Strona 1 z 1

Oświetlenie garażu 12V

: piątek 12 lis 2010, 12:18
autor: DziarskiHenk
Drodzy Forumowicze!
Posiadam garaż blaszany, ocieplony płytami styropianowymi, w którym niestety brakuje oświetlenia. Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie założenie w nim oświetlenia, które wystarczyłoby do podstawowych prac kosmetycznych przy aucie, takich jak woskowanie, mycie szyb itd. W okresie zimowym krótki dzień utrudnia wykonanie takich czynności np. po pracy, kiedy to w zasadzie wszędzie jest już ciemno. Przy własnym oświetleniu garażu można także zamknąć drzwi, dzięki czemu w garażu jest odrobinę cieplej i nie mamy u boku komentujących każdy nasz ruch sąsiadów :P (blokersi wiedzą ocb ;) )

Rozpatrywane rozwiązania:
1) Instalacja 220V nie wchodzi w rachubę. Po pierwsze nie wiem czy jest to do końca legalne używanie 220v w blaszanym garażu (garaży jest kilkanaście w jednym ciągu, trudno sobie wyobrazić konsekwencje przebicia…). Nawet jeśli w świetle prawa jest to możliwe, to lepiej byłoby zamontować we wszystkich garażach instalację elektryczną z własnym licznikiem. Niestety, jak to bywa z większością inicjatyw obywatelsko-społecznych, czynnik ludzki może być nie do przejścia :P Tak więc koło się zamyka.
Oczywiście, można także stosować odpowiednio długi przedłużacz z mieszkania do garażu. Taki przedłużacz jest w moim posiadaniu, ale bądźmy szczerzy – komu chciałoby się za każdym razem rozwijać i zwijać 50 m przedłużacza, podpinać, odpinać etc…. Rozwiązanie może być praktykowane tylko okazyjnie, i raczej w pogodne dni okresu wiosna-lato-jesień.

2) Instalacja 12V, z akumulatora, typu A) świetlówki bądź B) LED.

Wariant A) Znalazłem świetlówki 12V wersja 8W lub 13W. Przykładowe linki -> http://elektronikawm.pl/pl,product,2222 ... biala.html 12v 8W
http://elektronikawm.pl/pl,product,2222 ... biala.html 12v 13W
W przypadku świetlówek pojawiły się pierwsze zastrzeżenia. Wydaje mi się, że 13W to trochę za duże zużycie energii. Nie znam wydajności tych lamp, nie wiem także jak wygląda sprawa z ich trwałością. Na pewno trzeba byłoby liczyć się z zakupem 3 szt.

Wariant B) Na dealextreme dostępne są listwy LED, 12V, 75 LED. Link :> http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11303
W porównaniu do w/w świetlówek, koszt zakupu jest podobny. Z opinii na dx wynika, że te LEDy sprawują się całkiem nieźle. Znalazłem taką informację wśród komentarzy:

Kod: Zaznacz cały

Other Thoughts: Length: 50cm 
Width: 1.35cm 
Depth: ~1cm with LEDs 
Consumption: 330mA @ 12V (~4W) 
Brightness: ~400Lux 50cm above center of the strip
….
I measured 390 mA at 12 volts and another customer measured 590 mA at 14.1 volts.
Nominal rating at 12 volts would be 500 mA and 6 watts.


Mój projekt jest taki:
1) 3 bądź 4 w/w listwy LED, montowane na suficie bądź w narożnikach. Garaż nie jest wysoki (standardowa wysokość). Pierwotnie myślałem o zamontowaniu jednej listwy LED z tyłu na środku garażu (pierwszy ceownik od tylniej ściany garażu, oddalony od niej o ok. 1,5m, strumień światła w linii prostej padałby na bagażnik/zderzak, regulowany kąt padania światła w razie potrzeby, np. na regał pod ścianą) oraz 2 listwy LED między ścianami a sufitem, po przeciwnych stronach, na wysokości maski/przedniej szyby samochodu. Ewentualnie dodałbym jeszcze jedną (czwartą) listwę LED (np. po dwie naprzeciw siebie, mocowanie między ścianą a sufitem). Wszelkie sugestie mile widziane :)
2) Możliwość włączania/ wyłączania każdej lampy oddzielnie, wg aktualnych potrzeb. Myślałem o zrobieniu przełączników na wszystkie lampy w skrzyneczce, umiejscowionej po środku ściany bocznej garażu.
3) Zasilanie 12v - akumulator z samochodu (w chwili obecnej bodajże 60Ah). Od skrzynki z przełącznikami (pkt 2) wychodziłby kabel zakończony wtyczką zapalniczkową, którą podpinałoby się do samochodu. Kabel mógłby być chowany w skrzynce, wówczas nie przeszkadzałby na co dzień.

Wstępny koszt sprowadzałby się w zasadzie tylko do 3-4 listew LED + wtyczka zasilająca do samochodu (zapalniczka). Z okablowaniem i całą resztą projektu nie będzie problemu :)

Proszę o oceny projektu. Interesuje mnie przede wszystkim:
I. Czy ktoś używał tych lamp LED, ewentualnie świetlówek, jak dużo światła wytwarzają? Co z ich trwałością? Czy się sprawdzą?
II. Czy w takiej instalacji wymagane byłyby dodatkowe przeróbki, np. zasilania LEDów itd.?
III. Jakie zużycie prądu wystąpiłoby w takiej instalacji? Jak długo można by używać takiego oświetlenia, tak aby nadmiernie nie rozładować akumulatora i zapalić później samochód?
IV. Czy jest jeszcze jakaś alternatywa takiego rozwiązania?

Pozdrawiam,
Dziarski :)

: piątek 12 lis 2010, 14:40
autor: swietlik
Problem jest tego rodzaju, że wydajność [lm/W] dla współczesnych świetlówek i dla białych diod oświetleniowych jest porównywalna. Źródło T8 w kombinacji z elektronicznym balastem ma wydajność z zakresu 80-100 lm/W. Wydajność 'surowa' diod (bez strat na przetwornicy/zasilaczu) będzie w okolicach 100-140 lm/W (piszę o czymś, co można kupić za rozsądne pieniądze i w sensownej temperaturze bieli).

Wniosek jest taki, że skoro potrzebujesz 3x13W (39W) świetlówek, to dla diod będzie niewiele mniej...

Czyli na mocy zaoszczędzisz niewiele.

Są jeszcze inne parametry, np. długowieczność (koszt wymiany źródeł w czasie), odporność na częste załączanie, odporność na niskie temperatury pracy itd. ale to musisz sam rozważyć czy i na ile mają znaczenie.

: sobota 13 lis 2010, 07:12
autor: Komarek34
Tak sobie myślę,że jeśli chcesz woskować autko w garażu,przydałoby się oświetlenie na ścianach i na suficie. Jeśli światło padać będzie tylko z góry,i tylko w tak szczupłej ilości punktów świetlnych,może być trochę ciężko...Co do rozładowania aku- dużo zależy jaki jest jego stan,ila pociągniesz z niego prądu i jakie potrzeby ma twoja bryczka.

Może lepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie dodatkowego aku .
Jeśli chodzi o świetlówki powiem tak -super są T5 -trwalsze ale drogie. T8 mają fajną cenę i spory wybór. Są jeszcze T4 ale znam je tylko z szafy :) Ale jak je napędzić z 12V nie mam pojęcia.
Może zamiast aku jakiś agregat? Bywają na alle.. po ok.200zł (koszt aku)- i masz 220V i spokojnie zrobisz kilka T8 według potrzeb. A dodatkowo dostęp no prądu np.dla narzędzi.

: sobota 13 lis 2010, 09:51
autor: kisi
Gdzies kiedys na jakims forum motoryzycyjnym ktoś wypowiadał sie o car detailing'u. Co do oświetlenia napisał że potrzebna jest mocna lampa albo w reku albo na stojaku przewoźnym z możliwością ustawiania pod różnymi kątami aby widzieć co się polerujei z jakim efektem. Myślę więc że o ile na oświetlenie sufitowo-ścienne ledy się nadać powinny aby rozjaśnić ciemności garażu o tyle jednak mocna lampa ruchoma to tylko halogen i to chyba taki budowlany z castoramy na stojaku.

: sobota 13 lis 2010, 13:56
autor: Komarek34
kisi pisze: Co do oświetlenia napisał że potrzebna jest mocna lampa albo w reku albo na stojaku przewoźnym z możliwością ustawiania pod różnymi kątami aby widzieć co się polerujei z jakim efektem. Myślę więc że o ile na oświetlenie sufitowo-ścienne ledy się nadać powinny aby rozjaśnić ciemności garażu o tyle jednak mocna lampa ruchoma to tylko halogen i to chyba taki budowlany z castoramy na stojaku.
Pomysł z halogenem dobry. I bardzo praktyczny. Pozostaje jednak problem napędzenia tego światełka.Czasem zdarza nam się pracować w terenie,gdzie jest problem z prądem a światło bardzo potrzebne. Agregat jest niezastąpiony. I kosztuje tyle co dobry akumulator.

Też czasem coś robię w garażu znajomego i zanim na kilka garaży załatwili sobie prąd,miał własnie agregat. Taki ok.1000W. Spalinki wychodziły na zewnątrz i był bardzo,bardzo pomocny. Spalanie paliwa miał poniżej 1l/h . Bardzo się przydawał do wszelkiego rodzaju czyszczenia,odkurzania,wiercenia.
Wydaje mi się zatem że połączenie lamp sufitowo-ściennych z dodatkowym halogenem to dobry pomysł. Zarówno przy LEDach jak i świetlówkach można regulować kąt padania-w akwarium np. reguluję kąt padania T5 odbłyśnikami.
Przy agregacie nie byłoby ograniczeń w watach.Ale i tak nie ma to jak dobrze zrobiona instalacja 110/220V. Można też zrobić bezpieczną na 24V -taką jak w piwnicach teraz zakładają.A do tego przetwornica i jest wszystko co potrzeba.
Ale to tylko moja opinia.

Poradziłem się szwagra-elektryka. Mówi,że można spokojnie zrobić w blaszaku 230V czy 24V. Zgodnie z przepisami.
Jeśli nie ma możliwości to proponował 24V. Tyla ma np.aku z ciężarowego.Mają sporą pojemność - tylko musiałbyś taszczyć do ładowania czasem.Są też żarówki pod 24V.

P.S w razie czego chętnie pomogę w kwestii odbłyśników od T5/T8-robiąc aqua nawiązałem kilka fajnych kontaktów i poznałem kilka fajnych patentów :)

: środa 20 kwie 2011, 20:13
autor: kuflik
Jako detailer tylko dodam, że zamiast zwykłego halogenu lepiej kopic HQI, dużo lepiej się pracuje.

: sobota 23 kwie 2011, 00:16
autor: Luigi
HQI to raczej od 70W w górę. Bardzo dobra rzecz do oświetlania magazynów i hangarów lotniczych, ale do garażu to chyba przerost formy nad treścią.
Oprócz lampy trzeba jeszcze kupić przetwornicę, układ zapłonowy i oprawę.
Najlepiej chyba zmontować coś na XP-E HEW i dobrać jakiś driver odpowiedni do ilości użytych LED-ów i napięcia zasilania.

: środa 15 cze 2011, 19:00
autor: serviceman
A co powiesz na taką lampę http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=4286 wydaje mi się że powinna spełniać Twoje kryteria.