Dwie lampki do dalekiej turystyki i jazdy w terenie.
: niedziela 20 lis 2011, 17:34
Witam ponownie
Po miesiącu od "podłapania choroby lampkowej" postanowiłem przedstawić swoje pomysły i częściową realizację na dwie lampki do roweru.
Pierwsza lampka ma być zasilana z dynama w piaście.
1 X MC-E neutralna bin K łączona szeregowo + driver HDD1
. Powinno być 250mA do 400mA na jedną strukturę diody.
Druga lampka to zestaw 3 X XP-G outdoor w binie R4, łączone szeregowo, soczewka Carclo 20mm 16 st. Edim na zamówienie zainstalował diody outdoor (4000K - 5300K). Link TU
Driver SST90 z regulacją analogową potencjometrem. Włącznik kołyskowy podwójny + potencjometr ma być umieszczony z prawej strony pod manetkami.
Ewentualnie sterowanie 4 lub 5 trybów jakiś PWM. Nie mam pojęcia jak wykonać, lub kupić odpowiedni PWM.
Drivery zamierzam umieścić w płaskich plastikowych pudełeczkach.
Całość wraz z zasilaniem mieści się w zgrabnej torbie, mocowanie torby pod ramą koło kierownicy.
Po przemyśleniach i sprawdzeniu wymiarów MC-E oraz XR-E postanowiłem do MC-E zastosować soczewkę Rocket owal +/-3 X +/-20.
Wymagało to podfrezowania podstawy soczewki i sklejenia z płytką. Wyszło lepiej niż się spodziawałem.
Wiązka uzyskiwana zbliżona jest do orginału z diodą XR-E, nie ma tak ostrych krawędzi odcięcia wiązki.
Obudowy toczone z aluminium, według załączonych rysunków. Wykonanie może być trochę inne, zależy od warsztatu i technologii toczenia.
Mocowanie oparte na motocyklowych uchwytach do lusterek. Średnica idealna do kierownicy roweru. Uchwyty łączone z obudową lampki za pomocą gwintowanej tulejki ( gwint M10 drobnozwojny)
[ Dodano: 21 Listopad 2011, 15:02 ]
Witam
Zmieniłem sposób zasilania układu. Planuję jeden zestaw 3 X 18650 szeregowo lub dwa takie zestawy równolegle.
[ Dodano: 22 Listopad 2011, 18:45 ]
Uruchomiłem zestaw MC-E zasilane driverem HDD1 (od Ledim). Kondensator 10000uF.
Pomiar prędkości: licznik Sigma, natężenie: zwykły miernik. Dioda płynnie zwiększa jasność. Przy 20km/h jest 300mA przy 30km/h 400mA. Koła 28. Mruganie występuje poniżej 5km/h i jest bardzo łagodne. Powyżej następuje płynne przejście do normalnej pracy.
Według mojej subiektywnej oceny opory na kole są niewielkie, mniejsze niż przy lampce z projektu http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=6866
Dioda świeci bardzo mocno. Do normalnego przemieszczania się wystarczy aż za dobrze. Optyka owal, nie powinno być oślepiania.
Czekam na obudowy lampek.
[ Dodano: 25 Listopad 2011, 07:07 ]
Zakupiłem na Allegro 6 X CGR18650D 2400mAh z demontażu. Ogniwa zgrzane były w jeden pakiet, napięcie przed ładowaniem 3,77V na każdym.
Zrobiłem dwa zestawy łączone szeregowo z wyjściem na gniazdo. Przydały się do tego zgrzane blaszki. Całość zlutowana na "sztywno"
Ładowarka GP 1.5A 12.30V. Ładuje zestaw do 12.3V. Wygodne wpinanie do zasilania i ładowania.
[ Dodano: 26 Listopad 2011, 13:37 ]
Doszły obudowy lampek. Zabieram się za składanie w całość
Planuję czujnik rozładowania. Według schematu.
Po miesiącu od "podłapania choroby lampkowej" postanowiłem przedstawić swoje pomysły i częściową realizację na dwie lampki do roweru.
Pierwsza lampka ma być zasilana z dynama w piaście.
1 X MC-E neutralna bin K łączona szeregowo + driver HDD1
. Powinno być 250mA do 400mA na jedną strukturę diody.
Druga lampka to zestaw 3 X XP-G outdoor w binie R4, łączone szeregowo, soczewka Carclo 20mm 16 st. Edim na zamówienie zainstalował diody outdoor (4000K - 5300K). Link TU
Driver SST90 z regulacją analogową potencjometrem. Włącznik kołyskowy podwójny + potencjometr ma być umieszczony z prawej strony pod manetkami.
Ewentualnie sterowanie 4 lub 5 trybów jakiś PWM. Nie mam pojęcia jak wykonać, lub kupić odpowiedni PWM.
Drivery zamierzam umieścić w płaskich plastikowych pudełeczkach.
Całość wraz z zasilaniem mieści się w zgrabnej torbie, mocowanie torby pod ramą koło kierownicy.
Po przemyśleniach i sprawdzeniu wymiarów MC-E oraz XR-E postanowiłem do MC-E zastosować soczewkę Rocket owal +/-3 X +/-20.
Wymagało to podfrezowania podstawy soczewki i sklejenia z płytką. Wyszło lepiej niż się spodziawałem.
Wiązka uzyskiwana zbliżona jest do orginału z diodą XR-E, nie ma tak ostrych krawędzi odcięcia wiązki.
Obudowy toczone z aluminium, według załączonych rysunków. Wykonanie może być trochę inne, zależy od warsztatu i technologii toczenia.
Mocowanie oparte na motocyklowych uchwytach do lusterek. Średnica idealna do kierownicy roweru. Uchwyty łączone z obudową lampki za pomocą gwintowanej tulejki ( gwint M10 drobnozwojny)
[ Dodano: 21 Listopad 2011, 15:02 ]
Witam
Zmieniłem sposób zasilania układu. Planuję jeden zestaw 3 X 18650 szeregowo lub dwa takie zestawy równolegle.
[ Dodano: 22 Listopad 2011, 18:45 ]
Uruchomiłem zestaw MC-E zasilane driverem HDD1 (od Ledim). Kondensator 10000uF.
Pomiar prędkości: licznik Sigma, natężenie: zwykły miernik. Dioda płynnie zwiększa jasność. Przy 20km/h jest 300mA przy 30km/h 400mA. Koła 28. Mruganie występuje poniżej 5km/h i jest bardzo łagodne. Powyżej następuje płynne przejście do normalnej pracy.
Według mojej subiektywnej oceny opory na kole są niewielkie, mniejsze niż przy lampce z projektu http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=6866
Dioda świeci bardzo mocno. Do normalnego przemieszczania się wystarczy aż za dobrze. Optyka owal, nie powinno być oślepiania.
Czekam na obudowy lampek.
[ Dodano: 25 Listopad 2011, 07:07 ]
Zakupiłem na Allegro 6 X CGR18650D 2400mAh z demontażu. Ogniwa zgrzane były w jeden pakiet, napięcie przed ładowaniem 3,77V na każdym.
Zrobiłem dwa zestawy łączone szeregowo z wyjściem na gniazdo. Przydały się do tego zgrzane blaszki. Całość zlutowana na "sztywno"
Ładowarka GP 1.5A 12.30V. Ładuje zestaw do 12.3V. Wygodne wpinanie do zasilania i ładowania.
[ Dodano: 26 Listopad 2011, 13:37 ]
Doszły obudowy lampek. Zabieram się za składanie w całość
Planuję czujnik rozładowania. Według schematu.