Strona 1 z 1
użycie taśmy/folii EL (elektroluminescencyjnej)
: niedziela 30 gru 2012, 16:54
autor: zrazik
Zastanawiam się nad patentem wykorzystania Taśmy EL jak w temacie z okazji przeróbki niepodświetlanych obrysówek na podświetlane - zdecydowanie taniej niż szukanie wersji US
Wpierw myślałem o 3 diodkach + rezystorek i po sprawie - nie za jasno w nocy, a i w dzień widać jeśli nie w pełnym słońcu. Ale przeglądając pewien temat zastosowania taśmy w lampach mondeo pomyślałem czemu by nie...
Tylko by nie wywalać kasy niepotrzebnie mam pytanie czy już się ktoś tym bawił? Czy można to ciąć bez obaw? Jak z korozją tego (nie zakładam, ale warto wiedzieć)?
przykład taśmy:
http://nettigo.pl/products/390
Przykład montażu:
http://www.mondeoklubpolska.pl/showthre ... escencyjny
Miejsce docelowego montażu:
http://allegro.pl/mazda-xedos-9-obrysow ... 94888.html
Będę wdzięczny za wszelkie info
: niedziela 30 gru 2012, 17:10
autor: Fluxor
Nie lepiej zrobić to na diodach SMD? Ewentualnie kupić na DXie czy Focalprice gotową płytkę z diodami i zaadaptować. Zasilanie z instalacji samochodowej więc nie musisz prawie wcale bawić się z zasilaniem.
: niedziela 30 gru 2012, 17:14
autor: skaktus
Taśma SMD z czerwonymi diodami w sylikonie + rezytor i po wszystkim.
: niedziela 30 gru 2012, 18:37
autor: Flora
Ciąć można praktycznie dowolnie - ważne żeby zostały wyprowadzenia elektrod. Przed korozją zapobiega się przez zalaminowanie całości. Taśma, którą pokazałeś ma już podłączone przewody i jest zalaminowana, ale nadal można ją przyciąć i zabezpieczyć jedynie krawędź cięcia.
Do małych projektów lepiej wykorzystać diody. Chybs, że chodzi o jednolite podświetlenie albo bardzo płaskie. Diody znacznie łatwiej jest zasilić.
: poniedziałek 31 gru 2012, 09:13
autor: cosin
taśmy EL zasila się inwerterem (12-120V) więc gdzieś będziesz musiał go upchnąć. Te paski El można ciąć dowolnie. Zaklejasz miejsce cięcia klejem CA czy czymkolwiek aby szczelne to było i tyle. Podłączenie nowych przewodów do odciętych fragmentów jest bardzo trudne. Te paski są za cienkie do takich zabiegów. Jeden biegun w nich zajmuje 98% powierzchni, później jest przerwa 1% i na samym końcu drugi biegun równie cienki jak przerwa 1%. (przy moich paskach o szerokości 10mm procenty przekładają się w lini prostej na mm).
Inwerter powinien byc zasilany 11-14V (takie info otrzymałem od dostawcy z Niemiec) aby nie ryzykować dodałem układ stabilizujący napięcie (z regulacją 10-14V) i ustawiłem zasilanie na 12V.
W praktyce inwerter pracował już przy 7V ale świało z paska EL nie było zbyt intensywne. Działał również przy 15V (chwilowy test, nie wiem czy takie napięcie na dłuższą chwilę nie zniszczyłoby go).
P.S. ja jestem autorem/twórcą/stwórcą/kreatorem tych lamp w mondeo
: poniedziałek 31 gru 2012, 12:47
autor: zrazik
Wiadomo paski led to najprostrze rozwiązanie - czy nawet kilka dziurek wsadzenie spiłowanych zwykłych diodek, rezystorek , klej i po sprawie, ale chciałem spróbować czegoś innego nie wiem tylko jak taki paseczek się będzie rozpraszał przez ryflowane szkiełko
Cosin - ale ten świat / internet mały - podaję przykład z innego forum, a tu nawet wzmianka na tym jest
- Możesz mi powiedzieć ew pstryknąć fotkkę jeśli masz jeszcze kawałek paseczka - jak to wygląda za takim ryflowanym szkiełkiem jak z odblasków? Oraz czy te paseczki świecą mocniej od folii el do podświetlania lcd?
Czy da radę zastosować to jako pozycje za przednimi odblaskami?
: poniedziałek 31 gru 2012, 12:57
autor: cosin
tak wygląda pasek el pod odblaskowym elementem lampy
Moc podświetlenia zależy w dużej mierze od koloru. Czerwony akurat jest jednym z najsłabszych o ile nie najsałbszym.
Nie kumam tych przednich odblasków ...
generalnie światła jest zdecydowanie za mało aby to jako jedyne pozycyjne potraktować. W dzień tego światła w ogóle praktycznie nie widać.
: poniedziałek 31 gru 2012, 13:57
autor: Flora
cosin pisze:Podłączenie nowych przewodów do odciętych fragmentów jest bardzo trudne. Te paski są za cienkie do takich zabiegów. Jeden biegun w nich zajmuje 98% powierzchni, później jest przerwa 1% i na samym końcu drugi biegun równie cienki jak przerwa 1%. (przy moich paskach o szerokości 10mm procenty przekładają się w lini prostej na mm).
Wszystko zależy od tego czy korzysta się z gotowych paneli czy robi się je samemu.
Tu na przykład dostępne są gołe folie,które posiadają całkiem spore powierzchnie do podłączenia obu elektrod. W gotowych produktach, gdzie z góry wiadomo gdzie i jakie będą połączenia, wyprowadzenia te będą oczywiście jak najmniejsze żeby większość stanowiła powierzchnia świecąca.
: środa 02 sty 2013, 08:28
autor: cosin
oo popatrz nie znalazłem takiej folii wcześniej
: środa 02 sty 2013, 22:45
autor: zrazik
cosin pisze:tak wygląda pasek el pod odblaskowym elementem lampy
Obrazek
Moc podświetlenia zależy w dużej mierze od koloru. Czerwony akurat jest jednym z najsłabszych o ile nie najsałbszym.
Nie kumam tych przednich odblasków ...
generalnie światła jest zdecydowanie za mało aby to jako jedyne pozycyjne potraktować. W dzień tego światła w ogóle praktycznie nie widać.
przednie odblaski - w aucie które mam zamiar zmodzić - w wersji usa są migacze/pozycje pomarańcz. W EU są pod 1 częścią migacze a 2 to odblask, pozycja jest po bokach reflektorek głównych.
a ja chciałbym migacz przenieść w miejsce obecnej pozycji, zaś całe blendy odblaskowe przerobić na pozycję.
Ew odblaski na pozycję przerobić, a obecne migacze na pomarańczowe cornery
Może biały kolor jest mocniejszy od czerwonego - choć na logikę to pewnie ten kolor indiglo jest najmocniejszy
: piątek 04 sty 2013, 08:58
autor: cosin
niebardzo rozumiem Twój opis przeróbek - ale o nieistotne. Próbuj, kombinuj. Może cos z tego wyjdzie