Strona 1 z 2

Wielki test - Wszystkie odcienie Predatora w jednym miejscu!

: niedziela 26 lut 2012, 20:16
autor: Power2Nite
Test porównawczy czterech odcieni diod XP-G w latarkach ArmyTek Predator
Niczym cztery pory roku: Zima - 1C, Wiosna - 2T, Lato - 5C, Jesień - 90CRI
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Od lewej do prawej: R5 1C, S2 2T, R4 5C, Q2 90CRI
Obrazek
Na diagramie od Cree zaznaczyłem z czym mniej więcej mamy do czynienia.

Bin S2 2T nie występuje w ofercie Armyteka, można ich popytać o niego, czasami mają je na stanie. Mam nadzieję, że wkrótce dołączą je do stałej oferty. Jest to rzadka okazja, by móc porównać jednocześnie cztery tinty tych samych latarek, w tym samym miejscu i o tym samym czasie. Mam pomysł, aby co jakiś czas robić takie sesje, w różnych miejscach, w różnych warunkach roślinnościowo-klimatycznych, kiedy tylko czas pozwoli. Za pomocą Canona 40D można uwiecznić zdjęcia wysokiej jakości, jedynie dostępność fajnych miejsc jest tu czynnikiem limitującycm... Ale zobaczymy jak to będzie...:) Oprócz pojedyńczych beamshotów są dostępne stacki, które fajnie się ogląda w powiększeniu 1:1 w przeglądarce, jak i animowane gify. Może też pojawią się za jakiś czas jakieś filmy. :)

Ważne
1. Latarki są moją własnością, testy przeprowadzać będę z własnej ciekawości (zawsze marzyłem o posiadaniu tylu odcieni diod w jednym hoście) jak i dla całej społeczności Latarkowiczów, nikt mnie ku temu nie nakłonił i nie pomógł.
2. Żadne zdjęcia nie są przerabiane pod kątem poziomów jasności i barw, jedynie mogę je kadrować bądź odwracać jeżeli uznam że tak jest ładniej.
3. Proszę nie kopiować i nie wykorzystywać mojej ciężkiej pracy dla własnych niecnych celów.

Sesja 1: "Mglista zima w pobliżu miasta"
Obrazek
Czyli jak 331lm z ciepłej diody 90CRI daje radę przy 500lm z binu S2.

2s., f/4, ISO400 parametry ekspozycji, tylko ostatni zestaw z atrapą czołgu na ISO200
35mm (35mm ekwiwalent) ogniskowa
5000K balans bieli na światło słoneczne
Wszystkie sesje będą wykonywane w trybie high przy prądzie diod 1500mA

Stacki
szeroki kąt, crop
ObrazekObrazek

animowane GIFy
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek

Zestaw 45 indywidualnych beamshotów
szeroki kąt
referencja, R5 1C, S2 2T, R4 5C, 90CRI
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
cropy: R5 1C, S2 2T, R4 5C, 90CRI
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Było mgliście, podczas lekkiej odwilży. Z powodu pokrywy niskich chmur było sporo rozproszonego światła z pobliskiej miejscowości. Mokre, naturalne powierzchnie faworyzują ciepłe odcienie. Światło z 90CRI o przeważających w spektrum długich falach, posiada mniejszy współczynnik rozpraszania niż światło krótkofalowe i z tego też powodu radziło sobie zadziwiająco dobrze, docierając niemal tam, gdzie ogrom światła z diody S2, które silnie rozpraszało się po drodze. Podczas tej sesji najbardziej podobały mi się barwy uzyskane z tintów 5C i 1C. 2T było zielonkawe, wyróżniając się tym od reszty stawki, ale też, co wiadomo, było subiektywnie najjaśniejsze. A niby to tylko 7%. ;)


Sesja 2: "Throw za chłodnym frontem"

Obrazek
Czyli cała prawda o bezlitosnych lumenach.

Tej sesji towarzyszył kolega z forum mihas, któremu dziękuję za towarzystwo i ciekawe miejsca jakie wybrał do zdjęć tuż nieopodal miejsca zamieszkania, widoczne są na zdjęciach. :) Różne czasy ekspozycji dla różnych scen, ku niezadowoleniu Grega używałem jeszcze większych wartości EV. :mrgreen: Parametry były odpowiednie do uwidocznienia różnic odcieni światła oraz do dobrego doświetlenia celów. Fotki tym razem nie są prześwietlone, dużą rolę jednak odgrywają warunki atmosferyczne i rodzaj oświetlanych powierzchni, a już na pewno odległość światła do celu.
35mm (35mm ekwiwalent) ogniskowa
5000K balans bieli na światło słoneczne

Stacki
szeroki kąt, zbliżenie i crop
ObrazekObrazek

animowane GIFy
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Zestaw 40 indywidualnych beamshotów
szeroki kat
R5 1C, S2 2T, R4 5C, 90CRI
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
zbliżenie: R5 1C, S2 2T, R4 5C, 90CRI
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Chłodny front atmosferyczny zazwyczaj sprowadza czystą i niestabilną masę powietrza. W odróżnieniu do pierwszej sesji, noc była niezwykle czysta, sucha i wietrzna, z temperaturą spadającą poniżej zera. Miałem spore problemy z utrzymaniem latarek stabilnie z powodu podmuchów wiatru, nawet aparat na statywie poruszany był wiatrem, co niestety odbiło się na jakości zdjęć. Śnieg zniknął całkowiecie, zostawiając wszechobecny brud w wielu odcieniach szarości i brązu. Pomimo księżyca w pierwszej kwadrze, było niezwykle ciemno więc nie wykonywałem referencyjnych zdjęć. W bardzo czystym i pozbawionym pary wodnej powietrzu możemy dostrzec niemal czyste rozpraszanie Rayleighowskie, zwłaszcza przy tincie 1C. Po drugiej stronie 90CRI z temperaturą barwową w okolicach 3000K nie notuje niemal żadnego rozpraszania. Jednak czysta i czarna jak smoła noc wymaga od latarek wielu lumenów, aby sprostać oświetleniu dość odległych celów. Bin S2 2T jest tu więc niewątpliwym zwycięzcą. Niedaleko w tyle jest R4 5C, który notuje świetny wynik dzięki nie tylko niższemu rozpraszaniu Rayleigha, ale i faworyzowaniu przez właściwości powierzchni naturalnych, które odbijają większy procent długofalowego światła widzialnego. R5 1C jest kiepski nie tylko przez silne rozpraszanie, ale i przez niedopasowanie spektrum emitowanego do spektrum odbić. Najgorszy jest 90CRI, bowiem emituje tak mało energii (w dodatku lumeny są najefektywniej przetwarzane z energii promieniowania w środkowym zakresie spektrum widzialnego, gdzie ludzkie oko osiąga najwyższą czułość) że nie pomaga mu nawet spektrum barw odbijanych przez środowisko, na które świeci.

Kolejny odcinek wkrótce.

: niedziela 26 lut 2012, 20:28
autor: tOmki
Ło matko :]
Test pierwsza klasa - szacunek.

: niedziela 26 lut 2012, 20:33
autor: Pikom
Sporo ciekawych fotek :szok: Choć można by pomarudzić nad lekkim prześwietleniem fotek w terenie, to przynajmniej widać wyraźnie różnice. Dzięki, kawał nielichej roboty :mrgreen:

: niedziela 26 lut 2012, 21:09
autor: greg
Fajne. Mam prośbę o podanie parametrów ekspozycji oraz daty i godziny wykonania poniższej fotografii. Interesuje mnie dokładna temperatura barwowa światła słonecznego.

Obrazek

Przydałyby się również parametry ekspozycji zdjęć nocnych. Moim zdaniem lekko prześwietlone - wiem, na co stać Predatora :)

: niedziela 26 lut 2012, 21:37
autor: dr.w
Podziękowania dla kolegi za pierwszorzędny test.

: niedziela 26 lut 2012, 21:59
autor: Power2Nite
@greg

1/350s f/8 ISO100, balans 5000K na światło dzienne, zdjęcie z 11 lutego, godzina 12:00+/- 10minut. Bezchmurnie było, ale też istniało lekkie zmętnienie. Światełka trzymałem około 50cm od powierzchni śniegu. Temperatura barwowa słońca? W programie do RAW-ów ustawienie balansu bieli na kawałku śniegu bezpośrednio oświetlonego słońcem bez zacienionej powierzchni wskazało równe 4500K. W cieniu jest średnio 7000K.

: niedziela 26 lut 2012, 22:17
autor: greg
Power2Nite, dzięki. Dokładną temperaturę barwową światła słonecznego określa się na podstawie daty, godziny i szerokości geograficznej, więc sprawdzę sobie to w tablicach :)

Po prostu chcę mieć odniesienie do konkretnej barwy światła dziennego.


[edit]

Już widzę, dlaczego nocna sesja jest jak dla mnie prześwietlona.

ISO400, 2s, f/4 daje EV100 = 1,00

W miarę realne odwzorowanie ilości światła z latarek średniej mocy daje EV100 = 1,6-1,7

Czyli jak dla mnie o prawie 1 działkę przesłony za duża dziura. Znacznie lepiej (realniej) by to wyglądało przy f/5,6 lub ISO200. Patrz foto z "czołgiem".

Nie żebym się specjalnie czepiał, bo odwaliłeś fajny kawał roboty, ale skoro już wrzuciłeś foty na forum dyskusyjne, to chyba w miarę konstruktywna krytyka nie zaszkodzi ;)

: poniedziałek 27 lut 2012, 08:51
autor: Calineczka
Power2Nite, robi wrażenie, dzięki bardzo :!: :)

: poniedziałek 27 lut 2012, 17:43
autor: wkliw
REWELACJA!!! Dobrze że nie mam zamiaru kupować żadnego z opisanych modeli bo musiał bym kupić wszystkie :D

: poniedziałek 27 lut 2012, 20:19
autor: Power2Nite
Dzięki wszystkim za wpisy. Masz rację greg, w sumie mam taką tendencję do prześwietlania beamshotów, następne postaram się zrobić z niższą czułością. :wink: Ale myślę też że dzięki lekkiemu prześwietleniu dobrze widać różnice w odcieniach światła, zwłaszcza w samej wiązce. Ciekawe jest to, że w rzeczywistości S2 2T nie jest aż tak zielony jak na zdjęciach, bliżej mu do 1C niż by wynikało ze zdjęć. Następna sesja planowana pod koniec tego tygodnia.

OK a wg Was który z odcieni wypadł najlepiej? Jakieś głosowanko? :mrgreen:

: poniedziałek 27 lut 2012, 20:22
autor: Pikom
Jak dla mnie R5 1C, lub R4 5C - zależy jak w rzeczywistości wyglądają ;) A swoja drogą także zauważyłem, ze przy robieniu zdjęć niektórych wersji XM-L'a uzyskuję zdecydowanie więcej zieleni na fotce niż odbiera to oko.

: poniedziałek 27 lut 2012, 20:26
autor: greg
Oko ludzkie jest bodajże najbardziej czułe na długość fali światła zielonego, więc pewnie dlatego ten brzydki bin 2T tak jasno wygląda w naturze :)

Osobiście preferuję światło możliwie zbliżone do słonecznego. Czyli z powyższych zdecydowanie neutral 5C.

: poniedziałek 27 lut 2012, 20:49
autor: Power2Nite
Jak fotki pokazują 2T zachowuje się nieco jak "mini XM-L" nie tyle z powodu jasności, co z wyraźnej zmiany barwy światła w zależności od kąta emisji. Może trochę do powiedzenia ma tu zastosowana w latarkach optyka? W moim przypadku denerwuje mnie ta zielonkawość tylko za dnia, za to w nocy pośród zieleni zmienia oblicze jak nieśmiała za dnia kochanka :mrgreen:

5C moim zdaniem przesadza w stronę różowego, za to fajnie może zachowywać się np na drodze. Za to 90CRI to całkiem ciekawe zwierzę, przypomina mi stare dobre czasy, gdy kupiłem sobie pierwszą latarkę, Ansmann halogen, miała 3 baterie R20, żarówkę halogenową 3,2V 1A, fajnie klikający pstryczek i na ten czas wg mnie wyrywała dziury w tym, na co świeciła... Pewnie teraz nie byłoby jej widać przy Predatorach, ale sentyment pozostał :mrgreen:

: poniedziałek 27 lut 2012, 21:23
autor: maskiu
Fajne porównanie, takiego chyba jeszcze nie było.
Co do kolorów, to nie wiem czemu, ale najlepiej dla mnie wygląda 1C, potem 5C. Osobiście preferuje neutralne, kocham 4B z XM-L.
90 CRI to dla mnie jest strasznie żółto-pomarańczowy i brzydki.

: wtorek 28 lut 2012, 01:41
autor: Kris_1
maskiu pisze: ... 90 CRI to dla mnie jest strasznie żółto-pomarańczowy i brzydki.
Tak się może tylko wydawać jeśli postawisz obok siebie "zielonkawy" 2T i HCRI.
Spróbuj każdą z nich oddzielnie poużywać dłużej.