Strona 1 z 1

Regulator obrotów silnika spalinowego.

: czwartek 30 gru 2010, 22:34
autor: wkliw
Mam mały problem troszkę z innej beczki niż latarki ale do rzeczy.
Potrzebuję sterować obrotami silnika spalinowego (1,6D VW) zamontowanegowa agregacie prądotwórczym tak aby niezależnie od obciążenia utrzymywał stałe obroty. Czyli jakiś układ sinika krokowego i przekładni śrubowej do dodawania "gazu" i jakiś sterownik. Nie za bardzo mam pomysł jak się za to zabrać. Od strony mechanicznej ograniczeń praktycznie nie ma. A elektronikę najchętniej znalazł bym jakiegoś gotowca do zaadaptowania. Tylko skąd? Chyba że ma ktoś pomysł jak to prosto wykonać samemu? A może ktoś podjął by się wykonania takiego układu.

PS Mam nadzieję że tym tematem w tym dziale nie narażę się nikomu. Ale to jednak będzie element wyposażenia mojego warsztatu w którym często brakuje prądu więc konstruuję sobie agregat.

: piątek 31 gru 2010, 12:45
autor: Bulba
Odrazu stanal mi przed oczami regulator obrotow silnika parowego :)
Takie przepiekne dwie wirujace kule :D
Mysle ze najtanszym i najtrwalszyb bedzie wlasnie regulator odsrodkowy
http://lubczasopismo.salon24.pl/emerytk ... omatycznej

: niedziela 02 sty 2011, 00:29
autor: swietlik
Żeby było weselej, taki regulator odśrodkowy jest już w tym silniku wbudowany, a dokładniej w pompę wtryskową i odpowiada tam za utrzymanie stałych obrotów biegu jałowego. Ma spory zakres dawkowania, pozwala na przykład na ruszanie pod górę bez operowania pedałem 'gazu'. Wystarczy łagodnie puszczać sprzęgło i regulator sam zwiększy dawkę na pozwalającą na jazdę...

Podsumowując, być może wystarczy przestawić/przerobić ten mechanizm w pompie, ale po odpowiedź trzeba się udać do 'pompiarzy', czyli do warsztatu specjalizującego się w naprawie silników wysokoprężnych. W Gdańsku mogę polecić przynajmniej jeden dobry warsztat (tylko tym się zajmują) ale w Mielcu nie powinno być problemów jak przypuszczam?

: niedziela 02 sty 2011, 13:52
autor: wkliw
Myślałem nad modyfikacją nastawnika w pompie ale jakoś średnio mi się to podoba.
Co do regulatora elektronicznego to wiem że stosuje się coś podobnego w układach modelarskich ale nie mogę namierzyć nic na modelarskich forach.

: wtorek 04 sty 2011, 22:36
autor: swietlik
Czujesz się na siłach oprogramować mikrokontroler? Na przykład Attiny13?
Prędkość obrotową zmierzysz na kole zamachowym, prostym generatorem impulsów.
Pozostaje zaprogramowanie przetwornika częstotliwość -> nastawa elementu wykonawczego.
Elementem wykonawczym może być, jak proponowałeś, silnik krokowy, ale też na przykład modelarski serwomechanizm, którym steruje się bardzo prosto (szerokością impulsu).


Żeby było trochę o światełkach.. dajnik prędkości możesz zrobić z diody oświetlającej wzór z naprzemiennie namalowanych na boku koła zamachowego pasków czarnych i białych i fotodiody rejestrującej natężenie światła odbitego od tych pasków.

: środa 05 sty 2011, 09:29
autor: Marcin S.
swietlik pisze:Żeby było trochę o światełkach.. dajnik prędkości możesz zrobić z diody oświetlającej wzór z naprzemiennie namalowanych na boku koła zamachowego pasków czarnych i białych i fotodiody rejestrującej natężenie światła odbitego od tych pasków.
Oj, oj - to nie za dobry pomysł, brudzić się może i przekłamywać. Czujnik zbliżeniowy i ząbki koła zamachowego albo czujnik Halla ze starej stacji.

I można poszukać na pl.misc.elektronika algorytmu regulatora PID, kiedyś go tam zamieściłem w avr-gcc, będzie gotowiec.

Tak sobie pomyślałem, że mam w domu generator z silnikiem Diesla i on ma AVR i całe sterowanie jako osobną skrzynkę, ztcw kosztuje to ok. 200PLN (choć głowy nie dam). Ma też 12VDC. Generator kupowałem w firmie Awaplast - można zadzwonić i się spytać.

Pozdrawiam
Marcin S.

: środa 05 sty 2011, 09:53
autor: swietlik
Jakoś w gramofonach się sprawdza, no i miało być o światełkach :-D

Ale masz rację, 'trochę' inne warunki pracy. W nowszych silnikach (od TDI wzwyż) są gotowe czujniki zbliżeniowe - wystarczy dopasować.

: czwartek 06 sty 2011, 22:38
autor: Marcin S.
..albo jest sygnał obrotów wyprowadzony z alternatora, można też wziąć (przy benzynie) ze świecy (dwa zwoje na kablu WN).

Pzdr.
M.