Jaki zasilacz stałoprądowy? (PowerLED, sprawność)

Domowe, energooszczędne instalacje LED, HID, halogenowe etc. Światło w stacjonarnych aplikacjach codziennego użytku.
Aspirant

Jaki zasilacz stałoprądowy? (PowerLED, sprawność)

Post autor: Aspirant »

Witajcie,

przemyśliwuje od kilku dobrych dni inwestycje w źródło światła Power LED. Jestem laikiem z elektorniki, jednak co nieco ogarniam i chcę swoje światełka złożyć sam (pewność jakości). Wybór padł na 30 sztuk PowerLED 3W (Luxeon Rebel LXML-PD01-0040, czerwony 627nm). Tak więc przy 700mA łykną one jakieś 60W (2,9V forward voltage). Dobrze to w ogole licze?

Z tego co wyczytałem wypadałoby to zasilić ze źródła stałoprądowego. I teraz mam kilka pytań, na które chciałbym znać odpowiedz, a moja wiedza jest zbyt nikła, żeby się na to wszystko samemu porywać:

1. Ile traci się sprawności na zasilaczach z dimmerem (w stosunku do zasilacza bez dimmera)?

2. Jaki zasilacz byłby najsprawniejszy, czego szukać?Mowie o sprawnosci samego zasilacza, nie diod. Myślę nad wariantami 350mA, 700mA, dimmer... Dążę do efektywności powyżej 90%...

3. Czy dwa zasilacze sobie by lepiej z tym poradzily, czy zostac przy 1?

Pozdrawiam
krudnik

Re: Jaki zasilacz stałoprądowy? (PowerLED, sprawność)

Post autor: krudnik »

Aspirant pisze:Witajcie,
Witaj.
Aspirant pisze: przemyśliwuje od kilku dobrych dni inwestycje w źródło światła Power LED. Jestem laikiem z elektorniki, jednak co nieco ogarniam i chcę swoje światełka złożyć sam (pewność jakości). Wybór padł na 30 sztuk PowerLED 3W (Luxeon Rebel LXML-PD01-0040, czerwony 627nm). Tak więc przy 700mA łykną one jakieś 60W (2,9V forward voltage). Dobrze to w ogole licze?
Liczysz dobrze, ale założenia masz trochę nieścisłe. Zgodnie z dokumentacją tej diody przy 700mA typowy spadek napięcia czerwonej diody wynosi 3.6V. Trzeba też uwzględnić, że ta wartość ma duży rozrzut, choć przy 30 sztukach powinno się jakoś uśrednić.