Led Lenser H7R i zmiana zasilania z NiMH na Li-ION

Oświetlenie montowane na głowie
BUCKS
Posty: 41
Rejestracja: poniedziałek 26 paź 2015, 14:24
Lokalizacja: Pyrlandia City

Led Lenser H7R i zmiana zasilania z NiMH na Li-ION

Post autor: BUCKS »

Co prawda to mój drugi post tutaj ale pierwszy wątek, więc jeszcze raz witam wszystkich :)

Mam czołówkę jak w temacie (Led Lenser H7R) z płynną regulacją mocy świecenia ale bez stabilizacji. Jako, że na urlopie lubię łażenie po górach i czasem wracam po ciemku to zacząłem się rozglądać za lampką, którą na jednym komplecie akumulatorów wytrzyma spokojnie kilka godzin dając mi większe poczucie bezpieczeństwa.

Najpierw myślałem o Petzl Tikka RXP, który ma dedykowany akumulator LI-ION 1800mAh, ewentualnie dokupić drugi oryginalny akku Li-ION lub koszyczek na 3x AAA jako awaryjne zasilanie.
Tylko cena latarki ok. 300zł + dodatkowy akku ok. 90zł, bądź koszyczek na AAA ok. 35zł powoduje, że trochę szkoda mi wydawać tyle kasy na lampkę z dedykowanym zasilaniem.

Nawet byłbym w stanie kupić model NAO, gdyby nie fakt, że choć ma ogniwo 1850 to jest ono niewymienne, więc znowu mamy dedykowany akumulator, a mam na stanie kilka akumulatorów 18650, więc takie źródło zasilania ale wymienne wydaje mi się optymalne i dla mnie najlepszym rozwiązaniem.

Wracając do Led Lensera H7R to jest on zasilany 3x AAA, co daje razem 3,6V, czyli w zasadzie tyle samo co jedno ogniwo 18650.
Co do dostępnych akumulatorów AAA to w sprzedaży są akumulatorki o pojemności 800-1000mAh (realnie wychodzi 750-950mAh), więc wrażenia nie robi.
Biorąc pod uwagę samo napięcie stwierdziłem, że aby wydłużyć czas działania lampki wystarczy zmienić samo źródło zasilania z 3x AAA na 1x 18650.
W przypadku 18650 w prosty sposób mam do dyspozycji 3000-3400mAh (realnie 2900-3250mAh), czyli starczy to na co najmniej 3x dłuższe świecenie niż 3xAAA.

Tyle teorii, bo pojawił się problem, którego nie przewidziałem w swoich rozważaniach.
Akumulatorki AAA miały po 1,27V każdy, razem ok. 3,81V i dawały prąd przy ustawieniu w latarce na:
- MAX ok. 0,47A
- 50% ok. 0,24A
- MIN ok. 0,016A

Z kolei po podłączeniu na krótko akumulatora 18650 o napięciu 4.13V przy takich samych ustawieniach w lampce pobór prądu wyniósł odpowiednio 0,89A, 0,59A i 0,018A.

Jak widać tylko tryb MIN był porównywalny, natomiast na ustawieniu 50% i MAX pobór prądu na Li-ION był o ok. 2x większy, choć różnica w napięciu to tylko ok. 8%, więc tym samym padł mój argument, że na Li-ION lampka będzie świecić 3x dłużej.

Pytanie w czym tkwi problem, bo nie sądziłem, że samo źródło zasilania może mieć aż taki wpływ na pobór prądu, raczej zakładałem, że chodzi o to, aby była mniej więcej zgodność napięcia i to wszystko.

Nie wiem jakie w praktyce w grę wchodzą koszty jeśli chodzi o samą zmianę zasilania w H7R ale po natrafieniu na powyższy problem skłaniam się raczej ku gotowcowi np. Fenix HP30, który inni polecali tutaj na forum. Ale jeszcze poczytam zanim podejmę ostateczną decyzję, bo ma to być porządny zakup na kilka lat.
max4max
Posty: 1398
Rejestracja: wtorek 14 sie 2012, 07:56
Lokalizacja: że znowu

Post autor: max4max »

Masz tam pewnie sterownik DD, czyli po prostu ile dioda może tyle prądu weźmie.
Li-Ion są nie tylko pojemniejsze ale kilka razy wydajniejsze prądowo, więc nic dziwnego, że prądy się zwiększyły.
Porównując pojemności to i tak czas zwiększy się i to znacznie, nie mówiąc o tym, że możesz mieć zapasowego Li-Ion w kieszeni lub 2 czy 3.
Jedyny problem to taki, że wraz ze wzrostem prądu dużo większą rolę gra chłodzenie - czy czołówka jest na to przygotowana.
BUCKS
Posty: 41
Rejestracja: poniedziałek 26 paź 2015, 14:24
Lokalizacja: Pyrlandia City

Post autor: BUCKS »

Dla mnie prąd na poziomie 0,6 czy 0,9A to nie jest wartość wykraczająca poza możliwości NiMH, no może 0,9A dla akumulatora AAA 750/800mAh to względnie dużo, bo przekracza wartość 1C.

Zakładałem, że to elektronika determinuje ile prądu będzie pobierane z akumulatora i te 0,5A w trybie MAX będzie prawie stała wartość +/-10-20%, niezależnie od podłączonego źródła zasilania ale różnic na poziomie 100% i więcej zupełnie nie brałem pod uwagę.
Kolejny przykład, że teoretyczne założenia niekoniecznie muszą być zgodne z rzeczywistością i człowiek całe życie się uczy a i tak umiera głupi ;)

Co do temperatury przy zasilaniu Li-ION to choć był to krótki test i jednorazowe, ciągłe świecenie nie trwało dłużej niż kilkadziesiąt sekund to po kilku próbach było czuć, że lampka zdecydowanie szybciej się nagrzewa niż na NiMH.
Bez dodatkowych testów trudno mi stwierdzić, czy na dłuższą metę wszystko byłoby OK i temperatura byłaby akceptowalna, czy być może lampka zaczęłaby się gotować i poszła z dymem ;)

Dlatego przemyślałem sprawę i podjąłem decyzję o zakupie Fenix HP12. Wydaje się, że będzie to u mnie godny następca Led Lensera H7R z jego wszystkimi zaletami, a Fenix oferuje ich jeszcze więcej i to bez żadnych kombinacji.
Jeśli czasy świecenia HP12 podane przez producenta są prawdziwe to jedna bateria powinna zaspokoić moje obecne zapotrzebowanie na światło, choć i tak mam nawyk noszenia zapasowego ogniwa oprócz tego zamontowanego w latarce.
Awatar użytkownika
Ebola
Posty: 976
Rejestracja: czwartek 17 maja 2012, 22:39

Post autor: Ebola »

BUCKS pisze:Dla mnie prąd na poziomie 0,6 czy 0,9A to nie jest wartość wykraczająca poza możliwości NiMH, no może 0,9A dla akumulatora AAA 750/800mAh to względnie dużo, bo przekracza wartość 1C.
Zgadza się, nie jest to strasznie wielki prąd nawet jak dla AAA, jednak przy takim natężeniu prądu, spadek napięcia na aku jest już zauważalny. Pomnóż teraz ten spadek razy 3, dodaj straty na koszyczku a okaże się że napięcie z 3xAAA jest sporo niższe niż w przypadku jednego 18650. Stąd tak znacząca różnica w poborze prądu.
BUCKS
Posty: 41
Rejestracja: poniedziałek 26 paź 2015, 14:24
Lokalizacja: Pyrlandia City

Post autor: BUCKS »

Sprawdziłem i pod obciążeniem napięcie na akumulatorach 3xAAA spadło do ok. 3,6V i cyklicznie spadało w dół.
Gdy podłączyłem częściowo rozładowany 18650, który pod obciążeniem miał ok. 3,6V to pobór prądu był zbliżony do tego z AAA.
Choć dla mnie laika nie będącego w temacie to im niższe napięcie tym prąd powinien być większy aby dać tę samą moc, więc w teorii na AAA 3,81V pobór powinien być większy niż na 18650 4,13V. Ale z drugiej strony jeśli sterownik daje tyle ile dioda jest w stanie przyjąć to jest to jakiś sensowny argument.

Generalnie po ok. godzinie testów na naładowanym Li-ION w warunkach pokojowych Led Lenser zrobił się na tyle gorący, że IMO nie bardzo nadaje się jako latarka na pracę na 100% mocy nonstop. Być może na zewnątrz, w jesienny wieczór nie byłoby to problemem ale po ewentualnej przeróbce korzystając z pełnej mocy nie można tej lampki zostawić bez jakiegokolwiek nadzoru, krótko mówiąc przestaje być lampką dla każdego ;)
Victor15
Posty: 4
Rejestracja: środa 09 gru 2015, 10:07
Lokalizacja: Gliwice

Led Lenser Neo

Post autor: Victor15 »

Hej, mam do wybory dwie czołówki Led Lenser- NEO albo H74? Co lepsze. Dodam, że szukam rozwiązania idealnego do aktywności outdorowej, częste wypady w góry, nocowanie w schroniskach czasami pod gołym niebem
Led Lenser
BUCKS
Posty: 41
Rejestracja: poniedziałek 26 paź 2015, 14:24
Lokalizacja: Pyrlandia City

Post autor: BUCKS »

Nie ma takich Led Lenser, przynajmniej ja takowych nie znam.
NEO to znam ale Petzl, H74 nie znam w ogóle.
Led Lenser ma jakby co model H14R.2.

Nie wiem co lepsze ale H14R.2 ma dedykowany akumulator 16,3Wh, więc zapomnij o tanich zapasowych akumulatorach, chyba że masz opanowane lutowanie ogniw i zrobisz sobie zapasowy samodzielnie.
W praktyce są to 2szt. 18650 o pojemności ok. 2300 mAh połączone w szereg.

Z kolei przy zwykłym, pojedynczym 18650 3000mAh, który realnie będzie miał ok. 2800mAh to na jednym akumulatorku masz 10Wh, więc na 2szt. zyskasz 20Wh zamiast 16 przy dedykowanym zasilaniu w Led Lenser.

Osobiście uważam, że lepiej kupić lampkę zasilaną na standardowy 18650 bez dedykowanych akumulatorów. Jeden aku w lampce + np. 3 szt. zapasowe w plecaku i możesz spać pod gołym niebem.
Jeden akku 18650 waży ok. 50 gram, więc te 200 gram daje nam sporo energii.

Z czołówek zasilanych 18650 to mam tylko Fenix HP12, na moje potrzeby starcza ale ja nie śpię pod gołym niebem, więc nie wiem czy wówczas byłbym zadowolony z czasów działania i ilości światła.

Teoretyczne czasy działania HP12 są zadowalające ale w praktyce jak oko przyzwyczai się do trybu MAX, to ma się wrażenie, że to tylko tryb średni i czasem chciałoby się dać jeszcze mocniej, a tu zostaje tylko 30 sekundowy tryb BURST.
Z tego co pamiętam to tryb średni wg producenta starcza na ok. 10h, a tryb maksymalny na ok. 3h, więc przy nocowaniu pod chmurką różnica w czasie jest bardzo duża.
Awatar użytkownika
Bocian
Site Admin
Posty: 3157
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 21:21
Lokalizacja: Wiskitki

Post autor: Bocian »

BUCKS, dopiero teraz zauważyłem ten temat. Do zasobnika 3xAAA H7R można wpasować ogniwo pryzmatyczne Li-Ion 103450 np. takie:
http://www.bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=41350
Mam projekt kompleksowego moda klona właśnie tej konstrukcji, XP-G2 z driverem stałoprądowym na oddzielnej płytce, pod ogniwem pryzmatycznym (wywalony potencjometr i ogólnie cała oryginalna elektronika, sterowanie trybami poprzez przycisk na głowicy). Ogniwa pryzmatyczne Li-Ion mają niższą pojemność porównując do 18650 ale nieporównywalnie lepszą charakterystykę rozładowania (baaardzo płaska = nieporównywalnie lepsza stabilizacja trybów).
Sometimes darkness can show you the light
Awatar użytkownika
komor
Posty: 172
Rejestracja: czwartek 05 lis 2015, 14:57
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: komor »

Bocian pisze:Ogniwa pryzmatyczne Li-Ion mają niższą pojemność porównując do 18650 ale nieporównywalnie lepszą charakterystykę rozładowania (baaardzo płaska = nieporównywalnie lepsza stabilizacja trybów).
Tak z ciekawości – czemu? Chodzi o elektronikę zaszytą w tych ogniwach, czy w samej konstrukcji chemicznej/fizycznej jest coś innego, co pozwala na płaską charakterystykę?
Olight R50, S30R II, S15R, Skillhunt H03, Led Lenser P2 BM, D.Q.G Spy
Awatar użytkownika
Bocian
Site Admin
Posty: 3157
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 21:21
Lokalizacja: Wiskitki

Post autor: Bocian »

komor, nie o elektronikę chodzi bo porównywałem obydwa typy unprotected. Bardziej o różnicę w kształcie i tym samym budowie wewnętrznej, która musi na to wpływać.
Sometimes darkness can show you the light
Scenic
Posty: 361
Rejestracja: niedziela 20 lip 2014, 14:54
Lokalizacja: Polska

Post autor: Scenic »

Mój fenix hp30 po modzie w trybie max starcza na coś ponad 2h[1.4A ok 600 lumenów ] . Byłem ostatnio na rajdzie na orientacje i w nocy szybko te 2 h mineły a w lesie światla nigdy nie za dużo i sie zastanawiam czy nie dokupić do niej drugiej do przyczepienia do plecaka.


Nie wiem po co robili 2x18650 szeregowo jak mogli dać 1x18650 lub dwie równolegle.

Sprawdzę dzisiaj czy wejdzie dioda xhp50 ale raczej nie . Obecnie mam xml-2 neutralną.

W tej czołówce wkurza mnie,że ten niby powerbank pobiera prąd . Nie można w nim na dłuzej zostawić bateri bo po tygodniu rozładuje nam baterie do 0V . Sterownik który siedzi w latarce ma zabezpieczenie przed rozładowaniem nadmiernym a ten w powerbanku już nie.

Ogólnie czołówka ok. Teraz w niej biegam głównie i wtedy nawet te 200 lumenów starcza.
Ostatnio zmieniony czwartek 10 gru 2015, 20:07 przez Scenic, łącznie zmieniany 1 raz.
Victor15
Posty: 4
Rejestracja: środa 09 gru 2015, 10:07
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: Victor15 »

BUCKS pisze:Nie ma takich Led Lenser, przynajmniej ja takowych nie znam.
NEO to znam ale Petzl, H74 nie znam w ogóle.
Led Lenser ma jakby co model H14R.2.

Nie wiem co lepsze ale H14R.2 ma dedykowany akumulator 16,3Wh, więc zapomnij o tanich zapasowych akumulatorach, chyba że masz opanowane lutowanie ogniw i zrobisz sobie zapasowy samodzielnie.
W praktyce są to 2szt. 18650 o pojemności ok. 2300 mAh połączone w szereg.

Z kolei przy zwykłym, pojedynczym 18650 3000mAh, który realnie będzie miał ok. 2800mAh to na jednym akumulatorku masz 10Wh, więc na 2szt. zyskasz 20Wh zamiast 16 przy dedykowanym zasilaniu w Led Lenser.

Osobiście uważam, że lepiej kupić lampkę zasilaną na standardowy 18650 bez dedykowanych akumulatorów. Jeden aku w lampce + np. 3 szt. zapasowe w plecaku i możesz spać pod gołym niebem.
Jeden akku 18650 waży ok. 50 gram, więc te 200 gram daje nam sporo energii.

Z czołówek zasilanych 18650 to mam tylko Fenix HP12, na moje potrzeby starcza ale ja nie śpię pod gołym niebem, więc nie wiem czy wówczas byłbym zadowolony z czasów działania i ilości światła.

Teoretyczne czasy działania HP12 są zadowalające ale w praktyce jak oko przyzwyczai się do trybu MAX, to ma się wrażenie, że to tylko tryb średni i czasem chciałoby się dać jeszcze mocniej, a tu zostaje tylko 30 sekundowy tryb BURST.
Z tego co pamiętam to tryb średni wg producenta starcza na ok. 10h, a tryb maksymalny na ok. 3h, więc przy nocowaniu pod chmurką różnica w czasie jest bardzo duża.
W przypadku Led Lenser H74 to moja omyłka, której nie zauważyłem, chodziło o model H7R, a co do NEO, wystarczy wygooglować nową serię czołówek tego producenta. Ma niepoważny wygląd jak dla mnie dlatego zgłosiłem pytanie tutaj.

Mimo to, dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam
Led Lenser
Berdek
Posty: 36
Rejestracja: poniedziałek 22 gru 2014, 22:59
Lokalizacja: Polandia

Post autor: Berdek »

Od dłuższego czasu zastanawiam się nad następującym rozwiązaniem w przypadku czołówek zasilanych 3xAAA z tyłu.
Montuję z Banggood'a SKU107170 za pomocą przyszytego poprzecznie okrągłego szerokiego paska gumy z tyłu. Albo na stałe przytwierdzam SKU107170 (jakiś klej) i wyciągam sam aku do ładowania, ewentualnie ładuję bezpośrednio w SKU107170.
Kabel na stałe do ładowarki, lub przerabiam końcówkę na USB.
Póki co rozważam taki wariant.
Nie wiem jeszcze jak rozwiązać problem wodoszczelności, ale do domu może być.
BUCKS
Posty: 41
Rejestracja: poniedziałek 26 paź 2015, 14:24
Lokalizacja: Pyrlandia City

Post autor: BUCKS »

Bocian pisze:BUCKS, dopiero teraz zauważyłem ten temat. Do zasobnika 3xAAA H7R można wpasować ogniwo pryzmatyczne Li-Ion 103450 np. takie:
http://www.bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=41350
Mam projekt kompleksowego moda klona właśnie tej konstrukcji, XP-G2 z driverem stałoprądowym na oddzielnej płytce, pod ogniwem pryzmatycznym (wywalony potencjometr i ogólnie cała oryginalna elektronika, sterowanie trybami poprzez przycisk na głowicy). Ogniwa pryzmatyczne Li-Ion mają niższą pojemność porównując do 18650 ale nieporównywalnie lepszą charakterystykę rozładowania (baaardzo płaska = nieporównywalnie lepsza stabilizacja trybów).
A ja dopiero teraz zauważyłem, że ten wątek się rozkręcił. Sprawdziłem, powiadomienie mailowe przyszło 9 grudnia ale musiało mi umknąć.
Myślałem o 18650, bo mam jeszcze latarkę taktyczną na ten typ zasilania. Może jeszcze sprawię sobie powerbank na 1x18650, więc chodziło mi o "uniwersalne" zasilanie w plecaku.

Mam ładowarkę Xtar VP2, bo preferuję zewnętrzne ładowarki niż jakiekolwiek wbudowane bajery.
Ten pryzmatyczny ma 2Ah, więc to i tak 2x więcej niż oferują pojemne AAA ale czym to potem ładować, bo z tym może być spory problem. Chyba, że w prosty sposób można go ładować za pomocą VP2.
Jeśli możesz udostępnić ten projekt to chętnie rzucę okiem i zobaczę na ile go zrozumiem i czy będę w stanie wykonać samodzielnie taką przeróbkę, bo temat jest wart przemyślenia, tym bardziej, że zachowany zostanie oryginalny pojemnik i mam nadzieję, że kabelek również :)
Victor15 pisze:W przypadku Led Lenser H74 to moja omyłka, której nie zauważyłem, chodziło o model H7R, a co do NEO, wystarczy wygooglować nową serię czołówek tego producenta. Ma niepoważny wygląd jak dla mnie dlatego zgłosiłem pytanie tutaj.

Mimo to, dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam
Jeśli miałbym teraz kupować i wybierać między tymi dwoma modelami to zamiast H7R wziąłbym Petzl NEO, zdecydowanie nowsza konstrukcja, ponoć fajnie świeci, a wygląd to rzecz gustu.
W październiku mieli na NEO promocję w Decathlonie ale zrezygnowałem i wybrałem ostatecznie HP12. Dedykowany akku, ten plastyk jak i również brak lepszej szczelności mnie odstraszyły, biorąc pod uwagę koszt zakupu NEO.
ODPOWIEDZ