name), którymi zamierzam ładować wspomniane wyżej akumulatory. Moje pytanie jest następujące: czy akumulatory Graphite Energy+ posiadają układ BMS który potrzebuje stałego napięcia końcowego (5*4.2V = 21V) czy może zastosowane BMSy regulują tylko napięcia na celach, a mimo to i tak wymagają metody ładowania CC CV? Spotykałem się z takimi i takimi (przynajmniej na aliexpress, ale marka Graphite produkowana jest w chinach, więc wolę zapytać), niespecjalnie mam ochotę rozbierać nowe akumulatorki, więc zwracam się z tym pytaniem tutaj. Jeśli ktoś z was posiada zarówno ładowarkę jak i akumulatorki, to czy mógłby dla mnie zmierzyć napięcie ładowania przy rozładowanych akumulatorkach? jeśli ładowarka to tak naprawdę tylko zasilacz o napięciu wyjściowym 21V to czy mimo to mogę bezpiecznie ładować akumulatorki metodą CC CV jako zwykły pakiet 5S? Dodam tylko, że moja decyzja nie jest kierowana jedynie oszczędnością, a bardziej wygodą - chciałbym móc ładować akumulatorki także w terenie, np. z większego pakietu, ładowarka IMAX upraszcza to znacznie bo zakres jej napięcia wejściowego to 11-18V, natomiast oryginalna ładowarka graphite potrzebuje 230VAC, przez co musiałbym dodatkowo zaopatrzyć się w odpowiedni inverter. Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.

Chciałbym jeszcze dodać, że na zdjęciach katalogowych oryginalna ładowarka ma tylko 2 piny, więc zakładam (co chyba oczywiste) że balansowanie ogniw zapewnia układ wewnątrz baterii.
Kwazor
Posty: 105
Rejestracja: niedziela 18 lis 2012, 06:58
Lokalizacja: REDA

Post autor: Kwazor »

Oczywiście że ładowarka ma CC a później CV.
czyli 21V z ustawionym prądem X mA

Oczywiście że w środku baterii jest balancer + układ odcięcia poniżej progu dolnego.
Ostatnio zmieniony piątek 07 gru 2018, 20:13 przez Kwazor, łącznie zmieniany 1 raz.
Wojtk
Posty: 45
Rejestracja: poniedziałek 02 lis 2015, 23:07
Lokalizacja: Polkowice

Post autor: Wojtk »

Czyli rozumiem, że ładowanie IMAXem B6 nastawionym na pakiet li-ion 5S to dopuszczalne ładowanie? posiadasz oryginalną ładowarkę? czy mógłbyś mi powiedzieć do których pinów baterii wchodzą jej styki? na baterii są styki oznaczone (-), (+), ale jest także pin (C), zastanawiam się czy to nie pin do ładowania (Charge). Dzięki za odpowiedź i pozdrawiam.
Robert_76_pl
Posty: 100
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 08:25
Lokalizacja: morze

Post autor: Robert_76_pl »

Nie chce wprowadzać w błąd ale u mnie nie mogę włączyć ładowania bez podłączonego balansera do pakietów 2s i wyżej. U mnie rozwiązaniem było by rozkręcenie baterii wyprowadzenie wtyku do balansera.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 10 gru 2018, 15:49 przez Robert_76_pl, łącznie zmieniany 1 raz.
Wojtk
Posty: 45
Rejestracja: poniedziałek 02 lis 2015, 23:07
Lokalizacja: Polkowice

Post autor: Wojtk »

Widocznie masz jakąś inną wersje softu... u mnie działa w porządku ładowanie bez balansera. Co do modyfikacji baterii to po prostu uciążliwe, od tego w środku jest BMS żeby balansował napięcia ogniw. Ładowałem już IMAXem żeby sprawdzić samemu, wygląda na to że wszystko działa, ale bms odcina przed 4.1V na celę, chyba żeby wydłużyć życie baterii... wszystkie cele miały przed i mają po 3 ładowaniach odchyły rzędu 0.05v, nic się nie zmieniło w tej kwestii więc to chyba dobrze. po kolejnych 10 czy 15 cyklach sprawdzę znowu, jestem tylko ciekaw do czego służy pin oznaczony jako "C",
ODPOWIEDZ