Strona 1 z 1

czy driver jest konieczny - p4 z 3aa, p4 a q5?

: wtorek 31 sty 2012, 23:08
autor: m-blue
witam,
pewnie pytanie z niskiego pułapu, ale nigdy się nad tym nie zastanawiałem:)
Czy jest opcja, że dioda jest podłączona do baterii bez niczego, żadnego opornika itp? nie dostaje przypadkiem wtedy max prądu zwarcia baterii??
Takie pytanie - co daje driver pomijając tryby itp - większą sprawność ?
kupiłem takie coś http://www.dealextreme.com/p/ultrafire- ... 3-aa-20762
na moje oko nie ma nić pod diodą, nawet opornika... pominę kwestię, że na moje oko ref jest za wysoko i opiera się na szybie, przez co ta jest słabo dociskana do oringu i pewnie będzie cieknąć, no ale coś z tym wymyślę...

kolejne pytanie, czy można jakoś odróżnić p4 od q5? poza podłączeniem i stwierdzeniem, że świeci jaśniej:>

: wtorek 31 sty 2012, 23:38
autor: krzycho_
Jest taka opcja nazywa się to DD - DirectDrive , jednak zawsze jest coś po drodze co ogranicza prąd - chociażby opór spręzynek pojemnika baterii czy też włącznika.

W niektórych konstrukcjach opornik jest na płytce z włącznikiem z tyłu. Jednak według opisu tego z DXa jest tam driver.

Ref z reguły przelega do szyby , być może szybka jest gruba i to złudzenie na foto.

Odróżnić XR-E P4 a Q5 się nie da , pamiętam kiedyś że Q5 miało luminofor na całej powierzchnie wewnętrznej a słabsze nie miały . Później jednak widziałem Q5 bez tego ,to zależy od miejsca produkcji.

: wtorek 31 sty 2012, 23:44
autor: Tomeqp
Było o tym niedawno. Driver daje stabilizację prądu. Bez niego prąd idący w diodę będzie ograniczała jedynie rezystancja wewnętrzna ogniwa oraz sprężynki itp. Diody mają to do siebie, że im wyższa temperatura tym niższy spadek napięcia, więc dioda się "rozbiegnie" i spali.

Tutaj było: http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=6750

PS: Możliwe jest stworzenie działającego układu DD, ale to będzie działało "na słowo honoru". Po prostu rezystancja przewodników i ogniwa będzie wystarczająco ograniczała prąd, a chłodzenie będzie utrzymywało odpowiednią temperaturę diody, więc będzie zachowana równowaga.

: środa 01 lut 2012, 07:36
autor: Miodosław
Według mnie, z opisu wynika obecność drivera.
Zwróćcie uwagę na: "Battery Configurations: 3 x 1.5V AA batteries (1.2V not adviced)". Do zasilania DD wskazane byłyby właśnie akusy 1,2 V. Korzystając z baterii mamy napięcie zasilania o ok. 1 V wyższe, niż Vf diody, co może być niezbędne do prawidłowej pracy drivera.

: środa 01 lut 2012, 07:45
autor: m-blue
dzięki za wyjaśnienie, ale trochę nie precyzyjnie zapytałem:) o stabilizacji prądu to oczywiście wiem, bardziej mnie zastanawiało, jak to może działać bez opornika, skoro ledy mają jakiś tam prąd max który wytrzymują, nie pomyślałem, że opór sprężyn, włącznika itp może być wystarczający, to mnie zastanawiało, bo sama idea sterowania ledami jest mi że tak powiem znana, wstyd by było jakby było inaczej:D

Właśnie rozgrzebałem głowicę... nie ma w środku śladu po driverze ani rezystorku... chyba trzeba będzie coś włożyć...

[ Dodano: 1 Luty 2012, 08:02 ]
Jeszcze jedno ad opierania się refa o szybę - latarka jest skręcana, nacisk na szybkę od środka, z racji, że jest wciskana i trzyma ją tylko oring, powoduje, że po skręceniu szyba jest odpychana od oringu na którym leży, czyli będzie wcześniej czy później przeciekać pod wodą;/