Strona 1 z 4

4x XP-G

: środa 03 mar 2010, 12:42
autor: midi
Witam, oto kolejna lampka z serii oświetlenie rowerowe, na pokładzie będą 4 diody XP-G R5, driver ten sam co w poprzednim projekcie, sterowanie będzie odbywało się za pomocą włącznika zamocowanego na kierownicy, waga całkowita około 260g wraz z montażem, więcej na jej temat później. Kilka fotek.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

: środa 03 mar 2010, 13:37
autor: Calineczka
:o
no, śliczna jest, bardzo mi się podoba ale zapala mi się :!: -żeberka sa prostopadle do kierunku jazdy przeciętnego rowerzysty :mrgreen: .

: środa 03 mar 2010, 14:14
autor: midi
O kurcze, machnąłem się, tak wiec zalecam montaż lampy bokiem :mrgreen: .

: środa 03 mar 2010, 14:36
autor: Pyra
midi pisze:O kurcze, machnąłem się, tak wiec zalecam montaż lampy bokiem :mrgreen: .
A po co jak można dać pryzmat lub lusterko peryskopowe ;)
Jak by co to pamiętajcie, ze to mój pomysł na lampkę do rowera :mrgreen:

Pozdrawiam

: środa 03 mar 2010, 17:19
autor: Tomek210
To już kolejny temat, w którym męczycie te nieszczęsne żeberka w rowerówkach.
Nie przyszło Wam do głowy, że pęd powietrza nawet podczas powolnej jazdy latem spokojnie wystarczy do chłodzenia lampki nawet gdyby miała tych żeberek o połowę mniej, z kolei podczas postoju zdecydowanie lepsze będą żeberka ustawione pionowo...

: środa 03 mar 2010, 17:50
autor: Pyra
Tomek210 pisze: Nie przyszło Wam do głowy, że pęd powietrza nawet podczas powolnej jazdy latem spokojnie wystarczy do chłodzenia lampki nawet gdyby miała tych żeberek o połowę mniej
Może być trudno.
Przy czterech XP-G masz do oddania około 12W ciepła, biorąc pod uwagę przewodnictwo cieplne kilku miejsc styku od LEDa poczynając przez MCPCB, ewentualną pigułę, na body, potrzebne jest wydajne chłodzenie, a poprzeczne żeberka, są gorsze niż ich brak, gdyż powietrze omiata tylko krawędzie żeberek.
Niestety prawa aerodynamiki.
Pewnym rozwiązaniem był by odchylacz strugi powietrza, który zbierał by powietrze np. z dołu i kierunkował wzdłuż żeberek w górę. Najlepiej zintegrować go z mocowaniem latarki, aby nie tracić jej uniwersalności jako ręcznego źródła światła (taki mam plan w mojej konstrukcji, jednak to odległy termin :-( .

Na postoju to masz rację, konwekcja.

Pozdrawiam

: środa 03 mar 2010, 18:01
autor: Darek
Pyra pisze: potrzebne jest wydajne chłodzenie, a poprzeczne żeberka, są gorsze niż ich brak
A z tym bym się akurat nie zgodził.Liczy się powierzchnia materiału który oddaje ciepło a ponacinana niestety jest kilka razy wieksza

: środa 03 mar 2010, 19:06
autor: Pyra
Darek pisze:
Pyra pisze: potrzebne jest wydajne chłodzenie, a poprzeczne żeberka, są gorsze niż ich brak
A z tym bym się akurat nie zgodził.Liczy się powierzchnia materiału który oddaje ciepło a ponacinana niestety jest kilka razy wieksza
Masz prawo, ale fakty są inne.
Do wydajnego chłodzenia jest potrzebny przepływ laminarny (uporządkowany) wzdłuż powierzchni oddającej ciepło i na pewno się zgodzisz, że tak jest w przypadku powierzchni płaskiej i żeberek skierowanych wzdłuż.
Żeberka skierowane w poprzek natomiast, stanowią większe wyzwanie.
Przy bardzo niskich prędkościach przepływu, powietrze wnika częściowo pomiędzy żebra, aby przy większych prędkościach po prostu się prześlizgiwać nad nimi. Przestrzenie pomiędzy żebrami wypełniają częściowo wiry stojące, lecz zlokalizowane są one blisko krawędzi. Co więcej, przy określonych prędkościach przepływu powodują one odbicie strugi powietrza i sprawiają, że prawie nie dotyka ona krawędzi żeber.
Oczywiście będzie chłodzenie spowodowane dużą prędkością omiatania czoła i pozostałych rejonów korpusu tym nie mniej daleko mu do optymalnego
Przykład:
Jazda samochodem z otwartymi oknami bocznymi, zgodnie z tym co piszesz w środku powinien panować huragan, tymczasem zauważalny ruch powietrza jest tylko w przestrzeni bliskiej okna. Nie wiem czy zauważyłeś, ale wiele kabrioletów ma z tyłu za kierowcą poprzeczną szybę, która nie pozwala na powrót strugi wstecznej, a tym samym przestrzeń pomiędzy szybą przednią a "ekranem wiatrowym" jest wolna od zawirowań, i przy prędkościach grubo przekraczających 100km/h co najwyżej partnerce włosy latają.

Mój pomysł polega właśnie na zmianie kierunku strugi powietrza, tak aby skierować ją wzdłuż poprzecznych żeber, umożliwiając jednocześnie chłodzenie konwekcyjne na postoju.

Pozdrawiam

: środa 03 mar 2010, 19:15
autor: arthx
a mi sie projekt pdoba. zeberka maja coraz wieksza srednice i patrzac od przodu lampki , podczas jazdy zabieraja powietrze w kierunku do srodka, co powinno zwiekszyc efektywnosc chlodzenia

: środa 03 mar 2010, 20:18
autor: rrobsonm
Przecież już sam producent przyznał się do pomyłki produkcyjnej, nie rozumiem dalszych dywagacji na ten temat. Mam tylko nadzieję że wszystkie wcześniej sprzedane body podejrzewane o zawieranie podobnej wady produkcyjnej zostaną poddane weryfikacji i ewentualnemu poprawieniu na koszt producenta.

: środa 03 mar 2010, 20:32
autor: midi
Ok, niestety żeberka już zostaną takie jakie są i powiem więcej, następne lampki będą miały użebrowanie w tą samą stronę :twisted: . W lampce zamontowany będzie driver z kontrolą temperatury i sygnalizacją stanu aku, z tyłu obudowy będzie mały panel z diodą sygnalizacyjną a obok będą wychodzić dwa kable, jeden do aku a drugi do elementu mocowanego na kierownicy służącemu do włączania i zmiany trybów lampki. Stała jasność na każdym z trybów, myślę że nie odpuszczę i każdy z ledów dostanie 1,5A co pozwoli uzyskać troszkę lumenów i co więcej tu o niej napisać, jak ją uzbroję to porobię troszkę fotek jak świeci.
Pozdrawiam.

ps. może jak mnie najdzie za jakiś czas będzie lampka z użebrowaniem wzdłuż głowicy ;)

: środa 03 mar 2010, 21:57
autor: Robot
Cześć midi. Proponuję wysłać to cudeńko tym razem na frezarkę i ponacinać wzdłużnie. Powstanie coś na kształt jeża co zapewni wielokierunkowy przepływ powietrza dodatkowo zwiększy powierzchnię emisji ciepła i pogodzi wszystkich ;-).

: środa 03 mar 2010, 21:57
autor: Piotr aka Cypis
Pyra pisze: Do wydajnego chłodzenia jest potrzebny przepływ laminarny (uporządkowany) wzdłuż powierzchni oddającej ciepło i na pewno się zgodzisz, że tak jest w przypadku powierzchni płaskiej i żeberek skierowanych wzdłuż.
Przepraszam, że sie wtrącam, ale czy aby na pewno laminarny a nie turbulentny?
Nie jestem fachowcem, ale w przypadku np. chłodzenia cieczą procesorów to wystające piny/finy (tutaj: żeberka) są obmywane, i na pewno najwydajniejsze konstrukcje to te gdzie ciecz jest "mieszana" jak najmocniej (pisząc prostymi słowy).

Midi - a nie myślałeś o podobnej głowicy ze sterownikiem, i zewnętrznym pakunku z akusami?
Z przyjemnością zobaczyłbym coś takiego na swojej kierownicy, z użebrowaniem jak najbardziej poprzecznym :-) - aktualnie podpinana latarka zasilana 18650 zajmuje jednak sporo przestrzeni...

: środa 03 mar 2010, 22:15
autor: Pyra
Piotr aka Cypis pisze:
Pyra pisze: Do wydajnego chłodzenia jest potrzebny przepływ laminarny (uporządkowany) wzdłuż powierzchni oddającej ciepło i na pewno się zgodzisz, że tak jest w przypadku powierzchni płaskiej i żeberek skierowanych wzdłuż.
Przepraszam, że sie wtrącam, ale czy aby na pewno laminarny a nie turbulentny?
Nie jestem fachowcem, ale w przypadku np. chłodzenia cieczą procesorów to wystające piny/finy (tutaj: żeberka) są obmywane, i na pewno najwydajniejsze konstrukcje to te gdzie ciecz jest "mieszana" jak najmocniej (pisząc prostymi słowy).
Masz trochę racji, gdyż podczas przejścia przez krawędzie na wlocie, jak i podczas przejścia nad płaszczyzną (gdyż nie ma idealnie gładkiej) powstają mikrozawirowania zwiększające oddawanie ciepła. Większe turbulencje są jednak już szkodliwe, gdyż powodują tylko lokalne nagrzewanie gazu. Jak wiesz gaz ma trochę inną dynamikę niż ciecz, która ze względu na znacznie wyższą lepkość, utrudniającą rozprowadzanie ciepła, powinna być "mieszana"
Wszelkie wystające elementy powodują też wzrost powierzchni oddawania ciepła i nie jest wskazane "jak najmocniejsze mieszanie" gdyż znacznie wzrastają opory przepływu, powodujące również nagrzewanie cieczy (no w mikroskali), ale ogólnie ma to sens do pewnego momentu.

Pozdrawiam

: środa 03 mar 2010, 23:01
autor: greg
W płytowych wymiennikach ciepła (cieczowych) płyty są tak wyprofilowane, aby uzyskać możliwie maksymalnie turbulentny przepływ. Wtedy wymiana następuje przy najwyższej skuteczności. W przypadku gazów, nie wiem. Możliwe, Pyra, że masz rację w tym ustępie.