Strona 1 z 2
Przetwornice HID-kolejne pytania dotyczące HID'ów STR 2
: środa 27 lip 2011, 00:56
autor: patryk0102
Witam ponownie, aż mi trochę tak głupi non stop pytać prawie o to samo, ale do rzeczy
Przetwornice od HID'ów mają zakres pracy od 9v do 16v, tak bynajmniej jest napisane na przetwornicach, czy to oznacza, że podczas pracy przetwornicy, napięcie może się zmieniać od 9 do 16v, a przetwornica będzie dalej chodziła??Żarnik wtedy nie zgaśnie??Czy ja to źle rozumiem??
HID'y nie mogą pracować pod napięciem zmiennym, a tu jednak by się zmieniał..
Chodzi mi o to, żeby przetwornice podpiąć pod prądnice, gdzie jest prąd zmienny, ale z tego co wyczytałem to palnik tylko błyśnie i koniec, a podłączenie pod akumulator odpada..
Teraz, jeżeli bym chciał wyprostować prąd zmienny, który idzie z prądnicy na światła i chciałbym zastosować mostek prostowniczy np. 1000v 25A to kondensator jest koniecznie potrzebny, czy obejdzie się bez niego??W jaki sposób w ogóle dobrać mostek prostowniczy, gdybym chciał wyprostować ewentualnie prąd z prądnicy??Czy to nie ma zbyt dużego znaczenia jaki zastosuje??
Tak samo kondensator, jeżeli jest potrzebny to jak go dobrać??Czy to również nie ma znaczenia jaki wybiorę???
Proszę o pomoc, o ewentualne doradzenie co zrobić aby HID działał w skuterze i nie wyładowywał akumulatora.
Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam.
: środa 27 lip 2011, 03:17
autor: upek
Rozumiem, że masz zamontowany zestaw HID zamiast fabrycznej żarówki 35W?
Jesli tak to jedynym rozwiązaniem jest wymiana prądnicy na trochę mocniejszą. Lampa ksenonowa + straty na przetwornicy to ok. 45w mocy. Należy też zadbać o dobry akumulator.
Re: Przetwornice HID-kolejne pytania dotyczące HID'ów
: środa 27 lip 2011, 06:16
autor: Pyra
Witam
patryk0102 pisze:
HID'y nie mogą pracować pod napięciem zmiennym, a tu jednak by się zmieniał..
Chodzi mi o to, żeby przetwornice podpiąć pod prądnice, gdzie jest prąd zmienny, ale z tego co wyczytałem to palnik tylko błyśnie i koniec, a podłączenie pod akumulator odpada..
Witam
Trochę mylisz pojęcie, więc wprowadza Cię to w błąd, ale tak robi 99% procent ludzi, nawet "elektryków"
Prąd
stały - niezmienny w czasie, zalicza się tu też akumulator, pomimo częściowej zmiany napięcia podczas pracy. Odmianą są pulsacje napięcia, czyli okresowe odchyłki od napięcia znamionowego.
Prąd
zmienny - prąd/ napięcie, zmieniający okresowo wartość ale nie zmieniający kierunku (zamiana + i - miejscami), typowy przykład to prostownik do ładowania akumulatorów. Tu, w przypadku sinusoidy, w zasadzie nie mówimy o napięciu, lecz o wektorze napięcia.
Prąd
przemienny - prąd / napięcie, zmieniający zarówno okresowo wartość jak i kierunek przepływu. Typowym przykładem jest napięcie w sieci energetycznej, gdzie nie rozróżniamy "plusa" i "minusa" a mamy pojęcie faz i "zera" (przewodu neutralnego).
Jeśli chodzi o dobór prostownika do prądnicy prądu przemiennego (w skuterze "magneto" gdyż brak tu stabilizacji napięcia), to diody muszą spełniać warunek:
In = √2 * Iw
Czyli prąd nominalny prostownika to √2 razy maksymalny prąd stały pobierany przez odbiornik. a wiąże się to z tym, że znowu napięcie wyprostowane jest o √2 większe od przemiennego, tak więc zgodnie z zasadą zachowania mocy.....
Co do kondensatora wygładzającego, to musi on mieć taką wartość aby pod pełnym obciążeniem, zdołał zapewnić dostawę energii do odbiornika w granicach parametrów zasilania. czyli, że z pulsującego napięcia (w granicach 16V - 0V) musi zrobić napięcie zmienne w granicach 16V - 9V. W praktyce jednak wartość tych tętnień (bo tak się w tym wypadku nazywa różnicę 16V - 9V) musi być mniejsza. W takim wypadku wartość kondensatora musiała by być baaaardzo duża, dlatego tez stosuje się w tych wypadkach akumulatory.
Innym niekorzystnym zjawiskiem jest jeszcze wspomniana wcześniej, niestabilizowana wartość napięcia z magneta, co powoduje, że w przypadku braku obciążenia napięcie na wyjściu jest dużo wyższe i po wyprostowaniu i dołączeniu obciążenia (przetwornica) może nawet doprowadzić do jego uszkodzenia.
Pozdrawiam
Re: Przetwornice HID-kolejne pytania dotyczące HID'ów
: środa 27 lip 2011, 07:28
autor: Marcin S.
Pyra pisze:Innym niekorzystnym zjawiskiem jest jeszcze wspomniana wcześniej, niestabilizowana wartość napięcia z magneta, co powoduje, że w przypadku braku obciążenia napięcie na wyjściu jest dużo wyższe i po wyprostowaniu i dołączeniu obciążenia (przetwornica) może nawet doprowadzić do jego uszkodzenia.
Z reguły skutery (małe 50ccm) mają podłączany rezystor kilka ohm, 30W. Jeśli nie ma włączonych świateł, magneto (cewki "oświetleniowe") obciąża rezystor.
Większe mają alternator.
Pozdrawiam
Marcin S., któremu nie udało się zamontować HID-a do peugeota elyseo
PS. Do autora wątku: ten opis moich bojów znasz?
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=1047
Re: Przetwornice HID-kolejne pytania dotyczące HID'ów
: środa 27 lip 2011, 09:02
autor: Pyra
WItam
Marcin S. pisze:
Z reguły skutery (małe 50ccm) mają podłączany rezystor kilka ohm, 30W. Jeśli nie ma włączonych świateł, magneto (cewki "oświetleniowe") obciąża rezystor.
Zgadza się, ale jego zadaniem jest stłumić przepięcie powstałe przy odłączeniu odbioru, np. spalenie żarówki, które może doprowadzić do przebicia izolacji. Napięcie bez obciążenie jest sporo wyższe od tego z podłączoną żarówką...
Pozdrawiam
: środa 27 lip 2011, 12:25
autor: patryk0102
Koledzy,a powiedzcie mi jeszcze taką rzecz.Szykuję się za niedługi czas na zmianę akumulator w moim skuterze.Aktualnie siedzi tam akumulator o pojemności 4Ah-czyli taki jak był oryginalnie.
Czy jeżeli wstawiłbym akumulator o pojemności np. 7Ah i podpiął pod niego HID'a, prądnicy by wydoliła, czy również nie??
Jeżeli nie, to muszę już chyba naprawdę sobie odpuścić
: środa 27 lip 2011, 12:39
autor: skaktus
Masz ją ustawioną i tak pewnie już na max mocy więc akku 7Ah i tak będzie niedoładowany. HID w skuterze to głupi pomysł. Po pierwsze będziesz oślepiał, a po drugie dojście do tego aby HID nie rozładowywał akumulator to często konieczność montażu drugiego akumulatora i zasilania.
Przemyśl sobie czy warto dla białego światełka być niebezpiecznym na drodze i mieć w związku z tym nieprzyjemności z policją.
: środa 27 lip 2011, 21:24
autor: patryk0102
Mam jeszcze jedno pytanie.
Mianowicie, gdybym chciał umieścić drugi akumulator o pojemności 4Ah w schowku i puścić do niego oddzielne ładowanie, od świateł które szły z prądnicy, przez mostek prostowniczy, to zdałoby to egzamin??
Z niego byłby zasilany tylko i wyłącznie HID, a oryginalny akumulator by został tak jak jest..
Co o tym sądzicie..hm??
Regulator napięcia już miałbym w sumie z głowy, gdyż prąd do świateł i tak płynie przez regulator, więc po co kolejny..
Pozdrawiam, patryk.
PS. Oryginalnie akumulator jest ładowany prądem zmiennym czy stałym??Bo wydaje mi się, że stałym, mimo, że idzie z prądnicy, ale kolega mi mówił, że to zmienny prąd ładuje akumulator..
Aha i jeszcze jedno, kiedy chciałem podłączyć bez mostka prostowniczego kable od świateł pod akumulator, to iskrzyły, mimo że podpinałem plus do plusa i minus do minusa..
Proszę o pomoc.
: czwartek 28 lip 2011, 06:15
autor: Pyra
Witam
patryk0102 pisze:Mam jeszcze jedno pytanie.
Mianowicie, gdybym chciał umieścić drugi akumulator o pojemności 4Ah w schowku i puścić do niego oddzielne ładowanie, od świateł które szły z prądnicy, przez mostek prostowniczy, to zdałoby to egzamin??
Z niego byłby zasilany tylko i wyłącznie HID, a oryginalny akumulator by został tak jak jest..
Myślałem, że to już wyjaśniłem, ta cewka nie jest dostosowana do współpracy z akumulatorem i ładowała by go zbyt wysokim napięciem (12V *√2)
patryk0102 pisze:Regulator napięcia już miałbym w sumie z głowy, gdyż prąd do świateł i tak płynie przez regulator, więc po co kolejny..
A możesz podać dokładny opis tego "regulatora" bo jakoś nic mi tam nie pasuje.....
patryk0102 pisze:PS. Oryginalnie akumulator jest ładowany prądem zmiennym czy stałym??Bo wydaje mi się, że stałym, mimo, że idzie z prądnicy, ale kolega mi mówił, że to zmienny prąd ładuje akumulator..
Cewka generuje prąd przemienny, który jest prostowany przez prostownik i wysyłany na akumulator. Kolega miał częściowo rację, a Ty znów nie przeczytałeś tego co napisałem na początku.....
patryk0102 pisze:Aha i jeszcze jedno, kiedy chciałem podłączyć bez mostka prostowniczego kable od świateł pod akumulator, to iskrzyły, mimo że podpinałem plus do plusa i minus do minusa..
Takie doświadczenia to najlepszy sposób na tragedię, widziałem już kilka "wybuchniętych" akumulatorów podczas takich doświadczeń, rozbryzg kwasu nie jest przyjemnym widokiem.
Czy możesz mi opisać jak poznałeś "plus" i "minus" skoro według mnie ich tam nie ma???
Ludzie, proszę czytajcie ze zrozumieniem to co dla Was piszemy, wszystko było już wyjaśnione.... Robienie podobnych doświadczeń może doprowadzić, w najlepszym wypadku do strat finansowych, a w najgorszym.... mam znajomego z poparzoną kwasem lewą częścią twarzy, który kawałkiem przewodu sprawdzał czy "akumulator ma prąd" i jedna cela wybuchła.
Pozdrawiam
Re: Przetwornice HID-kolejne pytania dotyczące HID'ów
: czwartek 28 lip 2011, 06:53
autor: Marcin S.
Pyra pisze:Zgadza się, ale jego zadaniem jest stłumić przepięcie powstałe przy odłączeniu odbioru, np. spalenie żarówki, które może doprowadzić do przebicia izolacji. Napięcie bez obciążenie jest sporo wyższe od tego z podłączoną żarówką...
Popolemizuję
Działa to tak:
- w pozycji przełącznika "światła wyłączone" magneto "zasila"rezystor,
- w pozycji przełącznika "światła włączone" magneto zasila żarówkę.
Nie stłumi to przepięcia przy przepaleniu żarówki, samo się w "off" nie przełączy.
Regulator napięcia dla małych skuterów ma dwie sekcje: stałonapięciową (czy też pulsującą) do ładowania aku, zasilania kierunkowskazów, stopu (w pełni rasowy prostownik) oraz zmiennonapięciową (tylko ogranicznik przepięć, taki "fuzz" do gitary
Patryk, daj sobie spokój z przeróbkami - stworzysz potwora, a po drodze zrobisz komuś krzywdę
Pozdrawiam
M.
: niedziela 31 lip 2011, 23:09
autor: patryk0102
Pyra, Teraz już wszystko wiem, dzięki wielkie jeszcze raz za wytłumaczenie co i jak.Jakbym zrobił tak jak pisałem to bym kaszane dopiero odwalił..Heh, a wydawało się to takie proste
Marcin S., Tobie również dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam.
EDIT.
Witam ponownie.Po długich przemyśleniach zdecydowałem, że założę HID'a, ale tylko na jako światło drogowe-mijania zostaje na żarówce..
Wiadomo, "długie" używa się sporadycznie, więc i akumulator nie ucierpi, a jak będzie brak to odpalam xenon i mam światła tyle co w dzień.
Dużo myślałem też nad kolorkiem i zdecydowałem się na 6000k.
Uważam, że taki rozwiązanie sprawdzi się najlepiej, bez zbędnego kombinowania.
Pozdrawiam.
: poniedziałek 01 sie 2011, 06:02
autor: Pyra
WItam
patryk0102 pisze:PPo długich przemyśleniach zdecydowałem, że założę HID'a, ale tylko na jako światło drogowe
To niestety też nie najlepszy pomysł, gdyż HID potrzebuje trochę czasu na start. Niektórzy zalecają nawet około 30s, dlatego są stosowane przede wszystkim na światłą mijania, które nie gasną przy włączeniu drogowych.
Pozdrawiam
: poniedziałek 01 sie 2011, 13:37
autor: kodi
patryk0102 pisze:
Witam ponownie.Po długich przemyśleniach zdecydowałem, że założę HID'a, ale tylko na jako światło drogowe-mijania zostaje na żarówce..
Wiadomo, "długie" używa się sporadycznie, więc i akumulator nie ucierpi, a jak będzie brak to odpalam xenon i mam światła tyle co w dzień.
Dużo myślałem też nad kolorkiem i zdecydowałem się na 6000k.
Za mało myślałeś. A właściwie myślałeś dosyć, ale widać że brakuje Ci doświadczenia.
HIDy do drogowych - to nienajlepsze rozwiązanie. Potrzebujesz dobrej przetwornicy z Hot-Restrike, która wymusi powstanie łuku elektrycznego nawet przy ciepłym palniku (jeśli nie wiesz o czym piszę do tej pory, to albo doczytaj, albo temat odpuść - nie chciałbym, żebyś robił sam instalację na 25kV). No i czas życia palnika spada średnio o połowę. Po drugie w drogowych formowanie promienia światła nie jest aż tak restrykcyjne jak w mijania - na Twoim miejscu zainteresowałbym się diodami jeśli koniecznie chcesz. No i po trzecie - 6000K to dosyć nietrafiony wybór - wpada już lekko pod niebieski i panowie policjanci mogą się do tego mocno przyczepić (poza tym to co jest reklamowane jako 6000K to z reguły 6500K a to już w niektórych krajach jest już zabronione - nie wiem jak w Polsce). Jeśli już to polecam coś w zakresie 4000K-4500K.
Pozdrawiam
: poniedziałek 01 sie 2011, 21:15
autor: Power2Nite
Witam,
W skuterze rozkład światła z doskonałą linią odcięcia nie jest wymagany tak, jak w samochodach, prawda?
Skuter musi na drodze być widoczny, ale nie musi wypalać światłami trawy, tak?
Nie jeździsz nim mglistymi listopadowymi nocami przez las 90km/h, racja?
Chciałbyś śnieżnobiały snop światła, który intrygował by kolegów, czyż nie?
Uważam, że koledze HID jest zbędny i w skuterze niepraktyczny.
Nie chcę się zbytnio rozpisywać bo większość tego, co było trzeba, to zostało powiedziane. Tylko jeszcze podkreślę ważną sprawę, na którą kodi zwrócił uwagę:
jeżeli brak Wam doświadczenia z jasnymi źródłami światła, a także nie czujecie się zbyt mocni w dziedzinie elektroniki, proponuję zamiast HID-ów zainteresować się LED-ami
Na forum nie brakuje ekspertów którzy poinformują Cię jak założyc bardzo jasne LED-y do skutera.
Pozdrawiam
: piątek 05 sie 2011, 21:34
autor: patryk0102
kodi, Power2Nite, Dzięki za cenne wskazówki, ale mimo wszystko zrobię tak jak pisałem.
Pozdrawiam, patryk.