Problem z prędkościami(włącznikiem) wkrętarki po tuningu aku

Coś Ci się zepsuło? Nie chce działać jak powinno? Opisz dokładnie swój problem a postaramy się pomóc...
kubaswiatelka
Posty: 473
Rejestracja: środa 18 kwie 2012, 22:17
Lokalizacja: Gorzyce Wielkie

Problem z prędkościami(włącznikiem) wkrętarki po tuningu aku

Post autor: kubaswiatelka »

Witam. Mam problem z wkrętarką AEG. We wkrętarce przerobiłem aku z NI CD na LI ION. Wkrętarka fabrycznie była na 14,4V a teraz aku ma trochę ponad 16V. Problem polega na tym że po krótkiej zabawie wkrętarka straciła możliwość regulacji prędkości tzn. jest albo 0 albo I. We wkrętarce bardzo zaczął się grzać włącznik przy czym też lekko zapodaje smrodkiem :/. Coś się da z tym zrobić oprócz wymiany włącznika? Czy można to jakoś dostosować pod wyższe napięcie? Może lepiej zrobić aku 3S?


Ok. Wiem już że poszła dioda(?) we włączniku o oznaczeniu MA 038.
Obrazek
Awatar użytkownika
Browar
Posty: 653
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 18:33
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Browar »

Te 14,4V to napięcie nominalne, zaraz po naładowaniu aku ma ok 16V. Jak zgaduję zrobiłeś aku 4S czyli nominalnie 14,8V, max 16,8 Na pewno dioda się spaliła, ale nie od wyższego napięcia. Silniki we wkrętarkach też są przewidziane na pewien zakres napięć, np do wkrętarki 12V silnik ma zakres napięć pracy 8-16V, dla wkrętarki 14,4V silnik obsługuje napięcia 10-20V itp. Dane z kart katalogowych silników. Nie rób 3S, mniejsze napięcie ale większy prąd, niedobrze ;)
pozdrav
kubaswiatelka
Posty: 473
Rejestracja: środa 18 kwie 2012, 22:17
Lokalizacja: Gorzyce Wielkie

Post autor: kubaswiatelka »

Dobra. Jutro zakupię diodę i zobaczymy czy tym razem da radę. Może ta już zmęczona była?:P
kubaswiatelka
Posty: 473
Rejestracja: środa 18 kwie 2012, 22:17
Lokalizacja: Gorzyce Wielkie

Post autor: kubaswiatelka »

Hej. Czy pomoże mi ktoś dobrać diodę która się spaliła? W sklepie elektronicznym pierwszy raz takie coś widzą. Dali mi coś innego w zamian ale nie wiem czy to będzie ok i podoła zadaniu.
Obrazek
Awatar użytkownika
Browar
Posty: 653
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 18:33
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Browar »

No to odczytaj napis z tej spalonej.
pozdrav
kubaswiatelka
Posty: 473
Rejestracja: środa 18 kwie 2012, 22:17
Lokalizacja: Gorzyce Wielkie

Post autor: kubaswiatelka »

Browar pisze:No to odczytaj napis z tej spalonej.
MA 038. Napisałem wcześniej :P W necie cisza o niej.
grigorij00
Posty: 193
Rejestracja: czwartek 26 lut 2009, 22:43
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: grigorij00 »

Prawdopodobnie będzie to dioda typu Schottky lub inna prostownicza "szybka"
Napięcie pracy od 100V wzwyż i jak najwięcej amperów .
Dobierając nową diodę może warto spróbować znaleźć taką w większej obudowie TO220 i umieścić ją na kabelkach obok włącznika.
Defcio
Posty: 308
Rejestracja: wtorek 25 maja 2010, 22:36
Lokalizacja: Piła/Nowy tomyśl

Post autor: Defcio »

Wątpię że to wszystkie zniszczenia, o ile nie zniszczył się mikroprocesor to Mos-Fet na pewno. Sterowniki mocy wkrętarki zawsze mają stosunkowo niskie napięcia maksymalne pracy, po to aby móc użyć tranzystora o bardzo małej rezystancji DS i co za tym idzie małego spadku napięcia na tym elemencie.
Nawet wkrętarki z przedziału 12 a 18 V mają czasem inne Mos-Fet'y zamontowane.

Na zdjęciu wygląda to tak jakbyś zniszczył diodę która zabezpiecza w jakiś tam delikatny sposób elektronikę przed odwrotnym podłączeniem akumulatora - nie pomyliłeś biegunów zasilania nowego akumulatora czasem ?
Ni-Cd Man.
Awatar użytkownika
Browar
Posty: 653
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 18:33
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Browar »

kubaswiatelka pisze:
Browar pisze:No to odczytaj napis z tej spalonej.
MA 038. Napisałem wcześniej :P W necie cisza o niej.
Sorry, nie zauważyłem.
A może to jest dioda hamująca? One dość często klękają.
pozdrav
kubaswiatelka
Posty: 473
Rejestracja: środa 18 kwie 2012, 22:17
Lokalizacja: Gorzyce Wielkie

Post autor: kubaswiatelka »

Witam. Dzięki za wszystkie wskazówki. Więc dioda już wlutowana ale prędkości nadal brak. Co dalej można sprawdzić? MOSFET po podłączeniu aku lekko się grzeje a po naciśnięciu spustu dosyć mocno. Regulacji obrotów niestety nie ma nadal.

Co do odwrotnego podłączenia + i - to nie przypominam sobie takiej sytuacji.
kubaswiatelka
Posty: 473
Rejestracja: środa 18 kwie 2012, 22:17
Lokalizacja: Gorzyce Wielkie

Post autor: kubaswiatelka »

Ten MOSFET ma oznaczenie P200NF04L.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Ten "przycisk" to nie tylko mosfet i potencjometr, a układ elektroniczny sterowany tym potencjometrem, podający sygnał PWM na mosfeta.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
kubaswiatelka
Posty: 473
Rejestracja: środa 18 kwie 2012, 22:17
Lokalizacja: Gorzyce Wielkie

Post autor: kubaswiatelka »

Okej, okej ale co dalej mam sprawdzać i wymieniać aby działało jak kiedyś?
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
kubaswiatelka pisze:Okej, okej ale co dalej mam sprawdzać i wymieniać aby działało jak kiedyś?
Najprawdopodobniej, właśnie elektronikę sterującą... Z tym, że z reguły jest to mała płytka z krzemem zalanym glutem, a nie konkretne układy scalone.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
kubaswiatelka
Posty: 473
Rejestracja: środa 18 kwie 2012, 22:17
Lokalizacja: Gorzyce Wielkie

Post autor: kubaswiatelka »

Obrazek

Tak wygląda płytka. Zapewne wszystko nie będzie do wymiany. Samą płytkę będzie albo bardzo ciężko kupić albo będzie to wręcz niemożliwe.
ODPOWIEDZ