Regulator napięcia 6-14V z maksymalnym obciążeniem 5,5A
Regulator napięcia 6-14V z maksymalnym obciążeniem 5,5A
Witam! Nazywam się Szymon i jest to mój pierwszy post.
Na wstępie zaznaczam, że nie znam się na elektronice i szukam pomocy, wskazówek jak i gdzie szukać informacji.
Potrzebuję zbudować układ, który regulowałby napięcie ze źródła prądu którym jest akumulator samochodowy (12-14,5V). Napięcie w zamyśle miałoby być sterowane potencjometrem typu off/regulacja i pracować w zakresie ok. 6-14V. Odbiorca prądu pobierałby max 5,5A.
DZIĘKUJE ZA KAŻDĄ POMOC
Na wstępie zaznaczam, że nie znam się na elektronice i szukam pomocy, wskazówek jak i gdzie szukać informacji.
Potrzebuję zbudować układ, który regulowałby napięcie ze źródła prądu którym jest akumulator samochodowy (12-14,5V). Napięcie w zamyśle miałoby być sterowane potencjometrem typu off/regulacja i pracować w zakresie ok. 6-14V. Odbiorca prądu pobierałby max 5,5A.
DZIĘKUJE ZA KAŻDĄ POMOC
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
to niekonieczne aby na wyjściu dawać 14V. Jako max na wyjściu może być aktualne napięcie jakie podaje akumulator.Calineczka pisze:Jeśli akumulator ma 12V a chcesz na wyjściu oddać 14V i 5,5A niezbędna jest przetwornica.
Może powiem o co mi chodzi i do czego chciałbym zastosować ten układ regulacji.
Otóż chciałbym zamontować sobie podgrzewanie foteli. Mam już maty grzewcze które będą pobierać 4A przy 12V. Do tego potrzebuje regulować napięcie w zakresie od ok. 6V do maksymalnego napięcia z alternatora/akumulatora (tj. od 12,5 na postoju do 14,5V w czasie pracy silnika)
Będę wdzięczny za jakąkolwiek pomoc i wskazówki.
Znalazłem jakiś prosty regulator napięcia, ale nie wiem jak dobrać parametry części.
Najprostsze rozwiązanie, to wymontowanie z jakiegoś szrota oporników do regulacji wentylatora ogrzewania. Właściwie masz gotowy cały układ - przełacznik, oporniki, obudowę, bezpieczniki i przewody. Wadą jest niska sprawność układu, ale gdy nie będziesz zbyt długo działał na mocach częściowych, jest to bez znaczenia.
A swoją drogą nigdy nie widziałem czegos takiego - zwykle maty rozgrzewają się do odłaczenia przez termostat i tyle, potem po prostu jest już w samochodzie i tak ciepło.
A swoją drogą nigdy nie widziałem czegos takiego - zwykle maty rozgrzewają się do odłaczenia przez termostat i tyle, potem po prostu jest już w samochodzie i tak ciepło.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Nigdy nie widziałem jak zrobione są takie maty, ale zrobił bym to inaczej. Otóż skoro mata może być także zasilana cały czas bezpośrednio z akku, to żeby obniżyć dostarczaną moc wystarcz kluczować jej zasilanie przez tranzystor mosfet sterowany choćby z popularnego NE555. Dobrać tylko wartości elementów i powinno pięknie śmigać
Prościej się chyba nie da
Prościej się chyba nie da
Witam
Mam do czynienia z ogrzewaniem na grzałkach polimerowych, takie elastyczne panele, przypominające gruby jeans (oczywiście elastycznością i grubością)
Do regulacji mocy stosuję PWM z ATtiny13, ale to ze względu na konieczność zintegrowania kilku funkcji w jednym układzie. Zaproponowany przez Calineczkę układ rodziny 555 będzie znakomicie spełniał swoje zadanie. Mosfet może być dowolny na duży prąd.
Używam częstotliwości 2Hz, w zupełności wystarcza grzałka ma swoją bezwładność cieplną.
Pozdrawiam
Mam do czynienia z ogrzewaniem na grzałkach polimerowych, takie elastyczne panele, przypominające gruby jeans (oczywiście elastycznością i grubością)
Do regulacji mocy stosuję PWM z ATtiny13, ale to ze względu na konieczność zintegrowania kilku funkcji w jednym układzie. Zaproponowany przez Calineczkę układ rodziny 555 będzie znakomicie spełniał swoje zadanie. Mosfet może być dowolny na duży prąd.
Używam częstotliwości 2Hz, w zupełności wystarcza grzałka ma swoją bezwładność cieplną.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Czyli potrzebuje tak:
1) NE555
2) R1 1kΩ
3) R2 1kΩ
4) R3 100Ω
5) C1 10nF
6) C2 10nF
7) D1 1N4148
D2 1N4148
9) T1 tranzystor typu MOSFET np. BUZ10 ?
10) POT1 1M potencjometr, ale jaki? czy jak wstawię taki typu off/regulacja to w pozycji off cały układ będzie wyłączony? Ma być liniowy czy logarytmiczny?
Jak będzie działał na wyjściu ten układ? Impulsowo - tak? Czyli potencjometrem będę regulował przez jak długo będzie podawane napięcie 12V? Później przerwa i znowu +12V i tak w kółko?
Przepraszam z góry za mój laicyzm i proszę, żeby ktoś wytłumaczył mi po krótce jak to będzie działać, jak i czym będę mógł regulować parametry działania.
Dziękuje
Gdy skończę "projekt" to wrzucę jakieś foto krok po kroku.
Pozdrawiam
1) NE555
2) R1 1kΩ
3) R2 1kΩ
4) R3 100Ω
5) C1 10nF
6) C2 10nF
7) D1 1N4148
D2 1N4148
9) T1 tranzystor typu MOSFET np. BUZ10 ?
10) POT1 1M potencjometr, ale jaki? czy jak wstawię taki typu off/regulacja to w pozycji off cały układ będzie wyłączony? Ma być liniowy czy logarytmiczny?
Jak będzie działał na wyjściu ten układ? Impulsowo - tak? Czyli potencjometrem będę regulował przez jak długo będzie podawane napięcie 12V? Później przerwa i znowu +12V i tak w kółko?
Przepraszam z góry za mój laicyzm i proszę, żeby ktoś wytłumaczył mi po krótce jak to będzie działać, jak i czym będę mógł regulować parametry działania.
Dziękuje
Gdy skończę "projekt" to wrzucę jakieś foto krok po kroku.
Pozdrawiam
Witam
Elementy OK, rezystory kup na moc 0,1W do 0,6W większych nie potrzeba a i tak 0,6W to na wyrost, kondensatory minimum 16V.
Potencjometr może być liniowy. Jeśłi wyłącznik umieścisz na zasilaniu układu sterującego, to jak najbardziej będziesz mógł układ wyłączać.
Tranzystor jakikolwiek nMOS na napięcie przynajmniej 25V i prąd 10A im większy prąd dopuszczalny tranzystora tym lepiej. Ze względu na to, że układ jest zasilany z 12V praktycznie wszystkie tranzystory się nadają.
PWM to przebieg o stałym okresie i zmiennym współczynniku wypełnienia. Przykładowo, jeśli mamy długość okresu równą 10, to mamy możliwości:
1 włączenie, 9 wyłączenie - 10%; -\_________
2 włączenie, 8 wyłączenie - 20%; --\________
.
5 włączenie, 5 wyłączenie - 50%; -----\_____
.
.
9 włączenie, 1 wyłączenie - 90%; ---------\_
Pozdrawiam
Elementy OK, rezystory kup na moc 0,1W do 0,6W większych nie potrzeba a i tak 0,6W to na wyrost, kondensatory minimum 16V.
Potencjometr może być liniowy. Jeśłi wyłącznik umieścisz na zasilaniu układu sterującego, to jak najbardziej będziesz mógł układ wyłączać.
Tranzystor jakikolwiek nMOS na napięcie przynajmniej 25V i prąd 10A im większy prąd dopuszczalny tranzystora tym lepiej. Ze względu na to, że układ jest zasilany z 12V praktycznie wszystkie tranzystory się nadają.
PWM to przebieg o stałym okresie i zmiennym współczynniku wypełnienia. Przykładowo, jeśli mamy długość okresu równą 10, to mamy możliwości:
1 włączenie, 9 wyłączenie - 10%; -\_________
2 włączenie, 8 wyłączenie - 20%; --\________
.
5 włączenie, 5 wyłączenie - 50%; -----\_____
.
.
9 włączenie, 1 wyłączenie - 90%; ---------\_
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Wydaje mi się, że ja tak
Kolega napisał "mam już maty", a więc w zależności od tego, ile będzie ich instalował, prąd będzie od 2*5,5 do 5*5,5.
U mnie w Renault resetował się komputer, gdy bezpośrednio do akumulatora podłaczyłem zaraz po rozruchu odbiornik ok. 800W (a dla wyjaśnienia, alternator miał ponad 2kW). Z kolei odłaczenie przetwornicy do komputera (max 300W) z gniazda zapalniczki uszkodziło mi sterownik climatronica. To akurat był służbowy samochód na gwarancji, ale na wszelki wypadak poddaję pod rozwagę.
Kolega napisał "mam już maty", a więc w zależności od tego, ile będzie ich instalował, prąd będzie od 2*5,5 do 5*5,5.
U mnie w Renault resetował się komputer, gdy bezpośrednio do akumulatora podłaczyłem zaraz po rozruchu odbiornik ok. 800W (a dla wyjaśnienia, alternator miał ponad 2kW). Z kolei odłaczenie przetwornicy do komputera (max 300W) z gniazda zapalniczki uszkodziło mi sterownik climatronica. To akurat był służbowy samochód na gwarancji, ale na wszelki wypadak poddaję pod rozwagę.