Palnik ksenonowy - po co jest ceramiczna osłonka?
Palnik ksenonowy - po co jest ceramiczna osłonka?
Chodzi mi o ceramiczną osłonkę (tulejkę) wokół jednego z doprowadzeń do elektrod. Czy jest ona potrzebna? Jak się ją rozkruszy uzyskam ładniejszy beam.
Też się nad tym zastanawiałem, myślę że nie jest potrzebny, jak zauważymy to przy mniejszych palikach nie ma tej ceramiki.
A jak będzie z prądem? Nie jest to zabezpieczenie przed jakimś nie kontrolowanym przeskokiem? Nie poleci prąd na metalowy reflektor?
Robiłem też różne przeszczepy samych baniek do innych podstaw, i wszystkie żyją i mają się dobrze (z ceramiką)
Jak narazie nie zaryzykowałem i wszystko leci z ceramiką i nie narzekam na mały pasek w beamie.
Fajnie że pojawiłeś nie na forum.
Widzę że planujesz coś ciekawego z JML2940, kiedyś się zastanawiałem czy by nie włożyć 3 palników do jednego reflektorka, myślałeś kiedyś nad takim czymś?
3 palniki stykające się z sobą, bez podstawek, tak gołe rurki obok siebie.
Pozdrawiam.
Cena chińskich palników niska i myślę że spróbuję.
A jak będzie z prądem? Nie jest to zabezpieczenie przed jakimś nie kontrolowanym przeskokiem? Nie poleci prąd na metalowy reflektor?
Robiłem też różne przeszczepy samych baniek do innych podstaw, i wszystkie żyją i mają się dobrze (z ceramiką)
Jak narazie nie zaryzykowałem i wszystko leci z ceramiką i nie narzekam na mały pasek w beamie.
Fajnie że pojawiłeś nie na forum.
Widzę że planujesz coś ciekawego z JML2940, kiedyś się zastanawiałem czy by nie włożyć 3 palników do jednego reflektorka, myślałeś kiedyś nad takim czymś?
3 palniki stykające się z sobą, bez podstawek, tak gołe rurki obok siebie.
Pozdrawiam.
Cena chińskich palników niska i myślę że spróbuję.
Główny spammer tego Forum
Dzięki za odpowiedź. Forum od czasu do czasu przeglądam. Jednak jestem moderatorem na Elektrodzie i tam częściej zaglądam
Jednego, latarkowego HID'a popełniłem niedawno:
HID na Elektrodzie
ale marzy mi się coś większego
Trzy palniki koło siebie trochę nie mają sensu, chyba że chcesz mieć rozproszone światło. Chcąc mieć równoległą, skupioną wiązkę trzeba dać punktowe źródło światła i odbłyśnik paraboliczny.
Ja chce pójść w kierunku palnika z projektora (mam np. 120W, mogę wydłubać z reflektora - bo szklany).
Chciałbym zaprojektować przetwornice DC/DC o takiej mocy na ATtiny, ale zobaczę co z tego będzie
Poprzednia moja przetwornica była do ksenonów 35W, ale nigdzie jej nie zastosowałem jeszcze.
Dzisiaj rozkruszę tą rurkę
Jednego, latarkowego HID'a popełniłem niedawno:
HID na Elektrodzie
ale marzy mi się coś większego
Trzy palniki koło siebie trochę nie mają sensu, chyba że chcesz mieć rozproszone światło. Chcąc mieć równoległą, skupioną wiązkę trzeba dać punktowe źródło światła i odbłyśnik paraboliczny.
Ja chce pójść w kierunku palnika z projektora (mam np. 120W, mogę wydłubać z reflektora - bo szklany).
Chciałbym zaprojektować przetwornice DC/DC o takiej mocy na ATtiny, ale zobaczę co z tego będzie
Poprzednia moja przetwornica była do ksenonów 35W, ale nigdzie jej nie zastosowałem jeszcze.
Dzisiaj rozkruszę tą rurkę
Cześć Piotrek
Palnik od projektora, owszem, kusi i to bardzo, ale z doświadczenia wiem, że one bardzo nie lubią jakichkolwiek przeciążeń/przyspieszeń w trakcie pracy, a i w spoczynku są dość wrażliwe.
Dodając do tego ilość wydzielanego przez nie ciepła*, oraz fakt, że długo się rozpalają (23-30s do ponad 120s), kompletnie się nie nadają do jako przenośne źródła światła.
*ostatnio miałem "pacjenta" w którym po jakimś udarze mechanicznym odbłyśnik w lampie lekko się przekrzywił i strumień świetlny z palnika 150W zamiast trafić, pod ustalonym kątem w filtr IR a następnie koło kolorów, "zahaczał" o o metalowy uchwyt filtra IR. Ciepła było tyle że stopił się zarówno metal jak i szklany filtr...
Palnik od projektora, owszem, kusi i to bardzo, ale z doświadczenia wiem, że one bardzo nie lubią jakichkolwiek przeciążeń/przyspieszeń w trakcie pracy, a i w spoczynku są dość wrażliwe.
Dodając do tego ilość wydzielanego przez nie ciepła*, oraz fakt, że długo się rozpalają (23-30s do ponad 120s), kompletnie się nie nadają do jako przenośne źródła światła.
*ostatnio miałem "pacjenta" w którym po jakimś udarze mechanicznym odbłyśnik w lampie lekko się przekrzywił i strumień świetlny z palnika 150W zamiast trafić, pod ustalonym kątem w filtr IR a następnie koło kolorów, "zahaczał" o o metalowy uchwyt filtra IR. Ciepła było tyle że stopił się zarówno metal jak i szklany filtr...
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Słowo daję, metal dosłownie spłynął, szkło było odkształcone i pojawiły się w nim bąbelki.
Na 12 lat pracy w serwisie, tylko raz widziałem coś takiego i było to w tym roku.
Żałuję, że nie zrobiłem zdjęcia, jednak może jeszcze będzie okazja bo projektor był u mnie już drugi raz i poprzednio również doznał jakiegoś udaru/przeciążenia, wygląda na to, że brutalnie się z nim obchodzą, tam gdzie jest eksploatowany.
Dodam, że kiedyś przeciągnąłem ręką w odległości ok. 30cm przed pracującą lampą i powiem, że uczucie było jakbym wsadził rękę w ogień, dosłownie się oparzyłem, samym światłem.
Przypominam, że odbłyśnik w takiej lampie, nie odbija podczerwieni, tylko ją przepuszcza do tyłu i na boki. Gdyby odbijał całe widmo to dopiero by grzał.
[ Dodano: 24 Kwiecień 2012, 13:15 ]
Miałem akurat chwilę czasu i przypomniał mi się ten temat, więc zrobiłem eksperyment.
Lampa NSH 220W, blacha 0,2mm (tylko taką miałem pod ręką, ale grubsza też da radę przepalić) film kręcony telefonem przez przyłbice do spawania. Nie jest może idealny ale widać co potrafi lampa. Dorzucam też fotki.
http://youtu.be/7mItSUNg1D8
Na 12 lat pracy w serwisie, tylko raz widziałem coś takiego i było to w tym roku.
Żałuję, że nie zrobiłem zdjęcia, jednak może jeszcze będzie okazja bo projektor był u mnie już drugi raz i poprzednio również doznał jakiegoś udaru/przeciążenia, wygląda na to, że brutalnie się z nim obchodzą, tam gdzie jest eksploatowany.
Dodam, że kiedyś przeciągnąłem ręką w odległości ok. 30cm przed pracującą lampą i powiem, że uczucie było jakbym wsadził rękę w ogień, dosłownie się oparzyłem, samym światłem.
Przypominam, że odbłyśnik w takiej lampie, nie odbija podczerwieni, tylko ją przepuszcza do tyłu i na boki. Gdyby odbijał całe widmo to dopiero by grzał.
[ Dodano: 24 Kwiecień 2012, 13:15 ]
Miałem akurat chwilę czasu i przypomniał mi się ten temat, więc zrobiłem eksperyment.
Lampa NSH 220W, blacha 0,2mm (tylko taką miałem pod ręką, ale grubsza też da radę przepalić) film kręcony telefonem przez przyłbice do spawania. Nie jest może idealny ale widać co potrafi lampa. Dorzucam też fotki.
http://youtu.be/7mItSUNg1D8
Przepraszam, że zaniedbałem ten temat - nie dostałem powiadomienia, dopiero kolega CMS mi napisał
Rurkę zostawiłem, bo obawiałem się, że może przebijać do odbłyśnika z tej elektrody pozbawionej izolacji.
CMS
Nieźle! Nie robiłem takich prób, ale jestem świadom ilości ciepła, jakie są skupiane w tunelu świetlnym w projektorach DLP. Często uszkadzają się z przegrzania.
PS. W mojej latarce palnik AC pracuje z przetwornicą DC, ale jak na razie mu to nie zaszkodziło.
Rurkę zostawiłem, bo obawiałem się, że może przebijać do odbłyśnika z tej elektrody pozbawionej izolacji.
CMS
Nieźle! Nie robiłem takich prób, ale jestem świadom ilości ciepła, jakie są skupiane w tunelu świetlnym w projektorach DLP. Często uszkadzają się z przegrzania.
PS. W mojej latarce palnik AC pracuje z przetwornicą DC, ale jak na razie mu to nie zaszkodziło.
- Power2Nite
- Posty: 169
- Rejestracja: czwartek 19 lis 2009, 19:48
- Lokalizacja: Wawa
Pewnego dnia zauważyłem, że izolacja przewodu powrotnego w lampie D2S z jednej z moich latarek HID jest pęknięty u podstawy bańki lampy. Aluminiowy reflektor jest ciasno spasowany z lampą (1mm odstęp od bańki i przewodu), przy uruchamianiu zimnej lampy (napięcie startowe ok. 5kV) nie zauważyłem żadnych niepokojących objawów. Nie próbowałem odpalać gorącej lampy tuż po zgaszeniu, wtedy napięcie zapłonu sięga 25kV i kto wie, czy nie poszłoby wyładowanie koronowe. Ceramiczna izolacja ma za zadanie chronić przed tego typu wyładowaniami, niszczą one strukturę szkła i mogą zwiększać ryzyko eksplozji lampy. Ale nikt nie wie ile to ryzyko wynosi.
Z zaświeconą latarką mniej widzisz ty, a bardziej widać ciebie.
Odgrzebie trochę stary wątek ale składam sobie właśnie HID-a z chińskich gratów i szperacza halogenowego typu "żółty mniejszy". Akurat widząc iż oprawka ceramiczna daje na bliskiej odległości cień na beamie, ukruszyłem ją tak aby zaczynała się poniżej bańki wyładowczej co wpłynęło pozytywnie na snop światła. Efektów negatywnych żadnych nie dostrzegłem ale przezornie drut lekko odgiąłem od bańki.
Nie wszyscy wiedzą ale szkło rozgrzane do czerwoności całkiem dobrze przewodzi prąd.
Możliwe iż to jeden z powodów dla których jest ta ceramiczna rurka.
Szybkie zapalenie dopiero co zgaszonego palnika xenonowego mogło by skutkować wysokonapięciowym wyładowaniem wprost na szkło palnika co czasem potrafi je uszkodzić, szczególnie jak zapali się wyładowanie łukowe.
Druga kwestia zauważona przy składaniu to to że do tych halogenowych szperaczy akumulatorowych nie pasuje H3, za płytko siedzi i łuk nie jest w ognisku, ciężko by to było usunąć. Za to idealnie pasuje H7 zdystansowany na 2 podkładkach stalowych. Robi się prawdziwy promień śmierci
Kupiłem kilka chińskich palników i niektóre 5000K świecą na oko na 4000K a inne 4000K świecą na niebiesko na oko 6000K(potrafię ocenić wzrokowo) Jaja jak balony i totalna loteria. No ale czego można oczekiwać od palników po 13.99pln
Palnik z ukruszoną osłonka przewodu, świeci lepiej !
Nie wszyscy wiedzą ale szkło rozgrzane do czerwoności całkiem dobrze przewodzi prąd.
Możliwe iż to jeden z powodów dla których jest ta ceramiczna rurka.
Szybkie zapalenie dopiero co zgaszonego palnika xenonowego mogło by skutkować wysokonapięciowym wyładowaniem wprost na szkło palnika co czasem potrafi je uszkodzić, szczególnie jak zapali się wyładowanie łukowe.
Druga kwestia zauważona przy składaniu to to że do tych halogenowych szperaczy akumulatorowych nie pasuje H3, za płytko siedzi i łuk nie jest w ognisku, ciężko by to było usunąć. Za to idealnie pasuje H7 zdystansowany na 2 podkładkach stalowych. Robi się prawdziwy promień śmierci
Kupiłem kilka chińskich palników i niektóre 5000K świecą na oko na 4000K a inne 4000K świecą na niebiesko na oko 6000K(potrafię ocenić wzrokowo) Jaja jak balony i totalna loteria. No ale czego można oczekiwać od palników po 13.99pln
Palnik z ukruszoną osłonka przewodu, świeci lepiej !
Taka ceramiczna osłonka na przewodach jak na zdjęciu poniżej:
była stosowana w profesjonalnych lampach z zewnętrznym balonem. Rzecz w tym, że w lampach dysprozowych z jarznikiem kwarcowym występowało zjawisko ucieczki sodu (sód ma mały promień atomowy i ucieka z jarznika), co skutkowało podwyższeniem temperatury barwowej i wypadaniem żółtego w miarę eksploatacji lampy. Aby zmniejszyć gradient napięcia, wprowadzono taki izolator. Dalsze badania wskazały jednak, że izolator ten nie był konieczny w nowszych konstrukcjach, dlatego lampki takie jak CDM-T już go nie posiadają.
Na powyższym zdjęciu jest polska lampa eksperymentalna z COBR POLAM z serii LRJD 250W po testach na ramie trwałości. W amerykańskich lampach sodowo-skandowych Sylvania Metalarc lub GE o eliptycznym zewnętrznym balonie, drut zasilający i konstrukcyjny jest dość mocno oddalony od jarznika, co też zmniejsza gradient napięcia.
Sód dodawano po to, by lampa miała niższą temperaturę barwową. Z problemem ucieczki sodu poradzono sobie, zmieniając chemię lamp. Chemia typowej lampy CDM-T 150W/942 to argon jako gaz zapłonowy, odrobina rtęci i jodki dysprozu, holmu, talu, tulu i sodu.
była stosowana w profesjonalnych lampach z zewnętrznym balonem. Rzecz w tym, że w lampach dysprozowych z jarznikiem kwarcowym występowało zjawisko ucieczki sodu (sód ma mały promień atomowy i ucieka z jarznika), co skutkowało podwyższeniem temperatury barwowej i wypadaniem żółtego w miarę eksploatacji lampy. Aby zmniejszyć gradient napięcia, wprowadzono taki izolator. Dalsze badania wskazały jednak, że izolator ten nie był konieczny w nowszych konstrukcjach, dlatego lampki takie jak CDM-T już go nie posiadają.
Na powyższym zdjęciu jest polska lampa eksperymentalna z COBR POLAM z serii LRJD 250W po testach na ramie trwałości. W amerykańskich lampach sodowo-skandowych Sylvania Metalarc lub GE o eliptycznym zewnętrznym balonie, drut zasilający i konstrukcyjny jest dość mocno oddalony od jarznika, co też zmniejsza gradient napięcia.
Sód dodawano po to, by lampa miała niższą temperaturę barwową. Z problemem ucieczki sodu poradzono sobie, zmieniając chemię lamp. Chemia typowej lampy CDM-T 150W/942 to argon jako gaz zapłonowy, odrobina rtęci i jodki dysprozu, holmu, talu, tulu i sodu.