jak zrobić halogeny led do off road

dane techniczne, zdjęcia i ciekawostki o diodach świecących
miller69
Posty: 9
Rejestracja: czwartek 28 kwie 2011, 09:14
Lokalizacja: ostrowiec św

jak zrobić halogeny led do off road

Post autor: miller69 »

Witam wszystkich,
Od razu i bez bicia się przyznaję do całkowitej zieloności w temacie elektroniczno ledowym.
Już jakiś czas szukam informacji na temat lamp led do off roadu ( http://www.super-vision.pl/solstice.php ) np takich jak w linku.
Jak widać wyglądają niezbyt skomplikowanie jak dla laika oczywiście.
W międzyczasie trafiłem do kilku sklepów internetowych i wygląda na to, że części składowe (diody soczewki itp) można za rozsądne pieniądze kupić , więc czysto teoretycznie pozostaje poskładać wszystko do kupy.
No i tu zaczynają się schody bo kompletnie nie znam się na tych elementach i nie mam pojęcia co z czym połączyć ,żeby zagrało.
Jedną lampę chce zmotać "dalekosiężna" drugą ze światłem roboczym jak najbardziej rozproszonym, i oczywiście z maksymalna ilością światła w rozsądnych pieniądzach, wszystko pod instalację samochodową. Może ktoś już ten temat przerabiał??
Bardzo proszę o podpowiedź (listę materiałową) i o łopatologiczne omówienie tematu, abym coś mógł zrozumieć. :roll:
Jeżeli temat już gdzieś jest poruszony to proszę mnie nie linczować tylko pokierować .
Pozdrawiam. :roll:
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Po pierwsze musisz powiedzieć ile masz na to kasy, a wierz mi, super tanio nie będzie.

Po drugie jakie to ma mieć zasięg, jak to ma świecić - super skupione, super szeroko czy jedno i drugie ?

Po 3 - kto wykona ci obudowę ?

Po 4 - ja bym na twoim miejscu sobie podarował oświetlenie diodowe ze względu na ceny. Koszt diody takiej jak XML to około 50 zł sztuka z wysyłką. Do tego musisz zakupić optykę, diodę trzeba czymś zasilać ,więc musi być odpowiedni sterownik.

Jako że lampa nie będzie pracowała w lekkich warunkach, musi być wodoszczelna, bryzgo szczelna itp. Obudowa musi oddawać ciepło, więc musi być wykonana z aluminium. Diody się mocno grzeją i coś z tym ciepłem trzeba zrobić.

Sądzę że koszt wykonania jednej lampy na diodzie XML to koszt około 100zł, choć nie wiem ile wyjdzie koszt obudowy, malowania itp... Przy czym pamiętaj że jedna dioda XLM wysterowana do około 3A daje około 900 lumenów, odliczając straty światła na lustrze / optyce będzie tego jeszcze mniej. Standardowa żarówka halogenowa H7 daje około 1500 lumenów.

Zamiast tego, zakup sobie dalekosiężne reflektory soczewkowe lub bez soczewek, jest tego pełno w przystępnych cenach. Do tego zakup palniki ksenonowe z przetwornicami. Zestaw xenonów dorwiesz na aukcjach (jak ja) za 50 zł - 2 palniki i 2 przetwornice. Jeden palnik daje około 3000 lumenów. Montujesz to w reflektor i jedziesz. Cała zabawa wyjdzie dużo taniej, bardzo dużo taniej niż zabawa w diody.
ILPT
miller69
Posty: 9
Rejestracja: czwartek 28 kwie 2011, 09:14
Lokalizacja: ostrowiec św

Post autor: miller69 »

dzięki za szybka odpowiedź.
co do kasy to 150-200pln na lampę
co do zasięgu to ze 100-150m było by ok
co do obudowy dawcą będzie http://sklep.wesem.pl/5/6711/Halogenowe ... owe_LKR5FF

no i satysfakcja ze zmotania bezcenna.
no i nie musi to być lampa oparta na jednej diodzie.
pzdr.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

A wiesz że ta obudowa nie da rady to takiej lampy ? Będziesz musiał rozwiercić tył i zapewnić chłodzenie dla diody, przy pasywnym chłodzeniu radiator powinien być mniej więcej taki:

Obrazek

Średnica tego radiatora to jakieś 9 cm. Taki nadaje się dla jednej diody XML przy chłodzeniu pasywnym. Teraz musisz jakoś umieścić ten radiator z tyłu lampy, uszczelnić wszystko. W dodatku aluminium musisz pomalować bo w kontakcie z wodą i chemią zacznie się utleniać. Oczywiście można zamontować i 3diody, ale wówczas auto powinno być w ciągłym ruchu aby zapewnić diodom optymalne warunki do jazdy.

Aby uzyskać moc świetlną na poziomie około 2500 lumenów to już potrzebujesz 3 diod XML. 3 diody + wysyłka to 130 zł (40 zł dioda + 10 zł wysyłka). Do tego dolicz radiator - można dorwać za 10 zł. Do tego obudowa - około 30 - 40 zł. A gdzie jeszcze sterownik, optyka ?

Lustro z lampy którą pokazałeś nie nada się na diody. Musisz również je zmienić, no chyba że użyjesz soczewek, jednak tak czy siak ciężko będzie ci się zmieścić w 200 zł za lampę z sensownym oświetleniem.

Ja wciąż optuję za xenonem. Na h3 dziś widziałem na allegro z wysyłką za 110 zł, używany, w pełni sprawny, fajna barwa 5000.
ILPT
mteyBMW
Posty: 33
Rejestracja: sobota 26 mar 2011, 17:23
Lokalizacja: STG

Post autor: mteyBMW »

Nowe ksenony chodzą po 140zł z wysyłką za 2 sztuki. Ostatnio takie kupiłem i spisują się nieźle jak narazie. Jak dla mnie diody i tak lepsze do offroadu:) Myślę że 6 diod xm-l spokojnie spełni to zadanie. Jeśli dobrze pomyśli się z obudową to nie ma takiego dużego problemu. A uczucie że ma się pewne i nowoczesne oświetlenie , a do tego wykonane samemu jest nieocenione. Xenony są już przestarzałe a do tego przetwornice z tanich zestawów często nie dają rady na dłuższy czas. Ja 100% za diodami. Co do przetwornice to polecam od mr-elektronik http://allegro.pl/listing.php/user?us_id=11193148 narazie ne mają ich. Pozdrawiam!
Tomeqp
Posty: 954
Rejestracja: niedziela 22 lis 2009, 20:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tomeqp »

Kolego, ja również jestem skłonny do HIDów. Diody są fajne, ale do takich zastosowań budowa oświetlenia jest bardzo mocno utrudniona i nieco pozbawiona sensu. Musi mieć klasę szczelności minimum IP65, chyba że planujesz przeprawy przez rzeki, to IP67. Dochodzi kwestia chłodzenia, optyki... Reflektory od żarówek kiepsko pracują z LEDami, reflektor podany przez Ciebie wybitnie nie nadaje się na dawcę. Polak potrafi, ale miejmy umiar. :wink: Chyba, że się uparłeś i koniecznie chcesz LED. W takim wypadku pozostaje jedynie pomóc w dojściu do celu, ale przemyśl to jeszcze. :wink:
Pozdrawiam
Liro
Posty: 289
Rejestracja: niedziela 08 sie 2010, 07:08
Lokalizacja: Pólnoc

Post autor: Liro »

Skaktus, tak fajnie zacząłeś a na koniec o tych HIDach...które się słabo nadaja do off-roadu. Chyba że mamy na myśli plastikowe bolidy miejsko-wiejskie przez niewtajemniczonych mylone z terenówkami.
Sprawa nie jest całkiem prosta, wiadomo że super vision ma ceny z kosmosu w porównaniu do tego co soba reprezentują a chinoli nie warto kupować bo po prostu nawalają i są nieszczelne. To nawet te 3 stówy stają się wyrzuconym pieniądzem. Jest jeszcze 3. droga ale o tym nie wypada mi pisać.
gorącego lata...
2010...
przystąpiłem do tego Forum...
miller69
Posty: 9
Rejestracja: czwartek 28 kwie 2011, 09:14
Lokalizacja: ostrowiec św

Post autor: miller69 »

witam.
zacznę od tego że z hid juz kombinowałem, temat wyglądał na dziecinnie prosty ale...
no właśnie okazało się że palniki , które mają być zamiennikami żarówki H3 są po prostu o kilka mm za długie i najzwyczajniej w świecie nie pasują do lamp. oczywiście kupiłem inne halogeny i zestawy hid kombinując że może coś spasuję niestety nic , całe szczęście że udało mi sie towar zwrócić. próbowałem też korygować dł.palnika podkładkami itp ale wtedy rozwalał się snop światła, bo palnik nie był dokładnie w ogniskowej odbłyśnika.
co do wizji ledowych lamp ,to po pierwsze widziałem te z pierwszego linka w akcji, no szczęka opada, po drugie to dostałem niedawno w prezencie latarkę led lenser h7 , która bardzo dobrze świeci, po trzecie po dokładnym jej obejrzeniu znalazłem w necie podobne diody i rózne rodzaje soczewek i kolimatorów(?!), no i jak można się domyślić tak mnie to natchnęło, że wyciągnąłem prosty i nie skomplikowany chłopski wniosek że zmotanie samemu lampy nie powinno być bardzo skomplikowane.
fajnie że temat znalazł odzew , bo do tej pory nie brałem pod uwagę nagrzewania się diody(myślałem że nie wydzielają ciepła), jak wygląda temperatura w porównaniu do 100w h3,bo ta obudowa spokojnie znosi tyle ciepła.
co do szczelności obudowy jest ok , deszcze i chwilowe zanurzenie w wodzie jej nie przeszkadzają, tym bardziej że montaż będzie na dachu, no i oczywiście nie biorę pod uwagę oryginalnego odbłyśnika lampy , w jego miejsce będzie płytka z jakąś (??) optyką.
uff no to sie rozpisałem.
pozdrawiam i czekam na podpowiedzi.
ps. i bardzo proszę o linki do diod czy optyki i innych bo jako laikowi same nazwy niewiele mówią
mteyBMW
Posty: 33
Rejestracja: sobota 26 mar 2011, 17:23
Lokalizacja: STG

Post autor: mteyBMW »

Sklep z diodami i optyką: maritex.com.pl .

[ Dodano: 29 Kwiecień 2011, 13:58 ]
Zrobiłem kiedyś coś co może cię zainteresować. Obudowy na magnes, wystarczyłoby zalać je żywicą. Myślę że te zdjęcia przydadzą się w budowie(są w załącznikach).Pozdrawiam!
Załączniki
6.jpg
6.jpg (151.81 KiB) Przejrzano 914 razy
5.jpg
5.jpg (213.37 KiB) Przejrzano 914 razy
4.jpg
4.jpg (216.12 KiB) Przejrzano 914 razy
3.jpg
3.jpg (228.03 KiB) Przejrzano 914 razy
2.jpg
2.jpg (223.56 KiB) Przejrzano 914 razy
1.jpg
1.jpg (200.38 KiB) Przejrzano 914 razy
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Zalewanie żywicą nie ma sensu. Całość musi być odpowiednio rozbieralna, do tego odporna na kamienie. A wiadomo - kilka rajdów po bezdrożach, trochę błota i nici już z światła.

Jeśli kolego zrobi porządne szczelne obudowy, do tego utrzyma diody w temp około 50 st to może się bawić dalej. Jednak koszta tutaj znacznie przekroczą 200 zł.


Co do nieszczelności chińskich hidów - trochę sylikonu i po sprawie. I tak każda przetwornica jest zalana sylikonem.

Co do długich palników - wystarczy poszukać innych reflektorów na H3, lub choćby H1, H7 itp.
ILPT
miller69
Posty: 9
Rejestracja: czwartek 28 kwie 2011, 09:14
Lokalizacja: ostrowiec św

Post autor: miller69 »

mteyBMW dzięki za foty.
właśnie o takie coś mi chodzi!
jeżeli możesz to zrób zdjęcie plamy światła jak to z kilku metrów na ścianie wygląda, czy jest ładna duża jasna plama , czy cztery punkty .
druga sprawa to trochę te radiatory mnie przerażają , rzeczywiście te diody aż tak mocno się grzeją.
znalazłem np takie diody 1000lm( to tylko przykład na tej stronie są i inne)
http://www.tme.eu/pl/katalog/?art=CL-L2 ... ers%3D1%26
do tego jakaś optyka (oczywiście o ile jest) , dopasowanie do budowy i ...
no właśnie , pojawia się temat grzania, czy taka dioda rozgrzewa się bardziej od żarówki h3?? czy temperatura to bardziej zaszkodzi diodzie czy obudowie??
jaką elektronikę wsadzić żeby to działało na 12v w samochodzie.
podkreślam że jako laik zastosowałem prostą logikę, że skoro moja latarka "czołówka" na jednej malutkiej diodzie i 3 paluszkach aaa daje wg producenta 170lm, no to dioda 1000lm podłączona do instalacji samochodowej powinna przepalać drzewa w lesie :szok:
http://www.super-vision.pl/testy-landklinika7.php
tto jest inspiracja :twisted:
wszystkie podzespoły są do kupienia w necie.
pozdrawiam.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Te diody co pokazałeś sobie podaruj. Mają one dość słabą wydajność, więcej z nich ciepła niż światła. Jedna dioda ma 13W i daje 800 lumenów, gdzie XM-L nie to że tańsza, przy 9W daje około 900 lumenów, to gdzie tu logika kupować diody z linka ? Po 2 tych diod z linka nie skupisz zwykłym lustrem, tutaj trzeba było by się bawić w soczewki ale to i tak z niezbyt dobrym skutkiem, tak bynajmniej myślę.

Dalej - te ledy na radiatorach co pokazał kolega to jak chcesz zabezpieczyć przed wodą, kurzem i błotem ? Bo jakoś sobie nie wyobrażam żeby taka lampa dostała gałęzią...

Sterowniki do diod to tak łatwo się nie wybierze. Zanim je kupisz, musisz wiedzieć jakie diody, ile światła, jakie zasilanie, jakie warunki itp
ILPT
mteyBMW
Posty: 33
Rejestracja: sobota 26 mar 2011, 17:23
Lokalizacja: STG

Post autor: mteyBMW »

Nie patrz na nic innego niż xm-l ! Jest to narazie najlepsza dioda na rynku. Co do przetwornicy to bardzo polecam tą od mr-elektronik(60zł+ przesyłka) bo sam ją posiadam do lampy 3x xm-l i też mam problem z obudową do niej. Prototyp był zalany klejem termicznym, ale nie zdało to egzaminu ponieważ klej robił się miękki po nagrzaniu i odlatywał(zdjęcie prototypu http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 8c9320.jpg ) Teraz mam w planach albo zalać halogen dobrą żywicą, albo poeksperymentować z obudową z grubej pleksi, myślę że chyba to drugie, i jestem pewien że będzie to niezniszczalne(pleksi przykręcona do radiatora, zaspawana spawarką do plastiku,uszczelniona). Kupiłem też nowe soczewki od xr-e i gdy przyjdą, zdam relację jak pasują. Jeśli chodzi o radiator, to powinien być przynajmniej 2 razy większy niż ten który jest na fotce w tym poście. Teraz masz do wyboru: poczekaj ze 2 tygodnie gdy skończę całość na gotowo i skopiujesz mój projekt, albo jeśli ci się spieszy kup już 6 diod xm-l t6 http://www.maritex.com.pl/pl/shop/produ ... /1/backurl

6 soczewek do xr-c , najlepiej 10*http://www.maritex.com.pl/pl/shop/produ ... /1/backurl

lub jeśli wolisz dalszy zasięg to 4x 10* + 2x 3* http://www.maritex.com.pl/pl/shop/produ ... /1/backurl

lub jeśli ma być średnio szeroko 2x 10* + 4x 14* http://www.maritex.com.pl/pl/shop/produ ... /1/backurl

nie opłaca się kupować soczewek o mniejszym skupieniu niż 14*, wiem to z doświadczenia.

Co do pytania o plamę, to przy takiej odległości diod od siebie skupioną plamę widać już od 10cm, nie ma czegoś takiego jak 4 osobne punkty itp, światło jest zawsze idealnie skupione, nie ma czegoś takiego jak np. w samochodach, że gdzieś z boku jest więcej światła, a gdzie indziej mniej, albo jakieś kreski czy coś. Coś takiego nie istnieje przy diodach z soczewkami.

Idź tą drogą którą cię kieruję, nie ma lepszego przy tych pieniądzach. Pisz jak czegoś nie wiesz. Też lubię sporty motorowe najbardziej drifting ale offroad też fajny:) Jaką masz maszynę coś w stylu Patrola, Vitary , czy coś bardziej profesjonalne? Jedziesz może na majówkę z BMW w Toruniu jutro? Jak co to zapraszam http://bmwstarogard.p2a.pl/viewtopic.php?id=953 Pozdro!
miller69
Posty: 9
Rejestracja: czwartek 28 kwie 2011, 09:14
Lokalizacja: ostrowiec św

Post autor: miller69 »

jeszcze raz dzięki mteyBMW.
bardzo konstruktywne podpowiedzi.
samochodzik to suzuki samurai ( http://www.youtube.com/user/kkkkonrad123 ) tutaj trochę filmów z wypadów.
w terenie światła nigdy za wiele, niestety dokładanie halogenów nie jest za dobre , po włączeniu paru lamp wszystko zaczyna w silniku wyć i nie ma jazdy.
czas mnie nie goni więc można spokojnie wszystko przegadać z mądrzejszymi i nie popełniać niepotrzebnych błędów.
przejrzałem linki i wygląda na to ze trzeba zrobić zakupy i poskładać wszystko do kupy :wink:

cały czas nie daje mi spokoju kwestia temperatury i grzania się diod , więc poproszę o mały wykład co i jak .
pzdr.
mteyBMW
Posty: 33
Rejestracja: sobota 26 mar 2011, 17:23
Lokalizacja: STG

Post autor: mteyBMW »

http://allegro.pl/radiator-nowy-wys-3-5 ... 56650.html - jedna sztuka powinna być w stanie odprowadzić ciepło z 3 diod, choć nie jestem pewien. Może niech wypowiedzą się bardziej doświadczeni.
ODPOWIEDZ