Strona 1 z 2
BeamTech T6 Cree XM-LT6
: środa 26 paź 2011, 20:33
autor: Xanagaz
Cześć,
Kupiłem tę lampkę dla eksperymentu i dlatego, że jest zasilana z dwóch ogniw co przy dłuższych wycieczkach rowerowych się przydaje. Oprócz niej posiadam jeszczę Aurorę do której będzie porównywana.
1. Wielkość... jak wiemy ma znaczenie
2. W środku mamy:
Co do pierwszego punktu wielkość niekoniecznie ma znaczenie, Aurora mimo mniejszego... wszystkiego daje światło bardziej przystosowane do jazdy rowerem, boki są oświetlone w większym stopniu niż ma to miejsce w przypadku BeamTech. Natomiast sama moc światła jest większa w tej drugiej lampce. Co chciałbym zmienić to oczywiście doświetlenie boków poprzez zamontowanie jakiegoś OP. Jednakże nie wiem gdzie takowy nabyć. Nie spotkałem się z konstrukcją taką jaką ma ta lampka, na rynku jestem od niedawna. Więc pomyślałem aby zmodyfikować optykę w taki sposób:
Znalazłem coś takiego LENS-01-MC-AY10L za koło 17zł. Co o takiej modyfikacji sądzicie?
Czy znajdę do tej latarki jakąś "pomarańczową skórkę" która rozproszy promień światła?
: środa 26 paź 2011, 21:54
autor: Robot
Cześć Xanagaz
Dla dobrego doświetlenia boków na rower ta soczewka się nie nada, kąt 10* to za mało. Szukaj lustra OP lub soczewki o kącie 15* lub trochę więcej.
: czwartek 27 paź 2011, 18:42
autor: Xanagaz
Chyba się nie zrozumieliśmy, ja chcę tę soczewkę przykleić do szkiełka tak jak na zdjęciu. Ze znalezieniem reflektora OP do tego modelu latarki mogą być problemy.
: czwartek 27 paź 2011, 21:57
autor: Luigi
Lepiej chyba zastosować szybkę rozpraszającą
Do kupienia
tutaj
Warto też rozważyć możliwość zmodowania Aurory.
: czwartek 27 paź 2011, 22:25
autor: Robot
Jeżeli Twój eksperyment ma polegać na osiągnięciu takiego efektu, to przynajmniej teoretycznie powinno się udać uzyskać doświetlenie obszaru bezpośrednio przed rowerem i boków. Trzeba się jednak spodziewać nieprzewidywalnych artefaktów beamu wywołanych krawędziami obciętej soczewki.
Ale ciekawi mnie, jak będzie wpływać takie osadzenie soczewki na zmniejszenie efektu oślepiania. Życzę powodzenia i czekamy na zdjęcia terenowe.
: piątek 28 paź 2011, 21:59
autor: Xanagaz
Gdzieś widziałem takie szybki rozpraszające, w sensie co one dają. Z tym, że ktoś naklejał taśmę na szybkę a nie kupował samą szybkę. Efekt był kiepski, lepiej przykleić reflektor. Zamówię jeszcze kilka części z DX i za jakiś czas pokażę co zmajstrowałem.
W sumie niedługo też zrobię coś takiego, albo potraktuję szybkę papierem ściernym (są ludzie którzy to piaskują), albo nakleję taśmę.
: środa 02 lis 2011, 01:56
autor: Kuras77
Ciekawy pomysł z tą soczewką (połówką?) przyklejaną do szybki
Ja teraz zastanawiam się nad zbudowaniem lampki nie oślepiającej jadących z przeciwka i na razie testuję zwykłe przesłonięcie reflektora OP tak, by spot był jeszcze odsłonięty a jakiś 40% spill'a zasłonięte. Nie jest to rozwiązanie idealne bo na oko jakieś 20% światła się marnuje ale jak na razie nie widzę innego - co ciekawe próba podobnego przysłonięcia soczewki nie powoduje wyraźnego odcięcia wiązki ale tylko zmniejsza natężenie światła.
W domu rozwiązanie to wygląda obiecująco - jutro sprawdzę je w terenie
: środa 02 lis 2011, 08:02
autor: midi
Najprostszym rozwiązaniem jest tu użycie do tego celu soczewki asferycznej z blendą, tak jak to jest w reflektorach soczewkowych w samochodach. Zastosowanie zwykłego reflektora OP lub SMO w wersji okrągłej mimo przysłaniania jego części nie spowoduje zamierzonego efektu lub tak zmniejszy jasność że nie będzie miało to sensu. Jak już zasłaniacie ref to można to zrobić kawałkiem lusterka , nie zwykłą taśmą , wtedy światło z powrotem trafi w ref i odbije się ponownie co zmniejszy straty. Aby wiązka uzyskiwała odpowiedni kształt musimy użyć reflektora profilowanego lub szkła przed nim z odpowiednio ukształtowanymi polami ( zgrubieniami, strukturą ) tak jak to jest w reflektorach samochodowych. Inne kombinacje nie dadzą tego efektu tak by ilość światła i kształt wiązki był poprawny. Sama konstrukcja też nie może powodować że lampka będzie miała długość 20-30cm bo to nie jest wygodne do jazdy na rowerze. Użycie diody XM-L i soczewki owal Ledila 26mm od diody XR-E daje całkiem dobry efekt, dołożenie przesłony powinno spowodować iż uzyskamy dość " szczelne " odcięcie promienia które powinno nadawać się do jazdy po drogach krajowych.
Wiem że można kombinować, doklejać różne przedmioty do latarki, być może nawet da to jaki taki efekt tylko że to ma być skuteczne rozwiązanie, takie by na pierwszym lepszym kamieniu się nie rozleciało, było dość szczelne i zwarte konstrukcyjnie. Nie wiem czemu żaden z kolegów dążących zbudować lampkę mocną do ruchu drogowego nie próbuje uzyskać tego właśnie za pomocą soczewki asferycznej z odpowiednią przesłoną, taki projektor pozwoli na dowolny kształt wiązki. Są takie lampy przeciwmgielne , z aluminium, mogły by się nadać w celu przeróbki , może tedy droga.
Pozdrawiam.
: środa 02 lis 2011, 10:41
autor: Fluxor
Jeśli gdzieś można kupić SOCZEWKA Rocket-0/OWAL/ +/-3 x +/-20 przeznaczona do P7 albo XM-L to byłoby to najlepsze rozwiązanie bo dla XR-E świeci bardzo dobrze jak na przeznaczenie rowerowe.
: środa 02 lis 2011, 18:05
autor: Kuras77
midi, piszesz, że przysłonięcie reflektora OP nie ma sensu ale przecież na moim zdjęciu wiązka wygląda dobrze a ilość traconego światła jest moim zdaniem do zaakceptowania przy braku innych sensownych rozwiązań, bo proponowany przez Ciebie reflektor samochodowy z blendą z racji swoich rozmiarów odpada w zastosowaniach rowerowych. Jeśli powstałaby jego miniaturowa wersja pod diody LED to byłoby to idealne rozwiązanie - i znowu dziwię się, że producenci nie wychwycili jeszcze takie potrzeby, a może o czymś nie wiem?
Co do przysłonięcia kawałkiem lusterka to obawiam się, że mogłyby się pojawić jakieś niepożądane odbicia powyżej linii odcięcia światła ale muszę to sprawdzić. I jak już napisałem próba przysłonięcia soczewki nie skutkuje takim wyraźnym odcięciem jak ma to miejsce w wypadku reflektorka tylko zmniejszeniem ilości światła więc ten pomysł w odniesieniu do soczewki odpada.
midi,
Fluxor, ja już od 2 tygodni używam lampki 1xXP-G 1A na optyce
LXP-REC Rectangular 19/10.5*, która daje całkiem ładny, prostokątny snop światła przed przednie koło - dokładnie taki jak na powyższym zdjęciu Fluxora. Jednak po pierwszym zachwycie przyszła refleksja - taki rodzaj wiązki ustawiony tak by nie oślepiał nie nadaje się do jady powyżej 20km/h bo brakuje mu zasięgu. U mnie wygląda to tak:
Dopiero uzupełnienie go o jakąś soczewkę REAL SPOT mogło by poprawić sytuację jednak te do XP-G nie są zbyt wąskie i mają nieładne pierścienie, które mogą oślepiać. Dlatego wydaje mi się, że na tą chwilę najlepszym rozwiązaniem jest przysłonięcie reflektorka OP.
Jak mi starczy czasu to zaraz opiszę moje nowe światełko rowerowe, która składa się z oddzielnych lampek dla świateł długich i krótkich z przełącznikiem na kierownicy
Chciałbym w tym temacie między innymi rozpocząć dyskusje właśnie na temat mocnych lampek nieoślepiających innych użytkowników dróg i ścieżek bo przy mocach dzisiejszych diod ten problem będzie występował coraz częściej.
: środa 02 lis 2011, 18:24
autor: Xanagaz
Kuras77
Kolego,
Wydaje mi się, że lepszym rozwiązaniem będzie zaklejenie połówki soczewki taśmą klejącą, o fakturze i przeźroczystości podobnej do tej jaką mają te soczewki akrylowe zaprezentowane wcześniej. Ewentualnie wykonanie takiej przysłony bazującej na tej taśmie. Twój sposób odcina, jakby nie patrzeć, połowę promienia. Połowę której odbite światło mogłoby oświetlić wszystko co przed rowerem w bliskiej odległości
.
: środa 02 lis 2011, 18:38
autor: Kuras77
Tak jak napisałem mój pomysł ma wady ale działa. Jeśli przetestujesz swój pomysł to chętnie go wykorzystam. Jednak nie mam taśmy o której piszesz więc jeśli możesz to sprawdź w praktyce jak to będzie wyglądało i daj znać na forum.
Poza tym piszesz, że mój sposób odcina połowę promienia ale pamiętajmy, że właśnie ta odcinana połowa jest najbardziej problematyczna a za razem najmniej potrzebna z punktu widzenia oświetlenia rowerowego więc jej utratę można przeboleć.
: środa 02 lis 2011, 21:08
autor: Bandit78
Dobrym rozwiązaniem, a co najważniejsze pasującym na xm-l, jest soczewka LL01CR-BR1550L-M1, owal 15x50°, śr: 21.48mm, wys: 13.6mm, do diod LED High Power CREE seria XR-E, holder, LedLink, RoHS - źródło Maritex
średnica soczewki nieco mniejsza niż rocket-y, ale za to dająca dobre doswietlenie boków, w sam raz do lasu i nie powinna porażać jadących z naprzeciwka jak okrągła, dodatkowo występuje też w wariancie 10/40°
druga z soczewek w filmiku to dedykowana do MC-E LM-1 Real Spot, zastosowanie "światła drogowe"
http://www.youtube.com/watch?v=_veaHEQBobQ
w filmiku każdorazowo najpierw Real spot potem owalna
: środa 02 lis 2011, 21:23
autor: Robot
Pomysł z lusterkiem jest całkiem ciekawy, straty powinny być mniejsze, chociaż biorąc pod uwagę moc np. XML'a poświecenie tych kilkunastu procent aby nie oślepiać nie powinno stanowić aż takiego dramatu
tak, tak proszę się nie oburzać, rozumiem, że każdy lumen się liczy.
Ale wypatroszyłem ze starego aparatu małe lusterko i zrobię porównanie takiej przesłony, tylko pogoda musi się poprawić straszne mgły zapanowały.
: sobota 12 lis 2011, 12:17
autor: Xanagaz
Z uwagi na brak czasu... koniec tłumaczeń
Przelałem już kasę na konto PayPal kiedy spostrzegłem Colę na blacie w kuchni, jej krągłe kształty wzbudziły moje zainteresowanie, podszedłem do niej. Popatrzyłem, napiłem się... i wpadłem na genialny i tani pomysł. Trzeba będzie przeprowadzić sekcję
Oprócz butelki pacjentem będzie również opakowanie serka pleśniowego. Idealny reflektor
To co widać wyżej posłuży do zademonstrowania mojej wizji - doświetlenia obszaru przed rowerem. Pierwsze testy domowe skończyły się obiecująco. W plenerze testy dziś albo jutro. Stay tuned