Strona 1 z 1

DIY zestaw oświetlenia rowerowego

: niedziela 30 gru 2012, 18:59
autor: mati987
Witam!

Właściwie to mój pierwszy post na światełkach, więc jeśli pomyliłem dział to proszę modów o przeniesienie.

Ale do sedna: Ponieważ moja piasta przednia niedomaga i się sypie postanowiłem ją wymienić, a z braku odpowiedniego oświetlenia rowerowego od razu na wersję z dynamem i z pewnych względów z hamulcem bębnowym. Standardowa 6W3V.
Projekt oświetlenie
Korzystając z okazji chciałbym w miarę niskim kosztem skompletować sobie zestaw. Mam już odpowiednie założenia projektu:
-postój - aku, jazda - doładowanie aku i światła z dynama
-przednie oświetlenie:
-2 lampy o różnej charakterystyce światła(długie, krótkie)
-przełącznik pod kciukiem(długie-krótkie; wyłącznik świateł[przód i tył]; regulator-pokrętło mocy krótkich i długich świateł)
-tylne oświetlenie:
-lampka power-led
-1 dioda w trakcie jazdy, 3 w hamowaniu
-2 pomarańczowe awaryjne ;)
-power-bidon albo inny nośnik energii
-wskaźnik naładowania aku [2 lub 3 diody]
-5V do USB do sakwy dla telefonu
Opis problemu
-Potrzebowałbym rady z odpowiednim dobraniem komponentów i krótki opis czym jest driver, jakie zastosować szkła i ledy. Przykładam bardziej nacisk na koszt niż na jakość ale byle czego też nie chciałbym robić.
-Potrzebowałbym też pomocy w wytoczeniu obudowy.
-I przy okazji jakie ogniwa i skąd je wziąć?

Dodam tylko, że z oświetlenia jestem trochę kulawy. Z elektroniki za dużo nie umiem, ale szybko się uczę :P

Z góry dzięki za pomoc
Matt

: niedziela 30 gru 2012, 19:15
autor: Pyra
Witam
Największym problemem będzie zbudowanie układu ładowania akumulatorów z dynama, czy jest to konieczny punkt?
Jeśli chodzi o akumulatory, to popatrz w sklepiku, kolega sprzedaje akusy LiIon dobrej jakości, i sądzę, że na życzenie, może Ci dostarczyć odpowiednio połączone w pakiet.

Poszperaj też w dziale rowerowym, jest sporo gotowych rozwiązań i zapewniam, że raczej koledzy szukali tanich rozwiązań.

Pozdrawiam

: niedziela 30 gru 2012, 21:21
autor: mati987
Obawiam się, że doładowanie będzie koniecznym punktem. Pytanie czy i jak da się to zrobić. Jakie jest właściwie ładowanie dynama 6W3V zależnie od prędkości?

Jeszcze takie pytanko: Ponieważ zastanawiam się nad jakimiś Cree i zastanawiam się nad jakąś sensowną optyką do nich: soczewka typu wide i narrow jako 2 osobne.

Całą resztą się ogarnę bo podstawy elektroniki i jakąś tam logikę posiadam.

I jeszcze co z grzaniem się układów? Osobny radiator, obudowa a'la radiator? Widziałem na forum koncepcje obudowy z radiatorem i umieszczonym driverem w body.

Aku-packi swoją drogą, a co z 18650 jeśli dobrze pamiętam oznaczenie? Widziałem ogniwa po <3Ah. Czy też się da zastosować?

: niedziela 30 gru 2012, 21:36
autor: Pyra
Witam
Z dynama można uzyskać dość wysokie napięcia, dlatego niektóre mają zabezpieczenia przeciwprzepięciowe. Najkorzystniej było by zastosować przetwornicę obniżającą napięcie do ładowania akumulatorów.
Co do ogniw, to najpierw kup kilka używanych i po testuj, rower nie jest znów tak wymagającym, aby wielką różnicę stanowiło 2 czy 3 ogniwa.
Optyki niestety musisz dobrać pod względem swoich preferencji.

Pozdrawiam

: niedziela 30 gru 2012, 21:54
autor: MaciekB
Ja się tylko zastanawiam jaki sens ma montowanie świateł stopu i awaryjnych w rowerze?

Moim zdaniem nie ma to najmniejszego sensu.

: niedziela 30 gru 2012, 21:58
autor: mati987
Witam

Optyki jakoś dobiorę, ale skąd je brać? ( znowu jakieś pytanie :roll: )

Jaką przetwornicę należałoby zastosować, w jakich zakresach musiałoby to pracować?

I jeszcze pytanie jak zmieniać moc dostarczaną do lampki? Potencjometr z opornicą suwakową wewnątrz? Jest coś takiego?

Pozdrawiam

//EDIT:
Tak jak awaryjne możliwe, że i są bez sensu tak światła stopu dla mnie są bardzo korzystne. W Poznaniu są drogi rowerowe, które w godzinach szczytu mają całkiem spory ruch i są nieoddzielone od pieszych. Jadąc w kolumnie rowerów rano w niezbyt dużych odstępach jest mniejsze prawdopodobieństwo najechania przy gwałtownym hamowaniu. Kilku moich znajomych i stałych "trasowiczów" używa właśnie świateł "STOP-u" na hamulcu tylnym i wiem z ich i swojego doświadczenia, że to czasem może uratować nie tylko bagażnik i tylne koło, ale także zdrowie pieszemu, który nie zostanie najechany.

Sorki z długawy wywód, ale jak dla mnie jest to uzasadnione. A awaryjne są w fazie planowania i nie wiem czy je zrealizuję czy też nie

: poniedziałek 31 gru 2012, 01:48
autor: ElSor
Optyki znajdziesz w wielu sklepach, na allegro, ... źródeł jest wiele.
Przetwornice (stabilizatory) - tutaj odpadają popularne i tanie rozwiązania LM317 78L0x itp ze względu na minimalne napięcie wejściowe 2V wyższe niż wyjściowe. Na ebayu są natomiast przetwornice oparte na LM2596 za ok 6zł - w zależności od prądu wyjściowego muszą mieć napięcie wejściowe 1-1,3V wyższe niż wejściowe, więc sprostają zadaniu (tylko uwaga, bo niektóre mają dodatkowe diody na wejściu i potrzebują nieznacznie wyższego napięcia, potrzebujesz bez zabezpieczenia). Przetwornicę należy ustawić na ok 4-4,1V w przypadku stosowania ogniw li-ion i dołożyć na wejściu prostownik (4 diody/mostek graetza) i kondensatory filtrujące raczej większe, bo te na płytce przetwornicy mogą być za małe. Moc do lampki LEDowej regulować powinno się poprzez kluczowanie (cyfrowy potencjometr), bo na opornicy wydzielić by się musiało za dużo ciepła (pomijam koszt zakupu odpowiedniej).
Pytanie tylko czy ogarniasz to, co napisałem :wink:

Co do awaryjnych, to szkoda $ i czasu, chyba, że zamiast choinki wstawisz rower na Swięta Bożonarodzeniowe :razz: Stop oczywiście popieram.

: poniedziałek 31 gru 2012, 08:48
autor: Dariusz70
Witaj
Rok wcześniej zrobiłem podobne lampki. Zobacz temat Dwie lampki do dalekiej turystyki i jazdy w terenie. .
Miałem trochę inną koncepcję.
W Twoim przypadku można zastosować zasilanie z ogniw 18650 łączonych w pakiet.
Pakiet można ładować odpowiednią ładowarką (modelarską) i doładowywać z dynama.
Wydajność dynama w piaście nie jest zbyt wielka.
Stałe zasilanie pozwala na stosowanie gotowych rozwiązań (USB , sterowanie jasnością, zasilanie na postoju) .
Kopalnia informacji w temacie Dynamo a lampka na Cree .

: poniedziałek 31 gru 2012, 09:42
autor: mati987
ElSor dzięki za radę. Może i jestem trochę nieoświecony(z dostosowania do forum :razz: ) z elektroniki ale rozumiem i ogarniam sprawę. Poszukam tych stabilizatorów. W międzyczasie jeszcze skrobnę schemacik to może do tego też coś doradzisz, albo ktoś inny z tego forum.

Dariusz70
widziałem twoje tematy i przejrzałem je dość dokładnie. Właściwie to od tego wziął się mój zapał do światełek :wink: Właśnie planowałem Twoim przykładem zrobić pakiet ogniw i zasilanie stałe(także USB) oraz doładowanie z dynama.

Jeszcze się tylko zastanawiam nad sterowaniem. Bo pod kierownicą może być ciężko to upchnąć.

Lepiej rysować własny schemat czy skorzystać z piloma i moderować?

Aha. Zapomniałem o najważniejszym. Na krótkie lepiej dać MC-E bin K czy XP-G R4? A na długie opłaca się XP-G R5 lub 6 czy 4 wystarczy?

: poniedziałek 31 gru 2012, 11:13
autor: Pyra
Witam
mati987 pisze:Aha. Zapomniałem o najważniejszym. Na krótkie lepiej dać MC-E bin K czy XP-G R4? A na długie opłaca się XP-G R5 lub 6 czy 4 wystarczy?
MC-E miało by w zasadzie sens, gdybyś połączył ją w szeregu i zasilał z dynama, jak z pakietu, to nie za bardzo, już lepiej XML...
Wszystko zależy czego od światła oczekujesz, jeśli jeździsz utartymi szlakami to XP-G w zupełności wystarczą, jeśli natomiast szybko eksplorujesz nieznane lasy, to XML na pełnym prądzie.
R4, R5 ... wszystko jest uzależnione od temperatury barwowej, bo jeśli chodzi o zimne światło, to możesz poszaleć, jeśli preferujesz neutralne lub ciepłe, to zostają niższe biny.

Pozdrawiam

: poniedziałek 31 gru 2012, 12:55
autor: mati987
Witam

Jak dla mnie to światło może być nawet niebieskie. Poza tym MC-E i tak pójdzie z dynama, a tylko na postoju lub niskich prędkościach z akku.

Pomijając temperatury barwowe jak to wygląda z grzaniem się XP-G a XM-L? Przy konstrukcji obudowy ma to znaczenie przecież.

A może inny wariant? MC-E z dynama+podtrzymanie[krótkie] i 2x XP-G[długie] z akku?

Pozdrawiam

: poniedziałek 31 gru 2012, 15:22
autor: Dariusz70
Znalazłem gotowy schemat drivera do zasilania z dynama w piaście i ładowania ogniw. LINK .

Czy konieczne jest stosowanie zasilania z dynama? Takie dynamo waży 500g.
Przy dostępności tanch ogniw, zasilanie z ogniw o wadze 500g starczy na bardzo długo.
Jedyne uzasadnienie to wielodniowe wyprawy rowerowe bez dostępu do ładowania.

: środa 13 mar 2013, 18:36
autor: mati987
Witam

Właśnie na takie wyprawy chciałem brać taki zestaw, a poza tym nie zawsze mam codzienny dostęp do prądu. Nie wiem jeszcze jaka ilość akku będę miał na stanie, ale z pewnością nie wystarczy to na nocny rajd rowerowy tak na 10-15 dni.

Dzięki wielkie Dariusz70 ;)

Korzystając z okazji Szczęśliwego nowego roku wszystkim forumowiczom. Świetlistego nieba :P

Pozdrawiam

[ Dodano: 2 Styczeń 2013, 18:16 ]
Witam

Miałbym takie zapytanie czy ktoś z forumowiczów wytacza elementy metalowe(tokarka)?
I oczywiście w jakich cenach.

Pozdrawiam

[ Dodano: 3 Styczeń 2013, 17:32 ]
Witam

Takie jeszcze pytanie odnośnie tego drivera: Gdzie w tym schemacie jest miejsce do podłączenia ledów? Inaczej gdzie jest wyjście tego układu? Nie czytam jeszcze tak dobrze układów ze schematu i najwyraźniej go nie widzę.

Pozdrawiam

[ Dodano: 13 Marzec 2013, 18:36 ]
Aktualizacja projektu:

Z powodu zmiany budżetu na światła zostaje tylko batt-pack i złącze do dynama ale to może później. Mam też już zarys konstrukcyjny obudowy, a raczej obydwu obudów oraz schemat zasilania.

Projekt ruszy dopiero od czerwca bo jak na razie czekają mnie majowe egzaminy :/

Z góry dziękuję wszystkim forumowiczom za pomoc i życzę owocnej pracy przy swoich światełkach.

Pozdrawiam