Regulator napięcia 6-14V z maksymalnym obciążeniem 5,5A

Czyli wszystko co potrzebne prawdziwemu DIY'owi;) Porady, pytania i opisy używanego przez nas sprzętu.
wbbmzg
Posty: 9
Rejestracja: piątek 03 gru 2010, 12:54
Lokalizacja: Zielona Góra

Regulator napięcia 6-14V z maksymalnym obciążeniem 5,5A

Post autor: wbbmzg »

Witam! Nazywam się Szymon i jest to mój pierwszy post.
Na wstępie zaznaczam, że nie znam się na elektronice i szukam pomocy, wskazówek jak i gdzie szukać informacji.
Potrzebuję zbudować układ, który regulowałby napięcie ze źródła prądu którym jest akumulator samochodowy (12-14,5V). Napięcie w zamyśle miałoby być sterowane potencjometrem typu off/regulacja i pracować w zakresie ok. 6-14V. Odbiorca prądu pobierałby max 5,5A.
DZIĘKUJE ZA KAŻDĄ POMOC
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

wbbmzg, witaj ;-)
Trochę trudna sprawa. Jeśli akumulator ma 12V a chcesz na wyjściu oddać 14V i 5,5A niezbędna jest przetwornica. Czyba ze zakładasz, że Uwy zawsze będzie niższe od Uwe.
Awatar użytkownika
Bocian
Site Admin
Posty: 3157
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 21:21
Lokalizacja: Wiskitki

Post autor: Bocian »

Hej. Może coś na bazie uniwersalnych, samochodowych zasilaczy laptopowych. Nie wiem jak 5A ale 3,5A powinny dawać (zależnie od wersji) i miałbyś przełączanie od 12-22V (poniżej 12V raczej ciężko).
Sometimes darkness can show you the light
wbbmzg
Posty: 9
Rejestracja: piątek 03 gru 2010, 12:54
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: wbbmzg »

Calineczka pisze:Jeśli akumulator ma 12V a chcesz na wyjściu oddać 14V i 5,5A niezbędna jest przetwornica.
to niekonieczne aby na wyjściu dawać 14V. Jako max na wyjściu może być aktualne napięcie jakie podaje akumulator.
Może powiem o co mi chodzi i do czego chciałbym zastosować ten układ regulacji.
Otóż chciałbym zamontować sobie podgrzewanie foteli. Mam już maty grzewcze które będą pobierać 4A przy 12V. Do tego potrzebuje regulować napięcie w zakresie od ok. 6V do maksymalnego napięcia z alternatora/akumulatora (tj. od 12,5 na postoju do 14,5V w czasie pracy silnika)
Będę wdzięczny za jakąkolwiek pomoc i wskazówki.
Znalazłem jakiś prosty regulator napięcia, ale nie wiem jak dobrać parametry części.
Obrazek
MCSubi
Posty: 538
Rejestracja: poniedziałek 23 lis 2009, 20:34
Lokalizacja: ok. Wrocławia

Post autor: MCSubi »

Najprostsze rozwiązanie, to wymontowanie z jakiegoś szrota oporników do regulacji wentylatora ogrzewania. Właściwie masz gotowy cały układ - przełacznik, oporniki, obudowę, bezpieczniki i przewody. Wadą jest niska sprawność układu, ale gdy nie będziesz zbyt długo działał na mocach częściowych, jest to bez znaczenia.

A swoją drogą nigdy nie widziałem czegos takiego - zwykle maty rozgrzewają się do odłaczenia przez termostat i tyle, potem po prostu jest już w samochodzie i tak ciepło.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Nigdy nie widziałem jak zrobione są takie maty, ale zrobił bym to inaczej. Otóż skoro mata może być także zasilana cały czas bezpośrednio z akku, to żeby obniżyć dostarczaną moc wystarcz kluczować jej zasilanie przez tranzystor mosfet sterowany choćby z popularnego NE555. Dobrać tylko wartości elementów i powinno pięknie śmigać ;-)
Prościej się chyba nie da ;)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Mam do czynienia z ogrzewaniem na grzałkach polimerowych, takie elastyczne panele, przypominające gruby jeans (oczywiście elastycznością i grubością)
Do regulacji mocy stosuję PWM z ATtiny13, ale to ze względu na konieczność zintegrowania kilku funkcji w jednym układzie. Zaproponowany przez Calineczkę układ rodziny 555 będzie znakomicie spełniał swoje zadanie. Mosfet może być dowolny na duży prąd.
Używam częstotliwości 2Hz, w zupełności wystarcza grzałka ma swoją bezwładność cieplną.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
wbbmzg
Posty: 9
Rejestracja: piątek 03 gru 2010, 12:54
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: wbbmzg »

We fragmencie książki “Timer 555 w przykładach” znalazłem taki układ:
Obrazek
nada się? ile mniej więcej to będzie kosztować w sklepie elektronicznym? Macie jakieś rady związane z takim lub podobnym układem?
Dziękuje
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

wbbmzg, nada się, nada, ew. potem częstotliwość pracy trzeba będzie zmienić. Zamiast T1 trzeba będzie mosfeta mocy wstawić. R3 można nie dawać, w jego miejsce-zwarcie. Kosztować? Hmm, może nawet w 10zł się zmieścisz, ;-)
wbbmzg
Posty: 9
Rejestracja: piątek 03 gru 2010, 12:54
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: wbbmzg »

Czyli potrzebuje tak:
1) NE555
2) R1 1kΩ
3) R2 1kΩ
4) R3 100Ω
5) C1 10nF
6) C2 10nF
7) D1 1N4148
8) D2 1N4148
9) T1 tranzystor typu MOSFET np. BUZ10 ?
10) POT1 1M potencjometr, ale jaki? czy jak wstawię taki typu off/regulacja to w pozycji off cały układ będzie wyłączony? Ma być liniowy czy logarytmiczny?
Obrazek
Jak będzie działał na wyjściu ten układ? Impulsowo - tak? Czyli potencjometrem będę regulował przez jak długo będzie podawane napięcie 12V? Później przerwa i znowu +12V i tak w kółko?
Przepraszam z góry za mój laicyzm i proszę, żeby ktoś wytłumaczył mi po krótce jak to będzie działać, jak i czym będę mógł regulować parametry działania.
Dziękuje
Gdy skończę "projekt" to wrzucę jakieś foto krok po kroku.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Elementy OK, rezystory kup na moc 0,1W do 0,6W większych nie potrzeba a i tak 0,6W to na wyrost, kondensatory minimum 16V.
Potencjometr może być liniowy. Jeśłi wyłącznik umieścisz na zasilaniu układu sterującego, to jak najbardziej będziesz mógł układ wyłączać.
Tranzystor jakikolwiek nMOS na napięcie przynajmniej 25V i prąd 10A im większy prąd dopuszczalny tranzystora tym lepiej. Ze względu na to, że układ jest zasilany z 12V praktycznie wszystkie tranzystory się nadają.

PWM to przebieg o stałym okresie i zmiennym współczynniku wypełnienia. Przykładowo, jeśli mamy długość okresu równą 10, to mamy możliwości:
1 włączenie, 9 wyłączenie - 10%; -\_________
2 włączenie, 8 wyłączenie - 20%; --\________
.
5 włączenie, 5 wyłączenie - 50%; -----\_____
.
.
9 włączenie, 1 wyłączenie - 90%; ---------\_

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

czy ktoś sprawdził jaka jest częstotliwość pracy tego generatorka?
Włącznikiem załączaj zasilanie TYLKO elektroniki, absolutnie nie całości ;-). Grzałkę będzie włączał mosfet i po drodze akku-mosfet-grzałka powinien być tylko bezpiecznik i dobre kable ;-)
MCSubi
Posty: 538
Rejestracja: poniedziałek 23 lis 2009, 20:34
Lokalizacja: ok. Wrocławia

Post autor: MCSubi »

Może jestem przeczulony przygodami z elektroniką Renault, ale nie wiem, czy takie cykliczne załaczanie i wyłączanie kilkudziesięciu amper nie spowoduje w najlepszym razie wyświetlenie się jakiejś usterki lub zresetowanie komputera, a w najgorszym uszkodzenie czegoś.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

MCSubi pisze: kilkudziesięciu amper
:?:
A Kolega czytał ze zrozumieniem? Napisane było max 5,5A.
MCSubi
Posty: 538
Rejestracja: poniedziałek 23 lis 2009, 20:34
Lokalizacja: ok. Wrocławia

Post autor: MCSubi »

Wydaje mi się, że ja tak :wink:
Kolega napisał "mam już maty", a więc w zależności od tego, ile będzie ich instalował, prąd będzie od 2*5,5 do 5*5,5.

U mnie w Renault resetował się komputer, gdy bezpośrednio do akumulatora podłaczyłem zaraz po rozruchu odbiornik ok. 800W (a dla wyjaśnienia, alternator miał ponad 2kW). Z kolei odłaczenie przetwornicy do komputera (max 300W) z gniazda zapalniczki uszkodziło mi sterownik climatronica. To akurat był służbowy samochód na gwarancji, ale na wszelki wypadak poddaję pod rozwagę.
ODPOWIEDZ