Strona 1 z 1

Szybka poliwęglanowa a temperatura

: czwartek 12 sty 2012, 14:11
autor: Legendyogger
Witam,
czy prawdą jest teza:
" oddziaływanie temperatury na szybkę poliwęglanową sprawia, że traci ona swoje właściwości, a co najważniejsze rozmiar" ? Wg mnie dziwna ta teza, czy ktoś może potwierdzić że poliwęglan "skórczy" się pod wpływem działania temperatury od -5 do 35 stopni? Proszę o opinie

: czwartek 12 sty 2012, 16:15
autor: Bocian
A skąd taka teza? Poliwęglan jest szeroko stosowanym materiałem w budownictwie (pokrycie wiat, zamocowane na szkielecie ściany boczne, inne elementy). Jedynym problemem jaki kojarzę (a właściwie dwoma) jest to, iż bez odpowiednich dodatków jest wrażliwy na UV (zmienia barwę i właściwości mechaniczne pewnie też). Drugi to że poddany ciągłemu, dużemu punktowemu naciskowi pęka po pewnym czasie. Elementy takie można spotkać jako np. część składowa niektórych przystanków autobusowych (jakoś nie odnotowałem żeby zmieniały wymiar w zależności od sezonu pogodowego :mrgreen: ). Co do soczewek problemem może być ten właśnie nacisk boczny o ile nie jest równomierny (oraz bez odpowiednich uszczelek odprężających).

Poniżej krótka charakterystyka litych płyt poliwęglanowych:
http://www.plastics.pl/produkty/budowni ... eglan-lity

: sobota 14 sty 2012, 09:35
autor: Saud
Witam
Z ciekawości sprawdziłem byłem święcie przekonany że podstawową różnicą plexi a polwęglan
jest właśnie nie czułość poliwęglanu na UV

Pierwszy link z Googla
Takie tam ogólny zarys :)
Pozdrawiam

: sobota 14 sty 2012, 12:23
autor: skaktus
Wiele reflektorów w autach jest wykonanych z poliwęglany. Niektóre latami są w idealnym stanie a inne po 2 - 3 latach są już pożółkłe, matowe. Kolega w aucie miał jakieś tam reflektory tuningowe z poliwęglanowym kloszem. Po kilku mc od soczewki i żarówki poliwęglan stał się mleczny a reflektor nie do użytku.

: sobota 14 sty 2012, 16:24
autor: Pyra
skaktus pisze:Kolega w aucie miał jakieś tam reflektory tuningowe z poliwęglanowym kloszem. Po kilku mc od soczewki i żarówki poliwęglan stał się mleczny a reflektor nie do użytku.
Być może to był nie poliwęglan a "poliwęglan" coś jak 1200lm z MCE ;)

: wtorek 17 sty 2012, 18:14
autor: skaktus
Wszystko możliwe, choć pewnie też istnieją poliwęglany różnej jakości. Nie mniej jednak bardzo mi się podoba jak firmy motoryzacyjne, robią reflektory z poliwęglanu a jako luksusowy dodatek dodają do tego wycieraczki reflektora. Rok czasu i reflektor matowy...

: wtorek 17 sty 2012, 20:58
autor: kubus
Pod wpływem zmiany temperatury poliwęglan zmieni rozmiar zgodnie ze współczynnikiem rozszerzalności cieplnej. Współczynnik rozszerzalności cieplnej poliwęglanu to 6,5 * 10^(-6) stali ok 12 * 10 ^ (-6) a aluminium ok 22 * 10^ (-6) w jednostkach [1/°C] po równomiernym ogrzaniu na pewno bardziej rozszerzy się aluminiowa oprawa niż szybka z poliwęglanu czy szkła. Dla takiego szkiełka o średnicy 30 mm osadzonego w aluminium wydłużenie wyniesie ok 0,0078mm a oprawa powięszy się o ok 0,0264 mm. I faktycznie - szkiełko się poluzuje. Prawda jest taka, że zarówno poliwęglan jak i szkło są materiałami reologicznymi (przyrost odkształceń bez przyrostu naprężeń w czasie) oraz płynnymi.

Jak wynika ze współczynników rozszerzalności cieplnej teza, że poliwęglan zwiększy swój wymiar pod wpływem przyrostu temperatury jest prawdziwa. Ponadto jeśli będzie osadzony w aluminiowej oprawie to relatywnie jego rozmiar się zmniejszy po równomiernym ogrzaniu całego układu. Przy założeniu sztywności połączenia w poliwęglanie powstaną naprężenia termiczne o wartości ok 1,5 MPa. Wytrzymałość poliwęglanu to ok 60 MPa, stopień wytężenia szybki przy takim ogrzaniu wynosi 0,025 (dla normalnych ludzi 2,5%). Moim zdaniem te wartości są pomijalnie małe a rozważania czysto akademickie bez praktycznego znaczenia.

Bocian pisze:jakoś nie odnotowałem żeby zmieniały wymiar w zależności od sezonu pogodowego
Bo nie mierzyłeś płyty mikrometrem. Hipotetyczna płyta o długości 6 m między mrozami a upałem może się wydłużyć nawet o 2 mm.