Mod czołówki z biedronki :)

co i jak zrobiłem...
Awatar użytkownika
Hahar
Posty: 410
Rejestracja: czwartek 14 lip 2011, 23:04
Lokalizacja: Pobiedziska

Mod czołówki z biedronki :)

Post autor: Hahar »

Jako że popełniłem ową modyfikację już jakiś czas temu.
A nigdy nie mam czasu na opisanie ustrojstwa-w końcu znalazłem chwilę.
Delikwent wygląda tak:
Obrazek
Dostał na pokład diodę XP-G neutralną i sterownik na 3ech AMCkach z pięcioma trybami w trzech grupach i pamięcią ostatniego trybu.
Tryby to :high,med,low,strobe,SOS
Ale mrugacze już mnie denerwują i zostawię tylko tryby ciągłe. :)
Sterownik wciśnięty w pigułę-jako że było tam więcej miejsca przylutowałem do niego miedziana podkładkę i dopiero taki zestaw umieściłem na miejscu.
Z diodą nie było problemów-natomiast włącznik :-| omal mnie coś nie trafiło ;)
Raz że ledwo wszedł,trzeba było oryginalną gumkę wyciągnąć rozwiercić otwór i przykleić z podkładką z o-ringa.
Jak już wszedł nie dawał się włączyć,a jak już się włączył tryby zmieniało się dosłownie muśnięciem palca...
ObrazekObrazekObrazek
Widać ile obudowa przeżyła żeby go tam wkomponować :twisted:

Na dodatek po około tygodniu lampka zaczęła sobie pomrugiwać na trybach stałych. :-|
Otwarłem obudowę i zmierzyłem spadek napięcia na wyłączniku w trybie wysokim.
Wynosił uwaga: 0,297V -nie wytrzymałem...
Rozbebeszyłem dziada i zacząłem kombinować jak takie maleństwo zmostkować-jako że to mój pierwszy taki eksperyment było wiele radości. :mrgreen:
Plecionka od starej szczotki z wiertarki i do dzieła-okazało się że jest tam tak mało miejsca że musiałem ją puścić przez sprężynkę...
Poskładałem i mierzę spadek napięcia-0,009V :twisted:
Trzeba było jeszcze opiłować cypelek załączający bo się haczył o gumkę i przez to te problemy z załączaniem.Na koniec skleiłem lekko obudowę bo zaczynał się otwierać po którymś tam kliku.
Ale już działa-choć czasem sobie mrugnie,ale nie mam już na nią siły...
Przynajmniej na razie ;)
A świeci tak:
referencyjne
Obrazek
low
Obrazek
med
Obrazek
high
Obrazek
Odległość do zielonego płotku 8-9m ustawienia aparatu 200/2/3,5 ale powinno być trochę jaśniej.Na najniższym trybie spokojnie można chodzić więc coś aparat zgłupiał.

Na ścianie-odległość 1,5m te same ustawienia aparatu:
ObrazekObrazekObrazek

Pasta wepchana gdzie się da-głowica po 5 min na high ma 55-60 stopni-lekko parzy przy przytrzymaniu.Tak że więcej jak ten 1A strach dawać w leda żeby się plastik nie roztopił. :twisted:
Na koniec małe porównanie-czołówka vs L2P od Grega w high :twisted:
ObrazekObrazek
Wielkie podziękowania dla Bociana i Calineczki bez których by nie powstał w sumie mój pierwszy poważny mod :)
macgap90
Posty: 401
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2011, 12:02
Lokalizacja: Głowno

Post autor: macgap90 »

Dzięki za opis mod-a ale powiedz mi jeszcze czy w PL da się zakupić gdzieś ten włącznik? Swoją drogą to chyba ten sam typ co w mojej UF 602C :)
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Pchanie w leda 1A przy tej czołówce nie ma sensu. Led w tych warunkach szybko ugotuje się. Jeśli nawet wysuniemy głowicę na max skupienie i tak obudowa ledwo co oddaje ciepło a na chipie pewnie jest grubo ponad 100 st. Ja w swojej mam osrama, VF takie sobie, po 10 min świecenia led zaczyna zmieniać barwę, przy 1A nawet przy XPG i dobrym VF będzie podobnie lub led padnie po dłuższym czasie używania.
Awatar użytkownika
Hahar
Posty: 410
Rejestracja: czwartek 14 lip 2011, 23:04
Lokalizacja: Pobiedziska

Post autor: Hahar »

skaktus pisze:Pchanie w leda 1A przy tej czołówce nie ma sensu. Led w tych warunkach szybko ugotuje się. Jeśli nawet wysuniemy głowicę na max skupienie i tak obudowa ledwo co oddaje ciepło a na chipie pewnie jest grubo ponad 100 st. Ja w swojej mam osrama, VF takie sobie, po 10 min świecenia led zaczyna zmieniać barwę, przy 1A nawet przy XPG i dobrym VF będzie podobnie lub led padnie po dłuższym czasie używania.
Nie ma sensu 1,5A natomiast przy dobrej paście i rozsądnym użytkowaniu będzie ok.
Obydwie części głowicy są ciepłe ale i tak myślę jak tam blaszkę miedzianą zamocować.
Używam jej raczej na najniższym trybie-bo wystarczy do łączenia kabelków w szafach z automatykom,ale czasem trzeba przyświecić mocniej. :twisted:
Przy ostatniej awarii wytrzymywała 12-14h na jednym komplecie aku w trybie low.
Z resztą na AAA za długo na high to nie poświeci ;)
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Czyli w trybie Hi jej nie używasz, co powoduje że montaż XP-G nie miał sensu - i tak tej diody nie wykorzystasz. Równie dobrze można tam wrzucić XML i dać w nią 700 ma... Ta głowica nie "przyjmuje" więcej niż 1 - 2 W .
Ostatnio zmieniony niedziela 21 paź 2012, 00:25 przez skaktus, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Hahar
Posty: 410
Rejestracja: czwartek 14 lip 2011, 23:04
Lokalizacja: Pobiedziska

Post autor: Hahar »

macgap90 pisze:Dzięki za opis mod-a ale powiedz mi jeszcze czy w PL da się zakupić gdzieś ten włącznik? Swoją drogą to chyba ten sam typ co w mojej UF 602C :)
Któryś z chińskich sklepów powinien takie mieć,choć może na aledrogo znajdziesz ;)

skaktus pisze:Czyli w trybie Hi jej nie używasz, co powoduje że montaż XP-G nie miał sensu - i tak tej diody nie wykorzystasz.
Używam jak potrzebuję mocniejszego światła-trzeba gdzieś zajrzeć w silos czy kanał kablowy to jest czym przyświecić.To jest czołówka a nie szperacz-choć zasięg na skupieniu ma całkiem niezły. :P
A z XP-G zawsze jest te kilka procent więcej światła jak by nie było nawet w niższych trybach.
Jak dorwę termometr laserowy porobię kilka pomiarów - po 15 min świecenia w high dała się dotknąć i plastik nie płyną wiec moim zdaniem jest ok.
skaktus pisze:Ta głowica nie "przyjmuje" więcej niż 1 - 2 W .


Chyba jak ją na stole położysz w pomieszczeniu którym jest 25 stopni a nie w normalnym użytkowaniu ...
Wepchnij jej trochę pasty pomiędzy ruchome części głowicy a zobaczysz jak to potrafi oddawać ciepełko... :twisted:
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Oddawać ciepła na obudowę nie oddaje, a obudowa ruchoma z soczewką blokuje oddawanie ciepła - obie obudowy są oddzielone gumowym oringiem, który pełni rolę i uszczelki jak i lekkiej blokady, aby głowica sama się nie przesuwała. Pomiędzy nimi jest niewielka szczelina, która po złożeniu głowicy (max rozproszenie światła soczewką) staje się izolatorem blokującym powietrze i powstaje ci efekt jak w oknach i powietrzu pomiędzy szybami.

Npchanie pasty pomiędzy mocowanie leda a głowicę z soczewką nie ma sensu - pasta spełnia swoje zadanie tylko wtedy kiedy jest maksymalnie cienka, w twoim wypadku jest jej dużo i działa już jako izolator. Całość pewnie się nagrzewa, ale tylko dlatego, że temp mocowania całości jest również b. gorąca.
Awatar użytkownika
Hahar
Posty: 410
Rejestracja: czwartek 14 lip 2011, 23:04
Lokalizacja: Pobiedziska

Post autor: Hahar »

Pożyczyłem termometr laserowy (pirometr) DIT-500 marki Sonel i jest problem.
Jaką emisyjność czernionego aluminium?
Według TEJ tabeli jak ustawiłem 0,25 pokazuje na głowicy 2,4 stopnia...W pomieszczeniu jest 23°C.
Jako co traktować powłokę na aluminium-Lakier, czarny, matowy 0,97 ?

EDIT:
A więc zrobiłem tak:
Zwykły termometr ustawiłem na biurku przy latarce-po pół godzinie sprawdziłem temperaturę,wynosiła 24°C-ustawiłem współczynnik emisyjności tak aby pokazał na głowicy latarki taką właśnie temperaturę (0,96).
skaktus pisze: Pomiędzy nimi jest niewielka szczelina, która po złożeniu głowicy (max rozproszenie światła soczewką) staje się izolatorem blokującym powietrze i powstaje ci efekt jak w oknach i powietrzu pomiędzy szybami.

Latarka ustawiona na maksymalne rozproszenie głowicą w górę-czyli najgorsze warunki.
Pomiar co 5 min na głowicy z każdej strony,zanotowana najwyższa temperatura.
Tryb ustawiony na high ok. 1A w diodę.
Głowica ustawiona na skupienie i pomiar na części która się odsłoniła-też z każdej strony.
I wyszło tak:
---czas-------temp.na głowicy-------temp.pod głowicą
---0 min--------------24°---------------------24°
---5 min--------------37°---------------------38,2°
--10min--------------42,1°-------------------43,4°
--15min--------------46°---------------------47,2°
--20min--------------48,1°-------------------49,4°
--25min--------------49,1°-------------------49,9°
--30min--------------49,4°-------------------49,7°
--35min--------------48,4°-------------------48,6°
--40min--------------45,1°-------------------45,4°


Najwyższa zanotowana temperatura to 49,9°C.
Po 30min ENELOPy zaczęły siadać.
Co tu ma się ugotować ?
Dopuszczalny błąd pomiaru według specyfikacji pirometru to +-1°C.

Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Hahar pisze: Co tu ma się ugotować ?
Zmierz temperaturę MCPCB
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Temperatury masz niskie i to bardzo w stosunku do tego co mi wyszło. W moim wypadku, różnica być może tkwi w tym, że podłoże diody polerowałem do połysku jak lustro jak i samą pigułę i używałem pasty MX-2. Przy prądzie 1A uzyskałem 80 st na odsłoniętej tulejce (tej którą widać po podniesieniu głowicy na max).
Awatar użytkownika
Hahar
Posty: 410
Rejestracja: czwartek 14 lip 2011, 23:04
Lokalizacja: Pobiedziska

Post autor: Hahar »

Pyra pisze: Zmierz temperaturę MCPCB
To też będzie mało miarodajne-chyba że grzać przy zakręconej głowicy,odkręcić i pomiar.
I jeszcze jedno-inna farba czy też maska podłoża może ogłupić pirometr.

EDIT
Pomiary zrobione :twisted:
Nowy komplet ENELOPów czas świecenia 20 min-temp na głowicy 48° ,na tulejce 49,4°,na MCPCB maksymalna jaką udało się zarejestrować 53,5°.
Podłoże to zaledwie 16mm ale dokręcone tak że aż "kwikło". :D
Odkręciłem koronkę na rozgrzanej i pomiar-na włączonej i wyłączonej.
Prawie oślepłem-do tej pory widzę biały punkt :razz:


END EDIT ;)
skaktus pisze:Temperatury masz niskie i to bardzo w stosunku do tego co mi wyszło. W moim wypadku, różnica być może tkwi w tym, że podłoże diody polerowałem do połysku jak lustro jak i samą pigułę i używałem pasty MX-2. Przy prądzie 1A uzyskałem 80 st na odsłoniętej tulejce (tej którą widać po podniesieniu głowicy na max).
Jak będzie trzeba też tak zrobię-myślę jeszcze o miedzianej blaszce nad o-ringiem blokującym części głowicy.
W innej konstrukcji pomiędzy zwykłą pastą a MX-2 wyszło mi 10° różnicy na radiatorze-pasta dobra ale już mi się skończyła...
Nie ma na szczęście za dużych różnic pomiędzy głowicą a tulejką pod nią więc raczej nie jest tak źle.
A jak będzie zmiana pasty i może polerka... :D
19arek93
Posty: 37
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 16:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: 19arek93 »

Hej. Mógłby ktoś zrobić ogólną rozpiskę części dla totalnego nowicjusza jeśli chodzi o budowę i modowanie latareczek? Dziś dokupiłem drugą taką czołówkę, którą chciałbym przerobić, niestety nie mam pojęcia co do tego będzie mi potrzebne.

XP-G, sterownik(jaki?), włącznik(jaki?). Coś jeszcze?
L2P XM-L 2.8A od Grega
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Diody - do wyboru do koloru Q5 a najlepiej XP-G.

Sterownik - dowolny, tak aby nie dawał więcej niż 1A w diodę.

Włącznik - też praktycznie dowolny lub coś lepszego aby spadków na blaszkach nie było.
ILPT
19arek93
Posty: 37
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 16:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: 19arek93 »

Tylko że mi to nic nie mówi. Nie wiem który sterownik lepiej wybrać patrząc na cena/jakość i żeby pasował do obudowy. Tak samo z włącznikiem.

Po prostu nie mam zielonego pojęcia co jest dobre, a co nie.
Apropo Nokiowska BL-5B świetnie pasuje do koszyka na baterie.
L2P XM-L 2.8A od Grega
Awatar użytkownika
wikrap1
Posty: 355
Rejestracja: wtorek 30 lis 2010, 17:18
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: wikrap1 »

Jak zdjąć zoom z tego? Nie mogę rozłączyć tej tulejki z soczewką i "piguły" a chcę pokombinować z założeniem kolimatora, ale nic tu nie mogę wskurać. Na siłę?


Edit: Już ogarnąłem. Nie zauważyłem, że da się odkręcić koronkę na soczewce :mrgreen:
SF L2 XM-L T5 4B
Armytek Wizard WR
ODPOWIEDZ