Pierwsze podejście DIY na rower 3XP-G

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
wojtek_krakow
Posty: 106
Rejestracja: sobota 28 mar 2009, 00:24
Lokalizacja: Kraków / Bielsko

Pierwsze podejście DIY na rower 3XP-G

Post autor: wojtek_krakow »

Witam.

Nie doczekałem się lampki która spełni moje oczekiwania.
A po trudach i wyczerpanej cierpliwości podjąłem się zrobienia samemu lampki rowerowej.

Przeglądałem te tematy na forum już tyle razy, koncepcji i pomysłów masa, wszystko jednak zmienia się bardzo szybko, nowe diody, nowe drivery.

Założenia:

- 1000lm+
- 3-4 diody
- wygląd klasycznej latarki
- tryby 20/50/100
- zasilanie bateria oraz aku (podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania)
- zbudowanie zasobnika
- wbudowanie elementy świecącego w nocy (tryt? )


Jak patrze na profesjonalne podejście starych wyjadaczy i z jakimi często problemami borykają się tutaj spece przy lampce tej mocy, można by rzec rzuciłem się z motyką na księżyc.

No cóż, ten sezon odpuszczam jeśli chodzi o nocne wojaże rowerowe, więc mi się nie spieszy. Chciałbym skończyć lampkę na jesień.

Pierwsza seria pytań jaką mam do doświadczonych.

1. Jakie aktualnie istnieją na rynku dostępne w Polsce topowe diody?
Tak abym z 3-4 szt złożył 1000-1500lm i by wydzielało to możliwie mało ciepła i
pobierało możliwie mało energii.

2. Ponieważ mam wiedzowy chaos w głowie po przebrnięciu przez forum, oraz dość nie typowe założenie (zasilanie z dwóch źródeł - wewn. aku oraz zewnętrzny pakiet) będę wdzięczny za naprowadzenie mnie jak laika krok po kroku za jakimi rzeczami muszę się rozglądać.

Wiem że potrzebny będzie:
- sterownik
- diody
- soczewka

Dalej mógłbym pisać co się naczytałem, ale nie chcę żeby ktoś się zakrztusił kawą czytając moje wypociny ;)

Na dzień dzisiejszy mam już dostęp do świetnego tokarza, który zrobi mi praktycznie dowolnego kształtu obudowę.

Z góry dzięki za chęć pomocy.
Wojtek
Ostatnio zmieniony czwartek 14 paź 2010, 10:03 przez wojtek_krakow, łącznie zmieniany 1 raz.
heniu007
Posty: 30
Rejestracja: sobota 03 kwie 2010, 12:07
Lokalizacja: Ignacew

Post autor: heniu007 »

Drogi Wojtku!
Postaram się odpowiedzieć na Twoje pytania.
Zacznijmy od wyboru emiterów. Pewnie przeglądając swiatelka natknąłeś się na nazwy takich firm jak Seoul, Cree, Luminus, Luxeon, Edison i z pozoru nic nie mówiące oznaczenia modeli P4, P7, SST-90, XP-E, XP-G, nie mówiąc o "egzotycznych" manufakturach. Zauważyłeś pewnie również tendencję budowania latarek na emiterach Cree XP-G. I słusznie! Również w twoim wypadku budowa latarki na diodach XP-G to będzie właściwy wybór. Jeśli nie wierzysz na słowo, proszę skorzystaj z tego kalkulatora ( należy dokonać rejestracji ).
http://pct.cree.com/
Są tam podane parametry światłości dla konkretnego binu diody oraz podanego prądu.
Czytam: "by wydzielało to możliwie mało ciepła i
pobierało możliwie mało energii." Proponuje więc wykorzystać 4 diody XP-G binu R5 ( najbardziej rozpowszechniony bin do kupienia w Polsce na tą chwilę) i nakarmić ich prądem o wartości 0,75A, co przy skuteczności soczewki na poziomie około 90% ( w przypadku soczewek wykonanych z taniego tworzywa sztucznego PMMA) da ci te 1000 lm i wysoką skuteczność świetlną 112 lmpW. Zawsze możesz zaszaleć i podać na emitery po 1A i wtedy uwzględniając straty na soczewce uzyskasz 1250 lm, ale wiedz ze będzie się to wiązało z wymogiem odprowadzenia większej ilości ciepła i mniejszej skuteczności świetlnej. Wcale nie musisz decydować się na Cree, możesz spróbować np. z Seoul P4, ale uważam że Cree to w tej chwili potentat LEDowy, bynajmniej jeśli chodzi o parametry :razz:

Myślę ze wytłumaczyłem ci sprawę LED-ów, przejdźmy więc do soczewek. Przy wybieraniu soczewek musisz się kierować przede wszystkim na ile emiterów dana soczewka została wykonana :razz: Ale to chyba jasne. Drugą rzeczą jest na jaki rodzaj emitera ta soczewka została wykonana, np. XP-C, XP-E, XP-G. I tu uwaga diody XP-G z powodzeniem możesz stosować również do soczewek przeznaczonych do XP-E. niestety wiąże się to kosztem strat, ale nie są to jakieś wielkie straty, więc nie ma nad czym płakać. Kolejną rzeczą którą musisz uwzględnić jest średnica soczewki. Od średnicy zależy jak wykonasz obudowę, lub dokonasz wyboru takiej obudowy ( np. ze starych latarek, czy nawet elementów hydraulicznych). Średnica soczewki musi uwzględniać również MCPCB na której umieścisz emitery, lub dokonasz wyboru (opcja dla leniucha). Pisząc o MCPCB musisz pamietać ze kupując możesz napotkać "czyste MCPCB" gotowe , wytrawione do których należy przylutować malutkie diodki, spotkasz również MCPCB z przylutowanymi juz emiterami, do której należy dobrać soczewke. No i możesz spotkać również MCPCB na powierzchni której są wlutowane diodki oraz driver! Ale nie polecam ostatniego rozwiązania ze względu na to że na małej powierzchni bedzie do odebrania i ciepło diod i ciepło scalaka, oraz diody ogrzewając scalak zmienią jego charakterystykę pracy ( dla dociekliwych polecam lektury data-sheetów) i w konsekwencji scalak będzie dawał ograniczony prąd, zmniejszy się jego sprawność, a w najgorszym przypadku włączy się jego zabezpieczenie termiczne, a ty będziesz myślał że driver uległ uszkodzeniu. Jeśli rzucisz wyzwanie i będziesz chciał wykonać sam płytkę na której umieścisz diody, pamiętaj nigdy nie stosuj laminatu szlano-epoksydowego, bo uszkodzisz diody, albo driver. Ma to być specjalny laminat MCPCB. Ale wiem że to kosztuje dużo zachodu zamawiać specjalnie laminat dla jednej latarki, więc zapewne nie skorzystasz :wink: Ale są prostsze i tańsze sposoby, aby wykonać taki podkład dla diod, jednym ze sposobów jest zeszlifowanie do naprawdę małej grubości laminatu szklano- epoksydowego po stronie kompozytu i zamocowanie na tej powierzchni płytki aluminiowej czy miedzianej za pomocą dobrego kleju termoprzewodzącego. Najlepiej jeszcze przeszlifować płytkę zanim dokonamy montażu aby lepiej przekazać ciepło. Drugim sposobem jest umieszczenie diod bezpośrednio na podłożu alu czy miedzianym, tak aby dolne styki nie stykały się z metalem. Zapytasz jak to zrobić? Jeśli masz dostęp do narzędzi elektrycznych możesz odpowiednio przefrezować, jeśli nie użyj pilnika i poświęć troche czasu i cierpliwości. Chyba wiesz jak dokonać obróbki powierzchni, tak aby dolne styki diody ( zapoznaj się z lekturą data-sheet na stronce cree dla diody XP-G) nie stykały się z powierzchnią miedzi. Diody kleisz jakimś dobrym klejem termoprzewodzącym i jesteś w domu :razz: A Lutujesz diody za pomocą ich górnych styków uważając aby nie zrobić zwarcia z powierzchnią radiatora ( dobre i tanie są koszulki termokurczliwe).
Powracając do tematu soczewek, możesz użyć tych:
http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/11767
W sklepie tym również zakupisz tanio XP-G :wink:
Albo przeszukać firmy produkujące tego typu soczewki ( Carclo, Ledil).
Przejdźmy teraz do wyboru drivera. Jeśli chcesz iść na skróty możesz dokonać zakupu w tym samym sklepie i wybrać ten:
http://www.maritex.com.pl/pl/shop/produ ... /1/backurl
Wady:
- Jest to sama przetworka, brak w niej mikrokontrolera, któryby generował sygnały PWM , a w rezultacie konkretne tryby świecenia. Jeśli znasz się na elektronice możesz dodać do niej mikrokontroler ( np. jakiś popularny z serii Atmega) i sam ustawić w programie tryby jakich chcesz. Możesz również zlecić komuś wykonanie takiego układu ( lecz sądzę że musiałbyś być zdesperowany na taki krok :twisted: )

- Prąd maksymalny 810 mA co w twoim wypadku wcale nie musi być wadą, bo uzyskasz przy czterech diodach XP-G R5 uwzględniając straty na soczewkach solidne 1060 lm :wink: Lecz pewnie kiedyś bedziesz chciał zaszaleć i podać więcej na diody, to w tym wypadku ta przetworka Ci to uniemożliwi.

- Nie zasilisz diod np. z jednego 18650 ( to nie przetworka STEP UP) Przy czterech diodach potrzebujesz przynajmniej 4 ogniwa Li-Ion.

- W przypadku zastosowania samej przetworki to najniższy tryb ma 41% maxa, czyli nie zgadza się to z Twoimi założeniami :twisted:

- Gabaryty ??
Plusy:
-Wysoka sprawność ( ze względu na niskie prądy i dość niska częstotliwość pracy i związane z nimi straty przebiegunowania w rdzeniu cewki i w tranzystorach przełączających)

-Cena :twisted:

Kolejną ciekawą konstrukcją jest ta przetwornica:
http://allegro.pl/item1173642743_driver ... _1_8a.html

Daje link do allegro, z powodu tego że autor na swojej stronce nie ma opisu tego układu:
http://darel.elektroda.eu/index.html

Wady:
- Cena ??
-Gabaryty?? ( zawsze możesz sam wykonać tą konstrukcję, lecz zwiększy to koszty, a jak nie masz zdolności może przyprawić o parę siwych włosów :mrgreen: Plusem będzie to że na laminacie dwustronnym napewno wykonasz odpowiedni okrąg i uda ci sie ją upchać do wytoczonej obudowy)

- Napięcie wejściowe musi być większe niż wyjściowe, czyli przy 4 XP-G musisz dać minimum 4 ogniwa Li-Ion

- Plusy
Sam wybierasz jak chcesz sterować prądem wyjściowym.
Jeśli posiadasz wiedzę, to sterujesz PWM, jeśli nie, masz w komplecie potencjometr i nim dokonujesz regulacji strumienia świetlnego.
- Wysoka sprawność
- Wysoki prąd maksymalny co przy czterech diodach XP-G R5 i deklarowanym prądzie 1,8A oraz uwzględniając straty na soczewce da ci znakomitą wartość 1800 lm :o (max. dla XP-G to 1,5A więc nie przekraczałbym tej wartości, a i tak przy tym prądzie 1,5A dostaniesz 1650 lm) Również podkreślę to że przy takich prądach powstaje ogrom ciepła i diody grzejąc się będą traciły tymczasowo na skuteczności. Więc nie piałbym z zachwytu że tu mi latareczka strzela fotonami o strumieniu prawie 2klm :mrgreen: W rzeczywistości może być o wiele mniej, zwłaszcza ze przetworka nagrzewając się nie da ci już tyle pradu ile deklaruje.


Będzie to dobry wybór jeśli wykreślisz z założeń zasilanie z ogniwa w obudowie, a latarkę będziesz zasilał z zasobnika na akusy.

Jeśli chcesz pozostać przy zasobniku oraz ogniwie w latarce to polecam przejrzeć kontrukcję Edim-a, który posiada przetwornice typu STEP- UP jak i w jednym układzie przetworkę STEP-UP/DOWN.

Myślę że inne osoby z forum odpowiedzą na to pytanie :wink:


Jeśli chodzi o zbudowanie zasobnika, to możesz użyć koszyczków na ogniwa kupionych lub wyjętych ze starych ładowarek na tego typu ogniwa. do tego jakaś torba, kabel 2 żyły ( lub home made z żył miedzianych oraz rurek termokurczliwych :grin: ), do tego jakiś "mądry" wtyk ,a na obudowie równie "mądre" gniazdo. Koszyczki łączysz szeregowo , równolegle lub mieszanie zgodnie z tym co chcesz uzyskać. Radziłbym również używać ogniw tego samego typu, pojemności. Jeśli nie chcesz bawić się w koszyczki to możesz wykonać pakiet ogniw i ładować je równocześnie odpowiednią ładowarką ( np. ładowarki do RC ) lub wykonać samemu ( wiele prostych schematów można znaleźć w internecie jak i na naszym forum) .


Co do elementów świecących odsyłam do źródła: :o :grin:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tryt

Na DealExtreme znajdziesz świecące elementy w wielu kolorach ;)

To narazie tyle, myślę że już zaczynasz kumać o co w tym biega.

PS Poprawiłem błędy bo oczy pieką :grin:

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony czwartek 02 wrz 2010, 17:03 przez heniu007, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Pikom
Site Admin
Posty: 2912
Rejestracja: sobota 27 wrz 2008, 20:31
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Pikom »

Witaj heniu007 - cieszę się, że masz ochotę pomóc i parę spraw wyjaśnić, nie zapominaj jednak zapoznać się z Regulaminem ...

A przy okazji błagam, rzuć tu okiem: http://so.pwn.pl/lista.php?co=dioda :twisted:
Pozdr.
Pikom
heniu007
Posty: 30
Rejestracja: sobota 03 kwie 2010, 12:07
Lokalizacja: Ignacew

Post autor: heniu007 »

Przyznaję się, nie przeczytałem regulaminu :mad:
A więc Witam wszystkich koneserów mocnego promieniowania i myślę że miło spędzę czas czytając jak i udzielając się na forum :wink: Dzięki Pikom zaraz wykuję poprawną polszczyznę :razz:
Mogłem się domyslić... To oczywiste że na takim forum słowo dioda wypisywane jest z wielką czcią, traktowane niczym fetysz :mrgreen:
Awatar użytkownika
Pikom
Site Admin
Posty: 2912
Rejestracja: sobota 27 wrz 2008, 20:31
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Pikom »

Hej :)

Masz gadane kolego :mrgreen: Z fetyszyzmem nie przesadzamy ale ja mam akurat takie jakieś odchylenia że to mnie razi w oczy :roll: Ale nic to, pierwsze diody za płoty jak mówią... Witaj raz jeszcze i do miłego usłyszenia (upisania, uczytania...? :P )
Pozdr.
Pikom
wojtek_krakow
Posty: 106
Rejestracja: sobota 28 mar 2009, 00:24
Lokalizacja: Kraków / Bielsko

Post autor: wojtek_krakow »

Heniu007 nie wiem jak Ci dziękować :)
Wiem że tu na forum, można liczyć na fachowców ale nie spodziewałem się tak dobrego opisu, to praktycznie step by step.

Zabieram się za lekturę bo widzę trochę tego jest. Ambitny to jestem, ale lampkę miałem mieć już daaawno temu, i mi się cierpliwość wyczerpała, nie mniej z taką pomocą wstyd nie podjąć wyzwania.

Postaram się pochłonąć jak najwięcej żeby nie zadawać banalnych pytań, jak będę miał coś konkretnego to się przypomnę.

[ Dodano: 16 Sierpień 2010, 14:21 ]



.No i pierwsze ważniejsze pytanie:

Znalazłem driver który wymiarami pasował by do projektu.
Oraz specyfikacja chyba bardziej nadaje się do moich potrzeb jeśli dobrze czytam dane.

To zresztą projekt Waszego kolegi z forum:

http://allegro.pl/item1180521783_driver ... o_xpg.html

Może dawać max 1,4A , tryby 100/60/25/5 %.
Zalecane ogniwa Li-Ion 3,7V

Co sądzicie o tym?
Czy decydując się na całkowitą rezygnację z wewnętrznego zasilania i zastosowanie zewnętrznego pakietu. Ma taki sterownik sens?

Zrobił bym wtedy zewnętrzny pakiet z kilku ogniw 18650 lub coś podobnego.


Druga sprawa:

Czytałem na forum że wcale tak łatwo nie jest zamocować emitery na MCPCB, chodzi o precyzję wykonania i czytając opisy widzę ma to kluczowe znaczenie dla temp jakie wydziela taki pakiet. Dlatego ten raz pójdę "na leniucha" ;) i zlecę to komuś doświadczonemu.

Jednak celem moim jest posiadanie działającej lampki, a nie eksperymenty i nauka nowego zawodu ;)

Teraz pytanie. Gdzie mogę dostać takie moduły 4xXPG?
Wiem, google nie boli, ale wiem że tu liczy się jakość podłoża, więc moje pytanie tak naprawdę brzmi, gdzie dostanę najlepsze takie moduły?
heniu007
Posty: 30
Rejestracja: sobota 03 kwie 2010, 12:07
Lokalizacja: Ignacew

Post autor: heniu007 »

Odnośnie drugiego pytania, przejrzyj proszę ten katalog:
http://www.lediko.com/files/LEDIKO_cenn ... liczny.pdf
Dysponują tam różnymi modułami, tylko musisz się upewnić czy dany układ ma połączenie szeregowe diod.
Jeśli lubisz czekać i zamierzasz zrobić większe zakupy to polecam zakup w niemieckim led-tech:
Odnośnik do modułu 4 ledowego:
http://www.led-tech.de/en/High-Power-LE ... 0_117.html
Sporo zaoszczędzisz wybierając led-tech :wink:
Natomiast na pierwsze pytanie nie odpowiem, bo niechce wprowadzić Cię w błąd. Ktoś bardziej kompetentny udzieli Ci odpowiedzi. Być może sam konstruktor ? :razz:
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8528
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

wojtek_krakow pisze: Znalazłem driver który wymiarami pasował by do projektu.
Oraz specyfikacja chyba bardziej nadaje się do moich potrzeb jeśli dobrze czytam dane.

To zresztą projekt Waszego kolegi z forum:

http://allegro.pl/item1180521783_driver ... o_xpg.html

Może dawać max 1,4A , tryby 100/60/25/5 %.
Zalecane ogniwa Li-Ion 3,7V

Co sądzicie o tym?
Czy decydując się na całkowitą rezygnację z wewnętrznego zasilania i zastosowanie zewnętrznego pakietu. Ma taki sterownik sens?

Zrobił bym wtedy zewnętrzny pakiet z kilku ogniw 18650 lub coś podobnego.
Witam
He he, to dość popularny układ na AMC7135, jacyś maniacy go nawet przerabiają, według własnych upodobań ;) coś tu jest na forum... :roll:
Bardzo fajny układzik i zapewniający rozsądną sprawność, ale Przy zasilaniu pojedynczym Li-Ion, lub pakietem połączonych równolegle ogniw. Ograniczeniem jest tutaj moc start w elemencie regulacyjnym. Max do którego można te elementy stosować to napięcie zasilania równe Vf diody LED + 2V

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
wojtek_krakow
Posty: 106
Rejestracja: sobota 28 mar 2009, 00:24
Lokalizacja: Kraków / Bielsko

Post autor: wojtek_krakow »

Mam różne wariacje lampki w głowie, oczywiście wszystko krąży wokół założeń z I posta.

1000+lm , 3-4 diody.

Heniu007

Katalog Lediko właśnie przetrzepuję, led tech odpuszczam - jakoś brak zaufania we mnie do zagranicznych sklepów (z pewnością nie potrzebny ale jednak).


Jeśli nie znajdę nic satysfakcjonującego na 4 ledy to wezmę pod uwagę coś takiego:

http://sklep.ledim.pl/?misc=67

Pyra, dzięki za informację, rozumiem że to pochlebna opinia :)

Pasował by takie zestaw? Ten moduł powyżej z tym sterownikiem?

http://allegro.pl/item1180521783_driver ... o_xpg.html

I do tego zewnętrzny pakiet 4 ogniw.


Drugi zestaw jaki biorę pod uwagę to jeśli dopadnę takie jakie chcę moduły 4x XPG osadzone już na mcpcb i wtedy szarpnę się na taki sterownik MaxFlex:

http://www.taskled.com/maxflex.html

Wtedy jak się dokształcę to będę starał się o zamontowanie diody informującej o stanie naładowania aku, ale obawiam się że to jak z motyką na księżyc :|

No zobaczymy.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8528
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

wojtek_krakow pisze: Jeśli nie znajdę nic satysfakcjonującego na 4 ledy to wezmę pod uwagę coś takiego:

http://sklep.ledim.pl/?misc=67

Pyra, dzięki za informację, rozumiem że to pochlebna opinia :)

Pasował by takie zestaw? Ten moduł powyżej z tym sterownikiem?

http://allegro.pl/item1180521783_driver ... o_xpg.html

I do tego zewnętrzny pakiet 4 ogniw.

<nie>

Przy module szeregowym masz za wysokie napięcie zasilania sterownika (trzeba by je ograniczyć) a przy module równoległym , masz za mały prąd, chyba, że zamówisz wersję 1A i do tego dołożysz zestaw 6 AMC7135 połączonych do sterowania z driverka i każda trójka AMCków będzie zasilała jedna diodę.
Możesz tez wybrać moduł 3 diodowy w szeregu, ale inny sterownik, podpowiem, że Edek (LediM) też je ma w swojej ofercie :)

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
wojtek_krakow
Posty: 106
Rejestracja: sobota 28 mar 2009, 00:24
Lokalizacja: Kraków / Bielsko

Post autor: wojtek_krakow »

Masz na myśli np ten?

http://sklep.ledim.pl/?misc=7

min:
* Maksymalne napięcie zasilania +18V
* prąd wyjściowy regulowany w zakresie ok. 400-1100mA (wykalibrowany na 700mA);
* możliwość przełączania prądu 100%/50% wartości
ustawionej, za pomocą zewnętrznego przełącznika (włącznika);
* zabezpieczenie przed zwarciem, przeciążeniem i przegrzaniem;
* rodzaj pracy - przetwornica obniżająca - step-down;
* wymiary: 21x23x6,5mm;
* możliwość zasilania do 3 diod szeregowo o napięciu do 4V;


Jeśli dobrze rozumuję to był by to w sam raz sterownik do tego modułu:

http://sklep.ledim.pl/?misc=67

I chyba tutaj mógłbym połączyć razem kilka ogniw do zasilania?
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8528
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Zgadza się.
Do zasilania, z reguły, używa się jedno ogniwo więcej niż jest diod, tak więc 3xXP-G => 4 LI-Ion w szeregu.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
wojtek_krakow
Posty: 106
Rejestracja: sobota 28 mar 2009, 00:24
Lokalizacja: Kraków / Bielsko

Post autor: wojtek_krakow »

Z Waszą pomocą decyzje podjęte.

Będą 3 diody od Edima i sterownik również od niego ten r105

Rozmyślałem wcześniej nad sterownikiem który będzie miała wbudowaną kontrolę naładowania aku, ale znalazłem tu na forum dość prosty sposób na dorobienie tego na zewnątrz, powinienem sobie z tym poradzić.

Akumulatory planuję tubę na 4 aku, długą i wąską i zamontowane 4 aku jeden za drugim, przewijało się coś podobnego na forum.


Teraz mam taki schemat w głowie.

- korpus latarki zawierający diody, soczewkę i radiator, i zamontowany sterownik
- kontrolę aku zamontowaną w body do aku
- włącznik latarki w korpusie z diodami

Jak widzicie jakiś tu błąd logiczny to wskażcie proszę.

Jeśli dobrze zrozumiałem to na soczewkę powinienem zamontować jeszcze szybkę?
To rozumiem funkcja ochronna soczewki?

Jeśli tak to ma być taka szybka nałożona bezpośrednio na soczewkę czy w pewnej odległości?

I drugie pytanie, na tym sterowniki jest potencjometr (prąd wyjściowy regulowany w zakresie ok. 400-1100mA (wykalibrowany na 700mA))

Czy dostanę do czegoś takiego jakieś zewnętrzne pokrętło aby wypuścić poza body latarki czy trzeba będzie bawić się w samoróbkę?
sokol06
Posty: 44
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 22:50
Lokalizacja: Prawie Żyrardów

Post autor: sokol06 »

wojtek_krakow, mam bardzo podobny pomysł, jednak taki koszyczek będzie poręczniejszy od rurki, ja swój chce wykonać z panela lub sklejki.

Potencjometr zewnętrzny może być kłopotliwy do uszczelnienia, dlatego ja pomyśle nad nim dopiero jak wstępnie złoże lampke i zbadam czy sie przyda czy nie.
heniu007
Posty: 30
Rejestracja: sobota 03 kwie 2010, 12:07
Lokalizacja: Ignacew

Post autor: heniu007 »

Zgadza się szybka pełni funkcję ochronną :wink:
Nie ma znaczenia w jakiej odległości zamocujesz szybkę, ponieważ szybka nie posiada ogniskowej. Jednak wadą takiego jest rozwiązania jest pewna strata strumienia świetlnego na powierzchni takowej szybki. Dla najlepszych to strata zaledwie procenta, mówię tu o szybce wykonanej z bezżelazowego szkła z wielowarstwowymi powłokami do nawet 10% dla szybek plastikowych. Ale nie musisz się tak martwić, strata na przeciętnej jakości szybce to wartość kilku procent :wink:
Na bliźniaczym forum powstał kiedyś wątek odnośnie tego zagadnienia:
http://www.torch.pl/forum/index.php?top ... msg%msg_id%

Teraz spróbuje wytłumaczyć ci Twoje wątpliwości z drugiego pytania.
Zapoznałem się z opisem tego drivera od Edka i mogę powiedzieć że nie dostaniesz zewnętrznego potencjometru. Potencjometr, który jest zastosowany w układzie to malutki potencjometr przystosowany do montażu powierzchniowego (SMT). Więc jeśli chciałbyć dołożyć taki potencjometr, którym regulujesz maxymalny prąd należałoby go kupić samemu, wcześniej badając oporność użytego potencjometru SMD.
Tylko tutaj pojawia się pytanie czy można ot tak regulować oporność podczas pracy układu. Autor nie wspomina w opisie o takiej możliwości, więc musiałbyś zbadać sprawę u źródła :wink:
Jeśli można tak postąpić i zależy ci również na kwestii wodoszczelności takiego potencjometru to najpierw zapoznaj się z tymi oznaczeniami:
http://pl.wikipedia.org/wiki/IP_(stopień_ochrony)
Po wstępnym zaznajomieniu się z tematem wybierz ochronę, która by ci odpowiadała, a dalej poszukaj przy pomocy wujka google lub innych środków potencjometru z takową ochroną.
Ostrzegam, potencjometry takie mogą mieć horrendalnie wysokie ceny. :evil: oraz mogą nieodpowiadać gabarytowo z zakwestionowanymi założeniami projektu.
To tyle...
ODPOWIEDZ