Światła dodatkowe do motocykla.

Wszystko co świeci na czterech kółkach;)
Mirecki
Posty: 49
Rejestracja: niedziela 20 sty 2013, 22:01
Lokalizacja: Bieszczady

Światła dodatkowe do motocykla.

Post autor: Mirecki »

Jako, że jest to mój pierwszy merytoryczny post na forum witam wszystkich.
Od dłuższego czasu chodzi mi po głowie idea dodatkowych świateł do motocykla. Mam już wstępną koncepcję i chciałbym prosić bardziej doświadczonych Kolegów o kilka rad. A moje problemy to:
1. Chcę wykonać toczone obudowy aluminiowe o wymiarach ok. 50/70 mm (śr./dł.). Żebrowanie będzie dość grube (myślę, że około 5mm grubości żebra - motocykl enduro, nie chcę, żeby się to pogięło po pierwszej wywrotce), a do tego soczewki 30mm i po środku środkowe żebro grube na ok 12 mm- do mocowania. Czy taka obudowa skutecznie odprowadzi ciepło od jednej diody XM-L T6 3C na starze 20 mm lub (jeśli XM-L okaże się niewystarczający) od MT-G2 przy 3-3,2A? Jeśli potrzeba coś doprecyzować odnośnie obudowy, mogę spłodzić jakiś rysunek.

2. Chcę do napędzania tego zastosować dwie przetwornice od Darelteka: link do allegro
- Czy można nimi napędzać opcjonalnie MT-G2?
- Czy zamiast potencjometru P1 można zastosować termistor do zabezpieczenia diody? Jeśli tak to jaki i w jakiej konfiguracji zakładając, że pod diodą będzie ok 10mm aluminium (NTC, PTC, może jakaś propozycja konkretna?). Nie sądzę, żeby był problem z przegrzewaniem podczas jazdy, ale enduro to też trochę stania, podnoszenia, powolnego toczenia, itp.
- Chciałbym używać ich również jako DLR na mniejszym prądzie, razem z krótkimi. Czy można podczas pracy tej przetwornicy zwierać i rozwierać zworki do ustalania prądu? Jaki prąd byłby wystarczający przy zastosowaniu jako DLR?

3. Jaką optykę 30 mm do XM-L polecacie? Myślę, że w granicach 20-30° będzie odpowiednia.

To na razie wszystkie pytania, ale myślę, że z postępem prac pojawi się ich więcej. Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki.

Pozdrawiam.
Mirecki.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

ad2
Można MT-G2 (nawiasem mówiąc jest biednie z raczej dobrą optyką do doświetlania jakie potrzebujesz, lepsze będzie XM-L, najlepiej 3xXM-L2 i wtedy 1 driver napędzi 3 sztuki). Soczewek na 3xXM-L(2) fi 35mm jest już jakiś wybór. Przy 3 XM-L(2) prąd max można ustawić na 2A i będzie i jasno i bezpiecznie dla LEDów.
Nie będzie tak łatwo z regulacją prądu termistorem - trzeba by zrobić jakiś prosty układ na choćby wzmacniaczu operacyjnym czy tranzystorze, który obniży napięcie ustawione na dodatkowym potencjometrze - ten na PCB ustala max prąd a dodatkowy pozwala na regulację od 0 do ustawionego max. Pamiętaj, że przy większych prądach (>2-2,5A) też będziesz musiał zapewnić chłodzenie driverowi
Do DLR starczy spokojnie 0,5A a może i mniej.

EDIT:
jeśli nie będziesz wykorzystywał max prądu to można dać zamiast potencjometru dzielnik zrobiony na termistorze i rezystorze. Na potencjometrze na PCB ustawisz max a na zewnątrz podepniesz rezystor i termistor o odpowiednich wartościach (dla 2A 10kΩ NTC i rezystor 4,7kΩ). Przy zimnej obudowie popłynie większy prąd niż 2A a ze wzrostem temperatury prąd będzie się obniżał i wyniesie 2A przy ok 25°C, przy 60° natomiast prąd wyniesie ok 1A. Tutaj jednak będziesz musiał poexperymentować troszkę i dobrać rezystor myślę, że z przedziału 2-4,7kΩ i uzyskać równowagę pomiędzy mocą dostarczaną do LEDów a możliwościami termicznymi obudowy i potrzebnej mocy światła.
Awatar użytkownika
tomeksz68
Posty: 787
Rejestracja: sobota 17 mar 2012, 20:48
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: tomeksz68 »

Witam

Mirecki
Proponowałbym na pierwszy ogień sprawdzić jakie musi mieć spełnione warunki techniczne motocykl aby był dopuszczony do ruchu. Czy w ogóle może mieć zamontowane dodatkowe oświetlenie? Jeśli tak to na jakiej wysokości i o jakim rozstawie od osi motocykla. To, że widuje się moto. z takimi lampkami wcale nie znaczy, że jest to zgodne z wymogami homologacji. A to znaczy, że jak będziesz podróżował po Polsce to różnie może się do tej kwestii odnosić drogówka. A za granicą to już wolna amerykanka. W zeszłym roku byliśmy na Słowacji w 10 moto. i każdy, który miał dodatkowe oświetlenie zabulił mandat :o
Na tej strnie pisze o światłach dodatkowych, doczytam jak wrócę z pracy ;)

http://www.scigacz.pl/Przerobki,motocyk ... ,8144.html

PS. powinieneś wiedzieć, że w Lesku to policjanci nie należą do normalnych :mrgreen:

pozdr. Tomek
Ostatnio zmieniony piątek 25 sty 2013, 08:27 przez tomeksz68, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Do DRL typowe lustro się nie nadaje. Do tego brak homo i możesz mieć problemy.
ILPT
Mirecki
Posty: 49
Rejestracja: niedziela 20 sty 2013, 22:01
Lokalizacja: Bieszczady

Post autor: Mirecki »

Dzięki Panowie za sugestie.
skaktus:
Po pierwsze nie chcę lustra tylko soczewkę, gdyż zależy mi na jednolitej plamie światła. DLR to tylko dodatkowa funkcja tego ustrojstwa zwiększająca widoczność w dzień. Głównie ma to działać po zmroku wspomagając marne seryjne oświetlenie mojego motocykla.

skaktus i tomeksz68:
Zdaję sobie sprawę, że samowyrób tego typu ani nie ma homologacji a i nadgorliwy policjant (nie koniecznie z Leska) może się czasem przyiwanić ale ja tym nikomu nie szkodzę (zaznaczam, że w nocy działało by to tylko na długich żeby nie oślepiać nieodciętą wiązką) a tylko poprawiam swoje bezpieczeństwo. Dlatego w pełni świadomie godzę się na ryzyko płacenia mandatu w zamian za lepszą widoczność drogi i na drodze.

ElSor:
Wolałbym to zrobić na pojedynczej diodzie pędzonej na maksa. Myślałem właśnie o zastosowaniu termistora jako odgałęzienia dzielnika napięciowego po podkręceniu drivera do maks. 3,2A i obniżeniu prądu układem rezystor/termistor do dopuszczalnych 3A. Ale czy to wystarczający zapas żeby to pracowało stabilnie a nie żeby mi przygasało po każdym przyhamowaniu? Może jakiś inny driver, wcale się przy tym nie upieram, może być z dx. Myślałem też o jednym MR2007Lv w wersji 7A skręconym do 6A ale wtedy też mam problem z zabezpieczeniem termicznym, poza tym chyba by nie dał rady dwóm sześciowoltowym MT-G2 w szeregu w razie ewentualnej wymiany.
Dlatego Panowie jeśli ktoś zna dobrą przetwornicę pracującą na 12-15V zdolną napędzić 2x XM-L lub 2X MT-G2 prądem 3A z możliwością wprowadzenia zabezpieczenia termicznego i skokowej regulacji prądu to proszę o propozycje. Może być jedna duża, ale uwzględniając MT-G2 to raczej dwie mniejsze.

Mirecki
Awatar użytkownika
wikrap1
Posty: 355
Rejestracja: wtorek 30 lis 2010, 17:18
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: wikrap1 »

tomeksz68 pisze:W zeszłym roku byliśmy na Słowacji w 10 moto. i każdy, który miał dodatkowe oświetlenie zabulił mandat :o
Za włączone, czy za samo posiadanie?
SF L2 XM-L T5 4B
Armytek Wizard WR
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Mirecki pisze:Dzięki Panowie za sugestie.
skaktus:
Po pierwsze nie chcę lustra tylko soczewkę, gdyż zależy mi na jednolitej plamie światła. DLR to tylko dodatkowa funkcja tego ustrojstwa zwiększająca widoczność w dzień. Głównie ma to działać po zmroku wspomagając marne seryjne oświetlenie mojego motocykla.
Rozproszone oświetlenie w nocy, aby coś oświetliło musi mieć odpowiednią moc, a taka w nocy będzie oślepiać lub dezorientować. Przy prawidłowym odcięciu nie będzie problemu.

W przypadku marnych świateł zainwestój w porządne żarówki - średnio od 10 do 20 zł za Tungsrama +120%.
wikrap1 pisze:
tomeksz68 pisze:W zeszłym roku byliśmy na Słowacji w 10 moto. i każdy, który miał dodatkowe oświetlenie zabulił mandat :o
Za włączone, czy za samo posiadanie?
Może dodatkowe posiadać, ale jesli nie ma na nie homologacji, to w trakcie jazdy po drogach publicznych musio być ono zakryte w taki sposób, aby owo zakrycie uniwmożliwiało jego używanie.
ILPT
Awatar użytkownika
tomeksz68
Posty: 787
Rejestracja: sobota 17 mar 2012, 20:48
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: tomeksz68 »

Witam
wikrap1 pisze:
tomeksz68 pisze:W zeszłym roku byliśmy na Słowacji w 10 moto. i każdy, który miał dodatkowe oświetlenie zabulił mandat :o
Za włączone, czy za samo posiadanie?
Z "pepikami" trudno się dogadać więc jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o...słusznie macie rację.
Więc tak zostaliśmy zatrzymani wszyscy razem a mandat dostali ci co mieli dodatkowe światła [ogólnie]

pozdr. Tomek
Awatar użytkownika
smokuxx1987
Posty: 2113
Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
Lokalizacja: Krosno

Post autor: smokuxx1987 »

Słyszałem że można wymigać sie od mandatu na Słowacji.
Trzeba udawać że nic sie nie rozumie i że chce sie tłumacza.
Oni tam mają jdenego na dość duży obszar i żadko sie zdaża że akurat jest wolny.
W takim wypadku jest duże prawdopodobieństwo że nie da rady przyjechać na miejsce a policja musi cie puścić.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Mirecki pisze:Dlatego Panowie jeśli ktoś zna dobrą przetwornicę pracującą na 12-15V zdolną napędzić 2x XM-L lub 2X MT-G2 prądem 3A z możliwością wprowadzenia zabezpieczenia termicznego i skokowej regulacji prądu to proszę o propozycje. Może być jedna duża, ale uwzględniając MT-G2 to raczej dwie mniejsze.
Tak jak pisałem MT-G2 sobie daruj. Przetwornica darelteka spokojnie obsłuży 2 XM-L(2) połączone szeregowo (do 3,2A) ale wtedy będziesz musiał zrobić nieco bardziej skomplikowany układ zabezpieczenia termicznego. Po każdym przyhamowaniu 2XM-Le nie będą przygasały, 3 mogłyby ale nie koniecznie muszą (zależy od instalacji pojazdu). Możliwa jest też skokowa regulacja prądu w tej przetwornicy (przełącznik/włącznik + 3 rezystory zamiast potencjometru).
Awatar użytkownika
smokuxx1987
Posty: 2113
Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
Lokalizacja: Krosno

Post autor: smokuxx1987 »

A nie brałeś pod uwage hida?
Mirecki
Posty: 49
Rejestracja: niedziela 20 sty 2013, 22:01
Lokalizacja: Bieszczady

Post autor: Mirecki »

Dobre żarówki w enduro żyją krótko niestety, podejrzewam że HID'y również. Mam obecnie tungsramy chyba 90%+, nie wiem jak świecą te +120% ale nie podejrzewam, że jakoś drastycznie lepiej. Zresztą większym problemem jest zasięg reflektora na boki a nie jego jasność. Dlatego myślałem o tych dodatkowych odkąd zobaczyłem to: VisionX Solstice
Tu też jest led 10W i niewielkie rozmiary, jeśli osiągnę taki efekt w 80% to będę zadowolony.

ElSor rzeczywiście można by zasilać to jednym driverem i przy założeniu, że ledy pracują w takich samych warunkach i w takich samych obudowach zabezpieczyć termicznie dzielnikiem tylko jedną diodę a druga w szeregu reagowałaby tak samo. Ponowię jeszcze pytanie dotyczące zwierania i rozwierania rezystorów ustalających przepływ prądu w tym sterowniku:można to robić w czasie pracy drivera? Nie spowoduje to powstania jakichś stanów nieustalonych?
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Nie powinno nic złego się dziać. Rezystory są przylutowane wszystkie u mnie na stałe ale z 1 strony mają przerwę więc można odlutować (odessać cynę) i dołożyć włącznik. Przy 1 XM-L w takiej obudowie raczej nie warto trudzić się w zabezpieczenie termiczne i można puścić tyle ile się chce.
Na filmiku soczewki mają raczej bliżej 20 stopni a raczej poniżej. Robiąc body pomyśl też o wzdłużnych żeberkach, na pewno polepszy to chłodzenie podczas jazdy.
Mirecki
Posty: 49
Rejestracja: niedziela 20 sty 2013, 22:01
Lokalizacja: Bieszczady

Post autor: Mirecki »

Dzięki ElSor, za porady. Biorę się za kompletowanie niezbędnych materiałów. Jeśli mówisz, że z termiką powinno być ok to podłączę to wstępnie bez zabezpieczenia i zobaczę jak z temperaturą. Podłużne żebra byłyby dobre, ale dysponuję jedynie tokarką i to bardzo podstawową więc chyba odpuszczę bo ręcznie to by było trochę rzeźby. Zresztą w czasie jazdy normalne dadzą spokojnie radę. Problem będzie na postoju, a pionowe żebra chyba lepsze na postoju niż podłużne.
Jak coś stworzę to postaram się pochwalić.

Pozdrawiam.
M.
Liro
Posty: 289
Rejestracja: niedziela 08 sie 2010, 07:08
Lokalizacja: Pólnoc

Post autor: Liro »

Dla osób które nie chcą uruchamiać własnej produkcji dodatkowych lamp do motora :mrgreen:

Tu jest fajny przykład zabudowy Supermini WORK + Supermini MID, zdjęcie nadesłane ze Szwajcarii
Obrazek
A na lampkach pisze Made in Poland :mrgreen:

Tutaj nieźle zabudowane MOTO3
Obrazek
gorącego lata...
2010...
przystąpiłem do tego Forum...
ODPOWIEDZ