Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

co i jak zrobiłem...
Mociumpel
Posty: 2115
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Mociumpel »

Eeee ... jak domyślam się kupiłeś takie coś https://pl.aliexpress.com/item/4001081393882.html ?
Pierwsza sprawa to temat nie do końca tyczy S21A oryginalnego ;) tylko modowanego wynalazka, no ale to najmniejszy problem ;)
Druga rzecz to czy takie rezultaty masz na świeżym ogniwie po wyjęciu z ładowarki czy już "trochę " zużytym świeceniem a siedzącym w latarce?
Jeśli na zużytym to jest dobrze i tak ma być - sterownik w oryginalnej latarce "słabnie" wraz ze słabnącym ogniwem, jeśli zas na świeżutkim wyjętym prosto z ładowarki to... masz JAKIŚ problem - no ale aby nie gdybać odpowiedz na pytanie wyżej - na zużytym czy na świeżym tak masz?
Sterownik stosowany w mojej latarce jest specyficzny - każdy tryb jest w zasadzie niewrażliwy na napięcie ogniwa (jego stan naładowania) i podaje prąd na danym trybie tak długo i tak mocno aż ogniwo nie padnie - w tym jest właśnie "lepszy" od tego taniego z oryginalnej latarki - ciśnie tyle mocy ile ma aż zdechnie ogniwo, wtedy trzeba po prostu naładować je ponownie ...
Robinson
Posty: 45
Rejestracja: środa 28 wrz 2016, 15:44
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Robinson »

Nowe ogniwo (raz ładowane) siedzi w latarce od kilku tygodni (max 2 miesiące), a latarka mało używana.
Mogę je ewentualnie naładować ponownie i sprawdzić co się będzie działo, albo poczekać na rozładowanie ogniwa i wtedy je naładować.

Edycja: OK. Wyjąłem z szuflady nowe ogniwo (18650) i na nim nic takiego się nie dzieje, czyli pewnie tak jak mówisz, ogniwo 21700 osłabło.
Mociumpel
Posty: 2115
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Mociumpel »

No to poznałeś swoją latarkę ;) pierwsze oznaki słabnięcia ogniwa to słabsze świecenie na najwyższym trybie, dodatkowo czytając forum wiesz że są takie które ... nie słabną ;) - które sa lubiane przez bardziej zaawansowanych użytkowników bo "potrafią więcej" - no ale cena też jest wyższa, co znowu uświadamia, że droższe zazwyczaj jest "lepsze" z jakiegoś powodu - warto czytać zatem ;)
simon-u
Posty: 173
Rejestracja: poniedziałek 09 kwie 2012, 11:21
Lokalizacja: Klb

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: simon-u »

Mam pytanka.
Czy szybka przed TIR jest potrzebna?
Czy należy wymienić włącznik na mocniejszy, czy oryginalny wytrzymuje taki prąd?
Eneen
Posty: 29
Rejestracja: środa 28 kwie 2010, 09:00
Lokalizacja: Gliwice

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Eneen »

Czy do S21A da się włożyć driver do XHP50.2 22mm od Convoya? On ma wyższą sprawność: http://budgetlightforum.com/node/67409
Pytanie bardziej dotyczy czy ten driver da się włożyć, bo docelowo zapewne będzie trzeba spiłować krawędzie piguły analogicznie jak w S2+: http://budgetlightforum.com/comment/114 ... nt-1143405
Mociumpel
Posty: 2115
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Mociumpel »

Zaraz po zakupie się nie da - piguła jest na 20mm sterownik, jeśli zaś 22mm sterownik delikatnie "wyrzeźbisz" po brzegach plus "wyskrobiesz" lub bardziej profi "obtoczysz" pigułę od wewnątrz to się da ;) - niestety docelowo będziesz musiał wtedy sterownik przylutować bo nie zakręcisz a dodatkowo lutowanie znacznie polepszy oddawanie ciepła.
Poza tym S21A jest co stale powtarzam zbyt mała aby ładować w nią 5A przy 6V - daje to ponad 30W mocy elektrycznej ze stratami co efektywnie w latarce o wadze ok 150g powodowałoby zadziałanie ogranicznika 55 stopniowego wbudowanego w sterownik Convoya juz po 2-3 minutach - nie wiem czy to sens jest - no ale spróbować możesz.
Przy tak dużych mocach stosowałbym jednak coś z głębszym odbłyśnikiem i nieco większym aby nie robić zalewowego "monstersa" z S21A - tutaj S11 z nieco większą masa i piguła pod sterownik 22mm byłaby prostsza w dłubaniu.
Czekam obecnie na resztę części do S11 i możliwe że do miesiąc pokażę S11 z XHP70.2 na TIR-e 5 stopniowym (od biedy na rower się nada)
Eneen
Posty: 29
Rejestracja: środa 28 kwie 2010, 09:00
Lokalizacja: Gliwice

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Eneen »

To jest ciekawa opcja, bo właśnie szukam (nadal) latarki na rower. Czy znalazłes może tira pod 70.2 10x50? Chciałem dla eksperymentu zamówić z "jamajama" cały asortyment, ale nie miałem kiedy się tym zająć...
Wadą S11 jest fakt, że jest dość ciężka, a ja celowałem w coś lekkiego i zarazem efektywnego na kask+kierownice jako komplet. Nie zależy mi na mocy tylko na sprawności, 1500lm to max, który bym chciał osiągnąć. S12 to byłby dobry kompromis: ma dość dużą głowicę i obsługuje 21700 oraz 22mm sterownik. Ponieważ jest płytka podejdzie też każdy TIR przy założeniu drukowanych podkładek.
Dla mnie najsensowniejszy byłby Imalent MS03, ale jest mało informacji o nim no i ta cena...
Awatar użytkownika
Bocian
Site Admin
Posty: 3156
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 21:21
Lokalizacja: Wiskitki

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Bocian »

Eneen pisze: S12 to byłby dobry kompromis: ma dość dużą głowicę i obsługuje 21700 oraz 22mm sterownik. Ponieważ jest płytka podejdzie też każdy TIR przy założeniu drukowanych podkładek.
No nie wiem czy każdy podejdzie. Oryginalna optyka w S12 (potrójny reflektorek SMO) ma tylko 11mm wysokości, więc nie poszalejesz z wyborem TIR pod pojedynczą diodę pokroju XHP70. Można trochę zyskać dając szybkę o mniejszej grubości. Ta oryginalna jest dosyć gruba.
Sometimes darkness can show you the light
Mociumpel
Posty: 2115
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Mociumpel »

W puntach:
1. S21A to wersja rozwojowa S2+ - główna zmiana to miejsce na ogniwo 21700 i piguła na sterownik 20mm, nieco większy reflektor i nieco wyższa masa
2. powyższe pozwala głównie na zwiększyć czas pracy - ogniwo 21700 ma ok. 40% wyższą pojemność (zakładając 5Ah do 3,5Ah), inny sterownik to kwestia możliwych do znalezienia opcji - są 17 i 20mm liniowe o wydajności do 6A a nawet FET z DD czyli ile fabryka dała - ostatnio najpopularniejsze są te bez PWM-a ze gdzie prądy są "stałe" na danych trybach - pozwala to mieć światło "bez mrygania" - szczegóły należy poczytać w sterownikach grega czy Bociana - tam jest to doskonale wyjaśnione.
3. nieco wyższa masa ogólna i reflektor niewiele zmienia ale pozwala te 1800lm (z S21A) zamiast 1200lm (z S2+) wyciągnąć i utrzymać w tym samym czasie (zanim stanie się za gorąca)
4. tanie i sensowne sterowniki typu boost z ich zaletami (zakładając jak najmniejsza latarkę czyli jednoogniwowe zasilanie) zaczynają się od 20mm - i jest nim H1-A - niestety ma on tylko 4 tryby ale za to bardzo przyzwoicie rozłożone i bardzo dobra wydajnośc na trybie 1,2,3 - czwarty jest ciut mniej wydajny ALE jest to sterownik boost i to BEZ POMIARU TEMPERATURY czyli na upartego w wiekszej latarce niż S21A dałoby rade stale utrzymać maksymalny prąd.
5. H1-A został wybrany bo pasuje do piguły bez grzebania, główne oświetlenie 300 i 900 lm są dobre i mocne i wydajne do końca, wysysa w tych trybach soki do końca, stabilnie, długo a z TIR-em w odpowiedni sposób - stąd taka idea - aby prosto i łatwo (w miarę, bez skrobania piguły - nie każdy to umie może lub potrafi ;) )
6. póki co NIE MA sterowników 17mm i 20mm ogólnodostępnych (poza tym http://www.mtnelectronics.com/index.php ... uct_id=958 - ale cena sprowadzenia plus koszt jego samego to ok. 45 dolarów - nie widzę sensu kupowania JEDNEGO - chyba żeby się większa grupa zrzuciła ale wtedy zapłacisz i cło i podatek) w niskiej cenie (do 15 dolarów?) z programowalnymi trybami (aby dopasować pod siebie wszystko)
7. najwyższa sprawność z obecnie dostępnych diod (bez wnikania czy sa ładne czy nie plamy świetlne) daje XHP70.2 wersja P2 - niestety nie znalazłem TIR-a pod XHP70 dla S21A - a przy 3A z H!-A to az szkoda jej bo jej potencjał to co najmniej 6A i tu pojawia sie kolejny problem - mały host = przegrzewanie się latarki. Wprawdzie 3A w S21A to tez dużo ;) no ale przez kilka minut idzie w ryzach utrzymać temperaturę po czym zmienić na niżej.
8 istnieje opcja aby uzywac daszku do S21A a refa nieco rozwiercić pod XHP70 ale to raczej na rower a nie na kask
9. jedyny TIR pasujący na XHP70 póki co o teoretycznych parametrach znalazłem jedynie na S11 - 25 stopniowy powstał w lutym dla fotografa z XHP70 CRi90 ale nie odebrał bo wyjechał wiec poszedł do innych ludzi, a 5 stopniowy to ma powstać z nudów bez konkretnego celu - jak powstanie to pokazę.
10 i na koniec - na każde 1000lm latara musi miec 100g czystego metalu - nie jest to idealna zasada ale wskazuje "na czuja" ile potrzeba metalu aby latara STALE świeciłą z moca ok. 3000 lm - i sa to okolice 250-300g najlepiej z dobrze użebrowana głowicą np. https://pl.aliexpress.com/item/32909573224.html - bardzo przyzwoity host pod XHP70 i sterownik Convoya 5A - no ale i na rower i na kask tym bardziej trochę za wielka - ale do reki idealna ...
Eneen
Posty: 29
Rejestracja: środa 28 kwie 2010, 09:00
Lokalizacja: Gliwice

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Eneen »

@Mociumpel, bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
Między innymi dlatego zamówiłem na test S12 z diodami 351D. Jest ciut cięższa z lepiej użebrowaną głowicą, ma miejsce na driver 22mm więc podejdzie driver Simona. S21A jest niewiele mniejsza, a kompromis z driverem 20mm mi nie pasuje, szczególnie, że H1A ma teraz inną cewkę i nie ma pomiarów sprawności dla nowszego modelu (przynajmniej nie znalazłem). Nie ma też zabezpieczenia termicznego, co mi osobiście nie odpowiada. Celuję raczej w XHP50.2, nie w 70.2 ze względu jak zauważyłeś, dostępność TIRów - generalnie nie produkuje się chyba zbyt wąskich co trochę ogranicza zastosowanie, a już w ogóle kupienie eliptycznych graniczy z cudem. Tak jak @Bocian wspomniał, jest zaledwie 11mm wolnego miejsca na TIR, więc albo użyję cieńszej uszczelki, albo usunę szybkę lub wydrukuję inny lockring, którego i tak chcę się pozbyć. Nie wiem czy drukowany da radę, zobaczymy.
Ostatnio zmieniony piątek 31 lip 2020, 22:46 przez Eneen, łącznie zmieniany 1 raz.
Mociumpel
Posty: 2115
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Mociumpel »

Drobna aktualizacja w pierwszym poście - dodałem na końcu uchwyt z S21A, uchwyt pasuje także do S11 ale to na granicy rozmiaru więc to max co da się tam wsadzić.
adi2009
Posty: 1
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2020, 08:59

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: adi2009 »

Zamierzam zrobić lampkę rowerową zgodnie z instrukcją z postu nr 1. Czy zaproponowany sterownik posiada zabezpieczenie PCM? Posiadam 4szt. akumulatorów Samsung 21700 50E bez zabezpieczenia stąd moje pytanie.
Mociumpel
Posty: 2115
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Mociumpel »

zabezpieczenie PCM to trochę za duże wymagania - jesli potrzebujesz to https://allegro.pl/oferta/uklad-zabezpi ... 7650416209 tu se kup i przewiń ogniwa.
Sterownik posiada natomiast zabezpieczenie przed NADMIERNYM rozładowaniem - cytat ze strony:
1. Constant Current, No PWM
2. Low Voltage Warning - When voltage is below 3V, it will keep flashing.
3. Memory function : ( > 3 secs)
W praktyce wygląda to tak że gdy ogniwo słabnie to dioda błyska - NIE ODCINA tylko błyska - to analogowy znak że ogniwo należy wymienić.
Jak zostawisz w latarce takie błyskające to Ci niestety rozładuje - sterownik nie ma funkcji ODCINANIA zasilania - tylko ostrzeżenie.
Sprawa druga - ogniwa z zabezpieczeniem są w latarkach o dużej mocy "utrudnieniem" - albowiem/gdyż mogą przy mocniej rozładowanym po prostu "nie wydolić" tych 10A (i się po prostu "wyłączyć") przez co są sporym ograniczeniem dla latarkowych użytkowników - ogniwa nie zabezpieczone są wydajniejsze = lepsze.
Awatar użytkownika
roniin
Posty: 37
Rejestracja: sobota 28 cze 2014, 14:46
Lokalizacja: Poznań

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: roniin »

Właśnie testuje świeżo poskładaną latarkę S21A + H1-A + XHP50.2 J2 40G Neutral White 4000K CRI80.

Niestety po włączeniu dioda miga w dziwny sposób: duży błysk, słaby błysk, duży błysk, słaby błysk i tak bez przerwy. Częstotliwość około 2 cykle (duży mały) na sekundę. Testowałem na dwóch 18650, Samsung 30Q i zwykły Panasonic, obydwa naładowane powyżej 4,14V, zawsze tak samo. Podłączyłem na krótko bez przełącznika latarki - to samo. Testy z wykręconą pigułą - to samo.


Co mogło się stać? To może być wina mało wydajnych aku? (czekam na przesyłkę z 21700). Może uwalony sterownik? :niepewny:
Może czegoś nie zauważyłem przy składaniu? (niczego nie modyfikowałem w hoście).
Mociumpel
Posty: 2115
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Mociumpel »

Po pierwsze - czy latarka pracuje z TIR-em czy z reflektorem - jeśli z reflektorem to czy ma podkładkę - jeśli nie, to docisk piguły może powodować stykanie lutów z refem, jeśli z TIR-em to spróbuj WSADZIĆ delikatnie spód soczewki NA diodę BEZ tej podstawki co jest używana pod reflektor - otwór spodni TIR-a jest na tyle duży że wchodzi CAŁA DIODA.
Teraz mryganie - to prawdopodobnie objaw "nie dawania rady" - sterownik sygnalizuje zbyt niskie napięcie mryganiem ale także "niedomaganie prądowe":
Poluzuj trochę pierścień dociskający sterownik:
- sprawdź czy dalej miga, jeśli nie to oznacza że docisk powoduje jakiś feler - może jakiś element tuz przy brzegu od spodu ( w sensie ten co do środka piguły wchodzi) styka z brzegiem piguły.
- jeśli mryga dalej to może oznaczać że właśnie NIE STYKA poprawnie i jest za duża rezystancja obwodu i sterownik nie daje rady "podnieść napięcia" do poziomu świecenia diody - czyli nie ma dobrego styku - wtedy dociśnij mocniej
- sprawdź czy jest dobrze polutowany włącznik i dobrze dokręcony pierścieniem do tej nakręcanej dupki
- przetrzyj pilniczkiem stykające się z baterią (sprężynkę sterownika i włącznika) - może są pokryte patyną i źle stykają
- dokręć całość "godziwie"
Powyższe MECHANICZNE czynności powodują ZNACZNE obniżenie oporności obwodu - sterowniki boost są bardzo czułe na wszelkie "opory" i zestaw "drobnych niedociągnięć" może powodować taki dziwny objaw błyskania.
Oczywiście zakładam że ogniwa były "pełne" ...
CO do problemów elektronicznych - o ile nie zepsułeś przypadkowo czegoś to mało prawdopodobne że dostałeś uszkodzony/niesprawny sterownik - na kilkanaście sztuk kilka wykazywało podobne dziwne objawy ale to była moja wina bo albo za szybko coś robiłem - wtedy wolniejsze ale dokładniejsze czynności jak wyżej przywracały życie.
Nie omawiam eksperymentów z podwyższaniem prądy z przelutowaniem rezystora upływowego czy zdejmowania cewki i ponownego zalutowywania na "bardziej płasko ale z podkładką termiczną - to były doświadczenia i celowe igranie ;) - ale zazwyczaj się udawało ...
Acha i uważaj na biegunowość - ten sterownik ma wadę - nie ma zabezpieczenia przed niewłaściwym włożeniem ogniwa - niestety - pali toto sterownik natychmiast ...
ODPOWIEDZ