Lampka wyłącza się

problemy z doborem podzespołów, elementów, przeróbkami itp., czyli jak zrobić to co sobie wymyśliłem
szuwar
Posty: 18
Rejestracja: poniedziałek 23 cze 2008, 16:29

Lampka wyłącza się

Post autor: szuwar »

Witam. Od razu powiem że nie jestem elektronikiem i nie znam się na takich sprawach:P.
Mam problem z lampką rowerową własnej roboty.
Zbudowana jest ona na driverze od Ledim R105 (http://sklep.ledim.pl/?misc=7) i diodzie Cree XR-E Q5
Do tej pory zasilałem to 6 akumulatorami AA - dają one około 7 V, lub pakietem (nie wiem co w nim było), który dawał około 6V.
Z racji tego że chciałem dołożyć diodę CREE XP-G, postanowiłem zmienić zasilanie na 18650.
Użycie 2x18650 (ponad 8V) dla jednej diody XR-E Q5, spodowało że lampka zaczęła wyłączać się po niecałej minucie, dla porównania zasilanie z 1x18650 lub pakiet 6-7V nie sprawiało nigdy takich problemów.
Zakładam że problem tkwi w przegrzewaniu się drivera, w diodę idzie około 3.8V i 0.9 A (mierzyłem pod obciążeniem dla 2x18650). Ogólnie jak dotykam driver jest gorący, ale nie parzy.
Zastanawiam się jakie zasilanie zrobić dla 2 diod (opytmalnie byłoby coś co daje 2*3,8+1,2V = 8.8-9V). Chciałem użyć 3x18650, ale dają one 12V więc driver pewnie się będzie przegrzewał.
Mam kilka pomysłów:
1 - zasilić 3x18650 i dać jakiś opornik(tu bym prosił o przykład jaki moge założyć i w którym miejscu obwodu) który zmniejszy napięcie o 2-3V .
2 - zasilić 3x18650 i dać lepsze chłodzenie na driver. Tylko nie wiem jak założyć chłodzenie, od dołu drivera jest płytka, do niej chciałem założyć taki radiatorek z płyty głównej, ale znajduje suę tam 6 wychodzących kabli więc na dobrą sprawę radiator będzie na 2/3 płytki. W tej chwilie na 1/2 drivera mam blaszkę miedzianą
3 - nie wiem czy mnie nie wyśmiejecie:P na dobrą sprawę potrzebuje niecałe 10V na układ, czyli sumarycznie daje to 2x18650 + 1 akus AA, czy można takie połączenie stosować? Ogólnie przy 6V dla jednej diody układ leżał na stole i świecił ponad 2h bez większego chłodzenia (dioda w http://www.dealextreme.com/p/26-5mm-smo ... itter-5937 i mała płytka miedziana pod driverem)
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

Układ ten ma zabezpieczenie przez przegrzewaniem, podstawa to dobre chłodzenie układu przetwornicy czyli scalaka .

Jako że białe diody mają napięcie przewodzenia ~3,2V to napięcie zasilania dla dwóch ledów szeregowo w tym driverze musi być o 1,1V większe czyli potrzebujesz do zasilania 7,5V.

1- opornik odpada chyba że chcesz dodatkową grzałkę ,bo musiałby być dużej mocy

2- skoro driver akceptuje max napięcie zasilania 18V to właśnie najlepszym rozwiązaniem będzie pakiet 3x li-ion i dobre chłodzenie drivera

3- takie połączenie jest NIE DOPUSZCZALNE, nawet nie próbuj bo może się skończyć tragicznie


pozdrawiam
elektroda.pl
Seeker
Posty: 60
Rejestracja: sobota 10 wrz 2011, 19:18
Lokalizacja: Warmia

Post autor: Seeker »

szuwar, Między ogniwami, a sterownikiem można wsadzić diody prostownicze.
Taki podwariant punktu pierwszego.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Z tym że na każdej diodzie wydzieli się trochę lub sporo ciepła. Do tego należy pamiętać że chińskie diody 1A ledwo zipią przy prądzie 500 mA.
ILPT
szuwar
Posty: 18
Rejestracja: poniedziałek 23 cze 2008, 16:29

Post autor: szuwar »

Wg, specyfikacji na DX i tego co zmierzyłem (a mogłem źle zmierzyć:P) w diodę idzie 3.8V.
krzycho123 tak łopatologicznie, gdzie i jakie chłodzenie zamontować? Od dołu płytki czy na jakimś elemencie na górze płytki? Jeśli na górze to na którym elemencie?

http://imageshack.us/photo/my-images/835/r105w.jpg

Jak pisałem przy napiecu 6V dioda ładnie pracowała w relfektorze przez ponad 2h, więc nie jest z nią tak źle;).
O diodach prostowniczych będę musiał poczytać, bo nie wiedziałem że można je w takim celu użyć.
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

szuwar , na scalaku pośrodku. Można kupić radiatorek taki 8x8mm lub wyciąć sobie samemu z jakiegoś większego kawałka.
elektroda.pl
szuwar
Posty: 18
Rejestracja: poniedziałek 23 cze 2008, 16:29

Post autor: szuwar »

Czyli na elemencie numer 4?
Wydawało mi się że najbardziej grzały się okolice przy elemencie 1. Pokombinuje dzisiaj z tym. Dodatkowo jest sens dawania chłodzenia na dolną stronę płytki?

Mam jeszcze jeden pomysł (zaproponowany przez kumpla/fizyka, teoretyka:P ), zastosowanie stablizatora LM317 przed układem.
Kombinuje tak dlatego że łatwiej mi będzie ciepło rozproszyć na 2 elementach, czyli na LM317 część i część na driverze.
Tylko czy przy takim układzie spadnie sprawność?
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
szuwar pisze:Mam jeszcze jeden pomysł (zaproponowany przez kumpla/fizyka, teoretyka:P ), zastosowanie stablizatora LM317 przed układem.
To się w ogóle nie kalkuluje. Przetwornice impulsowe przetwarzają energię na różne parametry przy zachowaniu równania mocy z uwzględnieniem sprawności, krótko mówiąc na takim zasilaniu dioda poświeci dłużej. Dodatkowe element stratne, wprowadzają tylko niepotrzebną emisje ciepła (straty).
W pracy nie mam dostępu do zewnętrznych serwerów plików jak imageschack, więc nie widzę zdjęcia. W przetwornicach może się grzać kilka elementów: scalak, dioda, cewka, kondensatory. Sprawdź najdokładniej jak potrafisz, który element się grzeje.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
szuwar
Posty: 18
Rejestracja: poniedziałek 23 cze 2008, 16:29

Post autor: szuwar »

Wydaje mi się, że scalak i dioda najwięcej ciepła wytwarza. Dzisiaj załóżę chłodzenie (mam radiatory miedziane od pamięci RAM:P ). Przyciać je na takie małe kawałeczki i przykleić do każdego elementu osobno?
Czy taki kawałem miedzi, wielkości około 5x5 mm coś da? Macie może zdjęcia, przykłady driverów z chłodzeniem założonym?

[ Dodano: 8 Sierpień 2012, 23:30 ]
Jestem zbity z tropu:/
Dałem radiator, miedziany 3 żeberka sie zmieściły na element 1 i 4, fakt nie przykleiłem go, ale opaskami z przymocowałem i dałem pastę pod niego. Próbowałem też palcami przytrzymać w innej próbie. Za każdym razem driver odłączał prąd po niecałej minucie.
Radiatory były ciepłe, ale nie gorące. Nie wiem, może za duże radiatory zastosowałem i nie zdążyły odprowadzić ciepła?
Gdy dałem 8V i 2 diody w szeregu to działało bez problemu. Co jeszcze mogę spróbować?
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

Witam
Ten driver nie pamiętam aby komukolwiek się przegrzewał. Chłodzenie wystarczające, które zwykle nie jest potrzebne, to przyklejenie drivera do jakiejś obudowy metalowej czy radiatora. Jeśli się wyłącza to może ujawnił się jakiś 'zimny lut'.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

szuwar pisze:Nie wiem, może za duże radiatory zastosowałem i nie zdążyły odprowadzić ciepła?
:o

Im większy tym lepiej odprowadzi ciepło. Gorzej jak krzywo leży na scalaku, lub ten jest mocno chropowaty, to samo scalak. Możesz wtedy użyć termopada - nieci wypełni zagłębienia w obudowie.

PS-Jakie tem. osiąga scalak, badając go "palcem" ?
szuwar
Posty: 18
Rejestracja: poniedziałek 23 cze 2008, 16:29

Post autor: szuwar »

Byłem na urlopie, na który potrzebowałem lampki, ale na szczęscie wystarczyła laterczka;).
Wracając do tematu, hmm, podczas prób założenia radiatora od driver odlutowała/odpadła jedna część (moim zdaniem to cewka:P, okrągłe z napisem 100 ). Możliwe że słabe połączenie było powodem przegrzewania się. Na dniach będe próbował reanimować układ.
Jak mi się nie uda, przyjdzie czas na zakup nowego driverka;p

[ Dodano: 21 Sierpień 2012, 21:15 ]
Głupie pytanie pewnie, czy ta cewka była wlutowana czy wklejona? Bo ogólnie jakiś klej pod nią jest, jak ja "wkleiłem" to świeci:D, tylko nie mogę dojść żeby wlutować jedną część bo jest za blisko innej części;P. Nie ma też śladów po lutowaniu.

[ Dodano: 21 Sierpień 2012, 22:56 ]
Dolutowałem cewkę na kabelkach. Wszystko działa;). Przy zasilaniu z 2x18650 i jednej diodzie na wyjściu układ ponad 10minut działał.
ODPOWIEDZ