Strona 1 z 3

Projekt oświetlenia ostrzegawczego do rowerów R Kwadrat

: poniedziałek 10 sty 2011, 01:34
autor: rkwadrat
Witam wszystkich bardzo serdecznie,

Słowem wstępu.
Fundacja R2 (R Kwadrat) utworzyła profesjonalną miejską ochotniczą jednostkę ratowniczą
w Krakowie. Realizując ten cel wdrożyła program Ratowników na Rowerach. Aktualnie ulice
Krakowa w czasie dyżurów ratowniczych patrolują dwa motocykle ratownicze BMW RT
1150 i 1200 Ambulans oraz cztery rowery medyczne Ambulans. Docierając na miejsce
kilkukrotnie szybciej niż inne służby, niosą pomoc poszkodowanym. Fundacja współpracuje
z Krakowskim Pogotowiem Ratunkowym, Strażą Pożarną, Strażą Miejską oraz Centrum Zarządzania
Kryzysowego #112 przy Wojewodzie Małopolskim.
Więcej o fundacji można znaleźć na stronie www.rkwadrat.pl gdzie serdecznie zapraszam.

Dzięki uprzejmości administratora zwracam się do Państwa w sprawie projektu oświetlenia
ostrzegawczego łącznie z sygnalizatorem dźwiękowym do rowerów patrolowych fundacji R2.
Wzorując się na rowerowej służbie policji i pogotowia z zagranicy, sygnalizacja ta ma
pomóc skrócić czas dotarcia do celu podczas przejazdów przez zatłoczone miejsca Krakowa.

Rower Ambulans R2
Rower Ambulans R2

Dlaczego zwracam się z tym do Państwa?
Prywatnie forum światełka czytam od dłuższego czasu. Przymierzałem się już
kilkakrotnie do wyboru latarki dla siebie, więc zdążyłem się zorientować, że poziom tego
forum dzięki jego użytkownikom jest bardzo wysoki. Widziałem, że z latarki za kilkaset
złotych potrafią Państwo zrobić dzięki wymianie źródła światła i drivera jeszcze lepszą
latarkę, co dla zwykłych śmiertelników jest nie do zrozumienia. Projekt Flagiusza i
Bociana jest jedną z najlepszych koncepcji latarki EDC jakie spotkałem do tej pory. Nie
będę wspominał o innych dziełach, które miałem okazję przeglądać na forum, gdyż
zabrakłoby mi czasu.


Zagłębiałem się w temat oświetlenia ostrzegawczego dla rowerów policji, służb
medycznych i innych organizacji na zagranicznych stronach. Jest kilka ciekawych
koncepcji, jednak wychodzę z założenia, że w tej cenie, Użytkownicy forum swiatelka.pl
są w stanie zaprojektować dużo bardziej ergonomiczne i wydajniejsze urządzenie.


Projekt obejmuje zaprojektowanie i realizację 4 zestawów sygnalizacji ostrzegawczej
do rowerów fundacji R Kwadrat. Cena i sposób realizacji do uzgodnienia.


Patrole rowerowe wyruszają na miasto już w marcu, stąd niewiele czasu zostało na
realizację.


Mam kilka podstawowych koncepcji projektu:
- zasilanie akumulatorowe, znajdujące się w bidonie.
- zewnętrzna ładowarka z możliwością podłączenia bez zdejmowania bidonu z roweru -
stanowisko do ładowania.
- źródło światła oparte na diodach LED - musi być bardzo dobrze widoczne w dzień, gdyż
patrole rowerowe działają w ciągu dnia do zmierzchu.
- oświetlenie z przodu i z tyłu, może być widzialne z boku - wskazane.
- wygodny sterownik oświetlenia i sygnalizacji dźwiękowej do obsługi kciukiem na
kierownicy roweru
- sygnalizacja dźwiękowa - niekoniecznie stały sygnał, do przebijania się przez tłumy
spacerowiczów - wskazany airhorn - prezentowany na filmie poniżej.
EDIT:
- przynajmniej o 2h ciągłej pracy
- wodoodporność
- wskaźnik zużycia bateri
- dodatkowe pakiety akumulatorów
- rola oświetlenia podstawowego - na wieczorne powroty do bazy

Mile widziane uwagi i sugestie.

Pozwolę sobie przedstawić materiał, który udało mi się znaleźć w internecie:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pI_i1hDwv2g[/youtube]
- NiteRider - chciałbym, żeby oświetlenie znajdujące się z przodu działało na takiej zasadzie jak
widoczny na filmie migający czerwono niebieski panel LED (od 0:22 sekund).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dFuCBzHykKo[/youtube]
- airhorn i inna sygnalizacja.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=q7ZNbFvk ... re=related[/youtube]
- Cycle Siren

Rowery Emergency Medical Service


Serdecznie zapraszam do dyskusji. Chciałbym wspólnymi siłami zakreślić założenia
projektu.

Pozdrawiam,
Mat
RKwadrat

: poniedziałek 10 sty 2011, 07:29
autor: Pikom
Witam,

Cieszymy się, że zwracasz się z tą sprawą do naszej małej społeczności :) Jestem pewien, że znajdzie się wiele osób chcących i potrafiących pomóc.

Mam od razu pytanie - w dyskusji z Pyrą zastanawialiśmy się, jak to jest ze stosowaniem customów do Waszych celów? Nie trzeba jakiejś homologacji? Zgody odpowiednich władz?

: poniedziałek 10 sty 2011, 15:55
autor: rkwadrat
Witam,

Jeżeli chodzi o motocykle, to oczywiście homologacja jest wymagana i tutaj nie ma mowy o customach.

Z moich wiadomości wynika, że brakuje odpowiednich przepisów dotyczących wymogów oświetlenia ostrzegawczego pojazdu uprzywilejowanego w rowerach. Nie spotkałem w Polsce policyjnego patrolu rowerowego, który posiadał sygnalizację ostrzegawczą inną niż standardowe oświetlenie roweru z dzwonkiem.
Podejrzewam, że w czynnej służbie nasz projekt będzie nowatorski.

Nasze patrole poruszają się po ściśle określonym terenie - głównie miejscach przeznaczonych wyłącznie dla ruchu pieszych i tutaj nie powinno być problemu ze strony służb z którymi współpracujemy. Poruszanie się po drogach publicznych z włączoną sygnalizacją jest sprawą do dyskusji z władzami w późniejszym czasie.

Również producenci oświetlenia CycleSiren czy NiteRider na swoich stronach nie podają żadnych norm czy atestów, co wskazuje na brak odpowiednich wymogów homologacyjnych.

Cieszy mnie niezmiernie aprobata tego przedsięwzięcia, za co dziękuję.

Pozdrawiam,
Mat
RKwadrat

: poniedziałek 10 sty 2011, 17:03
autor: wkliw
Czytając temat nasuwa mi się inne pytanie.
Mianowicie czy mógł byś z doświadczenia powiedzieć ile mniej więcej czasu w ciągu jednego patrolu będzie używany sygnał ? Wiadomo że w jednym dniu może się zdarzyć całkowity brak użycia (i oby tak było jak najczęściej...) a innym razem będzie prawie nie wyłączany. Zmierzam do tego że trzeba obrać jakieś sensowne zasilanie które nie będzie dodatkowo obciążało roweru który i tak pewnie na brak ładunku nie cierpi i każdy ułamek kilograma się liczy?

: poniedziałek 10 sty 2011, 17:17
autor: midi
Hej, najprościej jest użyć gotowe lampki używane do oświetlenia tylnego w rowerach, można kupić 2szt jedną czerwoną a drugą z przezroczystym kloszem, czerwona będzie świeciła na czerwono a przeźroczysta na niebiesko, do środka wkładamy diody mocy np. cree XR-E do jednej czerwoną a do drugie niebieską ( do przeźroczystej obudowy ). Trzeba by tylko teraz pomyśleć o elektronice sterującej którą trzeba by zmieścić w jednej z lampek a do drugie doprowadzić prąd kablem jaki wyprowadzić kabel do sterowania. Można by na początek wybrać jakieś lampki do przerobienia co by mieć jakiś pierwszy krok, gdy w diody puścimy 350mA efekt powinien być wystarczający, jako driver nasuwa mi się konstrukcja oparta na projekcie Df-a , ma już troszkę irytujących efektów strobo na swoim koncie z resztą jest tu kilka osób dla których taki programik nie powinien stanowić problemu.
Zasilanie według mnie powinien stanowić pakiet Li-poli który siedział by w bidonie, co do sterowania na kierownicy to trzeba by coś wykombinować ale to już dalszy problem, najpierw trzeba jakoś zacząć :wink: .
Pozdrawiam.

: poniedziałek 10 sty 2011, 17:35
autor: karlosboy
http://allegro.pl/nowa-lampa-cateye-tl- ... 24452.html
http://allegro.pl/nowa-lampka-cat-eye-t ... 45187.html

+

torba na zasilanie, elektronikę i nie tylko :wink:
http://allegro.pl/sakwa-podsiodlowa-tor ... 41884.html


Cateye'a mam i jest to bardzo dobra lampka do użytku na co dzień- jakość wykonania 9-10/10
mocowana do sztycy lub za pomocą skuwki więc spokojnie można przymocować do torby nawet na stałe :!:

Wszystko przetestowane, z wyjątkiem białej lampki która różni się od czerwonej zastosowanymi diodami i ewentualnie elektroniką pod względem mocy.

: poniedziałek 10 sty 2011, 17:38
autor: rkwadrat
Waga rowerów oscyluje w granicach 20kg. Myślę przynajmniej o 2h ciągłej pracy. Racja, zdarzają się dni, gdzie nie ma chwili odpoczynku, ale my to po prostu lubimy. ;) Urządzenie ma być używane tylko w czasie dojazdów, a ten ma trwać najlepiej do minuty.


Trzeba wziąć pod uwagę jeszcze pełną wodoodporność i dobrze byłoby zastosować wskaźnik zużycia baterii o ile to możliwe. Patrole rowerowe zjeżdżają co jakiś czas uzupełnić wyposażenie i wrzucić coś na ząb. Jeżeli nie będzie baterii z efektem pamięci - li-pol, to można zestaw podładowywać w razie konieczności

Zastanawiam się, czy do zestawu można dodać oświetlenie wymagane przez przepisy ruchu drogowego, na wieczorne powroty do bazy? - Żeby wyeliminować konieczność wożenia dodatkowych lampek z dodatkowymi bateriami, co zwiększa wagę.


Zestaw za 400$:
Zestaw Patriot

: poniedziałek 10 sty 2011, 21:28
autor: krudnik
rkwadrat pisze:Waga rowerów oscyluje w granicach 20kg. Myślę przynajmniej o 2h ciągłej pracy. Racja, zdarzają się dni, gdzie nie ma chwili odpoczynku, ale my to po prostu lubimy. ;) Urządzenie ma być używane tylko w czasie dojazdów, a ten ma trwać najlepiej do minuty.


Trzeba wziąć pod uwagę jeszcze pełną wodoodporność i dobrze byłoby zastosować wskaźnik zużycia baterii o ile to możliwe. Patrole rowerowe zjeżdżają co jakiś czas uzupełnić wyposażenie i wrzucić coś na ząb. Jeżeli nie będzie baterii z efektem pamięci - li-pol, to można zestaw podładowywać w razie konieczności
To może przewidzieć możliwość szybkiej wymiany akumulatorów. Mocowanie ich w koszyku na bidon jest dobrym punktem wyjściowym do takiej funkcjonalności. Wtedy można mieć kilka zestawów zapasowych i ładować je w 'bazie' poza rowerami. Jak patrol zjedzie do bazy, szybko wymienia aku i jest gotowy do nastepnego wyjazdu. Nie wyklucza to możliwości ładowania w pojeździe.
rkwadrat pisze:
Zastanawiam się, czy do zestawu można dodać oświetlenie wymagane przez przepisy ruchu drogowego, na wieczorne powroty do bazy? - Żeby wyeliminować konieczność wożenia dodatkowych lampek z dodatkowymi bateriami, co zwiększa wagę.


Zestaw za 400$:
Zestaw Patriot

Pewnie przy takiej liczbie lampek, włączenie ich w tryb zgodny z przepisami (które w Polsce nie są zbyt restrykcyjne) jest jedynie kwestia odpowiedniego wysterowania tego co i tak jest.

: poniedziałek 10 sty 2011, 21:52
autor: rkwadrat
W sumie to bardzo dobry pomysł. Można się w łatwy sposób zabezpieczyć.
Kwestię rozbudowania układu o dodatkowe pakiety akumulatorów można myślę poruszyć po pierwszych testach prototypów. Dodam te uwagi do założeń, żeby mieć to wszystko w jednym miejscu.

Edit:
Tak sobie rozważam, że przy maksymalnym czasie działania sięgającym 2 godzin można puścić w diody dość duży prąd - co da pożądany efekt "oślepiania w biały dzień". W końcu nie chodzi o lampki "mrygające" przez 120h.
Mam rację?

Pozdrawiam.

: poniedziałek 10 sty 2011, 23:02
autor: midi
Co do mocy to max można dać tu około 300-350mA w diodę czyli około 1W jednak jak ma to błyskać to i tak w dzień nieźle będzie dawało to po oczach. Dlaczego tylko 1W ano dlatego że obudowy takich lampek są plastikowe i nie dadzą odprowadzić ciepła wydzielającego się nba diodach. Co do aku to jak zastosujesz pakiet np 7,4V 8A ( powinien spokojnie się zmieścić w bidonie ) to mógł byś jeździć z trzema takimi lampkami ( dwie przód i jedna tył ) przez około 16h bez przerwy nimi świecąc . Sama syrena też nie powinna zjadać dużo prądu myślę iż przy 7,4V będzie to koło 03-0,5A ( tego nie wiem bo nie miałem zbyt wielu doświadczeń z takim sprzętem ) . Jak widać może być tak że będzie można korzystać ze sprzętu przez kilka dni nie ładując ponownie aku, w bazie powinniście mieć drugi zapasowy pakiet aku który zawsze będzie czekał naładowany na zmianę.
Lampki pokazane przez karlosboy-a są bardzo fajne i powinny się spisać, trzeba by się zorientować jak wielka będzie elektronika do tych lampek i czy się tam zmieści, z lampek trzeba będzie wyprowadzić przewody i doprowadzić je do zasilania ( bidon ) jak i wyprowadzić kabel do sterowania na kierownicy.
Teraz skupił bym się na wyborze lampek sygnalizacyjnych bo jak zajmować się będziesz wszystkim na raz to projekt utknie w którymś momencie i będzie klops.
Jak zaproponowane lampki pasują to trzeba by kupić komplet i zabrać się za grzebanie w środku w celu dopasowania elektroniki i wymianie diod.
Pozdrawiam.

: wtorek 11 sty 2011, 00:36
autor: ledmocy
Kolega nie wspomina nic o cenie a są przecież gotowe produkty, budowa generatorów itp. to jednak trochę zabawy. Wydaje mi się, że lepiej zakupić zestaw i ew. zmienić w nim diody albo już coś konkretnego jak ten :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GR6L3_TuE0o[/youtube]

jest na alledrogo wystarczy wpisać nazwę modelu w szukajce .

Podobnie inne wpisz: strobo* led i do wyboru do koloru :)

Jeśli wrzucone będzie jakieś aku 12V np. mała żelówka 1.2Ah spokojnie można dać syrenke piezzo np.:
http://www.mastertrade.pl/syrenka-minia ... -p-15.html
malutka - średnica około 4cm a daje tak, że ludzie zawału dostaną :P.

Pozdrawiam.

: wtorek 11 sty 2011, 22:45
autor: LightLover
Hej,

Mam w głowie pewien pomysł. Dość tani i stosunkowo prosty w realizacji.
Powiedz tylko czy wystarczyłaby sekwencja błysków, w której dioda niebieska błyskałaby na przemian z czerwoną?

Pozdrawiam.

: czwartek 13 sty 2011, 22:29
autor: rkwadrat
Witam,

Przepraszam za zwłokę, miałem małe urwanie głowy.

Jeżeli chodzi o lampki rowerowe np. Cateye to powiem szczerze, że średnio mi się ta koncepcja podoba. Sam ostatnio stałem się poświątecznym posiadaczem ciekawej lampki tej firmy i jest ok (bez rewelacji) - tryb single strobe i stały. Nie neguję tego całkowicie, ale myślę, że jesteśmy w stanie wymyślić coś ciekawszego.
Osobiście na co dzień jeżdżę z Freelights.co.uk - przynajmniej mam spokój z bateriami, a światełka ostrzegawcze są w dzień i w nocy.

Oglądałem w wolnej chwili kilka tematów na forum i widzę, że są osoby, które potrafią i mają dostęp do urządzeń toczących, frezarek itp. Sam mam dostęp do różnego rodzaju kształtów z aluminium i mosiądzu. Z miedzią może być problem.

Przytoczę tutaj projekt użytkownika midi - 5xXP-G prototyp nowej lampki rowerowej.

Jak wspomniałem na początku, jeżeli ktoś podejmie się projektu na pewno dogadamy się co do ceny, a zdaję sobie sprawę ile może kosztować taka zabawka. Można podzielić pracę na kilka osób - sterownik, obudowa, zasilanie.

Obstawałbym jednak za diodami mocy. Światła powinny razić w dzień (trzeba mieć marzenia!).

Zastanawiałem się dziś, czy nie posłuchać Pana Ledmocy i nie kupić gotowego światła z generatorem błysków.

Na pierwszym filmie, który zamieściłem w pierwszym poście, autor dodał do zestawu niterider-a Axixtech SLED4

Obawiam się jednak, czy jasność tego wystarczy przy prądzie 400mA. Może to sporo jak na lampkę migającą do rowera, ale w głowie mam ciągle Wasze produkcje na emiterach w które pchacie po całym Amperze... :D

LightLover, raczej myślałem o czymś w rodzaju w/w Axixtech-a z kilkoma-kilkunastoma patternami.

Prawdę mówiąc największe obawy mam o syrenę. Kopałem po elektrodzie i niestety w tym temacie nie ma nic, co byłoby zbliżone do cycle-siren - z dzwiękami wail, yelp, horn.

Pozdrawiam,
Mat
rkwadrat

PS. Natknąłem się na chłopaków z Wielkiej Brytanii. Ich koncepcja z lampkami jest chyba troszkę przesadzona. Przypomina mi trochę migacze z Żuka. Pedal-powered law enforcement vehicles.

: czwartek 13 sty 2011, 23:00
autor: midi
Hej w wieloledzie można zrobić mały myk, tzn jeśli użyć soczewki 5xXP-G to można tam wsadzić trzy diody białe i dwie kolorowe niebieską i czerwoną, były by światła ostrzegawcze jak i w pełni użyteczne oświetlenie do jazdy nocą , trzy diody XP-G dadzą nam 1200lm w max. Jeśli chodzi o to czy to się sprawdzi to trzeba by sprawdzić czy taki patent będzie działał satysfakcjonującą, wydaje mi się że może to się sprawdzić. Tak na marginesie to ja rzadko odpuszczam diodom i ładuję w nie tyle ile producent dopuszcza a czasem i więcej :twisted: , jak by zrobić to w jednej głowicy to było by dość kompaktowe, pozostaje jednak opracowanie do tego elektroniki sterującej co by to miało ręce i nogi . O to by dawało po oczach w dzień to się nie martw, jak diody sygnalizacyjne dostaną po 0,7-1A to na pewno każdy to zobaczy.
Pozdrawiam.

: piątek 14 sty 2011, 00:14
autor: rkwadrat
Witaj,

Zgadza się, tylko zapewne trzeba by pomyśleć o większym pakiecie akumulatorów do takiego beam-a.

Zastanawiam się tylko, czy oświetlenie nocne jest nam potrzebne. Patrole rowerowe nie jeżdżą po zmroku. No chyba, że chodzi o ten 10 minutowy powrót do bazy po dyżurze. Chociaż tutaj i tak jedzie się oświetlonymi ulicami i jedynym potrzebnym oświetleniem byłby czerwony migacz z tyłu i biały z przodu.

Czy nie powinniśmy w tej sytuacji zacząć od sterownika? Kwestia obudowy jest dość otwarta. Pakiet zasilający ustaliliśmy, że znajdzie swoje miejsce w bidonie.