Pompa Grundfos MQ-3 35B

....nie pasujące gdzie indziej...
tnt_gt
Posty: 576
Rejestracja: sobota 06 mar 2010, 13:50
Lokalizacja: Piła

Pompa Grundfos MQ-3 35B

Post autor: tnt_gt »

Do studni głębinowej mam podłączoną pompę Grundfos MQ-3 35B.

Wczoraj próbowałem ją uruchomić i po podłączeniu do zasilania pompa na chwilę uruchamia się, zapalają się diody (1-2 sekundy), po czym wywalają korki i koniec pracy.

Czy ktoś z Was ma może taką pompę, albo doświadczenie z jej obsługą/naprawą?

W internecie jest film z rozbiórki takiej pompy, ale niestety nigdzie nie mogę znaleźć instrukcji serwisowej, żeby chociaż zdiagnozować przyczynę.
GT Rulez ale teraz czas na CUBE
max4max
Posty: 1398
Rejestracja: wtorek 14 sie 2012, 07:56
Lokalizacja: że znowu

Post autor: max4max »

A jak wygląda przewód ssący?
Jak próbowałeś podłączać "na sucho" to pewnie załączało się zabezpieczenie przed suchobiegiem, w które jest wyposażona pompa.

Instrukcję - http://pl.grundfos.com/content/dam/GPL/ ... 565841.pdf jak mniemam czytałeś?
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Tylko że zabezpieczenie przed pracą na sucho nie powinno wybijać korków...
ILPT
tnt_gt
Posty: 576
Rejestracja: sobota 06 mar 2010, 13:50
Lokalizacja: Piła

Post autor: tnt_gt »

Przeczytałem już instrukcję pompy, ale niestety nie ma nigdzie opisanego objawu, który występuję u mnie.

Pompa nie pracowała na sucho, jest zalana wodą. Podłączona jest do studni głębinowej.

Może sprawdzę, czy czasem w rurze doprowadzającej wodę do pompy nie ma jakiegoś syfu?

Mógłbym ją rozebrać zgodnie z wytycznymi na filmie, ale co mi to da, jak nie znam przyczyny.

W ostateczności trzeba będzie oddać do serwisu, albo wcześniej do nich zadzwonię, żeby wypytać o potencjane przyczyny problemu. Może coś podpowiedzą...
GT Rulez ale teraz czas na CUBE
bucz_
Posty: 30
Rejestracja: środa 06 sie 2014, 11:12
Lokalizacja: Gorzów

Post autor: bucz_ »

Wyraźny objaw zablokowanego wirnika pompy. Jak by miała przebicie to by wywalało od razu.
tnt_gt
Posty: 576
Rejestracja: sobota 06 mar 2010, 13:50
Lokalizacja: Piła

Post autor: tnt_gt »

Jaka może być przyczyna zablokowanego wirnika? Jakiś element wewnątrz zablokował wirnik?
Co się mogło uszkodzić?
GT Rulez ale teraz czas na CUBE
Awatar użytkownika
kurdolf
Posty: 659
Rejestracja: czwartek 04 gru 2014, 14:34
Lokalizacja: Poznań

Post autor: kurdolf »

One lubią się zatykać, zobacz czy jak odkrecisz odpowietrznik czy będziesz mógł poruszyć wirnik jakim śrubokrętem. A jak nie to ją rozkręć i rozruszaj. Pewnie łożyska ją zablokowaly.
Nitecore Tube
Olight i3E 10440
Acebeam H10
X1 3x XP-L 4.2A by GREG
Astrolux Mf02
Astrolux Mf04
Blf GT
max4max
Posty: 1398
Rejestracja: wtorek 14 sie 2012, 07:56
Lokalizacja: że znowu

Post autor: max4max »

tnt_gt pisze:Jaka może być przyczyna zablokowanego wirnika? Jakiś element wewnątrz zablokował wirnik?
Co się mogło uszkodzić?
Oprócz wirnika sprawdź przewód ssawny i kosz.
Jeśli coś zablokowało mechanicznie wirnik to musiało się dostać przez przewód, a to źle świadczy o studni , koszu lub samej wodzie.
A jeśli jest to w dodatku woda na potrzeby picia to już w ogóle może być kiepsko.
W sumie awaria łożyska to najmniej kłopotliwy problem.
Maruda
Posty: 141
Rejestracja: środa 02 lis 2011, 12:32
Lokalizacja: Józefów

Post autor: Maruda »

Pompę sprawdzisz najszybciej odkręcając 4 śruby imbusem 4 mm. Odciągasz całość od korpusu i masz dostęp do wirnika. Sprawdzasz ręką czy lekko się obraca. Możesz też na moment podłączyć do prądu. Jeśli się obraca, to przyczyna leży gdzie indziej.
tnt_gt
Posty: 576
Rejestracja: sobota 06 mar 2010, 13:50
Lokalizacja: Piła

Post autor: tnt_gt »

Rozebrałem pompę i znalazłem przyczynę.

Plastikowe "dyski", które powodują podciąganie wody pozacierały się. Starł się kołnierz dystansowy 1 i teraz cały dysk poruszany silnikiem blokuje się w miejscu 2.

Obrazek

Ponieważ są 3 takie elementy z "dyskami" to blokowanie dzieje się w trzech elementach i niestety silinik nie ma mocy, żeby to ruszyć. Dlatego też "wyrzucało" korki.

Obrazek

Po zdjęciu tych "dysków" silnik pompy pracuje bez problemów, z dyskami niestety nie rusza.

Nie wiem, jak wygląda połączenie tych dysków w nowych pompach, ale jeżeli działa to na zasadzie tarcia dwóch plastików, to konstruktor pompy nie przemyślał swojego rozwiązania.
Kolejny przykład cięcia kosztów, kosztem użytkownika.

Obrazek


Czy jest jakiś sposób, aby naprawić obecne części?
Myślałem, aby ściąć starty kołnierz (4) z zastąpić go teflonowym/mosiężnym pierścieniem, który będzie pracował w rowku (3).

Obrazek

Orientujecie się, czy można kupić te części? Jaka jest ich cena?
GT Rulez ale teraz czas na CUBE
Maruda
Posty: 141
Rejestracja: środa 02 lis 2011, 12:32
Lokalizacja: Józefów

Post autor: Maruda »

A może znajdziesz "zestaw naprawczy", to byłoby najprostsze rozwiązanie.
tnt_gt
Posty: 576
Rejestracja: sobota 06 mar 2010, 13:50
Lokalizacja: Piła

Post autor: tnt_gt »

Co to znaczy zestaw naprawczy?

1. Nowe części od producenta
2. Używane części

Szukałem na drogo-portalu i nie znalazłem części zamiennych.

Muszę jeszcze zapytać bezpośrednio u producenta.
GT Rulez ale teraz czas na CUBE
tnt_gt
Posty: 576
Rejestracja: sobota 06 mar 2010, 13:50
Lokalizacja: Piła

Post autor: tnt_gt »

Znalazłem listę części na stronie producenta

http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/Se ... 2030-01-01#

Nazwenictwo jest nawet po polsku.

Element, który jest do wymiany to komora ((4) tam gdzie wytarł się kołnierz), w której porusza się wirnik(3).

Być może trzeba będzie wymienić oba elementy x3 sztuki.
GT Rulez ale teraz czas na CUBE
tnt_gt
Posty: 576
Rejestracja: sobota 06 mar 2010, 13:50
Lokalizacja: Piła

Post autor: tnt_gt »

Zestaw naprawczy kosztuje 600zł. Połowa wartości pompy. Śmiech na sali.
W zestawie 4 wirniki i komory (numer katalogowy 96525909).

Od serwisu z Bydgoszczy dostałem informację, że mogę przesłać do nich pompę i za darmo zrobią jej przegląd...
GT Rulez ale teraz czas na CUBE
tnt_gt
Posty: 576
Rejestracja: sobota 06 mar 2010, 13:50
Lokalizacja: Piła

Post autor: tnt_gt »

Teraz się zastanawiam, czy jest sens naprawiać pompę, ponieważ za 300-400zł mogę mieć nową pompę.

Nie znam również przyczyny uszkodzenia komory przez wirnik. W serwisie mówili, że być może działała bez wody (chociaż ma czujnik), a woda działa jako dystans (uszczelka) pomiędzy wirnikiem i komorą. Hmmm....

Spróbuję naprawić uszkodzone elementy u tokarza... Może wstawię jakiś pierścień dustansowy w miejsce wytartych kołnierzy...
GT Rulez ale teraz czas na CUBE
ODPOWIEDZ