Fenix TK70
: piątek 22 lip 2011, 21:07
Chciałbym podzielić się tutaj wrażeniami z najnowszego nabytku - latarki Fenix TK70.
Recenzji pojawiło się już trochę w sieci. Wersję "retail" można obejrzeć i poczytać tutaj:
http://light-reviews.com/forum/viewtopi ... =27&t=1130
Recenzja i pomiary:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... -beamshots
Beamshot i porównanie:
http://lygte-info.dk/review/Beamshot%20 ... %20UK.html
oraz generalnie wątek na CPF:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... enix-TK-70
Wykonanie jak przystało na Fenix'a - na poziomie. Diody wycentrowane, skupienie optyki prawidłowe, szkło antyrefleksyjne, gwinty trapezowe.
Po złożeniu latarka jest spora (40cm długości); można co prawda nie skręcać tuby extended i zasilać z 3 baterii ale kosztem ilości światła i dlugości czasu pracy. Mimo rozmiarów i wagi konstrukcja jest nieźle wyważona. Bez problemu można obsługiwać jedną ręką.
1. zasilanie
3x XM-L na pokładzie wymaga dostarczenia ponad 30W mocy do sterownika. Producent zaleca akumulatory D-size Ni-Mh. Dopuszczalne są również baterie alkaliczne. Jeśli chcemy długo korzystać z najwyższego trybu, nie ma kompromisów; najlepsze akumulatory mają 9 i 10Ah. Jak włożyłem byle jakie baterie D (R20) po 5 minutach świecenia latarka zmieniła tryb na mniejszy.
Pobór prądu w poszczególnych trybach:
- low (20 lm) - 0,058A
- mid (300 lm) - 0,55A
- high (930 lm) - 2A
- turbo (2200 lm) - prąd zależny od stanu ogniw i wygląda to następująco:
6,40 V. . . 5,00 A
6,03 V. . . 5,60 A
5,70 V. . . 6,06 A
5,56 V. . . 6,16 A
5,53 V. . . 6,20 A
5,03 V. . . 7,00 A
4,86 V. . . 7,50 A
4,74 V. . . 8,00 A
4,60 V. . . 8,90 A
4,45 V. . . 9,00 A
3,90 V. . . 11,3 A
Minimalne napięcie ogniw przy którym latarka daje się włączyć (ale tylko w trybie low) to 2,43 V.
Wszystko wskazuje na to że diody połączone są szeregowo i zastosowano sterownik typu boost.
3. Porównanie do innych, dużych latarek: względna ilość światła, waga
Pomiar wykonałem mierząc ilość światła odbitego od białego sufitu w ciemnym pokoju:
model latarki. . . . . . waga z akumulatorami. . . ilość światła
------------------------------------------------------------------
Fenix TK70 (3 x XM-L) . . . . 1,37 kG. . . . . . . . 73 lx
XTar D30 (3 x MC-E). . . . . .1,43 kG. . . . . . . . 45 lx
Midi custom (7 x XP-G). . . .0,67 kG. . . . . . . . 38 lx
DBS (XM-L 2,95 A). . . . . . . 0,32 kG. . . . . . . . .22 lx
L900m (P7 DSVNI 3,1 A). . 0,46 kG. . . . . . . . .20 lx
Fenix TK30 (MC-E). . . . . . .0,30 kG. . . . . . . . .18 lx
RC-T5 (4 x XR-E 3,4 A). . . .0,39 kG. . . . . . . . .18 lx
Zdjęcia i komentarze pokazujące większą ilość światła od reflektorów samochodowych - nie są przesadzone.
W trybie strobo mamy urozmaicenie: 1,8sek 15,6Hz i 1,8sek 6,5Hz zapętlone. Siła błysków 2200lm. Robi wrażenie zwłaszcza po przełączeniu z low na strobo.
Sterownik posiada pamięć (tylko tryby stałe), jednak na bieżąco kontroluje stan zasilania i jeśli nie starcza mu prądu startuje z niższego trybu.
Postaram się wkrótce zrobić beamshoty porównawcze w/w latarek. Muszę tylko znaleźć właściwy teren do tego celu (200 - 500m otwartej przestrzeni)
W przerwach między ładowaniem akumulatorków zrobiłem pomiar temperatury głowicy.
Uzupełnienie 1 - 30.07.2011:
Ciągle pada i mnóstwo komarów, więc na razie beamshotów nie ma
W wolnej chwili naładowałem 1 komplet 10Ah Fujicell i 1 komplet 9Ah Easy Touch (najmocniejsze dostępne w kraju D-size), przy głowicy umieściłem termistor, w odległości 1m luxomierz i zobaczmy co wyszło:
Po godzinie sterownik przeskoczył z trybu turbo na tryb max. Na początku sądziłem że to wina wzrostu temperatury głowicy i włączyło się zabezpieczenie.
Ponieważ miałem drugi komplet naładowanych ogniw (o niższej pojemności co prawda) - postanowiłem powtórzyć pomiar i schłodzić latarkę wentylatorem. Powinna pochodzić dłużej, a wyszło tak:
Wentylator spisał się najlepiej
Nie wiem co sądzić o sterowniku ani o danych katalogowych (producent podaje w trybie turbo 1h 50min); na razie podejrzewam zasilanie (akumulatorki + ładowarka).
Odstawiam w kąt ładowarkę R20 (Vipow BAT1134 Intercept [ma max 5Ah]) i będę próbował dalej Imax'em B6.
Pierwsze rozładowanie 9Ah prądem 3A dało wynik 6267 mAh. Naładowanie do pełna - 7672 mAh.
Recenzji pojawiło się już trochę w sieci. Wersję "retail" można obejrzeć i poczytać tutaj:
http://light-reviews.com/forum/viewtopi ... =27&t=1130
Recenzja i pomiary:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... -beamshots
Beamshot i porównanie:
http://lygte-info.dk/review/Beamshot%20 ... %20UK.html
oraz generalnie wątek na CPF:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... enix-TK-70
Wykonanie jak przystało na Fenix'a - na poziomie. Diody wycentrowane, skupienie optyki prawidłowe, szkło antyrefleksyjne, gwinty trapezowe.
Po złożeniu latarka jest spora (40cm długości); można co prawda nie skręcać tuby extended i zasilać z 3 baterii ale kosztem ilości światła i dlugości czasu pracy. Mimo rozmiarów i wagi konstrukcja jest nieźle wyważona. Bez problemu można obsługiwać jedną ręką.
1. zasilanie
3x XM-L na pokładzie wymaga dostarczenia ponad 30W mocy do sterownika. Producent zaleca akumulatory D-size Ni-Mh. Dopuszczalne są również baterie alkaliczne. Jeśli chcemy długo korzystać z najwyższego trybu, nie ma kompromisów; najlepsze akumulatory mają 9 i 10Ah. Jak włożyłem byle jakie baterie D (R20) po 5 minutach świecenia latarka zmieniła tryb na mniejszy.
Pobór prądu w poszczególnych trybach:
- low (20 lm) - 0,058A
- mid (300 lm) - 0,55A
- high (930 lm) - 2A
- turbo (2200 lm) - prąd zależny od stanu ogniw i wygląda to następująco:
6,40 V. . . 5,00 A
6,03 V. . . 5,60 A
5,70 V. . . 6,06 A
5,56 V. . . 6,16 A
5,53 V. . . 6,20 A
5,03 V. . . 7,00 A
4,86 V. . . 7,50 A
4,74 V. . . 8,00 A
4,60 V. . . 8,90 A
4,45 V. . . 9,00 A
3,90 V. . . 11,3 A
Minimalne napięcie ogniw przy którym latarka daje się włączyć (ale tylko w trybie low) to 2,43 V.
Wszystko wskazuje na to że diody połączone są szeregowo i zastosowano sterownik typu boost.
3. Porównanie do innych, dużych latarek: względna ilość światła, waga
Pomiar wykonałem mierząc ilość światła odbitego od białego sufitu w ciemnym pokoju:
model latarki. . . . . . waga z akumulatorami. . . ilość światła
------------------------------------------------------------------
Fenix TK70 (3 x XM-L) . . . . 1,37 kG. . . . . . . . 73 lx
XTar D30 (3 x MC-E). . . . . .1,43 kG. . . . . . . . 45 lx
Midi custom (7 x XP-G). . . .0,67 kG. . . . . . . . 38 lx
DBS (XM-L 2,95 A). . . . . . . 0,32 kG. . . . . . . . .22 lx
L900m (P7 DSVNI 3,1 A). . 0,46 kG. . . . . . . . .20 lx
Fenix TK30 (MC-E). . . . . . .0,30 kG. . . . . . . . .18 lx
RC-T5 (4 x XR-E 3,4 A). . . .0,39 kG. . . . . . . . .18 lx
Zdjęcia i komentarze pokazujące większą ilość światła od reflektorów samochodowych - nie są przesadzone.
W trybie strobo mamy urozmaicenie: 1,8sek 15,6Hz i 1,8sek 6,5Hz zapętlone. Siła błysków 2200lm. Robi wrażenie zwłaszcza po przełączeniu z low na strobo.
Sterownik posiada pamięć (tylko tryby stałe), jednak na bieżąco kontroluje stan zasilania i jeśli nie starcza mu prądu startuje z niższego trybu.
Postaram się wkrótce zrobić beamshoty porównawcze w/w latarek. Muszę tylko znaleźć właściwy teren do tego celu (200 - 500m otwartej przestrzeni)
W przerwach między ładowaniem akumulatorków zrobiłem pomiar temperatury głowicy.
Uzupełnienie 1 - 30.07.2011:
Ciągle pada i mnóstwo komarów, więc na razie beamshotów nie ma
W wolnej chwili naładowałem 1 komplet 10Ah Fujicell i 1 komplet 9Ah Easy Touch (najmocniejsze dostępne w kraju D-size), przy głowicy umieściłem termistor, w odległości 1m luxomierz i zobaczmy co wyszło:
Po godzinie sterownik przeskoczył z trybu turbo na tryb max. Na początku sądziłem że to wina wzrostu temperatury głowicy i włączyło się zabezpieczenie.
Ponieważ miałem drugi komplet naładowanych ogniw (o niższej pojemności co prawda) - postanowiłem powtórzyć pomiar i schłodzić latarkę wentylatorem. Powinna pochodzić dłużej, a wyszło tak:
Wentylator spisał się najlepiej
Nie wiem co sądzić o sterowniku ani o danych katalogowych (producent podaje w trybie turbo 1h 50min); na razie podejrzewam zasilanie (akumulatorki + ładowarka).
Odstawiam w kąt ładowarkę R20 (Vipow BAT1134 Intercept [ma max 5Ah]) i będę próbował dalej Imax'em B6.
Pierwsze rozładowanie 9Ah prądem 3A dało wynik 6267 mAh. Naładowanie do pełna - 7672 mAh.