Pomysł na - zasilanie ledów z instalacji samochodowej.
Pomysł na - zasilanie ledów z instalacji samochodowej.
Szybkie pytanie.
Czym zasilić 20 ledów (w każdego leda 40 ma) z instalacji samochodowej ? Ledy są połączone równolegle, płytka fabryczna więc przydało by się bez komplikacji...
Jakiś szybki pomysł ? Całość jest do 3 światła stop, więc długo pracować nie będzie - co myślicie o rezystorze ?
Czym zasilić 20 ledów (w każdego leda 40 ma) z instalacji samochodowej ? Ledy są połączone równolegle, płytka fabryczna więc przydało by się bez komplikacji...
Jakiś szybki pomysł ? Całość jest do 3 światła stop, więc długo pracować nie będzie - co myślicie o rezystorze ?
Jeżeli to fabryczna płytka, to czy nie ma już rezystorów przy każdym ledzie ? Jeżeli nie i są połączone równolegle, to zwykły rezystor raczej się nie sprawdzi. Napięcie przewodzenia poszczególnych ledów może się różnić i jedne będą się gotować a inne wcale nie zaświecą.
A nawet gdyby świeciły OK, to na rezystorze wydzieli się blisko 10W, więc musiałaby to być duuuuży rezystor
Większy prąd + PWM powino być OK.
A nawet gdyby świeciły OK, to na rezystorze wydzieli się blisko 10W, więc musiałaby to być duuuuży rezystor
Większy prąd + PWM powino być OK.
Re: Pomysł na - zasilanie ledów z instalacji samochodowej.
Witam
Czy dopuszczasz możliwość przecięcia płytki na pół, bo wtedy możesz połączyć 2x10 LEDów i dodać rezystor ograniczający lub lepiej LM, bo napięcie w instalacji jest zmienne.
1. uzyskujesz mniejszy prąd ogólny (mniejsza moc tracona w regulatorze).
2. uzyskujesz niższe napięcie na elemencie regulującym (mniejsza moc tracona w regulatorze)
Jeżeli są to diody czerwone, to nawet płytkę możesz podzielić na 4 segmenty po 5 LEDów będzie jeszcze korzystniej.
Warunkiem jest, że diody nie mają indywidualnych rezystorów ograniczających prąd przy napięciu 12V, lub trzeba je wtedy wylutować/zmostkować.
Oczywiście płytki nie musisz ciąć fizycznie a tylko ścieżki.
A duży prąd i PWM to bardzo zły pomysł...
Pozdrawiam
Aż mnie zęby zabolały.... szybko poprawiaj.skaktus pisze:(w każdego leda 40 ma)
Czy dopuszczasz możliwość przecięcia płytki na pół, bo wtedy możesz połączyć 2x10 LEDów i dodać rezystor ograniczający lub lepiej LM, bo napięcie w instalacji jest zmienne.
1. uzyskujesz mniejszy prąd ogólny (mniejsza moc tracona w regulatorze).
2. uzyskujesz niższe napięcie na elemencie regulującym (mniejsza moc tracona w regulatorze)
Jeżeli są to diody czerwone, to nawet płytkę możesz podzielić na 4 segmenty po 5 LEDów będzie jeszcze korzystniej.
Warunkiem jest, że diody nie mają indywidualnych rezystorów ograniczających prąd przy napięciu 12V, lub trzeba je wtedy wylutować/zmostkować.
Oczywiście płytki nie musisz ciąć fizycznie a tylko ścieżki.
A duży prąd i PWM to bardzo zły pomysł...
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
marekwoj pisze:zakładając że ledy są połączone równolegle masz lepszy ? Pomijając cięcie ścieżekPyra pisze:A duży prąd i PWM to bardzo zły pomysł...
Niestety, ale cięcie ścieżek jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem, a z tym nie ma żadnego kłopotu.skaktus pisze:Ledy są połączone równolegle
Swoją drogą miałem kilka takich płytek i na wszystkich ledy były łączone po 4 szeregowo +rezystor.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Re: Pomysł na - zasilanie ledów z instalacji samochodowej.
Nie ma tutaj co poprawiać i też moje niedopatrzenie że nie opisałem diod dokładnie. Na płytce siedzą diody typu FLUX, białe, 4 chipowe. Zazwyczaj producenci zezwalają na 20 mA w chip, czyli 80 w diodę, ja chciałbym uzyskać 10 w chip więc 50% mocyPyra pisze:WitamAż mnie zęby zabolały.... szybko poprawiaj.skaktus pisze:(w każdego leda 40 ma)
Z tym przecięciem ścieżek to pomysł nie głupi, choć z drugiej strony może być problematyczny, bo producent zrobił z ścieżek rodzaj serpentyn i jest on rozłożony bardzo nielogicznie.
Re: Pomysł na - zasilanie ledów z instalacji samochodowej.
Witam
Pozdrawiam
To je lepiej przeanalizuj, bo najprawdopodobniej są łączone po 3 - 4 szeregowo, co już rozwiązuje problem mocy regulatora...skaktus pisze: bo producent zrobił z ścieżek rodzaj serpentyn i jest on rozłożony bardzo nielogicznie.
O to chodziło.skaktus pisze:40 ma
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
No niestety serpentyna nie daje diod w szeregu, choćby dlatego że wszystkie świecą przy 3V to raz i dwa, są połączone równolegle, ale nie wiem dlaczego, są tak połączone że ścieżka przechodzi góra - dół a diody są do siebie odwrócone tymi samymi biegunami - w sumie zero logiki.
Tak czy siak sprawa rozwiązana - zaadoptowałem przetwornicę z lamp dziennych na diodach flux, naprawiłem przetwornicę, upchałem do lampy i działa jak trzeba.
Tak czy siak sprawa rozwiązana - zaadoptowałem przetwornicę z lamp dziennych na diodach flux, naprawiłem przetwornicę, upchałem do lampy i działa jak trzeba.
ILPT