Strona 1 z 2
HID - "Czarna" pogromczyni rybek
: czwartek 02 gru 2010, 10:11
autor: Poozon
Witam,
Chciałem się troszkę pochwalić moją nową dziecinką
Latarka przeznaczona jest do oświetlania świata podwodnego podczas nurkowania.
Źródło światła to palnik HID o mocy 35W, elektronika w wersji slim (niestety made in china).
Obudowa aluminiowa, anodowana.
Zasilanie to aku żelowy 12V 7Ah lub dwa takie akumulatory - jeszcze się zobaczy jakie będą czasy świecenia.
Światełko złożone wczoraj więc nie było jeszcze okazji na testy pod wodą.
Na razie dwa zdjęcia. Jak ktoś będzie zainteresowany podeślę następne.
PS. Nie chcieliście skomentować poprzedniego światełka do wody, to może to Was zainteresuje
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 3b3114.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... e93597.jpg
Pozdrawiam,
Poozon
: czwartek 02 gru 2010, 11:04
autor: Bulba
Jaka jest srednica reflektorka ?
Na moje oko 10-12cm co przy glebokosci 10m daje ponad sto kilo nacisku.
Nie boisz sie ze Ci zgniecie lampke ?
No chyba ze uzyles jakiegos pancernego szkielka lub plexi.
: czwartek 02 gru 2010, 11:33
autor: Poozon
Średnica szkiełka wynosi 84mm i grubość 5 mm.
Szukam firmy która zechce mi zahartować takie szkiełko.
: czwartek 02 gru 2010, 15:11
autor: P_iter
Na jaką głębokość przewidujesz zanużenia z tą latarką? Zasilanie wewnętrzne? Włącznik mechaniczny czy automatyczny?
: czwartek 02 gru 2010, 15:49
autor: Poozon
Przewiduję że do 100 metrów powinna wytrzymać. Większych głębokości nurkowania nie przewiduję.
Latarka posiada zasilanie zewnętrzne. Na pierwszym zdjęciu widać kawałek kabla zasilającego. Dodatkowo w zestawie będzie obudowa na aku żelowy 12V 7Ah. Obudowa będzie wykonana z jednego kawałka poliamidu.
Zestaw będzie posiadał dwa włączniki. Mechaniczny, dźwigienkowy na obudowie akumulatora i drugi magnetyczny (kontaktron) na obudowie samej latarki. Widać go na pierwszym zdjęciu (srebrna dźwigienka).
Pozdrawiam,
Poozon
: czwartek 02 gru 2010, 16:12
autor: Bulba
Na glebokosci 100m na samo szklo bedzie dzialala sila ponad pol tony.
Nie wiem czy Ci wytrzyma 5mm nawet hartowane.
Ale wytrzymalosc szkla to juz niestety nie moja dziedzina.
: piątek 03 gru 2010, 08:51
autor: Poozon
Zerknij tutaj:
http://www.technisub.pl/pl/lampade/Vega2.htm
Moja latarka ma odbłyśnik od takiej właśnie latarki więc i szkiełko jest podobnej średnicy.
Latarkę Vega2 można używać do głębokości 120m. Szczegóły w detalach.
Pozdrawiam,
Poozon
: niedziela 05 gru 2010, 00:05
autor: romanroman
hej wygląda fajnie. napisz dlaczego stosujesz 2 wyłączniki
: niedziela 05 gru 2010, 00:51
autor: Poozon
Włącznik magnetyczny na obudowie latarki służył będzie do włączenia światła podczas nurkowania. Umieszczenie go na obudowie latarki ułatwi jego obsługę.
Drugi włącznik, mechaniczny-dźwigienkowy będzie znajdował się na pojemniku w którym będzie umieszczony akumulator żelowy. Włącznik ten będzie trzy-pozycyjny. Jedna pozycja - latarka wyłączona, druga pozycja - włączone zasilanie latarki, trzecia pozycja - ładowanie akumulatora.
Pojemnik z akumulatorem umieszczony będzie na butli z powietrzem, na plecach. Ciężko operować włącznikiem latarki gdy jest on gdzieś na plecach
Włącznik na pojemniku z aku dlatego ma być trzy-pozycyjny, aby podczas ładowania przypadkowo nie włączyć latarki włącznikiem magnetycznym i nie uszkodzić elektroniki.
: niedziela 05 gru 2010, 10:19
autor: Pyra
Witam
Skonstruowałem kiedyś zabezpieczenie akumulatora dla nurków. Układ ten jest jednocześnie wyłącznikiem "magnetycznym". MOSfet zastosowany jako włącznik jest zintegrowany z diodą, tak więc odłączając akumulator od odbiornika, mamy możliwość naładowania go poprzez złącze zasilania (umożliwia to dioda w MOSfecie) bez konieczności załączania włącznika.
Sam włącznik (kontaktron) można umieścić na długim kablu, i wtedy miejsce umocowania akumulatora jest nieistotne.
Pozdrawiam
: niedziela 05 gru 2010, 15:33
autor: P_iter
Poozon pisze:Drugi włącznik, mechaniczny-dźwigienkowy będzie znajdował się na pojemniku w którym będzie umieszczony akumulator żelowy. Włącznik ten będzie trzy-pozycyjny. Jedna pozycja - latarka wyłączona, druga pozycja - włączone zasilanie latarki, trzecia pozycja - ładowanie akumulatora.
Trzeba będzie pamiętać o ustawieniu właściwej pozycji włącznika przed nurkowaniem. Jak słusznie zauważyłeś - trudno operuje się włącznikiem jak jest gdzieś na plecach.
: niedziela 05 gru 2010, 16:52
autor: romanroman
wg mnie dublowanie wyłącznika to niepotrzebna komplikacja oraz potencjalne żródło awarii i zalania termosa z aku. zawsze istnieje ryzyko przypadkowego przęłączenia w czasie nurkowania. w mojej latarce po odłączeniu palnika wpinam ładowarkę. złącza kupiłem od loli, ale są tańsze i równie dobre rozwiązania.
: poniedziałek 06 gru 2010, 10:36
autor: Poozon
Kanistra na aku jeszcze nie ma. Może faktycznie zrezygnuję z drugiego włącznika mechanicznego.
Macie może namiar na jakieś sensowne złącza które mogą posłużyć jako złącza do ładowania aku i jednocześnie będą mogły zostać uszczelnione na czas nurkowania ?
: środa 08 gru 2010, 14:18
autor: romanroman
http://www.lola.cz/pl/eshop/oswietlenie ... eflektorow
przy takim złączu podłączasz ładowarkę przez zwykły chinch
: niedziela 12 gru 2010, 18:00
autor: radko
Witam
Na forum bywam sporadycznie ale patrząc na Twojego HIDa muszę cię ostrzec.
Kolega Bulba ma racje 5mm szkiełko o tej średnicy nie da rady wytrzymać takiego słupa wody jak 100m. Wiem co pisze bo widziałem implozje takiej szybki już na 6m głębokości. Jako rozwiązanie Twojego problemu proponuje przejrzeć sobie tą stronkę
http://www.continentaltrade.com.pl/Arti ... LO-WZIERNE są tam niezbędne inforamcje nt zabudowy i wytrzymałości szkła (w tym przypadku na ciśnienie 10bar szybka musi być hartowana i mieć 10mm)
Stronka do firmy, którą podałem wykonuje potrzebne szkła i możesz kupić nawet jedną sztuke.
Wracając do latarki Vega to musisz pamiętać, że cały przód wykonany jest tam z innego materiału oraz to, że jest to z jeden kawałek
Nie wiem jak uszczelniłeś pojemnik balastu ale uważaj na przeciek bo napięcie jest tam zabójcze (jako doszczelnienie możesz zastosować jeden z aerobowych Loctitów. Są stosowane jako płynne uszczelki i wytrzymują nawet 35Mpa)
Jako włącznik najprościej zastosować kontaktron i przekaźnik (masz wtedy hermetyczny włącznik uruchamiany magnesem)
Jeżeli chodzi o kabel i rozłanczalne połączenie najprościej jest kupić gotowca od Ammonite (zakończony jest wtykami chinch)
Robiąc kanister poszukaj informacji na internecie dotyczących wytrzymałości rur gazowych, wodnych itp. aby ustrzec się przed zbyt cienką ścianką i implozją.