Moje rowerowe spojrzenie na mroczny świat
Moje rowerowe spojrzenie na mroczny świat
Temat zakładam, żeby pokazać moją wizję oświetlenia sobie drogi przed rowerem w sposób pozwalający czerpać przyjemność z jazdy po zmroku a jednocześnie zapewniający bezpieczeństwo sobie i innym użytkownikom drogi czy też ścieżki.
W roli głównej:
2x Convoy S2 z kolimatorami 30° na uchwytach obrotowych, sterownik 2100mA
1x Convoy S3 z kolimatorem 15°, sterownik 2800mA
1x Convoy S4 z fabrycznym reflektorem, sterownik 2800mA, start zawsze od najmocniejszego trybu
Diody XM-L/XM-L2 ciepłe (okolice 4000-4500K).
S2 rozstawione są na boki, S3 świeci pomiędzy nimi, natomiast S4 pełni rolę świateł długich. Możliwe, że kiedyś C8 zastąpi S4 by dać odrobinę więcej zasięgu. Jeśli chodzi o światła krótkie utworzone przez 2szt S2 i 1szt S3 są ustawione tak, aby nie razić nikogo z przeciwka i jak się okazuje w tej roli kolimatory spisują się znakomicie dając przy okazji jednolity snop światła. Szerokość świecenia na boki pokrywa mniej więcej kąt widzenia ludzkiego oka a rozstawiając bardziej boczne S2 świecimy "z zapasem".
Pisać można dużo ... zdjęcia powiedzą wszystko (ISO 1600 F/3.5, 1/10s):
Lewy i prawy Convoy S2
Oba razem:
Między nimi świeci jeszcze Convoy S3:
A razem powyższe (krótkie) świecą tak:
Jako dopełnienie całości jest jeszcze Convoy S4 robiący za światła długie i upominacza kierowców:
Wszystkie 4 latarki w akcji:
Słowem zakończenia.
4 diody XM-L świecące na najniższych trybach (5%) pozwalają na bezpieczną jazdę po lesie nawet gdy jedzie się na 2 rowery i druga osoba nie ma świateł włączonych. Tryb drugi pozwala poszaleć rowerem w lesie, pełna moc wg mnie jest dla szpanu
W pewnych sytuacjach przydaje się jeszcze szersze światło - mając obrotowe uchwyty pod S2 można sobie pozwolić na ich rozchylenie zyskując na szerokości tracąc delikatnie jednolity rozkład światła (na żywo nie jest to widoczne tak bardzo jak na zdjęciu) (ISO100, F/3.5 1s, czyli o 1EV ciemniejsze niż powyższe):
(do auta/bloku jest ok 50m)
Można oczywiście zmienić kolimator w S3 również na szeroki ale myślę, że wąski i zarazem mocniejszy strumień dokładnie przed rowerem jest bardziej pożądany niż brak tych ciemniejszych obszarów.
W roli głównej:
2x Convoy S2 z kolimatorami 30° na uchwytach obrotowych, sterownik 2100mA
1x Convoy S3 z kolimatorem 15°, sterownik 2800mA
1x Convoy S4 z fabrycznym reflektorem, sterownik 2800mA, start zawsze od najmocniejszego trybu
Diody XM-L/XM-L2 ciepłe (okolice 4000-4500K).
S2 rozstawione są na boki, S3 świeci pomiędzy nimi, natomiast S4 pełni rolę świateł długich. Możliwe, że kiedyś C8 zastąpi S4 by dać odrobinę więcej zasięgu. Jeśli chodzi o światła krótkie utworzone przez 2szt S2 i 1szt S3 są ustawione tak, aby nie razić nikogo z przeciwka i jak się okazuje w tej roli kolimatory spisują się znakomicie dając przy okazji jednolity snop światła. Szerokość świecenia na boki pokrywa mniej więcej kąt widzenia ludzkiego oka a rozstawiając bardziej boczne S2 świecimy "z zapasem".
Pisać można dużo ... zdjęcia powiedzą wszystko (ISO 1600 F/3.5, 1/10s):
Lewy i prawy Convoy S2
Oba razem:
Między nimi świeci jeszcze Convoy S3:
A razem powyższe (krótkie) świecą tak:
Jako dopełnienie całości jest jeszcze Convoy S4 robiący za światła długie i upominacza kierowców:
Wszystkie 4 latarki w akcji:
Słowem zakończenia.
4 diody XM-L świecące na najniższych trybach (5%) pozwalają na bezpieczną jazdę po lesie nawet gdy jedzie się na 2 rowery i druga osoba nie ma świateł włączonych. Tryb drugi pozwala poszaleć rowerem w lesie, pełna moc wg mnie jest dla szpanu
W pewnych sytuacjach przydaje się jeszcze szersze światło - mając obrotowe uchwyty pod S2 można sobie pozwolić na ich rozchylenie zyskując na szerokości tracąc delikatnie jednolity rozkład światła (na żywo nie jest to widoczne tak bardzo jak na zdjęciu) (ISO100, F/3.5 1s, czyli o 1EV ciemniejsze niż powyższe):
(do auta/bloku jest ok 50m)
Można oczywiście zmienić kolimator w S3 również na szeroki ale myślę, że wąski i zarazem mocniejszy strumień dokładnie przed rowerem jest bardziej pożądany niż brak tych ciemniejszych obszarów.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 17 lut 2014, 09:43 przez ElSor, łącznie zmieniany 2 razy.
Bardzo ładna wizja ale piszę głównie z pytaniem (trochę nie na temat). Jakie (skąd?) kolimatory stosujesz i jak rozwiązujesz problem montowania ich w S2/S3? bo rozumiem, że kolimatory są krótsze niż oryginalny reflektor... chyba, że się mylę.
Pozdrawiam, marmez
Pozdrawiam, marmez
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Kolimatory z FT za niecałego $/szt. Są krótsze niż refy S2 i S3 i dlatego (obecnie) mam podłożone plastikowe dystanse pomiędzy szybkę a kolimator - 2mm w S3 i 5mm w S2. Finalnie myślę dać dystanse miedziane pomiędzy diodę a pigułę (oczywiście lutowane, nie klejone) i wywalić szybki.
Linki do kolimatorów:
https://www.fasttech.com/product/1144800
https://www.fasttech.com/product/1187501
Linki do kolimatorów:
https://www.fasttech.com/product/1144800
https://www.fasttech.com/product/1187501
,ElSor pisze:myślę dać dystanse miedziane
Dokładnie tak robię, z pręta miedzianego dotoczone idealnie dopasowane pastylki, wystające 4,5 mm nad pigułę. Pozwala to dodatkowo na ciaśniejsze usadowienie akusa. Ewentualnie, jak zrobiłem w jednym przypadku, nowa wyższa piguła z aluminium (bo akurat taki materiał miałem pod ręką), z głębszym zatoczeniem na driver i można standardowym pierścieniem driver z AMC z dwóch stron spokojnie przykręcić. Ale jest to operacja wymagająca więcej zachodu (jak mawiał mój Św. P. Majster - "roboty kupe nima, jyno tygo pi.......nia)
Co nie zmienia faktu, że mi te 5% zupełnie wystarcza do normalnej jazdy po lesie, tyle, że od jakiegoś czasu zamiast S4 mam C8 jako "długie". Zdjęć nowych nie mam niestety. Zmieniło się tylko to, że mam większy zasięg i kierowcy chyba szybciej zmieniają światła po "upomnieniu"max4max pisze:Fabryczne sterowniki mają z tego co wiem 5% i jak Kolega pomierzył to w tym przypadku również, co zdecydowanie wydłuża czas pracy na jednym zestawie ogniw
A 10% na LO mam w S4 i C8 i pewnie dlatego uprzednio wpisałem te wartości jako domyślne
S4 i C8 ma także tą zaletę, że zawsze starują od HI
Podoba mi się ten zestaw głównie z powodu szerokiej wiązki świetlnej i możliwości łatwej jej regulacji. Jednak nie do końca wierzę w fakt nieoślepiania podczas jazdy na światłach krótkich z dwóch powodów: po pierwsze ich moc jest przeogromna, moim zdaniem niewspółmierna do potrzeb - ja osobiście jeżdżę na "krótkich" może przez 20% swoich wycieczek zazwyczaj kiedy wracam z lasu do oświetlonego miasta. Odwrotnie jak to ma miejsce podczas jazdy samochodem na rowerze rzadko spotyka się innych rowerzystów przemierzających po zmroku las. Dlatego uważam, że światła krótkie powinny być raczej dopełnieniem głównych niż podstawą.
Po drugie kolimatory nie mają ostrego odcięcia światło/cień co jest podstawowym warunkiem by mówić o użytecznych światłach "krótkich".
Jest jeszcze kilka innych minusów używania wielu latarek jako świateł rowerowych - problem z szybką wymianą akumulatorków oraz zapewne zabawa z wyjmowaniem i ponownym zakładaniem latarek w czasie wyskoku np. do sklepu. Przełączanie między oboma rodzajami świateł też nie jest szybkie i wygodne co jest istotne gdy nieoczekiwanie spotka się na trasie np. nieoświetlonego pieszego.. Plus za to, że użyte latarki są małych rozmiarów.
Powyższe to są oczywiście moje uwagi wynikające z własnej specyfiki jazdy, które właścicielowi owych latarek mogą nie przeszkadzać tak więc jeszcze raz gratuluję mocarnego oświetlenia
PS.
Garmin Oregon wymiata - mam 550 i sobie go chwalę
Po drugie kolimatory nie mają ostrego odcięcia światło/cień co jest podstawowym warunkiem by mówić o użytecznych światłach "krótkich".
Jest jeszcze kilka innych minusów używania wielu latarek jako świateł rowerowych - problem z szybką wymianą akumulatorków oraz zapewne zabawa z wyjmowaniem i ponownym zakładaniem latarek w czasie wyskoku np. do sklepu. Przełączanie między oboma rodzajami świateł też nie jest szybkie i wygodne co jest istotne gdy nieoczekiwanie spotka się na trasie np. nieoświetlonego pieszego.. Plus za to, że użyte latarki są małych rozmiarów.
Powyższe to są oczywiście moje uwagi wynikające z własnej specyfiki jazdy, które właścicielowi owych latarek mogą nie przeszkadzać tak więc jeszcze raz gratuluję mocarnego oświetlenia
PS.
Garmin Oregon wymiata - mam 550 i sobie go chwalę
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Moc na 100% jest dla szpanu, jak już wcześniej pisałem, bo gdy jeżdżę samotnie to mam włączony tryb 5%. W lesie rzeczywiście same krótkie są bardzo niewygodne i włączam zawsze dodatkowo C8 / S4 pracującą jako światło długie.Kuras77 pisze:Jednak nie do końca wierzę w fakt nieoślepiania podczas jazdy na światłach krótkich z dwóch powodów: po pierwsze ich moc jest przeogromna,
Moje kolimatory może nie ucinają światła jak żyletka ale chyba jest podobne odcięcie jak w reflektorach samochodowych (wieczorem zrobię kilka zdjęć). Latarki od krótkich mam ustawione jak na zdjęciach i w lesie bez włączonych długich praktycznie nie jestem w stanie zauważyć tego w co mogę przywalić głową będąc powiedzmy z 3-5m od tego. Także potwierdza to dodatkowo fakt niewielkiej ilości światła mogącego oślepiać.Kuras77 pisze:Po drugie kolimatory nie mają ostrego odcięcia światło/cień co jest podstawowym warunkiem by mówić o użytecznych światłach "krótkich".
Nie istnieje taki problem - 5% mocy to ponad 20h świecenia a akusy mam świeże przed każdym dłuższym wypadem.Kuras77 pisze:problem z szybką wymianą akumulatorków
Poza ceną zakupu całości to chyba największa bolączka takiego rozwiązania.Kuras77 pisze:zabawa z wyjmowaniem i ponownym zakładaniem latarek w czasie wyskoku np. do sklepu
Ja akurat nie przełączam rodzaju świateł tylko w zależności od potrzeb włączam i wyłączam C8/S4 ew koryguję jego ustawienie i bocznych S2.Kuras77 pisze:Przełączanie między oboma rodzajami świateł też nie jest szybkie i wygodne co jest istotne gdy nieoczekiwanie spotka się na trasie np. nieoświetlonego pieszego..
Małe ale ich łączną wagę czuć wyraźnie na kierownicy niestetyKuras77 pisze:Plus za to, że użyte latarki są małych rozmiarów.
[ Dodano: 17 Styczeń 2014, 20:43 ]
Kolimator 30°:
Kolimator 15°:
Jak widać na zdjęciach powyżej (mam nadzieję) kolimator 30° poza głównym promieniem praktycznie nie daje światła na boki i ma dosyć wyraźną granicę światła. Kolimator 15° natomiast poza spotem o takim właśnie kącie daje jeszcze spila o kącie 30°. Tutaj odcięcie spila nie jest już tak wyraźne ale możliwe do wyznaczenia i takiego ustawienia, by nie razić nikogo jadącego czy idącego naprzeciwko.
Zdjęcia po lewej mają parametry: ISO 200, F/3.5, 1/2s. Każde następne to czas o połowę krótszy od poprzedniego (ostatnie 1/125s), czyli każde kolejne zdjęcie to 1EV mniej. Można sobie zatem zobaczyć ile można "uzyskać" światła tylko podkręceniem parametrów ekspozycji aparatu.
[ Dodano: 17 Styczeń 2014, 21:14 ]
Convoy S4 - ref oryginalny z szybką o 98% przepuszczalności:
Convoy C8 - reflektor OP
Ostatnio zacząłem nieco modzić przy zestawie i poza przeprogramowaniam driverów zmniejszyłem max prąd w S3 na 2,45A, oskalpowałem LEDa w S4 oraz zmieniłem w S3 soczewkę na owalną o nieznanych parametrach.
S4 obecnie świeci tak na pełnej mocy:
S3 z soczewką owalną na 30% mocy + 2xS2 z kolimatorami 30 stopni na 8% mocy:
Oraz wszystko powyższe na raz:
ISO 400, 1s, F/3.5, WB - światło słoneczne, 28mm
Na koniec, jako ciekawostka, czołówka ArmyTek Wizard warm 70° na pełnej mocy:
Soczewka owalna jaką posiadam może i ładnie świeci ale strasznie dużo światła daje poza spotem. Praktycznie nie da się jej ustawić tak, żeby nie raziła ale za to w terenie spisuje się znakomicie. Odcięcie światła można poprawić przysłoną choćby z taśmy izolacyjnej i wtedy powstaje wyraźne odcięcie światła. Chwilowo powracam do soczewki 15° i czekam na dostawę innych owalnych.
S4 obecnie świeci tak na pełnej mocy:
S3 z soczewką owalną na 30% mocy + 2xS2 z kolimatorami 30 stopni na 8% mocy:
Oraz wszystko powyższe na raz:
ISO 400, 1s, F/3.5, WB - światło słoneczne, 28mm
Na koniec, jako ciekawostka, czołówka ArmyTek Wizard warm 70° na pełnej mocy:
Soczewka owalna jaką posiadam może i ładnie świeci ale strasznie dużo światła daje poza spotem. Praktycznie nie da się jej ustawić tak, żeby nie raziła ale za to w terenie spisuje się znakomicie. Odcięcie światła można poprawić przysłoną choćby z taśmy izolacyjnej i wtedy powstaje wyraźne odcięcie światła. Chwilowo powracam do soczewki 15° i czekam na dostawę innych owalnych.