DIY 3xXM-L

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
cre_9
Posty: 35
Rejestracja: wtorek 09 wrz 2008, 20:26

DIY 3xXM-L

Post autor: cre_9 »

Witam,
potrzebuję wskazówek odnośnie mojego projektu, dla ułatwienia ponumeruję pytania, bardzo dziękuję za rzeczowe odpowiedzi :)
Lampką sterowałaby przetwornica Darelteka >>>LINK<<<
1.) Czy układ jak na zdjęciu będzie miał się dobrze czy takie połączenie może doprowadzić do spalenia ledów?
Obrazek
Przełącznik hebelkowy 3-pozycyjny ON-OFF-ON, 2-torowy. W jednej pozycji się świeci jedna dioda, w drugiej wszystkie trzy.
2.) Po co jest w tej przetwornicy wejście OFF (środkowy pin na wejściu zasilania), skoro wystarczy wyłącznik między baterią a jednym z pinów zasilania?
3.) Ma ktoś zdjęcie tej przetwornicy od spodu? Wiem od twórcy, że są tam jakieś ścieżki więc musi być podkładka izolująca jak ją będę chciał przykręcić do obudowy. Mnie interesuje czy jest tam płaska (i wystarczy na przykład 0.5mm podkładka oraz będzie 100% powierzchnia styku), czy są tam jakieś wystające układy jeszcze.
4.) Takie gniazdo jako złącze zasilania w lampce sprawdzi się wzorowo? >>>LINK<<<
Kwestia tego, że łatwo je będzie uszczelnić o-ringami :)
5.) Są gdzieś dostępne prostokątne uszczelki o konkretnych wymiarach? Na przykład 74x24mm, szerokość 2mm ? Tak żeby uszczelnić pokrywkę wokoło. Czy będę musiał ją sam tworzyć z 4 kawałków uszczelki, czego chciałbym uniknąć?

Pozdrawiam :)
ptja
Posty: 2414
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Re: DIY 3xXM-L

Post autor: ptja »

cre_9 pisze:1.) Czy układ jak na zdjęciu będzie miał się dobrze czy takie połączenie może doprowadzić do spalenia ledów?
bez podłączonych LEDów napięcie wyjściowe przetwornicy może być wysokie, a po ich dołączeniu prąd z kondensatorów może je uszkodzić.
cre_9 pisze:2.) Po co jest w tej przetwornicy wejście OFF (środkowy pin na wejściu zasilania), skoro wystarczy wyłącznik między baterią a jednym z pinów zasilania?
A przełączysz parę A kontaktronem lub nóżką procesora?
cre_9 pisze:/.../uszczelnić pokrywkę wokoło. Czy będę musiał ją sam tworzyć z 4 kawałków uszczelki
wytnij środek z prostokąta
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia będzie, jeśli na stałe będą podpięte wszystkie diody a włącznik będzie zwierał 1 z diod.
Dobre złącza to AMP SuperSeal (nie działa chwilowo allegro dlatego nie do końca wiem o jakie złącze pytasz).
cre_9
Posty: 35
Rejestracja: wtorek 09 wrz 2008, 20:26

Post autor: cre_9 »

ElSor pisze:Dobre złącza to AMP SuperSeal (nie działa chwilowo allegro dlatego nie do końca wiem o jakie złącze pytasz).
Złącza mikrofonowe 2pin:
http://i.imgur.com/VALRM6I.jpg
AMP SS nie zamontuję na stałe w obudowie a to jest raczej konieczny wymóg, poza tym nie są raczej zaprojektowane do wielokrotnego rozłączania.
ElSor pisze:Mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia będzie, jeśli na stałe będą podpięte wszystkie diody a włącznik będzie zwierał 1 z diod..
Rozrysujesz co masz na myśli? Ja po prostu chciałbym przełącznik krótkie (1 dioda) / długie (wszystkie 3 diody), a jak się to uda zintegrować z włącznikiem to jeszcze lepiej.
Włącznik, który opisałem ma 3 pozycje:
1) podłączone wszystkie ledy oraz zasilanie
2) odłączone zasilanie oraz ledy
3) podłączony jeden led oraz zasilanie
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Podłącz tak, aby w poz 1 i 3 podawał zasilanie do drivera, w poz 1 (na 2gich stykach) zwierał 1 z diod jak tutaj:
Obrazek

Oczywiście numery podałem umownie. Jeśli chcesz, żeby świecił tylko 1 LED to zewrzyj 2 LEDy przełącznikiem.
Nie wiem też jakie optyki planujesz zastosować ale wg mnie lepiej 2 diody z szerokimi strumieniami dać jako krótkie i 1 z wąską optyka jako długie.
cre_9
Posty: 35
Rejestracja: wtorek 09 wrz 2008, 20:26

Post autor: cre_9 »

Jak zewrę diodę to tak jakbym ją odłączył i przestanie świecić? :)
To by znacznie ułatwiło sprawę :)

Natomiast optyka to jest kwestia umowna, ewentualnie sprawa testów...
Tak na papierze myślałem o:
CXM-O
CXM-RS
oraz
CXM-D lub CXM-M
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

cre_9 pisze:Jak zewrę diodę to tak jakbym ją odłączył i przestanie świecić?
To tak jakbyś jej w ogóle nie miał (prąd popłynie tam, gdzie ma swobodne przejście czyli przez zwarte styki przełącznika).
Driver możesz przykleić na kleju termo przewodzącym podkładając pomiędzy niego a obudowę np kartkę papieru z szarej gazety, bo nic tam nie odstaje ale wszystkie ścieżki są pocynowane. Najbardziej i tak się grzeje dławik przy prądach > 2A także połączenie termiczne spodu drivera z radiatorem nie jest aż tak krytyczne :wink:
cre_9
Posty: 35
Rejestracja: wtorek 09 wrz 2008, 20:26

Post autor: cre_9 »

Kable 24AWG do połączeń wewnątrz spokojnie mogą być?
Spadek napięcia wyszedłby około 0.2V
Mogę też dać 20AWG ale nie wiem czy jest sens przy prądzie 3A
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

A wiesz jaki to przekrój w metrycznej skali? Ja takim przewodem to co najwyżej ledy małej mocy podpinam (If=0,02A). Przyjmij 6A/mm2 i będzie dobrze.
cre_9
Posty: 35
Rejestracja: wtorek 09 wrz 2008, 20:26

Post autor: cre_9 »

Dlatego nie byłem pewien czy wystarczy 24AWG, nikt nigdzie nie pisze jakimi przewodami łączy projekty :) 20AWG ma 0.518mm2, więc tak jak piszesz.
Natomiast 24AWG to jest 0.205mm2
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Masz u mnie plusa za tą odpowiedź ;)
cre_9
Posty: 35
Rejestracja: wtorek 09 wrz 2008, 20:26

Post autor: cre_9 »

Jeśli Cię to interesuje, znalazłem trochę ciekawych informacji:
http://en.wikipedia.org/wiki/National_Electrical_Code
http://www.stealth316.com/2-wire-resistance.htm

Międzynarodowy standard NEC dopuszcza max 2% spadku napięcia, dla 12V to jest 0.24V
Z wyliczeń na podstawie NEC przy prądzie 3A i przewodach o długości 1ft (30cm) minimalny dopuszczalny przekrój wynosi 25*3*1 / 0.24 = 312.5 CM (circular mils) = 0.158mm2 co spełnia już przewód 25AWG.

Dla porównania 22AWG ma już 0.326mm2 = 642.4 CM, czyli dwukrotnie większy przekrój niż dopuszczalny przez standard.
20AWG to już ponad trzykrotny zapas.

Idąc tym tropem przy tak niewielkiej długości przewodu dla AWG17 (1.02mm2) dopuszcza się lekko ponad 19A ciągłego prądu, ALE gdybyśmy rozważali metrowy odcinek przewodu, to wyszłoby mniej więcej 6A limitu przyjmowane wcześniej przez Ciebie :)

Na tej podstawie zdecyduję wykorzystać (oczywiście silikonowe) przewody 22AWG, łatwiej będzie z nimi pracować, do tego będzie mniej rzeźbienia w kwadratowych kolimatorach ledila :)

Pozdrawiam

PS. Korzystając z okazji, proszę o sugestie w sprawie doboru kolimatorów (opinie innych forumowiczów równie mile widziane). Dostępne są:
CXM-SS 23° (+/- 11.5°)
CXM-RS 18° (+/- 9°)
CXM-D 22° (+/- 11°)
CXM-M 32° (+/- 16°)
CXM-O 42+22° (+/- 22°|+/- 11°)
CXM-W 56% (+/- 28°)

Celuję w O + RS, nie wiem jaką dać trzecią... D? M?
ODPOWIEDZ