Oświetlenie przedziału ładunkowego dostawczaka.
Oświetlenie przedziału ładunkowego dostawczaka.
Witam wszystkich serdecznie.
Chciałbym zmodernizować sobie oświetlenie paki samochodu dostawczego. Paka ma wymiary 3,3 x 2,0 m. Standardowo są tam dwie lampki, a w każdej są po dwie żarówki 21W. Łącznie zatem na oświetlenie idzie 84W. Dość sporo, dlatego chciałbym to jakoś zmniejszyć zachowując ilość światła dawanego przez oryginalne lampki.
Niestety nie jestem elektronikiem, dlatego raczej nie wchodzi w grę budowa własnego drivera, mogę jedynie kupić elementy gotowe i wszystko razem połączyć. Proszę o pomoc przy doborze komponentów.
Wydaje mi się, że najprostszym wyjściem będzie zastosowanie gotowych panelowych modułów LED. Znalazłem dwa interesujące panele na aukcji:
http://allegro.pl/panel-modul-led-24-sm ... 93546.html
http://allegro.pl/modul-cob-48-chip-led ... 92171.html
Oczywiście sprzedawcy nie informują w opisie o parametrach tych modułów. Czy ktoś z Was ma jakiekolwiek doświadczenia z którymś z tych modułów? Nieco lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie niezależnych driverów i jakiś gotowych modułów z diodami Cree?
Myślałem, żeby w lampkach umieścić po dwa moduły po 3x CREE MX-6 łączone szeregowo. Sprzedawcy podają spadek napięcia na takim module od 10,5 do 12V w zależności od prądu pracy. Pytanie jaki driver do tego dobrać? W instalacji samochodowej przy wyłączonym silniku jest nie więcej niż 12,8V a to za mało żeby dostępnymi przetwornicami step-down zasilać te diody. Myślałem, żeby połączyć dwa moduły szeregowo a do tego zastosować przetwornicę step-up? Czy są takie łatwo dostępne? Jak rozumiem, łączenie równoległe takiej ilości diod raczej odpada. Inna sprawa, że wtedy musiałbym mieć przetwornicę o wydajności prądowej około 6A. Sporo.
Chciałbym zmodernizować sobie oświetlenie paki samochodu dostawczego. Paka ma wymiary 3,3 x 2,0 m. Standardowo są tam dwie lampki, a w każdej są po dwie żarówki 21W. Łącznie zatem na oświetlenie idzie 84W. Dość sporo, dlatego chciałbym to jakoś zmniejszyć zachowując ilość światła dawanego przez oryginalne lampki.
Niestety nie jestem elektronikiem, dlatego raczej nie wchodzi w grę budowa własnego drivera, mogę jedynie kupić elementy gotowe i wszystko razem połączyć. Proszę o pomoc przy doborze komponentów.
Wydaje mi się, że najprostszym wyjściem będzie zastosowanie gotowych panelowych modułów LED. Znalazłem dwa interesujące panele na aukcji:
http://allegro.pl/panel-modul-led-24-sm ... 93546.html
http://allegro.pl/modul-cob-48-chip-led ... 92171.html
Oczywiście sprzedawcy nie informują w opisie o parametrach tych modułów. Czy ktoś z Was ma jakiekolwiek doświadczenia z którymś z tych modułów? Nieco lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie niezależnych driverów i jakiś gotowych modułów z diodami Cree?
Myślałem, żeby w lampkach umieścić po dwa moduły po 3x CREE MX-6 łączone szeregowo. Sprzedawcy podają spadek napięcia na takim module od 10,5 do 12V w zależności od prądu pracy. Pytanie jaki driver do tego dobrać? W instalacji samochodowej przy wyłączonym silniku jest nie więcej niż 12,8V a to za mało żeby dostępnymi przetwornicami step-down zasilać te diody. Myślałem, żeby połączyć dwa moduły szeregowo a do tego zastosować przetwornicę step-up? Czy są takie łatwo dostępne? Jak rozumiem, łączenie równoległe takiej ilości diod raczej odpada. Inna sprawa, że wtedy musiałbym mieć przetwornicę o wydajności prądowej około 6A. Sporo.
Z poważaniem
Tomasz Stiller
Tomasz Stiller
- smokuxx1987
- Posty: 2113
- Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
- Lokalizacja: Krosno
24 diody Ci nie trzeba żeby oświetlić pake 3.3 na 2 m.
Jeśli sam potrafisz coś zrobić to wg mnie najprostszym rozwiązaniem będzie kupno 6 diod
XP-E i połączenie je po 3 w szeregu.
Diody na podłożu przykrecasz do jakiegoś profila aluminiowego + do tego 2 najprostsze drivery czyli słynny sku 26110 na układzie ax2002.
2 takie punkty spokojnie wystarczą na oświetlenie całej paki.
Jeśli sam potrafisz coś zrobić to wg mnie najprostszym rozwiązaniem będzie kupno 6 diod
XP-E i połączenie je po 3 w szeregu.
Diody na podłożu przykrecasz do jakiegoś profila aluminiowego + do tego 2 najprostsze drivery czyli słynny sku 26110 na układzie ax2002.
2 takie punkty spokojnie wystarczą na oświetlenie całej paki.
Może faktycznie przesadziłem z ilością, ale nie chciałem pakować aż 24 sztuk. W planie miałem do każdej komory żarówki zainstalować po jednym MPCB z 3 sztukami MX-6. Razem było by ich 12 sztuk w całym samochodzie.
Niemniej po przemyśleniu sprawy, doszedłem do wniosku, że lepszym rozwiązaniem będzie zakup diod XM-L. Po jednej sztuce do każdej komory żarówki. Czyli po 2 sztuki na lampkę i 4 sztuki na całą przestrzeń bagażową. Odpadł by mi problem z driverkiem, bo łącząc diody szeregowo miałbym spadek napięcia w okolicach 7-8V max
Myślałem o diodkach z tej aukcji: http://allegro.pl/cree-xlamp-xm-l-xml-u ... 75341.html
Natomiast sterownik kupił bym taki: http://allegro.pl/led-driver-sst90-sst5 ... 66781.html
Czy do będzie dobre rozwiązanie?
Niemniej po przemyśleniu sprawy, doszedłem do wniosku, że lepszym rozwiązaniem będzie zakup diod XM-L. Po jednej sztuce do każdej komory żarówki. Czyli po 2 sztuki na lampkę i 4 sztuki na całą przestrzeń bagażową. Odpadł by mi problem z driverkiem, bo łącząc diody szeregowo miałbym spadek napięcia w okolicach 7-8V max
Myślałem o diodkach z tej aukcji: http://allegro.pl/cree-xlamp-xm-l-xml-u ... 75341.html
Natomiast sterownik kupił bym taki: http://allegro.pl/led-driver-sst90-sst5 ... 66781.html
Czy do będzie dobre rozwiązanie?
Z poważaniem
Tomasz Stiller
Tomasz Stiller
Witam
Niestety, ale aby użyć jeden driverek, to musiał byś użyć selekcjonowanych diod pod względem Vf, choć z drugiej strony dość długie kable...
Osobiście uważam, że 4 x po dwie sztuki XP-E i do tego driverki dające 350mA, w zupełności wystarczą do oświetlenia "paki". Poza tym masz zwiększoną niezawodność, w razie awarii jednego układu, masz do dyspozycji jeszcze trzy.
Pozdrawiam
Niestety, ale aby użyć jeden driverek, to musiał byś użyć selekcjonowanych diod pod względem Vf, choć z drugiej strony dość długie kable...
Osobiście uważam, że 4 x po dwie sztuki XP-E i do tego driverki dające 350mA, w zupełności wystarczą do oświetlenia "paki". Poza tym masz zwiększoną niezawodność, w razie awarii jednego układu, masz do dyspozycji jeszcze trzy.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Chodzi o tą przetwornicę?ElSor pisze:Driver weź od Darelteka - znacznie tańszy. Diody OK, tylko pamiętaj o przytwierdzeniu ich do czegoś co posłuży za radiator.
http://allegro.pl/przetwornica-driver-l ... 72273.html
Z poważaniem
Tomasz Stiller
Tomasz Stiller
Źle się zrozumieliśmy. Mam na pace 2 lampki, w każdej po 2 żarówki. Chciałbym każdą żarówkę zamienić na jedną XM-L. Zatem w jednej lampce miałbym 2 diody. Każdą lampę chciałbym obsługiwać jednym driverem. Razem 2 drivery/4 dodkiPyra pisze:Niestety, ale aby użyć jeden driverek, to musiał byś użyć selekcjonowanych diod pod względem Vf, choć z drugiej strony dość długie kable...
Osobiście uważam, że 4 x po dwie sztuki XP-E i do tego driverki dające 350mA, w zupełności wystarczą do oświetlenia "paki". Poza tym masz zwiększoną niezawodność, w razie awarii jednego układu, masz do dyspozycji jeszcze trzy
Z poważaniem
Tomasz Stiller
Tomasz Stiller
Witam
Pozdrawiam
To faktycznie źle Cie zrozumiałem. Mimo wszystko uważam, że 4 x XML to za dużo. Wyobraź sobie, że 2xXML zaświeci trochę jaśniej niż żarówka halogenowa 55W, a nie za bardzo widzę sens ekonomiczny pakować XML i puszczać w nie 1A.KaszeL pisze:Źle się zrozumieliśmy. Mam na pace 2 lampki, w każdej po 2 żarówki.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Szczerze mówiąc jeszcze nie myślałem, ale zakładam jednak nieco mniejszy prąd pracy niż te maksymalne 3A. Powiedzmy, że połowę tego. Zatem po mniej więcej 5W na diodę w lampce. Po cichu zastanawiam się, czy diod nie przyczepić bezpośrednio do elementów metalowych samochodu - ale to raczej nie wypali.DNF pisze:A myślałeś o radiatorach? 2x XM-L to nie w kij dmuchał. Ciepła będzie od groma. Jeśli chcesz pędzić je na 2.5-3A to 500g aluminium to najmniejsze minimum
DNF
Zwróć proszę uwagę, że tam w tej chwili jest 2x 21W na lampkę - taki zestaw daje całkiem sporo światła. Jeśli nowe rozwiązanie będzie świeciło nieco mocniej, a zużywało połowę energii to tym lepiej. Nie mam niestety spójnych danych, ale zakładam, że żarówka 21W daje około 250lm. Ciężko będzie tyle wyciągnąć z pojedynczej diody 3W, a pakowanie po 2 sztuki do każdej komory lampy to już nie potrzebna kombinatoryka. Różnica w cenie między tym zestawem, a pojedynczą XM-L będzie imo stosunkowo niewielka.Pyra pisze:To faktycznie źle Cie zrozumiałem. Mimo wszystko uważam, że 4 x XML to za dużo. Wyobraź sobie, że 2xXML zaświeci trochę jaśniej niż żarówka halogenowa 55W, a nie za bardzo widzę sens ekonomiczny pakować XML i puszczać w nie 1A.
Z poważaniem
Tomasz Stiller
Tomasz Stiller
Najtańszą opcją będzie Cree XT-E, przy 5W dostaniesz około 400lm z jednej sztuki.
Sterownik extended v3.5 HE <klik>
Instrukcje sterowników w PDF <klik>
kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
Instrukcje sterowników w PDF <klik>
kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
Taśmy nagrzewają się i to nawet całkiem mocno, ale spokojnie - przecież oświetlenie nie będzie pracować godzinami. Wystarczą dwa metry, wklejone po bokach. Jeden metr taśmy podwieszonej pod sufitem używam jako "nastrojowe" oświetlenie małego pokoju o wymiarach 5 na 1,8 metra.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 25 lut 2013, 11:44 przez skaktus, łącznie zmieniany 1 raz.
ILPT