Światła dodatkowe do motocykla.
Światła dodatkowe do motocykla.
Jako, że jest to mój pierwszy merytoryczny post na forum witam wszystkich.
Od dłuższego czasu chodzi mi po głowie idea dodatkowych świateł do motocykla. Mam już wstępną koncepcję i chciałbym prosić bardziej doświadczonych Kolegów o kilka rad. A moje problemy to:
1. Chcę wykonać toczone obudowy aluminiowe o wymiarach ok. 50/70 mm (śr./dł.). Żebrowanie będzie dość grube (myślę, że około 5mm grubości żebra - motocykl enduro, nie chcę, żeby się to pogięło po pierwszej wywrotce), a do tego soczewki 30mm i po środku środkowe żebro grube na ok 12 mm- do mocowania. Czy taka obudowa skutecznie odprowadzi ciepło od jednej diody XM-L T6 3C na starze 20 mm lub (jeśli XM-L okaże się niewystarczający) od MT-G2 przy 3-3,2A? Jeśli potrzeba coś doprecyzować odnośnie obudowy, mogę spłodzić jakiś rysunek.
2. Chcę do napędzania tego zastosować dwie przetwornice od Darelteka: link do allegro
- Czy można nimi napędzać opcjonalnie MT-G2?
- Czy zamiast potencjometru P1 można zastosować termistor do zabezpieczenia diody? Jeśli tak to jaki i w jakiej konfiguracji zakładając, że pod diodą będzie ok 10mm aluminium (NTC, PTC, może jakaś propozycja konkretna?). Nie sądzę, żeby był problem z przegrzewaniem podczas jazdy, ale enduro to też trochę stania, podnoszenia, powolnego toczenia, itp.
- Chciałbym używać ich również jako DLR na mniejszym prądzie, razem z krótkimi. Czy można podczas pracy tej przetwornicy zwierać i rozwierać zworki do ustalania prądu? Jaki prąd byłby wystarczający przy zastosowaniu jako DLR?
3. Jaką optykę 30 mm do XM-L polecacie? Myślę, że w granicach 20-30° będzie odpowiednia.
To na razie wszystkie pytania, ale myślę, że z postępem prac pojawi się ich więcej. Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki.
Pozdrawiam.
Mirecki.
Od dłuższego czasu chodzi mi po głowie idea dodatkowych świateł do motocykla. Mam już wstępną koncepcję i chciałbym prosić bardziej doświadczonych Kolegów o kilka rad. A moje problemy to:
1. Chcę wykonać toczone obudowy aluminiowe o wymiarach ok. 50/70 mm (śr./dł.). Żebrowanie będzie dość grube (myślę, że około 5mm grubości żebra - motocykl enduro, nie chcę, żeby się to pogięło po pierwszej wywrotce), a do tego soczewki 30mm i po środku środkowe żebro grube na ok 12 mm- do mocowania. Czy taka obudowa skutecznie odprowadzi ciepło od jednej diody XM-L T6 3C na starze 20 mm lub (jeśli XM-L okaże się niewystarczający) od MT-G2 przy 3-3,2A? Jeśli potrzeba coś doprecyzować odnośnie obudowy, mogę spłodzić jakiś rysunek.
2. Chcę do napędzania tego zastosować dwie przetwornice od Darelteka: link do allegro
- Czy można nimi napędzać opcjonalnie MT-G2?
- Czy zamiast potencjometru P1 można zastosować termistor do zabezpieczenia diody? Jeśli tak to jaki i w jakiej konfiguracji zakładając, że pod diodą będzie ok 10mm aluminium (NTC, PTC, może jakaś propozycja konkretna?). Nie sądzę, żeby był problem z przegrzewaniem podczas jazdy, ale enduro to też trochę stania, podnoszenia, powolnego toczenia, itp.
- Chciałbym używać ich również jako DLR na mniejszym prądzie, razem z krótkimi. Czy można podczas pracy tej przetwornicy zwierać i rozwierać zworki do ustalania prądu? Jaki prąd byłby wystarczający przy zastosowaniu jako DLR?
3. Jaką optykę 30 mm do XM-L polecacie? Myślę, że w granicach 20-30° będzie odpowiednia.
To na razie wszystkie pytania, ale myślę, że z postępem prac pojawi się ich więcej. Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki.
Pozdrawiam.
Mirecki.
ad2
Można MT-G2 (nawiasem mówiąc jest biednie z raczej dobrą optyką do doświetlania jakie potrzebujesz, lepsze będzie XM-L, najlepiej 3xXM-L2 i wtedy 1 driver napędzi 3 sztuki). Soczewek na 3xXM-L(2) fi 35mm jest już jakiś wybór. Przy 3 XM-L(2) prąd max można ustawić na 2A i będzie i jasno i bezpiecznie dla LEDów.
Nie będzie tak łatwo z regulacją prądu termistorem - trzeba by zrobić jakiś prosty układ na choćby wzmacniaczu operacyjnym czy tranzystorze, który obniży napięcie ustawione na dodatkowym potencjometrze - ten na PCB ustala max prąd a dodatkowy pozwala na regulację od 0 do ustawionego max. Pamiętaj, że przy większych prądach (>2-2,5A) też będziesz musiał zapewnić chłodzenie driverowi
Do DLR starczy spokojnie 0,5A a może i mniej.
EDIT:
jeśli nie będziesz wykorzystywał max prądu to można dać zamiast potencjometru dzielnik zrobiony na termistorze i rezystorze. Na potencjometrze na PCB ustawisz max a na zewnątrz podepniesz rezystor i termistor o odpowiednich wartościach (dla 2A 10kΩ NTC i rezystor 4,7kΩ). Przy zimnej obudowie popłynie większy prąd niż 2A a ze wzrostem temperatury prąd będzie się obniżał i wyniesie 2A przy ok 25°C, przy 60° natomiast prąd wyniesie ok 1A. Tutaj jednak będziesz musiał poexperymentować troszkę i dobrać rezystor myślę, że z przedziału 2-4,7kΩ i uzyskać równowagę pomiędzy mocą dostarczaną do LEDów a możliwościami termicznymi obudowy i potrzebnej mocy światła.
Można MT-G2 (nawiasem mówiąc jest biednie z raczej dobrą optyką do doświetlania jakie potrzebujesz, lepsze będzie XM-L, najlepiej 3xXM-L2 i wtedy 1 driver napędzi 3 sztuki). Soczewek na 3xXM-L(2) fi 35mm jest już jakiś wybór. Przy 3 XM-L(2) prąd max można ustawić na 2A i będzie i jasno i bezpiecznie dla LEDów.
Nie będzie tak łatwo z regulacją prądu termistorem - trzeba by zrobić jakiś prosty układ na choćby wzmacniaczu operacyjnym czy tranzystorze, który obniży napięcie ustawione na dodatkowym potencjometrze - ten na PCB ustala max prąd a dodatkowy pozwala na regulację od 0 do ustawionego max. Pamiętaj, że przy większych prądach (>2-2,5A) też będziesz musiał zapewnić chłodzenie driverowi
Do DLR starczy spokojnie 0,5A a może i mniej.
EDIT:
jeśli nie będziesz wykorzystywał max prądu to można dać zamiast potencjometru dzielnik zrobiony na termistorze i rezystorze. Na potencjometrze na PCB ustawisz max a na zewnątrz podepniesz rezystor i termistor o odpowiednich wartościach (dla 2A 10kΩ NTC i rezystor 4,7kΩ). Przy zimnej obudowie popłynie większy prąd niż 2A a ze wzrostem temperatury prąd będzie się obniżał i wyniesie 2A przy ok 25°C, przy 60° natomiast prąd wyniesie ok 1A. Tutaj jednak będziesz musiał poexperymentować troszkę i dobrać rezystor myślę, że z przedziału 2-4,7kΩ i uzyskać równowagę pomiędzy mocą dostarczaną do LEDów a możliwościami termicznymi obudowy i potrzebnej mocy światła.
Witam
Mirecki
Proponowałbym na pierwszy ogień sprawdzić jakie musi mieć spełnione warunki techniczne motocykl aby był dopuszczony do ruchu. Czy w ogóle może mieć zamontowane dodatkowe oświetlenie? Jeśli tak to na jakiej wysokości i o jakim rozstawie od osi motocykla. To, że widuje się moto. z takimi lampkami wcale nie znaczy, że jest to zgodne z wymogami homologacji. A to znaczy, że jak będziesz podróżował po Polsce to różnie może się do tej kwestii odnosić drogówka. A za granicą to już wolna amerykanka. W zeszłym roku byliśmy na Słowacji w 10 moto. i każdy, który miał dodatkowe oświetlenie zabulił mandat
Na tej strnie pisze o światłach dodatkowych, doczytam jak wrócę z pracy
http://www.scigacz.pl/Przerobki,motocyk ... ,8144.html
PS. powinieneś wiedzieć, że w Lesku to policjanci nie należą do normalnych
pozdr. Tomek
Mirecki
Proponowałbym na pierwszy ogień sprawdzić jakie musi mieć spełnione warunki techniczne motocykl aby był dopuszczony do ruchu. Czy w ogóle może mieć zamontowane dodatkowe oświetlenie? Jeśli tak to na jakiej wysokości i o jakim rozstawie od osi motocykla. To, że widuje się moto. z takimi lampkami wcale nie znaczy, że jest to zgodne z wymogami homologacji. A to znaczy, że jak będziesz podróżował po Polsce to różnie może się do tej kwestii odnosić drogówka. A za granicą to już wolna amerykanka. W zeszłym roku byliśmy na Słowacji w 10 moto. i każdy, który miał dodatkowe oświetlenie zabulił mandat
Na tej strnie pisze o światłach dodatkowych, doczytam jak wrócę z pracy
http://www.scigacz.pl/Przerobki,motocyk ... ,8144.html
PS. powinieneś wiedzieć, że w Lesku to policjanci nie należą do normalnych
pozdr. Tomek
Ostatnio zmieniony piątek 25 sty 2013, 08:27 przez tomeksz68, łącznie zmieniany 1 raz.
Dzięki Panowie za sugestie.
skaktus:
Po pierwsze nie chcę lustra tylko soczewkę, gdyż zależy mi na jednolitej plamie światła. DLR to tylko dodatkowa funkcja tego ustrojstwa zwiększająca widoczność w dzień. Głównie ma to działać po zmroku wspomagając marne seryjne oświetlenie mojego motocykla.
skaktus i tomeksz68:
Zdaję sobie sprawę, że samowyrób tego typu ani nie ma homologacji a i nadgorliwy policjant (nie koniecznie z Leska) może się czasem przyiwanić ale ja tym nikomu nie szkodzę (zaznaczam, że w nocy działało by to tylko na długich żeby nie oślepiać nieodciętą wiązką) a tylko poprawiam swoje bezpieczeństwo. Dlatego w pełni świadomie godzę się na ryzyko płacenia mandatu w zamian za lepszą widoczność drogi i na drodze.
ElSor:
Wolałbym to zrobić na pojedynczej diodzie pędzonej na maksa. Myślałem właśnie o zastosowaniu termistora jako odgałęzienia dzielnika napięciowego po podkręceniu drivera do maks. 3,2A i obniżeniu prądu układem rezystor/termistor do dopuszczalnych 3A. Ale czy to wystarczający zapas żeby to pracowało stabilnie a nie żeby mi przygasało po każdym przyhamowaniu? Może jakiś inny driver, wcale się przy tym nie upieram, może być z dx. Myślałem też o jednym MR2007Lv w wersji 7A skręconym do 6A ale wtedy też mam problem z zabezpieczeniem termicznym, poza tym chyba by nie dał rady dwóm sześciowoltowym MT-G2 w szeregu w razie ewentualnej wymiany.
Dlatego Panowie jeśli ktoś zna dobrą przetwornicę pracującą na 12-15V zdolną napędzić 2x XM-L lub 2X MT-G2 prądem 3A z możliwością wprowadzenia zabezpieczenia termicznego i skokowej regulacji prądu to proszę o propozycje. Może być jedna duża, ale uwzględniając MT-G2 to raczej dwie mniejsze.
Mirecki
skaktus:
Po pierwsze nie chcę lustra tylko soczewkę, gdyż zależy mi na jednolitej plamie światła. DLR to tylko dodatkowa funkcja tego ustrojstwa zwiększająca widoczność w dzień. Głównie ma to działać po zmroku wspomagając marne seryjne oświetlenie mojego motocykla.
skaktus i tomeksz68:
Zdaję sobie sprawę, że samowyrób tego typu ani nie ma homologacji a i nadgorliwy policjant (nie koniecznie z Leska) może się czasem przyiwanić ale ja tym nikomu nie szkodzę (zaznaczam, że w nocy działało by to tylko na długich żeby nie oślepiać nieodciętą wiązką) a tylko poprawiam swoje bezpieczeństwo. Dlatego w pełni świadomie godzę się na ryzyko płacenia mandatu w zamian za lepszą widoczność drogi i na drodze.
ElSor:
Wolałbym to zrobić na pojedynczej diodzie pędzonej na maksa. Myślałem właśnie o zastosowaniu termistora jako odgałęzienia dzielnika napięciowego po podkręceniu drivera do maks. 3,2A i obniżeniu prądu układem rezystor/termistor do dopuszczalnych 3A. Ale czy to wystarczający zapas żeby to pracowało stabilnie a nie żeby mi przygasało po każdym przyhamowaniu? Może jakiś inny driver, wcale się przy tym nie upieram, może być z dx. Myślałem też o jednym MR2007Lv w wersji 7A skręconym do 6A ale wtedy też mam problem z zabezpieczeniem termicznym, poza tym chyba by nie dał rady dwóm sześciowoltowym MT-G2 w szeregu w razie ewentualnej wymiany.
Dlatego Panowie jeśli ktoś zna dobrą przetwornicę pracującą na 12-15V zdolną napędzić 2x XM-L lub 2X MT-G2 prądem 3A z możliwością wprowadzenia zabezpieczenia termicznego i skokowej regulacji prądu to proszę o propozycje. Może być jedna duża, ale uwzględniając MT-G2 to raczej dwie mniejsze.
Mirecki
Rozproszone oświetlenie w nocy, aby coś oświetliło musi mieć odpowiednią moc, a taka w nocy będzie oślepiać lub dezorientować. Przy prawidłowym odcięciu nie będzie problemu.Mirecki pisze:Dzięki Panowie za sugestie.
skaktus:
Po pierwsze nie chcę lustra tylko soczewkę, gdyż zależy mi na jednolitej plamie światła. DLR to tylko dodatkowa funkcja tego ustrojstwa zwiększająca widoczność w dzień. Głównie ma to działać po zmroku wspomagając marne seryjne oświetlenie mojego motocykla.
W przypadku marnych świateł zainwestój w porządne żarówki - średnio od 10 do 20 zł za Tungsrama +120%.
Może dodatkowe posiadać, ale jesli nie ma na nie homologacji, to w trakcie jazdy po drogach publicznych musio być ono zakryte w taki sposób, aby owo zakrycie uniwmożliwiało jego używanie.wikrap1 pisze:Za włączone, czy za samo posiadanie?tomeksz68 pisze:W zeszłym roku byliśmy na Słowacji w 10 moto. i każdy, który miał dodatkowe oświetlenie zabulił mandat
ILPT
Witam
Więc tak zostaliśmy zatrzymani wszyscy razem a mandat dostali ci co mieli dodatkowe światła [ogólnie]
pozdr. Tomek
Z "pepikami" trudno się dogadać więc jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o...słusznie macie rację.wikrap1 pisze:Za włączone, czy za samo posiadanie?tomeksz68 pisze:W zeszłym roku byliśmy na Słowacji w 10 moto. i każdy, który miał dodatkowe oświetlenie zabulił mandat
Więc tak zostaliśmy zatrzymani wszyscy razem a mandat dostali ci co mieli dodatkowe światła [ogólnie]
pozdr. Tomek
- smokuxx1987
- Posty: 2113
- Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
- Lokalizacja: Krosno
Słyszałem że można wymigać sie od mandatu na Słowacji.
Trzeba udawać że nic sie nie rozumie i że chce sie tłumacza.
Oni tam mają jdenego na dość duży obszar i żadko sie zdaża że akurat jest wolny.
W takim wypadku jest duże prawdopodobieństwo że nie da rady przyjechać na miejsce a policja musi cie puścić.
Trzeba udawać że nic sie nie rozumie i że chce sie tłumacza.
Oni tam mają jdenego na dość duży obszar i żadko sie zdaża że akurat jest wolny.
W takim wypadku jest duże prawdopodobieństwo że nie da rady przyjechać na miejsce a policja musi cie puścić.
Tak jak pisałem MT-G2 sobie daruj. Przetwornica darelteka spokojnie obsłuży 2 XM-L(2) połączone szeregowo (do 3,2A) ale wtedy będziesz musiał zrobić nieco bardziej skomplikowany układ zabezpieczenia termicznego. Po każdym przyhamowaniu 2XM-Le nie będą przygasały, 3 mogłyby ale nie koniecznie muszą (zależy od instalacji pojazdu). Możliwa jest też skokowa regulacja prądu w tej przetwornicy (przełącznik/włącznik + 3 rezystory zamiast potencjometru).Mirecki pisze:Dlatego Panowie jeśli ktoś zna dobrą przetwornicę pracującą na 12-15V zdolną napędzić 2x XM-L lub 2X MT-G2 prądem 3A z możliwością wprowadzenia zabezpieczenia termicznego i skokowej regulacji prądu to proszę o propozycje. Może być jedna duża, ale uwzględniając MT-G2 to raczej dwie mniejsze.
- smokuxx1987
- Posty: 2113
- Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
- Lokalizacja: Krosno
Dobre żarówki w enduro żyją krótko niestety, podejrzewam że HID'y również. Mam obecnie tungsramy chyba 90%+, nie wiem jak świecą te +120% ale nie podejrzewam, że jakoś drastycznie lepiej. Zresztą większym problemem jest zasięg reflektora na boki a nie jego jasność. Dlatego myślałem o tych dodatkowych odkąd zobaczyłem to: VisionX Solstice
Tu też jest led 10W i niewielkie rozmiary, jeśli osiągnę taki efekt w 80% to będę zadowolony.
ElSor rzeczywiście można by zasilać to jednym driverem i przy założeniu, że ledy pracują w takich samych warunkach i w takich samych obudowach zabezpieczyć termicznie dzielnikiem tylko jedną diodę a druga w szeregu reagowałaby tak samo. Ponowię jeszcze pytanie dotyczące zwierania i rozwierania rezystorów ustalających przepływ prądu w tym sterowniku:można to robić w czasie pracy drivera? Nie spowoduje to powstania jakichś stanów nieustalonych?
Tu też jest led 10W i niewielkie rozmiary, jeśli osiągnę taki efekt w 80% to będę zadowolony.
ElSor rzeczywiście można by zasilać to jednym driverem i przy założeniu, że ledy pracują w takich samych warunkach i w takich samych obudowach zabezpieczyć termicznie dzielnikiem tylko jedną diodę a druga w szeregu reagowałaby tak samo. Ponowię jeszcze pytanie dotyczące zwierania i rozwierania rezystorów ustalających przepływ prądu w tym sterowniku:można to robić w czasie pracy drivera? Nie spowoduje to powstania jakichś stanów nieustalonych?
Nie powinno nic złego się dziać. Rezystory są przylutowane wszystkie u mnie na stałe ale z 1 strony mają przerwę więc można odlutować (odessać cynę) i dołożyć włącznik. Przy 1 XM-L w takiej obudowie raczej nie warto trudzić się w zabezpieczenie termiczne i można puścić tyle ile się chce.
Na filmiku soczewki mają raczej bliżej 20 stopni a raczej poniżej. Robiąc body pomyśl też o wzdłużnych żeberkach, na pewno polepszy to chłodzenie podczas jazdy.
Na filmiku soczewki mają raczej bliżej 20 stopni a raczej poniżej. Robiąc body pomyśl też o wzdłużnych żeberkach, na pewno polepszy to chłodzenie podczas jazdy.
Dzięki ElSor, za porady. Biorę się za kompletowanie niezbędnych materiałów. Jeśli mówisz, że z termiką powinno być ok to podłączę to wstępnie bez zabezpieczenia i zobaczę jak z temperaturą. Podłużne żebra byłyby dobre, ale dysponuję jedynie tokarką i to bardzo podstawową więc chyba odpuszczę bo ręcznie to by było trochę rzeźby. Zresztą w czasie jazdy normalne dadzą spokojnie radę. Problem będzie na postoju, a pionowe żebra chyba lepsze na postoju niż podłużne.
Jak coś stworzę to postaram się pochwalić.
Pozdrawiam.
M.
Jak coś stworzę to postaram się pochwalić.
Pozdrawiam.
M.