Strona 1 z 2

budowa nowej latarki 3 x Xml-t6 , witam wszystkich

: poniedziałek 02 sty 2012, 23:17
autor: hoopsii
Jestem nowy wiec witam wszystkich serdecznie, rowerem śmigam od niedawana za to lutownicę trzymam w reku zawodowo od kilkunastu lat, możliwości i cierpliwości jest dużo wiec padła decyzja o własnoręcznym zrobieniu latarki.
Wstepny projekt to dwa światła w jednej obudowie. Jeden to 3 x xm-l t6 zakupiny na aukcji i dodatkowo środek z dotychczasowej latarki z bliżej mi nieznaną diodą 1W do trybu strobo i oszczędzania aku.
Obudowa już sie robi wiec jak tylko coś bedzie widać to wstawiam fotki. Oczywiście jako początkujący w tym temacie bedę miał kilka pytań. Na początek trzy.

1. Czy tak dużą diodę (3 x xml) mogę zasilić akumulatorem 18V 2,4 Ah li-ion z wkrętarki akumulatorowej? Po podłączeniu świeci super tylko czy to da rade wyciągnąć z niej max możliwości.Tak sobie pomyślałem... mam takich baterii kilka, mam do nich ładowarkę, bateria jest ze wskaźnikiem naładowania-rozładowania. Czy znany jest przybliżony czas świecenia takiego modułu na 100%? Jeśli to poroniony pomysł z tym akumulatorem to proszę o podpowiedź czym to zasilić najlepiej tak aby zestaw wytrzymywał 1,5h 2h świecenia w trybie max.

2. Jedną z tych baterii mam uszkodzoną, podobno padły w niej ogniwa. Rozebrałem ją i jest ich tam 10 szt. Jakie mam kupić dorbe jakościowo ogniwa aby zregenerować taką baterię? nie ma na nich informacji jaka to pojemność. W środku jest 10 ogniw. Bateria 18V 2,4 ah

3. Proszę o podpowiedź gdzie mogę kupić lub może ktoś z tego forum mógłby wykonać jakiś odpowiedni driver 3A do tego modułu. Coś z kontrolą temperatury i trzema lub czterema trybami mocy.

Re: budowa nowej latarki 3 x Xml-t6 , witam wszystkich

: wtorek 03 sty 2012, 12:50
autor: Pyra
Witam
hoopsii pisze:1. Czy tak dużą diodę (3 x xml) mogę zasilić akumulatorem 18V 2,4 Ah li-ion z wkrętarki akumulatorowej? Po podłączeniu świeci super tylko czy to da rade wyciągnąć z niej max możliwości.
:o bez driverka?

: wtorek 03 sty 2012, 15:22
autor: hoopsii
Zakładałem, że nie muszę o tym wspominać :) chyba że byli tu tacy co tak podłączali :) a tak na poważnie to mam w tej chwili taki

http://www.mrelektronik.com/foto/allegr ... emat11.jpg

zakupiony razem z modułem.

Chciałem jakiś bardziej odpowiedni, typowo dla lampki rowerowej. trzy lub cztery tryby włączany osobnym włącznikiem niskprądowym. Np. 10% 30% 60% 100% OFF

Re: budowa nowej latarki 3 x Xml-t6 , witam wszystkich

: wtorek 03 sty 2012, 15:39
autor: Kuras77
hoopsii pisze:3 x xm-l t6 (...) czym to zasilić najlepiej tak aby zestaw wytrzymywał 1,5h 2h świecenia w trybie max (...) 3A do tego modułu.
Na prawdę chcesz jeździć z tym w trybie max?? :o Lepiej wcześniej wykup OC na rower by zapłacić za leczenie oczu porażonych przechodniów...
Co do zasilenia to tylko pakiet li-ion 18650 złożony z tylu ogniw, aby osiągnąć zakładany czas świecenia przy zakładanym prądzie diod - w tym wypadku stawiam na 6 sztuk.
Driver proponuję ten:
http://www.taskled.com/h6flex.html
Niestety można go zasilić max pięcioma li-ionami w szeregu.

: wtorek 03 sty 2012, 15:56
autor: hoopsii
Nic nie wspominałem o tym , że będę jeździł z tym po ulicy i to w trybie max:) Mam 10 km do pracy i tak sobie obiecałem, że od wiosny bedę śmigał rowerem. 3/4 tej odległści to droga przez las wiec lumeny się przydadzą :)

Wiec jeśli ta bateria od wkretarki ma 10 takich ogniw powinna dać rade?

: wtorek 03 sty 2012, 16:55
autor: Kuras77
Wszystko zależy od jakości tego akumulatora - ja liczyłem dla nowych, dobrych ogniw typu Panasonic NCR 2900mAh. Podłącz i przetestuj to co masz - jak nie zda egzaminu to zainwestuj w dobre aku 18650. Tylko jeśli ten pakiet od wkrętaki nie ma zabezpieczenia to pamiętaj, by driver takowe posiadał (odcinający zasilanie przy spadku napięcia z pakietu do określonego poziomu) - ten proponowany przeze mnie je ma (dowolnie programowalne).

: środa 04 sty 2012, 09:18
autor: hoopsii
Pakiet ma zabezpieczenie. Przy spadku napięcia pniżej min. wartości odcina całkowicie napięcie. Dodatkowo sygnalizuje to czerwną diodą, w pełni naładowany dioda zielona i pomarańczowa dla połowy stanu. Dodatkowo ładowarka też pokzauje stan naładowania. Sprzet jest dobrej firmy, zadna tam chińszczyzna wiec raczej to zaadoptuje. Oczywiście wszystko trafi w inną obudowe, coś w rodzaju aluminiowego bidonu.

: środa 04 sty 2012, 11:21
autor: Bocian
hoopsii, Prosimy o jakieś fotki tego pakietu (rozebranego).

: środa 04 sty 2012, 11:21
autor: Dariusz70
Witaj
Jeśli obudowa będzie bardzo dobrze odbierała ciepło można do regulacji temperatury drivera SST90 podłączyć regulację analogową potencjometrem. Zastosowałem to w swoim projekcie w lampce rowerowej 3 x XP-G. Bezstopniowe ustawianie jasności jest wygodne.
Mozna ewentualnie zastosować zamiast potencjometru przełącznik wielopozycyjny z dobranymi rezystorami. Driver SST90 masz.
Sterowanie PWM (z tego co wyczytałem) przesuwa widmo światła ledów w górę.

: środa 04 sty 2012, 11:24
autor: Bocian
Dariusz70, Nie na tej przetwornicy od MR. elektronika (mowa o PWM sterującym tym drivem). Z potencjometrem jest ten problem, że ciężko go uszczelnić.

PS. Nie wiem skąd wyskoczyłeś z tym SST-90 ale pomijając to wycinek z opisu tej przetwornicy powinien coś wyjaśnić:
Zastosowanie inteligentnego układu stabilizacji prądu pracującego w trybie PFM zapewnia wysoką stabilność prądu wyjściowego niezależenie od zmian napięcia wejściowego oraz napięcia przewodzenia diod.
PS2. W odróżnieniu do popularnego rozwiązania na AX2002/3 sterowanego PWMem gdzie występuje problem "niebieszczenia" trybów niskich w tej konstrukcji absolutnie ten efekt nie występuje.

: środa 04 sty 2012, 11:51
autor: greg
Jeśli AX2003 steruje się scałkowanym PWM-em podawanym na wejście FB to nie ma żadnego "niebieszczenia". Przetwornica ogranicza prąd, a nie szatkuje maksymalny PWM-em.

Kwestia projektu drivera, a nie konkretnego typu scalaka. Szkodliwe uogólnienie i nadinterpretacja IMHO.

: środa 04 sty 2012, 12:01
autor: Bocian
W sumie racja Greg, pisałem o PWM na wejściu załączającym. Nie zmienia to faktu że AX2003 "puchnie z lekka" czyt. traci na sprawności im bliżej jesteśmy magicznym 3A jakie ma stabilizować. Driv mr elektronika ma ciut większy margines :wink:

: środa 04 sty 2012, 12:10
autor: Rysiu.
Znowu tak ciężko uszczelnić nie jest, wystarczy 3 odcinki rurki termo 8 albo 10mm x2, 4mm i odrobina kleju polimerowego.

A idzie to tak : - przykładamy najszerszą rurkę do potencjometru i kroimy tak żeby było 5mm więcej niż potrzeba
- teraz musimy delikatnie ją rozciągnąć obcęgami albo czym wymyślimy do granic możliwości,
- następnie wkładamy coś płaskiego metalowego i wybijamy centralnie otwór przez który przełożymy bolec,
- zakładając że kabelki mamy przylutowane a na kablu o ile nie jest już wolny z jednej strony założone są ok. 15mm szerszej i rozciągniętej oraz węższej tak z 50mm rurki, przewlekamy potencjometr przez przygotowany rękaw,
- podgrzewamy potencjometr żeby się rurka skurczyła maksymalnie, następnie na bolec zakładamy podkładkę i śrubkę która była dołożona do regulatora,
- potem logicznie, szersza rurka zabezpieczająca grzejemy, węższa rurka grzejemy,
- na koniec wystarczy w otwarty koniec koszulki potencjometru wcisnąć kleju polimerowego i ściągnąć nadmiar,

Koniec, i twój regulator już nie będzie marudził na mrozie i deszczu :mrgreen:

Obrazek


Obrazek

Obrazek

: środa 04 sty 2012, 12:24
autor: Dariusz70
Przepraszam za szkodliwą nadinterpretacje.
Sam zastosowałem SST90 i działa bez zarzutu.
Potencjometr zastosowałem inny. 50k zamiast 47k. Potencjometr mini w plastikowej obudowie , ogólnie dostępny na aukcjach. Obrotową część uszczelniłem silikonową uszczelką. Mały tył potencjometru taśmą i zgrzałem.

: środa 04 sty 2012, 12:24
autor: greg
Rysiu_01_92, mówisz, że po tych zabiegach potencjometr można wstawić na 15 minut pod prysznic, kręcić tam i z powrotem, a w środku będzie sucho?