Strona 1 z 3
Lampka głównie na rower
: niedziela 11 mar 2012, 22:07
autor: frozen
Witam
W związku z tym, że to mój pierwszy post chciałem przywitać się ze wszystkimi forumowiczami
Co do tematu, moja rowerowa lampka noname'owa w końcu po 2 latach umarła więc tym razem postanowiłem zainwestować w jakiś mocniejszy sprzęt, który sprawdzi się też przy nocnych podróżach przez las.
Moje wymagania są następujące:
- lampka będzie wykorzystywana po zmroku 80/20 (trójmiejskie ścieżki rowerowe, chodniki, ulice / leśne ścieżki, krótkie nieoświetlone odcinki),
- musi posiadać tryb migotania/stroboskopu,
- docelowo fajnie jakby lampka pracowała na 20-50% możliwości w tych miejskich warunkach nie wysilając baterii i oślepiając innych użytkowników drogi ale gdy zajdzie taka potrzeba ,chciałbym aby oświetliła całkowicie ciemną ścieżkę w lesie (kilkuminutowe przejazdy),
- aby na 1 akumulatorku wytrzymała ok 1 godz w trybie 80-100% umożliwiając chodzenie po lesie w totalnych ciemnościach,
- odporność na deszcz.
Przeszukiwałem dziś allegro i natknąłem się na takie coś:
http://allegro.pl/latarka-cree-xm-l-t6- ... 34734.html
Bardzo spodobała mi się możliwość ładowania akumulatorka tylko nasuwa się pytanie czy to bezpieczne i nie skróci żywotności takiej latarki? A także czy można w niej ładować inne rodzaje akumulatorów Li-Ion 18650 jakbym chciał zakupić zapasowe?
Niestety ilość trybów jest dość uboga i mam obawę że ten najniższy czyli średni byłby za mocny do takiej jazdy po mieście, co myślicie?
Innym produktem który mnie zainteresował jest latarka niestety z ZOOMem ale za to z większą liczbą trybów i trochę krótsza obudową. Jednak tutaj musiałbym dokupić ładowarkę co zwiększy finalny koszt zakupu...
http://allegro.pl/latarka-x2000-zoom-cr ... 93046.html
Z niecierpliwością czekam na wasze sugestie, jeżeli zajdzie potrzeba to budżet mogę nieco naciągnąć ale mam nadzieję, że przy moich wymaganiach nie będzie takiej potrzeby
pozdrawiam
: niedziela 11 mar 2012, 22:46
autor: Pyra
Witam
Popiszę się tutaj truizmem, ale zainteresuj się produktem dostępnym u grega (na allegro user cafel), sprawdzone rozwiązanie przez wielu, istnieje możliwość "skomponowania" trybów na życzenie. Ładowanie akumulatorka w latarce, uważam akurat za średnio przydatne.
Inną drogą będą produkty midiego, jednak to produkcja jednostkowa, no i jeszcze seria Bocialarek. Upek, robi też ciekawe latarki, jednak w związku z innym reflektorem (UF C2) ich przydatność na rower nie jest tak szeroko proponowana.
Inną drogą jest DIY, ale to wymaga już trochę wiedzy i umiejętności.
Pozdrawiam
: niedziela 11 mar 2012, 23:09
autor: frozen
Dziękuję za szybką odpowiedź
Już wcześniej sprawdziłem ofertę w/w userów i oferują oni bardzo dobre produkty bym powiedział nawet za dobre jak na moje potrzeby ale w ostateczności jak nie znajdę niczego taniej to wykosztuję się chyba kupując SolarForce L2P.
Jednak przeglądając jeszcze raz forum znalazłem to:
http://allegro.pl/ultrafire-uf-2100-cre ... 42947.html
Filmik przedstawiający możliwości mnie jako laika pozytywnie zaskakuje...
: niedziela 11 mar 2012, 23:23
autor: Pyra
Witam
Mam do Ciebie jeszcze jedną radę, w związku z tym, że większość tak naprawdę nie wie czego potrzebuje i czego się po latarkach spodziewać, próbuje kupić "najwięcej jak najtaniej". W 3-mieście jest sporo latarkowiczów, umów się może z kimś na prezentacje kilku światełek i wtedy już poglądy Ci się nieco wyklarują.
Piszę to z doświadczenia z jednym z userów, który po wizycie u mnie, kupił zupełnie inny model niż na początku sobie "wymarzył"
Pozrawiam
: poniedziałek 12 mar 2012, 00:19
autor: frozen
Pyra, dziękuję za radę, jest to też jakieś rozwiązanie!
Ale chyba nie wytrzymam i jeżeli nikt do jutra czegoś innego nie poleci to zamówię SolarForce L2 750lm Cree XM-L + ładowarkę, 1 akumulatorek i uchwyt do montażu na rowerze. W sumie wyjdzie ok 250zł ale z tego co wyczytałem na forum, niczego lepszego za takie pieniądze nie dostanę. A możliwość dowolnego programowania trybów wydaje się nieoceniona w tym przypadku.
pozdrawiam
: poniedziałek 12 mar 2012, 03:24
autor: Kuras77
frozen, to będzie dobra decyzja
Ta latarka będzie Ci służyła lata i co ważne nie tylko na rowerze. Mam takową jak i wielu forumowiczów i chyba nie ma osoby, która po zakupie by się zawiodła. Jeżeli mogę Ci doradzić to weź neutralną diodę XM-L T5 4B, reflektor OP (pomarszczona powierzchnia szkła przypominająca skórkę pomarańczy), wyłącznik reverse i sterownik bez pamięci z max pięcioma trybami w kolejności 10% (jako EDC [Every Day Use] i do słabo oświetlonych miejskich ścieżek), 30% (do lasku), 100% (do obrony
), moon 1% (do czytania i jako światło awaryjne), strobo 5% (do oświetlonych miejskich ścieżek). Koniecznie weź dwa akumulatorki by mieć drugi na zapas i wykorzystać dwukanałowa ładowarkę. Według mnie to najlepsze parametry do Twoich zastosowań.
PS.
Pamiętaj, że 10% prądu maksymalnego nie przekłada się na wrażenie, że latarka świeci 10 razy słabiej tylko myślę, że około 4 razy (czym mniejszy prąd tym lepsza wydajność diody).
: poniedziałek 12 mar 2012, 09:18
autor: Dariusz70
Witaj
Zobacz zdjęcie
TU strona 19, oraz w bardziej naturalnych warunkach
TU strona 2. Droga pochłania światło.
Jest to moja latarka do "wszystkiego". Dioda MX-L bin U2. Ja osobiście wolę światło białe od neutralnego (indywidualne gusta)
Zestaw "rowerowy" parametrów dokładnie taki jak zaproponował Kuras77 + tryb 60% (ninimalnie mniej światła, a czas działania dłuższy). Trzeba się ograniczyć z ilościami trybów do 4 - 5. Można poprosić o zaprogramowanie trybów ukrytych.
: poniedziałek 12 mar 2012, 10:22
autor: tommiyacht
Podczepię się jeśli można bo też przymierzam się do tej lampki po kątem roweru. Mam kilka pytań:
1) Co z jazdą po mieście o zmroku w kontekście oślepiania kierowców i przechodniów na chodniku. Interesują mnie optymalne ustawienia dla takich warunków z wyszczególnieniem na 2 przypadki - droga jest oświetlona lub nie. Jakie macie propozycje. Myślałem o konfiguracji 15-30-60-100-strobo i tu właśnie: jeśli mamy miasto po zmroku i oświetlone drogi to większą wagę przywiązujemy do tego żebyśmy to my byli widoczni a nie my widzieli lepiej. W tym przypadku strobo na 25% będzie ok ? Do jazdy za samochodami żeby ich nie oślepiać (i przechodniów też) w warunkach bez latarń styknie 30% ?
2) Pytam rowerzystów - na podstawie własnego doświadczenia. Co wygodniejsze praktyczniejsze - z pamięcią trybu czy bez. Na czuja myślę że z pamięcią i bylem troszkę zaskoczony tym co napisał @Kuras77. Bo to ze reverse to chyba nie mam wątpliwości.
3) Czy jeśli lampka miałaby być używana wyłącznie na rowerze - jest sens inwestować w sterownik z zabezpieczeniem termicznym ? (skrajny przypadek to myślę polskie upały)
4) Czym się różni L2 od L2P L2T L2X
Dzięki, będę wdzięczny za odp
Edit Pyra: Poprawiłem całość tekstu uzupełniając o polskie litery, proszę o staranniejsze pisanie postów
: poniedziałek 12 mar 2012, 14:09
autor: Dariusz70
Temat
Grega rozrósł się do takich rozmiarów, że nikomu nie chce się uważnie czytać.
Prostota obsługi na rower! max cztery, pięć trybów.
1. Tryby na rower 15-30-60-100. Dodatkowo tryb moom + strobo zrobić ukryte. Strobo mocniejszy jako tryb alarmowy. Strobo jako oświetlenie przednie nie nadaje się (przepisy i denerwowanie innych kierowców)
2. Lampka bez pamięci trybów. Sprężyny są mocne i nie następuje rozłanczania ogniwa od wstrząsów. Pamięta ostatni włączony tryb. (prostota obsługi w trakcie jazdy rowerem)
3. Zabezpieczenie potrzebne tylko dla zapominalskich i przezornych. W ruchu lampka nie nagrzewa się istotnie nawet w trybie 100%. Jednocześnie fajna sprawa, źle zrobię nie zepsuję.
4. Mam tylko L2P. Niech wypowiedzą się właściciele L2, L2P, L2T, L2X (szczegóły techniczne na necie)
: poniedziałek 12 mar 2012, 15:01
autor: bulwa11
L2 różni się tym od L2P że ma trochę słabszej jakości lakier (podobno) i jest błyszczący a nie matowy. Osobiście jakiś ekstremalnych testów nie robiłem ale L2 wydaje się być bardzo dobra jakościowo i nie widzę w niej problemów. Sporą różnicą jest natomiast to, że standardowo L2 nie da się postawić jak świeczki bo wyłącznik wystaje, a L2P da się bo jest schowany. Ale zawsze można wymienić wyłącznik.
: poniedziałek 12 mar 2012, 18:18
autor: Kuras77
tommiyacht,
1. Na oświetlonej drodze moim zdaniem tryb strobo 25% to max bo i tak będziesz umiarkowanie raził z tego kierowców i przechodniów chyba, że latarkę skierujesz bardziej w dół. Gdy na ulicy będzie ciemno to 30% powinno wystarczyć (ewentualnie weź 40%) - to i tak jest masa światła. Jeśli chciałbyś mieć więcej światła i nie oślepiać to może pomyśl o nakładanej na latarkę przesłonie? Zerknij tutaj bo właśnie przerabiam ten temat (1 i 3 strona):
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t ... sc&start=0
2. Moim zdaniem sterownik bez pamięci jest lepszy bo zawsze wiesz ile razy masz kliknąć by przełączyć się na pożądany tryb. W innym wypadku musisz najpierw przelecieć tryby by zorientować się na którym jesteś a jest to dosyć irytujące.
3. Zabezpieczenie moim zdaniem nie jest konieczne dla osób świadomych "problemu".
4. To są chyba inne rodzaje latarek (inne obudowy, średnice, wkłady itp).
Dariusz70 proponuje diodę XM-L U2 - to chyba jednak najlepszy wybór bo lumenów ma najwięcej a kolor jest biały i praktycznie bez
niebieskiej obwódki.
: poniedziałek 12 mar 2012, 19:26
autor: frozen
Dziękuję wszystkim za zainteresowanie tematem, pomagacie mi i to bardzo
Wszystko wskazuje na to, że najlepszym rozwiązaniem będzie dla mnie:
SolarForce L2 750lm Cree XM-L T5 4B,
reflektor OP,
wyłącznik reverse,
sterownik bez pamięci,
bez zabezpieczenia termo.
I teraz waham się tylko między trybami
Na pewno chcę ukryty tryb stroboskopu o mocy 15-20%. Tutaj oświetlenie drogi nie gra roli bo chcę być tylko widoczny wieczorami na ścieżkach rowerowych/chodnikach a nie oślepiać innych.
Pewne są również tryby 30-60-100.
Nie wiem tylko co z najsłabszym: 5, 10 czy 15?
Idealne byłoby zrobienie 5-15-30-60-100 + ukryty stroboskop 20 ale czy to możliwe?
: poniedziałek 12 mar 2012, 19:33
autor: bulwa11
Wszystko jest możliwe (prawie:P) tylko trzeba pamiętać: Im więcej trybów tym więcej klikania żeby dostać się do swojego wybranego. Po jakimś czasie może się to stać dość irytujące. Ja mam 4 tryby, a i tak jak trzeba przełączać to sporo tego klikania jest. Więc tu się trzeba dobrze zastanowić.
: poniedziałek 12 mar 2012, 19:57
autor: mik2
Witaj frozen : )
Bardzo niedawno zakupiłem od grega solarforce L2 i jestem już po pierwszej nocnej jeździe. Latarka dokładnie taka jaką zamierzasz kupić (tylko że z pamięcią trybów), do tego mam akumulator Panasonic NCR 3100mAh.
Tryby w moim przypadku to 5-25-60-100% + pod 6-klikiem ukryty strobo 25% i pod 7-klikiem tryb moon- 1%.
Na pewno nie polecałbym najsłabszego trybu powyżej 5% mocy - wydaje się to bardzo niewiele, ale w zupełności wystarcza na jako tako oświetloną trochę, aby być widocznym oraz "podświetlać" wszystkie znaki i inne odblaski.
To, co piszesz, że było by idealnie - IMO wcale by się nie przydało : ) 4 tryby które mam są w pełni wystarczające:
- 5% na oświetlone drogi
- 25% na lekko oświetlone lub też na podróż o zmierzchu
- 60% w pełni wystarcza na absolutny brak światła, ale oczywiście do ekstremalnych przypadków:
- 100%, dający tyle światła, że ludzie się oglądają.
: wtorek 13 mar 2012, 07:31
autor: tommiyacht
@mik2 od razu mowie ze nie mam .... jeszcze... tej lampki ale sugeruje sie wiekszoscia opini na temat trybow, jakie poczytalem na tym forum
1) strobo 25% - nei za duze ?
2) 5% na oswietlenie drogi - nie za malo ? czytalem nawet ze najbardziej chwali sie najslabszy 15% (kompromisem bylby w takim razie 10%)
3) no i jak ta pamiec trybu - wygodne to na rower ?
@frozen powiem ci tak - slowo w slowo napisalbym takiego posta jak ty - dokladnie jestem w tej samej sytuacji z tymi samymi watpliwosciami