Początek czegoś dużego

co i jak zrobiłem...
xsherlock
Posty: 119
Rejestracja: wtorek 25 sie 2009, 16:02
Lokalizacja: Warszawa

Początek czegoś dużego

Post autor: xsherlock »

Frezarka już uruchomiona i trenuje ciecie w miedzi, nie wiem jeszcze czy bedzie to czołowka czy lampka na rower ale napewno 4 x XM-L z optykami Cute4. Ciekawe czy ta pecyna z miedzi nadąży odebrać ciepło z 40W ledów.

Maciej

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

xsherlock, zapowiada się ciekawie, zdaj relację ;-)
karlosboy

Post autor: karlosboy »

xsherlock, znasz już szczegóły dotyczące sterownika? Jakie natężenie prądu chcesz zapodać w ledy? :smile:
Awatar użytkownika
kazik_23
Posty: 105
Rejestracja: niedziela 07 lis 2010, 19:59
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: kazik_23 »

sądząc po 40W mocy traconej będzie to symboliczne;) 2,8A lub coś z przedziału 2,5-3A
Te 40W to będzie naprawdę wyzwanie! Ale nie ma rzeczy nie do zrobienia;)
xsherlock
Posty: 119
Rejestracja: wtorek 25 sie 2009, 16:02
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: xsherlock »

Ze wzgledu na rozsądną cenę na początku to będzie MR-elektronik 3A. Z taskleda raz zgubili przesyłkę i jakoś mi sie nie pisze znów wywalic 160 pln. Nie testowałem jeszcze MR w tej konkretnej konfiguracji mocy/napięcia ale wiem ze nie ma on za specjalnie dobrej wydajnosci, w innej mojej lampce raptem 72%. Ale ma też głowna zaletę ze tryby da sie w nim zrobić na przyłączanych opornikach, a jak tak lubie, zadnego programowania we włączniku.

Z tymi 40wat to bedzie problem, może sie skończyć pierwszą czołówką z wymuszonym chłodzeniem, albo bedzie to model zimowy :)
Luigi
Posty: 408
Rejestracja: czwartek 03 lut 2011, 15:35
Lokalizacja: Wawa/Kania Nowa

Post autor: Luigi »

Witam wszystkich, ponieważ to mój pierwszy post:)

Dobry początek:)
Czym chcesz to zasilać? Chyba co najmniej 6x18650:)
Na czołówkę to chyba trochę za ciężkie, lampka rowerowa to dobry pomysł:)
Miedziana płytka nie wystarczy do chłodzenia ale powinna dobrze się nadać do odprowadzenia ciepła na obudowę. Może warto pomyśleć o aktywnym chłodzeniu?
Jeśli to będzie lampka rowerowa to może zasysać powietrze od spodu, wtedy deszcz nie powinien jej zaszkodzić:)
xsherlock
Posty: 119
Rejestracja: wtorek 25 sie 2009, 16:02
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: xsherlock »

Radiator do tego właśnie sie w CAD'zie projektuje, bedzie to trudne bo to robota na dwustronne frezowanie, czego jeszcze nie opanowałem.

Ze wzgledu na moc to już nie jest chyba lampka na 18650, mam do tego battery pack 8S 5.8Ah
czyli 172 Wh. 1,3 kg :) http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh ... duct=10895
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Myslałeś może nad aktywnym chłodzeniem tj użebrowany radiator + wewnątrz wentylator + sterowanie prędkością w zależności od temp radiatora ? Dało by ci to spore możliwości a dodatkowo niewielkie przepływ powietrza znacznie by zbił temperaturę.
ILPT
Luigi
Posty: 408
Rejestracja: czwartek 03 lut 2011, 15:35
Lokalizacja: Wawa/Kania Nowa

Post autor: Luigi »

W tym wątku jest przykład aktywnego i pasywnego chłodzenia modułu 7 xm-l http://www.swiatelka.pl/templates/subSi ... /icon6.gif
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t ... sc&start=0
xsherlock
Posty: 119
Rejestracja: wtorek 25 sie 2009, 16:02
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: xsherlock »

Się frezuje, właśnie pierwszy kawałek lampki, czyli docisk optyki do radiatora.

Obrazek

Z tym aktywnym chlodzeniem to zastanawiam sie jak to zrobić, czy znacie jakiś super mały układ z czujnikiem termicznym który by załączał wentylator powyżej jakieś temperatury.

Aktywne chłodzenie ma tylko jedną wadę, zabija pełną wodoodporność lampki. :(
upek
Posty: 347
Rejestracja: wtorek 17 mar 2009, 21:55
Lokalizacja: Lubań

Post autor: upek »

Można zaizolować elektronikę wentylatora i będzie śmigać nawet pod woda :mrgreen:
mlody911
Posty: 71
Rejestracja: piątek 16 kwie 2010, 23:46
Lokalizacja: Mielec

Post autor: mlody911 »

Nawet najmniejsze, najtańsze filtry akwarystyczne mają elektronikę zabezpieczoną przed wpływem wody. Tylko są zasilane z sieci, a wirujące pole magnetyczne obraca w wodzie sam wirnik. Musiałbyś coś takiego wykombinować.
Awatar użytkownika
Steff.k
Posty: 401
Rejestracja: niedziela 06 sty 2008, 13:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Steff.k »

Jestem pod wrażeniem fotek z pierwszego posta :o .
Jako "czujnik temperatury" może takie coś:
lina1
lina2
Kiedyś tego typu przełączników używałem do zmiany trybu na mniejszy po osiągnięciu przez radiator zadanej temperatury.
Małe nie jest ale banalne w obsłudze :mrgreen:

Edzia: z drugiego linka model AM 17-1 ma IP68 ;-)
Awatar użytkownika
midi
Posty: 1208
Rejestracja: niedziela 20 sty 2008, 21:04
Lokalizacja: Radom

Post autor: midi »

Chyba najlepszym rozwiązaniem jest driver z zabezpieczeniem termicznym diod, chłodzenia nie poprawi ale zadba o diody i nic nie padnie.
Projekt fajny tylko napisz co to w końcu będzie ;) .
Pozdrawiam.
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, są tylko i wyłącznie moją własnością, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
xsherlock
Posty: 119
Rejestracja: wtorek 25 sie 2009, 16:02
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: xsherlock »

To bedzie czołówka ale potem dorobie do niej mocowanie do roweru, jak sie okaże ze design sie sprawdził. Skończyłem wycinać docisk lampki, mocno przesadziłem z pocieniowaniem i cięciem za długim frezem wiec mi powierzchnia wyszła nie idealna. Ale detal cały waży 6g :)

Obrazek
Obrazek

Co do zabezpieczenia to faktycznie skłaniam sie tylko do wyłącznika termicznego.

Czy ktoś może mi podpowiedziedzieć jak podłączyć driver MR by mieć równocześnie tryby robione oporem i zabezpieczenie z czujnika temperatury?
http://www.mrelektronik.com/ftp/MR2007_PL.pdf

Tam jest port do którego podłącza sie termistor 100K ale ja na ogół używam go do przyłączenia za pomocą przełączniczka 3 kierunkowego dwóch oporników np 3k i 7k tak by mieć 2 tryby 10% i 40% i 100% gdy piny w driverze nie są połączone.

Teraz jak to przerobić by w położeniu środkowym miał podłączony termistor?

Przełącznik którego używam ma tylko 3 piny 1-2-3 trzy pozycje
-zwarte 1-2
-otwarty
-zwarte 2-3
ODPOWIEDZ