Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie
Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie
Wiadomo, że od tego się nie ucieknie. Więc może opisać rozwiązania, które się sprawdzają? I zamieścić trochę porad na ten temat?
Generalnie przerabianie oświetlenia jest nielegalne, ale nawet policja akceptuje ledy w oświetleniu tablicy rejestracyjnej, czy światłach obrysowych. Najprościej wymienić żarówkę na diodową. Tyle tylko, że najczęściej jest to jakaś marna dioda lub kilka i rezystor. Dlatego też często widuje się auta z popalonymi lub mrugającymi takimi lampkami. Ja to robię w następujący sposób. Nie bawię się w dorabianie płytki, robię na uniwersalnej. Na lampkę biorę z reguły dwa białe fluxy, z tych mocniejszych. Do tego dorabiam źródło prądowe na stabilizatorze LM317 w wersji mini, czyli wyglądającym, jak mały tranzystor. Ze wzoru
R = 1.25 / I obliczam rezystor*. Jeśli ktoś obawia się błędnego podłączenia, to można na początku wstawić jeszcze diodę lub nawet mostek (najmniejsze wyglądają, jak czteronóżkowy układ scalony). Płytkę z diodami umieszczam w pewnej odległości od klosza oryginalnej lampki. Całość montuję tak, jak warunki pozwalają. Po wszystkim zabezpieczam przed wpływem wilgoci. Lampki takie działają stabilnie w zakresie napięć 6 - 24V. Przerobiłem tak już wiele aut i nie ma problemu z usterkami, czy paleniem się diod.
Przy tak małych wymaganiach, jak oświetlenie tablicy, to rozwiązanie sprawdza się idealnie. A cenowo jest po prostu śmiesznie.
*- więcej na ten temat tu
http://mikrokontrolery.blogspot.com/201 ... adowe.html
Generalnie przerabianie oświetlenia jest nielegalne, ale nawet policja akceptuje ledy w oświetleniu tablicy rejestracyjnej, czy światłach obrysowych. Najprościej wymienić żarówkę na diodową. Tyle tylko, że najczęściej jest to jakaś marna dioda lub kilka i rezystor. Dlatego też często widuje się auta z popalonymi lub mrugającymi takimi lampkami. Ja to robię w następujący sposób. Nie bawię się w dorabianie płytki, robię na uniwersalnej. Na lampkę biorę z reguły dwa białe fluxy, z tych mocniejszych. Do tego dorabiam źródło prądowe na stabilizatorze LM317 w wersji mini, czyli wyglądającym, jak mały tranzystor. Ze wzoru
R = 1.25 / I obliczam rezystor*. Jeśli ktoś obawia się błędnego podłączenia, to można na początku wstawić jeszcze diodę lub nawet mostek (najmniejsze wyglądają, jak czteronóżkowy układ scalony). Płytkę z diodami umieszczam w pewnej odległości od klosza oryginalnej lampki. Całość montuję tak, jak warunki pozwalają. Po wszystkim zabezpieczam przed wpływem wilgoci. Lampki takie działają stabilnie w zakresie napięć 6 - 24V. Przerobiłem tak już wiele aut i nie ma problemu z usterkami, czy paleniem się diod.
Przy tak małych wymaganiach, jak oświetlenie tablicy, to rozwiązanie sprawdza się idealnie. A cenowo jest po prostu śmiesznie.
*- więcej na ten temat tu
http://mikrokontrolery.blogspot.com/201 ... adowe.html
Zawsze można rezystor wstawić . Miałem jednego klienta, który się uparł, żeby mu ledy wszędzie, gdzie się da powstawiać, bo będzie prąd oszczędzać, a że miał właśnie kontrolę oświetlenia, to sobie zażyczył rezystorów do tego, żeby kontrolka nie świeciła Ciężko mu było wytłumaczyć, o co chodzi. Choć trzeba przyznać, że dobrze wstawiony led jest przynajmniej trwalszy od żarówki. No i nie wszystkie auta mają oświetlenie tablicy pod nadzorem. W sumie dobrze, bo te małe żarówki, a już szczególnie rurkowe, dość często padają.
Oprócz podświetlenia rejestracji tak stabilizowane ledy można wstawić np w oświetlenie wnętrza, choć nie do układów z efektem kinowym. Bo tutaj stabilizator będzie się za wszelką cenę utrzymać właściwy prąd diody do dolnej granicy, a potem zgaśnie.
Oprócz podświetlenia rejestracji tak stabilizowane ledy można wstawić np w oświetlenie wnętrza, choć nie do układów z efektem kinowym. Bo tutaj stabilizator będzie się za wszelką cenę utrzymać właściwy prąd diody do dolnej granicy, a potem zgaśnie.
Kontrolę można próbować wyłączyć dla danego obwodu np tablicy, choć nie mówię że będzie to za darmo,bo albo trzeba mieć kabelek do swojego auta, albo nawet po znajomości coś odpalić... a i tak nie zawsze zadziałaskaktus pisze:Takie przeróbki to tylko do starszych aut / nowych w których nie ma kontroli spalonej żarówki
Re: Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie
Potrzebuję mocne i ciepłe żarówki rurkowe led do bagażnika (odpowiednik C10W) Ma ktoś jakieś sprawdzone typy?
pozdrav
Re: Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie
Szukaj takich, w których jest elektronika, a nie tylko rezystor. Ostatnio kupiłem na pozycyjne i oświetlenie tablicy W5W, w których był dławik i jakieś półprzewodniki, co wskazywałoby na stabilizację prądu lub wręcz małą przetwornicę.
Czy znajdziesz ciepłe, nie wiem, bo to rzadko spotykany kolor w ledowych żarówkach samochodowych.
Czy znajdziesz ciepłe, nie wiem, bo to rzadko spotykany kolor w ledowych żarówkach samochodowych.
Re: Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie
Ja do oświetlenia wewnętrznego auta używam ciepłej barwy, na zewnątrz raczej zimna bo bardziej dostępna. Zaś do oświetlenia głównego (krótkie długie) jak już mam przerabiać to nie żadne żarówki, bo na długie się jeszcze sprawdzą ale na krótkie jak dla mnie albo zła wiązka albo źle odprowadzanie ciepła, albo za mało światła. Więc stosuje soczewki OEM oryginalne z lamp samochodowych, trudniej zamontować niż chińskie soczewki czy żarówki ale niektóre już 5 lat świecą i zero awarii.
Re: Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie
No właśnie, ale jakie, jakiej firmy? Skąd bierzesz?
pozdrav
Re: Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie
Wiesz co na forum passata był gość co robił fajne oświetlenie w 3 barwach, dostosowane płytki miał do różnych lampek z vw audi ale też innych marek, nie było tanio ale jakość dobra, na diodach 5050, później chyba za bardzo w masówkę poszedł bo już gorzej z jakoscią, ale możesz spróbować go znaleźć chyba tomik się zwał. Z tych starych korzystam jeszcze do dziś bo kiedyś miałem auta w leasingu to wyjmowałem, a teraz sobie już można takie autko używane za gotówkę kupić
Czasem też idzie osrama w52 ciepłe trafić jak chcesz mieć z gwarancją
Re: Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie
I jak zakończył się wybór żarówki C10W? Padłem ofiarą spalenia się w kabinie na suficie i zastanawiam się czy kupić z powrotem oryginał (żarowy) czy może jakiegoś LEDa?
S2+: XM-L2 U2-1B 2.1A || XM-L2 T6-4C 2.1A || (MOD) XP-E2 Red 1.4A || 365nm Nichia UV
S2 XP-L HI 2.8A || BLF Q8 || Skilhunt H03 NW || Astrolux C8 XP-L HI 3B || KDLITKER C8.2 XHP35 HI NW || L6 XHP70 N2-3A || L2 XP-L HI V2-1A
S2 XP-L HI 2.8A || BLF Q8 || Skilhunt H03 NW || Astrolux C8 XP-L HI 3B || KDLITKER C8.2 XHP35 HI NW || L6 XHP70 N2-3A || L2 XP-L HI V2-1A