Przeróbka latarki nurkowej na LED

dane techniczne, zdjęcia i ciekawostki o diodach świecących
Arek
Posty: 6
Rejestracja: sobota 12 gru 2009, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Przeróbka latarki nurkowej na LED

Post autor: Arek »

To będzie mój drugi post na tym forum (po przywitalnym) i proszę od razu o wyrozumiałość, jeśli zapytam o coś co było "wałkowane" wielokrotnie.

Zamierzam przerobić latarkę nurkową (ciśnienioszczelną do 50m) na wersję LED o możliwe dużej mocy świetlnej. Zasilanie latarki to 4 x 1,2V akumulatory typu "C", czyli 4500 mAh jest tu osiągalne. W przypadku latarki nurkowej wystarczający czas świecenia to 1,5 godz., czyli takie zasilanie pewnie wystarczy na 15W pobór energii. W razie potrzeby większego poboru energii zmieszczę w obudowie jakiś pakiet Li-pol o wymiarach max 25 x 52 x 100mm.

Problem pojawia się przy wyborze samej diody, sprawy drivera itd. Myślałem o zakupie najtańszej latarki z diodą SSC-P7. Wymontowałbym z niej sterownik i diodę i umieścił w swojej latarce. Po co jednak mam płacić 200,- m.in. za obudowe i zasilanie, którego nie wykorzystam? No i jeszcze nie mam pewności, czy zmieszczę niezbędne elementy w swojej latarce.
Jeśli ktoś na forum byłby skłonny do przygotowania dla mnie następującego modułu:
- dioda SSC-P7,
- driver, który wyciśnie z diody 900 lumentów,
- soczewka lub reflektor, który zapewni kąt emisji 45 stopni (dość szeroki),
to poproszę o ofertę.
I to wszystko musi się zmieścić o cylindrze o średnicy 4 cm i wysokości 2,7 cm.
Jeśli się nie zmieści, to mogę zmienić zasilanie na pakiet Li-pol na tyle mały, że znajdzie się dodatkowe miejsce na moduł.
Będę wdzięczny za ofertę wykonania takiego modułu lub wskazówki, które pomogą mi na działanie samodzielne.
DNF
Posty: 4606
Rejestracja: piątek 23 lis 2007, 19:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: DNF »

Witam.
Nie znam sie za bardzo na tego typu lampkach, jakie normy musza spelniac, aby przezyc w glebinach, ale co do zrodla swiatla powiem tak.
Sa nowsze i wydajniejsze diody niz SSC P7.
Porozmawiaj z Czarnym_Krukiem, moze bedzie miec jeszcze w najblizszym czasie, moduly na 3xXP-G razem z optyka. Cena porownywalna z dioda SSC P7 a jednak "kilka" lumenow wiecej :)
Powiedz, do czego Ci az 45* i to pod woda?
Na nic Ci sie zda taka lampka.
Przewidujesz zakupy poza granicami kraju?
Pozdrawiam
DNF
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam

Poza tym moduły 3 x XP-G razem z optyką mają bardzo małą wysokość , więc zostanie jeszcze sporo miejsca na driverek i jakiś step-up się tam spokojnie zmieści, razem z płytka odprowadzającą ciepło na obudowę. Swoją drogą to ale dioda będzie miała komfortowe warunki pracy :)
Mój moduł to co prawda 20mm średnicy czyli ten mniejszy, ale ma niecałe 8mm wysokości.

Pozdrawiam

PS: Mam nadzieję, że obudowa reflektora jest aluminiowa :roll:
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Arek
Posty: 6
Rejestracja: sobota 12 gru 2009, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Arek »

DNF pisze:Powiedz, do czego Ci az 45* i to pod woda?
Zasięg nie jest aż tak ważny co szeroki kąt. Idealny układ jest taki, że w parze jeden nurek ma latarkę z kątem nawet 120 stopni, a drugi używa mocniejszego źródła zawężonego do 45 stopni. Jedną latarkę już przerobiłem trochę po chamsku, bo tylko zmieniłem żarówkę z reflektorem na żarówkę diodową MR16 (12V). Daje to ok 200 lumenów światła z kątem 120 stopni i spełnia wymaganie co do pierwszego źródła.
Pyra pisze:Mam nadzieję, że obudowa reflektora jest aluminiowa
Jest jednak z tworzywa. Obudowa jest w wodzie więc dla niej nie ma niebezpieczeństwa ale sama dioda rozumiem, że się może usmażyć? Jeśli bym jednak wstawił pakiet ogniw Li-pol wówczas zyskałbym miejsce na blachę o wymiarach 4 x 10 cm. Czy taki radiator wystarczyłby? Czy to może być miedziana blacha o grubości 2mm?
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Arek pisze:
Pyra pisze:Mam nadzieję, że obudowa reflektora jest aluminiowa
Jest jednak z tworzywa. Obudowa jest w wodzie więc dla niej nie ma niebezpieczeństwa ale sama dioda rozumiem, że się może usmażyć? Jeśli bym jednak wstawił pakiet ogniw Li-pol wówczas zyskałbym miejsce na blachę o wymiarach 4 x 10 cm. Czy taki radiator wystarczyłby? Czy to może być miedziana blacha o grubości 2mm?
Jeśli wsadzimy tam miedziany lub aluminiowy kubek, przylegający dość dużą powierzchnią do obudowy, to wystarczy w zupełności, biorąc pod uwagą temperaturę wody, nawet plastyk nie będzie wtedy większą przeszkodą w oddawaniu ciepła.

Pozdrawiam

PS: A może jakiś rysunek lub zdjęcie pacjenta....
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
swietlik
Posty: 489
Rejestracja: sobota 22 lis 2008, 22:39
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: swietlik »

Arek pisze:Obudowa jest w wodzie więc dla niej nie ma niebezpieczeństwa ale sama dioda rozumiem, że się może usmażyć? Jeśli bym jednak wstawił pakiet ogniw Li-pol wówczas zyskałbym miejsce na blachę o wymiarach 4 x 10 cm. Czy taki radiator wystarczyłby? Czy to może być miedziana blacha o grubości 2mm?
Blacha miedziana jak najbardziej, ale wisząca 'w powietrzu' niewiele zdziała. Jak gruba jest obudowa? Może pas blachy (pierścień) przylegający do wnętrza obudowy wokół reflektora (połączony termicznie z diodą)? Jeżeli tworzywo obudowy przewodzi ciepło to może wystarczyć.
Arek
Posty: 6
Rejestracja: sobota 12 gru 2009, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Arek »

Pyra pisze:A może jakiś rysunek lub zdjęcie pacjenta....
Zdjęcie i schemat latarki:
Obrazek
Obrazek
swietlik pisze:Może pas blachy (pierścień) przylegający do wnętrza obudowy wokół reflektora (połączony termicznie z diodą)?
Blachę mogę przykleić klejem termoprzewodzącym w przestrzeni na baterię. Jest tam płaska ścianka o pow. 4cm x 10cm. Nie wiem, czy to tworzywo dobrze przewodzi ciepło. Chyba bym zaryzykował.

Jestem mile zaskoczony udzielaną pomocą na tym forum. Dziękuję ale... poproszę o jeszcze :)

Gdzie można zdobyć i w jakiej cenie moduł 3 x XP-G wraz z odpowiednim driverem?
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

Coś nie bardzo widzę to oddawanie ciepła przez plastik obudowy z 3x XP-G wysterowanych po 1A na diodę , przecież to się będzie w środku gotowało ?

Może by ten krążek alu/miedź wyprowadzić przez plastik na zew a resztę uszczelnić masą szklarską lub inny tworzywem , wtedy oddawanie ciepła będzie bezpośrednie .
Trzeba sobie zdawać sprawę że miedzy krążkiem blachy a plastikiem powstanie przestrzeń z powietrzem a powietrze izoluje oddawanie ciepła między tworzywami . Chyba żeby dać jakiś klej lub pastę między plastikować obudowę a radiator.
elektroda.pl
Arek
Posty: 6
Rejestracja: sobota 12 gru 2009, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Arek »

krzycho123 pisze:Chyba żeby dać jakiś klej lub pastę między plastikować obudowę a radiator.
Właśnie. Myślałem o kleju termoprzewodzącym. W sumie blacha miałaby 60cm kw., z czego 40cm kw. przylegałoby do ścianki poprzez klej termoprzewodzący. Tworzywo jest niestety grube - 3 mm. Musi wytrzymać nacisk 5 kg na cm kw. Na samą ścianką, do której przykleję radiator woda może naciskać z siłą 200 kg. Naruszenie ciągłości tej ścianki odpada po obudowa na pewno wówczas trzaśnie od ciśnienia.

Na Allegro jest jeszcze takie stare nurkowe cacko ze zdezelowanym aku. Może uda się tanio wylicytować. Całe z aluminium:
Obrazek

I jeszcze ta fotka:
Obrazek
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Arek pisze:
Blachę mogę przykleić klejem termoprzewodzącym w przestrzeni na baterię. Jest tam płaska ścianka o pow. 4cm x 10cm. Nie wiem, czy to tworzywo dobrze przewodzi ciepło. Chyba bym zaryzykował.

Jestem mile zaskoczony udzielaną pomocą na tym forum. Dziękuję ale... poproszę o jeszcze :)

Gdzie można zdobyć i w jakiej cenie moduł 3 x XP-G wraz z odpowiednim driverem?
Najlepiej by było wykonać cały pierścień mocujący szybkę z aluminium, ale sądzę, że Twój pomysł z blachą przyklejoną do dna obudowy zapewni wystarczające oddawanie ciepła.
Ale gdyby: wyciąć w obudowie otwór, wypełnić go kawałkiem blachy alu, dokładnie przyklejonej do obudowy i do niej połączyć termicznie blachę połączoną z modułem, to już by było OK.
Coś takiego:
Obrazek

Pozdrawiam

PS: Moduł :arrow: czarny_kruk
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
swietlik
Posty: 489
Rejestracja: sobota 22 lis 2008, 22:39
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: swietlik »

Arek pisze:Blachę mogę przykleić klejem termoprzewodzącym w przestrzeni na baterię. Jest tam płaska ścianka o pow. 4cm x 10cm. Nie wiem, czy to tworzywo dobrze przewodzi ciepło.
Przestrzeń na baterie to nie jest optymalne miejsce :( Akumulatory litowe nie lubią podgrzewania. Czy masz znajomego tokarza? (jak nie, :arrow: midi) Chyba najlepiej by było wykonać kopię obecnej zakrętki (ring cap na rysunku) z aluminium i wewnątrz osadzić moduł z diodami.
Arek
Posty: 6
Rejestracja: sobota 12 gru 2009, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Arek »

Pyra pisze:Ale gdyby: wyciąć w obudowie otwór, wypełnić go kawałkiem blachy alu, dokładnie przyklejonej do obudowy i do niej połączyć termicznie blachę połączoną z modułem, to już by było OK.
Dobry pomysł! Z małą modyfikacją. Duży otwór w obudowie pewnie osłabi ją ale jak bym tak zrobił np. 6 otworów po 5 mm średnicy i przełożyłbym przez nie śruby to chyba nie naruszyłbym wytrzymałości obudowy... Tym bardziej, że mocno skręcone blachy usztywniałyby dodatkowo ten fragment tworzywa. Ten etap w takim razie możemy przyjąć za rozwiązany - wielkie dzięki.
Teraz pozostaje sprawa tych diod 3 x XP-G... :roll:

[ Dodano: Sob Gru 12, 2009 10:24 pm ]
swietlik pisze:Akumulatory litowe nie lubią podgrzewania.
O tym już myślałem. Odizoluję je od blachy jakimś materiałem termoizolacyjnym. Natomiast samą blachę przenicuję 6 śrubami poprzez ściankę do drugiej blachy na zewnątrz. Mam nadzieję, że problem temperatury w ten sposób rozwiążę.
Z drugiej strony, baterie też nie lubią nadmiernego chłodu i takie małe podgrzewanie może im trochę pomóc - ale wszystko oczywiście z umiarem :)
grigorij00
Posty: 193
Rejestracja: czwartek 26 lut 2009, 22:43
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: grigorij00 »

Zastanawiałem się jaki kolor światła najlepiej rozchodzi się w wodzie , nie mam styczności z nurkowaniem i nie bardzo mam jak to sprawdzić ale tutaj : http://www.nurkopedia.pl/wiki/index.php ... 82ostronce można przeczytać że w czystej wodzie światło niebieskie a w zanieczyszczonej zielono-żółte , dostępne na tą chwilę zimne niebieskawe XP-G powinny się dobrze sprawdzać w latarce nurkowej , a na zanieczyszczoną wodę można spróbować dodać diody żółte i zielone (chociaż te nie świecą już chyba tak mocno jak najmocniejsze białe ) . Przepraszam za ten Off-topic , może sie tutaj przyda :wink:
ODPOWIEDZ