Strona 1 z 2
Jakie części do pierwszego oświetlenia na rower
: czwartek 26 cze 2008, 01:04
autor: szuwar
Witam. Jest to mój pierwszy post na tym forum, więc proszę o wyrozumiałość
Trafiłem tutaj przypadkiem, ale już po chwili przeglądania postów zacząłem pożądać dobrej latareczki na rower
, tak na początek.
Od kilku dni czytam posty i już co nie co iem, ale chciałbym poradzić się Was co najlepiej włożyć do latarki żeby tego nie żałować. Chodzi mi o oświetlenie które sprawdziłoby się w terenie którego nie znam. Ma ono rozświetlać drogę od ok 10-15m, na razie "pod koła" oraz w mieście będę świecił moją starą diodówką mactronika, a z czasem, jeśli jeszcze bardziej się wkręcę to na pewno coś złożę.
Przedstawię Wam moją propozycję, sprawdźcie czy o czymś nie zapomniałem lub czegoś nie pokręciłem:
Dioda :
http://www.allegro.pl/item384535734_cre ... owana.html
Driver :
http://allegro.pl/item383009900_przetwo ... _c105.html
soczewka :
http://allegro.pl/item387758852_soczewk ... xlamp.html czy może lepiej
http://allegro.pl/item388646488_soczewk ... xlamp.html
A może inną diodę kupić? Czy ten driver się nadaje czy może coś innego wziąć? A może kupować od kogoś innego, polećcie co uważacie za najlepsze na rower. Wolałbym kupować coś w Polskim sklepie, chyba że uważacie że lepiej zakupów dokonywać np.
http://www.dealextreme.com/ , może mają coś czego w Polsce się nie dostanie? Ceny są niższe, ale jak będę kupował tylko diodę, driver i soczewkę to aż takiej dużej różnicy chyba nie będzie? Jak się wkręcę to pewnie zacznę kupować więcej;)
Dla mnie najważniejsze jest dobre oświetlenie drogi, czas świecenia może wynosić ok 2h , ale lepiej nie krócej. Zasilanie do aku AA albo AAA, ilość dużego znaczenia dla mnie nie robi, ale jeśli to dużej różnicy nie robi to wolałbym na 4.
Pozdrawiam
: czwartek 26 cze 2008, 02:03
autor: Steff.k
Witamy
Driver: Bardzo dobry. Mam podobny polecam
.
Dioda: Przy driverze takim jak powyżej( czyli przetwornicy obniżającej) nie potrzeba stosować diod z niskim Vf. Spokojnie możesz kupić trochę tańszą np
TĄ
Soczewka: Po moich przygodach z oświetleniem rowerowym proponował by Ci użyć kolimatorów o owalnym rozkładzie światła np
1 albo
2 . Przy soczewkach z okrągłym rozkładem światła duża jego część leci w kosmos
.
Co do zasilania to minimum 4 x AA (AAA na starcie sobie odpuść ).
Przy zakupach u Chińczyków zaoszczędził byś trochę na diodzie i mógłbyś wybrać inny driver, jednak ten od EdiM'a ma chyba najlepszą sprawność. I jeszcze jedno
szybko dojdziesz do wniosku że przydałoby się więcej światła i będziesz montował kolejne i kolejne diody
, także może od razu pomyśl o przyszłej rozbudowie.
: czwartek 26 cze 2008, 07:45
autor: Miodosław
Steff.k, przy soczewkach okrągłych część światła nie idzie w kosmos, tylko w oczy postronnych obserwatorów, co powoduje opadanie kopary
(Pozwoliłem sobie zacytować tekst z innego wątku
) Natomiast masz świętą rację w tym, że szybko dochodzi się do wniosku, że przydałoby się więcej światła - choroba światełkowa
Testowałem parę kolimatorów i na rower najbardziej pasują mi te o kącie ok. 20-25 stopni (przynajmniej na boki
), więc soczewki podane przez szuwara mogą być nieco za wąskie. No, chyba, że chcesz rozbudować lampkę o drugą (trzecią, czwartą, ...
) diodę
: czwartek 26 cze 2008, 09:56
autor: Dominik
Miodosław, CRS-D czyli 14* z dyfuzorem jest jak najbardziej w sam raz do oświetlenia drogi przy jednym ledzie.
Gdy jedziesz ponad 20 km/h czyli 5m/s dokładne oświetlanie tego co masz 2-3 m przed sobą jest mało istotne - ważniejszy jest 5-10m.
: czwartek 26 cze 2008, 09:59
autor: tom634
Jeżeli chcesz świecić pod koła, to chyba będą za wąskie soczewki - 7' i 14'. Ja mam u siebie 35' i 45' i myślę o zamianie 45' na coś węższego- właśnie na te 7' lub 4'. Co do 35' nie mam zastrzeżeń.
Zapomniałeś o radiatorze do diody.
W jaką obudowę chcesz to włożyć?
: czwartek 26 cze 2008, 10:04
autor: szuwar
Już mam pomysł na dalszą rozbudowę, ale najpierw chce zobaczyć czy będę w stanie sam złożyć lampeczkę i jakie będą efekty
. Z tego co czytałem to na jednym driverze można 3 diody podłączyć, to prawda? Czy lepsze efekty osiągnie się stosując do każdej diody osobny driver?
Co do kolimatora, to są w Polsce dostępne kolimatory na kilka diod? Czym się różni w praktyce ten kolimator
http://allegro.pl/item385979835_soczewk ... _15st.html od tego co ma Edim?
Mam jeszcze pytanie co do podłączenia baterii do drivera. Do końca nie rozumie działania driverów, a nigdzie nie mogę znaleźć opisu ich w takim przystępnym języku;). Mają one za zadanie podniesienie napięcia i utrzymanie odpowiedniego prądu wyjściowego, ale jak wygląda sprawa ich zasilania, czy muszą być zasilane danym napięciem, czy on sam się dostosowuje czy trzeba coś ustawić? Zastanawia mnie to że niektórzy podłączają pod driver jedną baterię AA, a niektórzy 4 xAA, więc jeśli szeregowo się je podłączy to napięcie będzie ok 6V, czy wtedy driver sam je obniży do odpowiedniego poziomu, czy trzeba równolegle je podłączać?
Pod koła będę świecił zwykłą lampką diodową, z czasem może zrobię coś mocniejszego. Ta lampka ma służyć do oświetlenia drogi co najmniej ok 15 m ode mnie.
Obudowę zrobię, tak jak wszyscy polecają, z aluminium. Jeśli będzie mimo to potrzebne jeszcze dodatkowe chłodzenie, to mam w domu kilka miedzianych i aluminiowych radiatorów różnej wielkości, takich od pamięci, procesora i grafiki. Chyba że jakieś specjalne chłodzenie jest potrzebne?
: czwartek 26 cze 2008, 10:43
autor: pawelsz
wybierz kolimator owalny- ładnie oświetla drogę- również na zakrętach i nie traci się światła na doświetlanie nieba i tuż pod kołami. Jeśli na zasięg, to możesz wybrać kolimator o niewielkiej licznie stopni świecenia- ale wtedy pod kołami i na zakrętach będzie ciemno.
Driver EdiMa jest ok- ale musisz go zasilić co najmniej zasilić 5 akusami AA (ja używałem 6ciu) - na 4ech nie działa dobrze- bździ.
Diodę wybrałbym jednak R2 z uwagi na wydajność , ale również na cieplejszą barwę światła- bardzo się przydaje to na rowerze- bardziej naturalna barwa lepiej oddaje kolory w nocy i światło nie utyka w mgiełce.
: czwartek 26 cze 2008, 12:07
autor: Steff.k
Miodosław pisze:Steff.k, przy soczewkach okrągłych część światła nie idzie w kosmos, tylko w oczy postronnych obserwatorów, co powoduje opadanie kopary
Najlepiej jak się jedzie w nocy ścieżką rowerowo-pieszą i ludzie się odsuwają bo myślą ze jakiś samochód jedzie
Ale prawdę mówiąc, bardziej by mi zależało na oświetleniu drogi
, w lesie nie ma komu kopara opadać
. Dlatego będę się upierał przy owalnych kolimatorach.
szuwar
Ten kolimator co podałaś linka nadaję się do diod
Edisona lub
SSC P4, do Cree się kompletnie nie nadaję.
Co do przetwornic to są różne, podnoszące napięcie i obniżająca. Ta którą chcesz kupić jest przetwornicą obniżająca o stałym natężeniu wyjściowym. Czyli będzie dawać 1000mA czy 500mA w zależności jak sobie ustawisz. Oczywiście musisz zapewnić odpowiednie wydajne źródło zasilania. Proponuje jednak poczytać trochę o przetwornicach.
Dla jednej diody musisz mieć napięcie ok 3.8v(na diodę)+1.6v(na driver)=5.4 czyli 4 baterie AA lub 5 akumulatorków AA
Dla 2 diod 2x3.8v+1.6v=9.2 Tutaj polecał bym raczej baterie litowo-jonowe np.
Takie
Dla 3 diod 3x3.8v+1.6v=13
Diody oczywiście łączysz szeregowo tak samo jak baterie.
: czwartek 26 cze 2008, 12:41
autor: szuwar
Jestem właśnie w trakcie czytania materiałów o przetwornicach;] To jak dam 6 aku AA to nie będzie za duże napięcie na diocie? Nic jej się nie stanie? Czytałem o jakiś przetwornicach że z 1xAA zasilały diody mocy, nie są one lepsze od tej przetwornicy co zaproponowałem?
: czwartek 26 cze 2008, 12:43
autor: pawelsz
do przetwornicy EdiM 6xAA jest idealnie pod 1ną diodę- długo poświeci
: czwartek 26 cze 2008, 23:21
autor: maciek0801
Ja przetwornice od Edima + cree Q4 zasilam aku żelowym 6V 1,2Ah i jest spoko świeci na ful około 2 h więc wystarczy, co do kolimatora to ja mam +/- 7 i +/- 14, obie lampki razem świecą wystarczająco dobrze. Co do jednej lampki to raczej ten kolimator +/-14, świeci bardziej na boki
Obudowa standard kwadraciak
uchwyt na kierownicę jest z uchwytu hydraulicznego 32 mm a akusy i przełączniki w bidonie. Jak chcesz to jutro parę fotek wrzucę
: piątek 27 cze 2008, 22:27
autor: EdiM
Witam
Co do zasilania, to przetwornice z serii R1053, czyli także C105, C730 działają dobrze z napięciem zasilania ok. 6-30V. Ustalają tak napięcie na wyjściu, by płynął wymagany prąd. Nie są jednak w stanie podwyższać napięcia, więc napięcie zasilające musi być większe od napięcia na wyjściu o np. 1,5V lub więcej. Wynika z tego, że dla 6V zasilania można użyć tylko jedną diodę LED, natomiast dla np. 12V już nawet 3. Ponadto jeśli chodzi o sprawność to będzie zdecydowanie lepsza, gdy zastosujemy 3 diody szeregowo i zasilanie 12V. Poza tym takie rozwiązanie daje oszczędność - tylko jeden driver.
Przy odpowiednim układzie przełączania można uzyskać zasilanie 1 lub 2 diod w zależności od potrzeby. Właściwie przykłady są opisane w aukcji oraz instrukcji pdf.
: sobota 28 cze 2008, 22:52
autor: szuwar
Dziękuję za wyczerpujące informacje. Części u Pana zamawiać przez allegro czy zgłosić się na priva? Na razie zasilanie zrobię z akumulatorów 6xAA, bo mam je w domu, później na pewno dokupię diody i pomyślę o jakiś konkretnych akumulatorach.
maciek0801 mógłbyś napisać na jaką maksymalną odległość skutecznie dany kolimator oświetla drogę? Ja bym z chęcią zamontował jakąś owalną soczewkę, tylko zastanawiam się czy
http://allegro.pl/item383011561_soczewk ... xlamp.html nie ma za szerokiego kontu do oświetlania drogi na dużą odległość.
: niedziela 29 cze 2008, 09:00
autor: pawelsz
owalna oświetla gdzieś na 10-15m, ale jeśli zamontujesz to w kwadraciaku (a pewnie tak), to można kupić inny kwadratowy kolimator i delikatnie podważając przeźroczysty kolimator można go wymieniać potem w lampce w trakcie używania na inny
: poniedziałek 30 cze 2008, 22:40
autor: maciek0801
Ta
LINK świeci dobrze na jakieś 15 może 20 m, natomiast ta:
LINKna jakieś 25-30m