DIY 2x XP-G,
DIY 2x XP-G,
Witam,
już jakiś rok temu przymierzałem się do skonstruowania lampeczki ale niestety z powodu barku materiałów i pomysłu na body nic z tego nie wyszło.
Teraz się zawziąłem i chce zrobić lampkę na rower, przedstawię poniżej co mi w głowie siedzi odnośnie lampki.
Diody, Driver i optykę chciał bym kupić w sklepie Edima.
- Diody: 2x XP-G R5 (połączone szeregowo)
- Driver: R105 (prąd ustawiony na maksa, z opisu wynika że maks to ok. 1100mA)
- zasilanie: 3x18650 (szeregowo)
- optyka: tu nie wiem, są dostępne 4 rodzaje u Edima
- do tego może jeszcze jakiś wskaźnik stanu aku
Diody chcę podłączyć w sposób jak na rys. poniżej
zdjęcie zaczerpnięte z innego tematu.
Teraz czas na Body, już w mojej głowie zrodził się pomysł wykorzystując to co będę miał dostępne, będzie to aluminiowy płaskownik a całość przedstawia rys.
będzie to obudowa zrobiona z płaskownika aluminiowego o wysokości w osi "Z" 25mm a wymiary X i Y dobiorę jak już będę miał potrzebne elementy. Jak widać na zdjęciu jest tam mniej więcej na środku przegroda (zaznaczone na brązowo) która miała by służyć jako radiator, czyli poswatały by dwa jak by to nazwać "baseny" o głębokości 22mm (bo tyle mają szoczewki) i 3mm zostało by na podstawie bo jak wspominałem wcześniej materiał ma 25mm w osi "Z". w jednym "basenie" soczewki z diodami a w drugim Driver, włączniki, gniazdo zasilania.
Dlaczego taka obudowa? a no bo łatwo wykonać na frezarce, będę miał chyba taką możliwość, wjedzie się jakimś frezem powiedzmy Fi 8mm i zrobi dwa takie "baseniki" a przegroda posłuży jako radiator. Na górę jako przykrywka sfrezuje się do odpowiednich wymiarów kawałek płaskownika o grubości pewnie tak jak podstawa ma czyli 3mm, na trzech ściankach i przegródce (radiatorze) zrobi się otwory z gwintem żeby można było przykręcić górną pokrywkę.
Tak ja bym to widział, O czymś nie pomyślałem? coś mogłem przeoczyć? jeśli tak to proszę o wszelkie uwagi.
Teraz mam kilka pytań na które za odpowiedź bardzo Dziękuję.
1. radiator: czy to co wynika z rysunku wystarczy dla dwóch XP-G zasilanych 1100mA (wymiary tej ścianki przegrody to by były takie: X: 44mm (bo dwie soczewki obok siebie mają taki wymiar, Z: 22mm (również ze względu na soczewkę) Y: tu w zasadzie nic nie ogranicza najwyżej obudowa będzie duża ale myślałem o 20mm, wystarczy taka przegroda jako radiator? oczywiście całość aluminiowa.
2. optyka: dostępne są:
CXP-RS Real spot 5,5*
CXP-D Diffuser 7*
CXP-M Medium 14.5*
CXP-O Oval 21.5/6.5*
są to kąty połówkowe czy całkowite? wziął bym trzy soczewki i ewentualnie sobie wybrał które podpasują lepiej, myślałem o CXP- D,M i O czy lepiej za miast którejś wziąć RS?
Lampki będę używał do treningów na rowerze górskim zimową porą, lasy, łąki itp. jako że mieszkam na nizinnych terenach więc niestety nie ma tu długich szybkich zjazdów wiec normalne predkosci to tak w granicach 20-25km/h więc chyba lepiej będzie postawić na nieco większe doświetlanie boków niż zasięg.
3. zasilanie: ŁADOWARKA ULTRAFIRE WF-139 + 2 ogniwa UltraFire 18650
http://www.milhunt.pl/sklep/product_inf ... cts_id=397
plus dodatkowo jedno ogniwo bo potrzebne mi trzy.
http://www.milhunt.pl/sklep/product_inf ... cts_id=114
Nadadzą się te aku i ładowarka, czy to jakieś badziewie?
Nie wiem czy o czegoś nie pominąłem ale jak się coś jeszcze przypomni to się napisze.
już jakiś rok temu przymierzałem się do skonstruowania lampeczki ale niestety z powodu barku materiałów i pomysłu na body nic z tego nie wyszło.
Teraz się zawziąłem i chce zrobić lampkę na rower, przedstawię poniżej co mi w głowie siedzi odnośnie lampki.
Diody, Driver i optykę chciał bym kupić w sklepie Edima.
- Diody: 2x XP-G R5 (połączone szeregowo)
- Driver: R105 (prąd ustawiony na maksa, z opisu wynika że maks to ok. 1100mA)
- zasilanie: 3x18650 (szeregowo)
- optyka: tu nie wiem, są dostępne 4 rodzaje u Edima
- do tego może jeszcze jakiś wskaźnik stanu aku
Diody chcę podłączyć w sposób jak na rys. poniżej
zdjęcie zaczerpnięte z innego tematu.
Teraz czas na Body, już w mojej głowie zrodził się pomysł wykorzystując to co będę miał dostępne, będzie to aluminiowy płaskownik a całość przedstawia rys.
będzie to obudowa zrobiona z płaskownika aluminiowego o wysokości w osi "Z" 25mm a wymiary X i Y dobiorę jak już będę miał potrzebne elementy. Jak widać na zdjęciu jest tam mniej więcej na środku przegroda (zaznaczone na brązowo) która miała by służyć jako radiator, czyli poswatały by dwa jak by to nazwać "baseny" o głębokości 22mm (bo tyle mają szoczewki) i 3mm zostało by na podstawie bo jak wspominałem wcześniej materiał ma 25mm w osi "Z". w jednym "basenie" soczewki z diodami a w drugim Driver, włączniki, gniazdo zasilania.
Dlaczego taka obudowa? a no bo łatwo wykonać na frezarce, będę miał chyba taką możliwość, wjedzie się jakimś frezem powiedzmy Fi 8mm i zrobi dwa takie "baseniki" a przegroda posłuży jako radiator. Na górę jako przykrywka sfrezuje się do odpowiednich wymiarów kawałek płaskownika o grubości pewnie tak jak podstawa ma czyli 3mm, na trzech ściankach i przegródce (radiatorze) zrobi się otwory z gwintem żeby można było przykręcić górną pokrywkę.
Tak ja bym to widział, O czymś nie pomyślałem? coś mogłem przeoczyć? jeśli tak to proszę o wszelkie uwagi.
Teraz mam kilka pytań na które za odpowiedź bardzo Dziękuję.
1. radiator: czy to co wynika z rysunku wystarczy dla dwóch XP-G zasilanych 1100mA (wymiary tej ścianki przegrody to by były takie: X: 44mm (bo dwie soczewki obok siebie mają taki wymiar, Z: 22mm (również ze względu na soczewkę) Y: tu w zasadzie nic nie ogranicza najwyżej obudowa będzie duża ale myślałem o 20mm, wystarczy taka przegroda jako radiator? oczywiście całość aluminiowa.
2. optyka: dostępne są:
CXP-RS Real spot 5,5*
CXP-D Diffuser 7*
CXP-M Medium 14.5*
CXP-O Oval 21.5/6.5*
są to kąty połówkowe czy całkowite? wziął bym trzy soczewki i ewentualnie sobie wybrał które podpasują lepiej, myślałem o CXP- D,M i O czy lepiej za miast którejś wziąć RS?
Lampki będę używał do treningów na rowerze górskim zimową porą, lasy, łąki itp. jako że mieszkam na nizinnych terenach więc niestety nie ma tu długich szybkich zjazdów wiec normalne predkosci to tak w granicach 20-25km/h więc chyba lepiej będzie postawić na nieco większe doświetlanie boków niż zasięg.
3. zasilanie: ŁADOWARKA ULTRAFIRE WF-139 + 2 ogniwa UltraFire 18650
http://www.milhunt.pl/sklep/product_inf ... cts_id=397
plus dodatkowo jedno ogniwo bo potrzebne mi trzy.
http://www.milhunt.pl/sklep/product_inf ... cts_id=114
Nadadzą się te aku i ładowarka, czy to jakieś badziewie?
Nie wiem czy o czegoś nie pominąłem ale jak się coś jeszcze przypomni to się napisze.
Witam
Koncepcja słuszna, mam tylko małe propozycje do rozważenia.
Otóż, w takim wykonaniu, obie soczewki będą świecić w jedno miejsce, moje skromne doświadczenia w tym temacie pokazały, że najkorzystniej jest zastosować dwie soczewki (owalną i skupioną) ustawione pod pewnym kątem, aby owal świecił bliżej a skupiona dalej, przez co zyskujemy na zasięgu i dobrym oświetleniu bliskiego pola. Odchylenie rzędu kilku (1 - 5) stopni.
Proponuję też, o ile masz taką możliwość, otwory pod soczewki frezować od czoła, uzyskując owalny otwór dopasowany do dwóch soczewek, a nadmiar materiału z boków, może posłużyć do wykonania żeber (chłodzenia nigdy za wiele). Ewentualnie możesz zastosować pokrywkę z wyfrezowanymi rowkami (żebrami), głębokości kilku mm.
Ładowarka OK, a o ogniwach możesz poczytać w odpowiednim wątku dotyczącym badania pojemności.
Pozdrawiam
Koncepcja słuszna, mam tylko małe propozycje do rozważenia.
Otóż, w takim wykonaniu, obie soczewki będą świecić w jedno miejsce, moje skromne doświadczenia w tym temacie pokazały, że najkorzystniej jest zastosować dwie soczewki (owalną i skupioną) ustawione pod pewnym kątem, aby owal świecił bliżej a skupiona dalej, przez co zyskujemy na zasięgu i dobrym oświetleniu bliskiego pola. Odchylenie rzędu kilku (1 - 5) stopni.
Proponuję też, o ile masz taką możliwość, otwory pod soczewki frezować od czoła, uzyskując owalny otwór dopasowany do dwóch soczewek, a nadmiar materiału z boków, może posłużyć do wykonania żeber (chłodzenia nigdy za wiele). Ewentualnie możesz zastosować pokrywkę z wyfrezowanymi rowkami (żebrami), głębokości kilku mm.
Ładowarka OK, a o ogniwach możesz poczytać w odpowiednim wątku dotyczącym badania pojemności.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
co do ustawienia soczewek pod różnym kątem to przy tej konstrukcji co przedstawiłem jest to raczej nie możliwe, nad pokrywą z żeberkami też myślałem ale to będzie zależało czy osoba robiąca to będzie chciała to wykonać.
co do tych akumulatorków to znalazłem tylko o ultrafire 2500mA, nie wiem czy te 2400mA to to samo.
zamówię dziś 3 soczewki: Diffuser 7*, Medium 14.5*, Oval 21.5/6.5* plus diody i driver, aku i ładowarkę jak już reszta będzie zrobiona,
a jeszcze pytanko czy Driver też powinien być przymocowany do radiatora?
Dzięki za odpowiedź, po nicku wnioskuję że kolega jest stałym bywalcem MTBmaraton'ów?
co do tych akumulatorków to znalazłem tylko o ultrafire 2500mA, nie wiem czy te 2400mA to to samo.
zamówię dziś 3 soczewki: Diffuser 7*, Medium 14.5*, Oval 21.5/6.5* plus diody i driver, aku i ładowarkę jak już reszta będzie zrobiona,
a jeszcze pytanko czy Driver też powinien być przymocowany do radiatora?
Dzięki za odpowiedź, po nicku wnioskuję że kolega jest stałym bywalcem MTBmaraton'ów?
Witam
Pozdrawiam
Może po prostu pokrywę zrobisz z odcinka radiatora, wiele różnych gotowych profili można kupić w sklepach elektronicznych czy aukcjach, wystarczy dociąć.Rafal87xc pisze: nad pokrywą z żeberkami też myślałem ale to będzie zależało czy osoba robiąca to będzie chciała to wykonać.
Nie jest to konieczne, ale zalecane.Rafal87xc pisze:a jeszcze pytanko czy Driver też powinien być przymocowany do radiatora?
Pudło nick już mam od .... 20 lat,a używam na kilku forach (trioda, FREHA, epheli..) ale nie tamRafal87xc pisze:Dzięki za odpowiedź, po nicku wnioskuję że kolega jest stałym bywalcem MTBmaraton'ów?
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Witam
Im większa powierzchnia przylegania tym mniejsze straty ciepła, tak więc im większa płytka MCPCB tym lepiej dla diody, oczywiście przy tej samej jakości wykonania.
Możesz ewentualnie spiłować po obwodzie, aby dopasować do średnicy soczewki, chyba, że to nie jest wymagane.
Pozdrawiam
Im większa powierzchnia przylegania tym mniejsze straty ciepła, tak więc im większa płytka MCPCB tym lepiej dla diody, oczywiście przy tej samej jakości wykonania.
Możesz ewentualnie spiłować po obwodzie, aby dopasować do średnicy soczewki, chyba, że to nie jest wymagane.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Witam,
właśnie przyszły do mnie diody, soczewki i sterownik i mam jedno pytanie odnośnie przylutowania przewodów do diody, ponieważ jak je przylutuje w wyznaczonych miejscach to wtedy nie założę soczewki, Jak to zrobić?
tak to wygląda
W sumie to chyba jedyną opcją jest trochę naciąć soczewkę.
właśnie przyszły do mnie diody, soczewki i sterownik i mam jedno pytanie odnośnie przylutowania przewodów do diody, ponieważ jak je przylutuje w wyznaczonych miejscach to wtedy nie założę soczewki, Jak to zrobić?
tak to wygląda
W sumie to chyba jedyną opcją jest trochę naciąć soczewkę.
Ostatnio zmieniony piątek 19 lis 2010, 11:24 przez Rafal87xc, łącznie zmieniany 1 raz.
Te modułowe soczewki są przystosowane do podłużnych podłoży gdzie punkty lutowania wypadają poza obrysem soczewki wiec tu trzeba je dopasować samemu.
Ostatnio zmieniony sobota 20 lis 2010, 08:38 przez krzycho_, łącznie zmieniany 1 raz.
elektroda.pl
Chyba zepsułem jedną Diodę
chciałem zobaczyć jak to świeci bo nigdy nie miałem z takimi Diodami do czynienia i nawet nigdy nie widziałem jak to świeci, więc podłączyłem wszystko do kupy, jedną Diode, driver ustawiłem na maksa amperomierz wskazał 1,21A (pomiędzy Diodą a driverem) ale jako że jeszcze nie mam obudowy to Diodę włączałem na chwilkę bez radiatora, tylko Star 20mm. Chciałem zobaczyć które soczewki jaki mają kąt i jak to wygląda, no i efekt jest taki że roztopiła mi się ta bańka na Diodzie albo za mocno docisnąłem do soczewki w bok, bo na soczewce też mam kawałeczek tego plastiku przytopionego,
wygląda to tak
czy to naprawdę takie delikatne czy miałem jakąś wadliwą Diodę?
na starze trzymałem palec i gorący nie był jeszcze, Dioda świeciła kilka razy po maks 30 sek. potem wyłączenie zmiana soczewki a jak star był ciepły to chwila przerwy i tak kilka razy
chciałem zobaczyć jak to świeci bo nigdy nie miałem z takimi Diodami do czynienia i nawet nigdy nie widziałem jak to świeci, więc podłączyłem wszystko do kupy, jedną Diode, driver ustawiłem na maksa amperomierz wskazał 1,21A (pomiędzy Diodą a driverem) ale jako że jeszcze nie mam obudowy to Diodę włączałem na chwilkę bez radiatora, tylko Star 20mm. Chciałem zobaczyć które soczewki jaki mają kąt i jak to wygląda, no i efekt jest taki że roztopiła mi się ta bańka na Diodzie albo za mocno docisnąłem do soczewki w bok, bo na soczewce też mam kawałeczek tego plastiku przytopionego,
wygląda to tak
czy to naprawdę takie delikatne czy miałem jakąś wadliwą Diodę?
na starze trzymałem palec i gorący nie był jeszcze, Dioda świeciła kilka razy po maks 30 sek. potem wyłączenie zmiana soczewki a jak star był ciepły to chwila przerwy i tak kilka razy
Zapewne nadtopiła się obudowa soczewki i przykleiło się trochę plastiku do diody. Musiałeś dotknąć nią świecącej diody, która jest wtedy bardzo gorąca. Jeżeli dioda nadal świeci, to nic jej nie powinno być. Najwyżej światło będzie miało jakieś artefakty. Soczewki diody raczej nie uszkodziłeś, bo jest odporna na temperaturę.Też tak miałem, gdy nieostrożnie przyłożyłem kolimator do świecącej diody, tyle że została tylko mała plamka, która nie przeszkadza. No cóż, uczymy się na błędach.
właśnie problem w tym że ta obudowa Diody się nadtopiła i zniekształciła, jak dotykałem paznokciem tu była taka miękka jak by jakiś silikon czy coś, w każdym razie Dioda świeci ale obawiam się że nie będzie już przechodziło tyle światła przez tą obudowę bo nie jest to przezroczyste tylko zrobiło się matowe.