Silva X-trail i X-Trail Plus - Królowa wiosennej wyprzedaży
: niedziela 07 lut 2010, 17:10
Od czasu premiery Silvy L3 minęły ponad 3 lata - w międzyczasie Petzl wypuścił na rynek 2 odświeżone wersje swojego flagowego Myo XP - w końcu doczekaliśmy się nowej lampki klasy średniej od Silvy. Może znowu Myo będzie miało godnego konkurenta na rynku, a nawet dwóch bo powstały dwie wersje X-Trail zasilana klasycznie z ogniw w rozmiarze AA i X-Trail Plus zasilana z pakietu Li-Ion 8,4V. Nowa Silva dostała już nawet nagrodę na Targach ISPO w Monachium: "Wyrafinowany, ale poręczny i lekki gadżet, łączący w sobie doskonałe rozwiązania techniczne, które poprawiają bezpieczeństwo i komfort użytkownika gdy zapadną ciemności".
Silva X-Trail
Silva X-Trail Plus
Trochę danych marketingowych...
- Czas pracy, X-Trail / X-Trail Plus
High - 5h 30 min / 7 h 15 min
Mid - 14 h / 15 h
Low - 30 h / 45 h
- Ilość światła: 145 lumenów
- Zasięg światła: 75m
- Masa: 80g
- Wodoodporność: IPX6
- Typ światła : Intelligent Light®
Dostępność : kwiecień 2010
Cena : 429 / 859 zł
Wrażenia
Opis lampki uproszczony do 6 obrazków, od razu zaczynają mi się podobać, no i nie widzę czasu pracy wynoszącego 100+ godzin, czy zasięgu 100+ metrów, jak to bywa u konkurencji.
Po chwili poszukiwań w sieci można znaleźć trochę więcej informacji i deklaracji.
Ale i tu nie ma nic niezwykłego, no jest trochę zamieszania z deklarowanymi masami czołówek; X-trail z kompletem akumulatorów waży 261g a trzeba by do tego doliczyć i pasek dołączony w zestawie, co daje 312 gram, w takim samym zestawieniu wersja Plus waży 290 gram.
Pierwsze co rzuca się w oczy to olbrzymi przycisk :
Widać, że producent wziął sobie do serca opinie użytkowników o maleńkim włączniku w serii L-X. Głowica obraca się płynnie i pozostaje w ustawionej pozycji; obrót o 360* został zablokowany, aby nikomu nie udało się przypadkiem ukręcić kabla .
Podstawa czołówki jest szeroka i wykonana częściowo z elastycznego materiału a opaska bardzo miękka - pod względem komfortu użytkownika X-trail to ścisła czołówka.
Niewątpliwą zaletą Silv jest ich wielozadaniowość - w zestawie otrzymujemy mocowania pozwalające zamontować czołówkę na kasku i na kierownicy roweru.
Przy okazji trafiłem na pewien mankament - prowadnica kabla, która na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo fajnym pomysłem, pozwalającym na poprowadzenie kabla w dół bez załamywania kabla i jego stabilne mocowanie. O ile udało mi się z niej wyciągnąć kabel - co jest konieczne do zmiany mocowania - o tyle gołymi rękami nie udało mi się go wcisnąć z powrotem.
Co w środku piszczy ?
Trudno powiedzieć, niestety egzemplarze, które testowałem musiały wrócić w stanie idealnym a konstrukcja głowicy uniemożliwia jej bezinwazyjne rozebranie. Jedynym pewnikiem jest zastosowany LED - jest to nadal stary Luxeon K2 TFFC co jest dosyć dziwne w nowym produkcie, ponieważ ledy te przestały być produkowane, ale widocznie panowie z Silvy wykupili cały zapas .Oznacza to, że do uzyskania 145 lumenów led potrzebuje przynajmniej 700mA w przypadku najlepszej selekcji, lub około 1000mA w przypadku selekcji "ekonomicznej". Porównawczo dla takiego prądu stosując ledy Cree XR-E Q5 można uzyskać ponad 230 lumenów.
Podobnie jak w przypadku czołówek z serii L-X, emiter ma styk z aluminiowym radiatorem umieszczonym z tyłu głowicy - bezpośrednie odprowadzeniem ciepła na zewnątrz pozwala na swobodne zasilanie leda dużymi prądami bez strat jasności spowodowanych przegrzewaniem.
Na więcej musicie poczekać do kwietnia
Zasilanie
Silva X-trail jest zasilana z pojemnika mieszczącego 4 ogniwa w rozmiarze AA, pojemnik ma wystarczający zapas kabla, aby schować go w plecaku lub pod ubraniem na pasku. Da się go przypiąć do opaski, ale nie takie było założenie projektowe i nadmiar kabla będzie przeszkadzał. Zamkniecie pojemnika jest wykonane podobnie jak w starszych Silvach - elastyczna pokrywa zamykająca i od razu uszczelniająca pojemnik, proste i wygodne rozwiązanie.
Głowicy nie mogłem rozebrać, ale o pomiarach zasilania nikt nie wspominał .Wyniki pomiarów dla Silvy X-trail - zasilanie z baterii i z akumulatorków NiMH.
Widać, że baterie alkaliczne średnio się tu spisują, gdy lampka ma apetyt na ponad 1A - nawet nowe baterie nie dają rady, ale pomiary potwierdzają deklaracje co do ilości emitowanego światła. 5W na wejściu nawet przy 80% sprawności przetwornicy zapewnia 1A dla Luxeona K2
Zapotrzebowanie na moc dla Silvy X-trail Plus jest bardzo podobne - jest zasilania z pakietu Li-Ion 2x18650 o pojemności deklarowanej na ulotce jako 2,2Ah a na pakiecie tylko 2,1Ah - po sprawdzeniu oznaczeń ogniw (Sanyo UR18650FJ) potwierdza się nominalna pojemność czyli 2,2Ah .
Pakiet Li-Ion jest mniejszy i lżejszy od pojemnika z akumulatorkami AA
Jak to świeci ?
Bardzo przyjemnie, 145 lumenów to ilość wystarczająca do szybkiego poruszania się w terenie na piechotę, barwa światła jest prawie ciepła - no poza dwoma 5mm ledami. Proporcje pomiędzy zasięgiem a oświetleniem pierwszego planu są „w sam raz” - soczewka została bardzo dobrze dobrana. Różnice w ilości emitowanego światła pomiędzy wersją zwykłą a Plus są prawie niewidoczne, do ciekawostek można zaliczyć większą ilość światła w trybie 5mm dla wersji Plus.
X-Trail vs X-Trail Plus
Do porównania, sztandarowy produkt konkurencji Myo RXP .
Silva X-Trail Plus vs Petzl Myo RXP - LOW
MID
HIGH
Podsumowanie
Nowa fajna czołówka, dobrze wykonana, dobrze świeci... Tylko po analizie jej komponentów składowych pozostaje mi dziwne wrażenie. O ile pod względem designu jest w ścisłej czołówce, tak zastosowany led Luxeon K2 został już wycofany z produkcji a ogniwa 18650 o pojemności 2,2Ah także są już na wychodnym. Jakim cudem takie komponenty trafiają do czołówki, która jako nowość ma dopiero trafić do sprzedaży za 2 miesiące No chyba, że leżały w magazynie od czasu premiery Silvy Alpha w grudniu 2008 .
Z cenami na poziomie 429 zł za wersję standardową i 859 zł za Plus (na rynku europejskim to odpowiednio 99 i 199 euro) w odniesieniu do 259 zł za Myo RXP czy 329 za Fenixa HP-10, nowe czołówki Siilvy mają marne szanse na znalezienie nabywców poza fanami marki. No chyba, że będziemy mieli wielkie wiosenne wyprzedaże "wietrzenie magazynów", "2 w cenie jednej"; etc... .
Silva X-Trail
Silva X-Trail Plus
Trochę danych marketingowych...
- Czas pracy, X-Trail / X-Trail Plus
High - 5h 30 min / 7 h 15 min
Mid - 14 h / 15 h
Low - 30 h / 45 h
- Ilość światła: 145 lumenów
- Zasięg światła: 75m
- Masa: 80g
- Wodoodporność: IPX6
- Typ światła : Intelligent Light®
Dostępność : kwiecień 2010
Cena : 429 / 859 zł
Wrażenia
Opis lampki uproszczony do 6 obrazków, od razu zaczynają mi się podobać, no i nie widzę czasu pracy wynoszącego 100+ godzin, czy zasięgu 100+ metrów, jak to bywa u konkurencji.
Po chwili poszukiwań w sieci można znaleźć trochę więcej informacji i deklaracji.
Ale i tu nie ma nic niezwykłego, no jest trochę zamieszania z deklarowanymi masami czołówek; X-trail z kompletem akumulatorów waży 261g a trzeba by do tego doliczyć i pasek dołączony w zestawie, co daje 312 gram, w takim samym zestawieniu wersja Plus waży 290 gram.
Pierwsze co rzuca się w oczy to olbrzymi przycisk :
Widać, że producent wziął sobie do serca opinie użytkowników o maleńkim włączniku w serii L-X. Głowica obraca się płynnie i pozostaje w ustawionej pozycji; obrót o 360* został zablokowany, aby nikomu nie udało się przypadkiem ukręcić kabla .
Podstawa czołówki jest szeroka i wykonana częściowo z elastycznego materiału a opaska bardzo miękka - pod względem komfortu użytkownika X-trail to ścisła czołówka.
Niewątpliwą zaletą Silv jest ich wielozadaniowość - w zestawie otrzymujemy mocowania pozwalające zamontować czołówkę na kasku i na kierownicy roweru.
Przy okazji trafiłem na pewien mankament - prowadnica kabla, która na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo fajnym pomysłem, pozwalającym na poprowadzenie kabla w dół bez załamywania kabla i jego stabilne mocowanie. O ile udało mi się z niej wyciągnąć kabel - co jest konieczne do zmiany mocowania - o tyle gołymi rękami nie udało mi się go wcisnąć z powrotem.
Co w środku piszczy ?
Trudno powiedzieć, niestety egzemplarze, które testowałem musiały wrócić w stanie idealnym a konstrukcja głowicy uniemożliwia jej bezinwazyjne rozebranie. Jedynym pewnikiem jest zastosowany LED - jest to nadal stary Luxeon K2 TFFC co jest dosyć dziwne w nowym produkcie, ponieważ ledy te przestały być produkowane, ale widocznie panowie z Silvy wykupili cały zapas .Oznacza to, że do uzyskania 145 lumenów led potrzebuje przynajmniej 700mA w przypadku najlepszej selekcji, lub około 1000mA w przypadku selekcji "ekonomicznej". Porównawczo dla takiego prądu stosując ledy Cree XR-E Q5 można uzyskać ponad 230 lumenów.
Podobnie jak w przypadku czołówek z serii L-X, emiter ma styk z aluminiowym radiatorem umieszczonym z tyłu głowicy - bezpośrednie odprowadzeniem ciepła na zewnątrz pozwala na swobodne zasilanie leda dużymi prądami bez strat jasności spowodowanych przegrzewaniem.
Na więcej musicie poczekać do kwietnia
Zasilanie
Silva X-trail jest zasilana z pojemnika mieszczącego 4 ogniwa w rozmiarze AA, pojemnik ma wystarczający zapas kabla, aby schować go w plecaku lub pod ubraniem na pasku. Da się go przypiąć do opaski, ale nie takie było założenie projektowe i nadmiar kabla będzie przeszkadzał. Zamkniecie pojemnika jest wykonane podobnie jak w starszych Silvach - elastyczna pokrywa zamykająca i od razu uszczelniająca pojemnik, proste i wygodne rozwiązanie.
Głowicy nie mogłem rozebrać, ale o pomiarach zasilania nikt nie wspominał .Wyniki pomiarów dla Silvy X-trail - zasilanie z baterii i z akumulatorków NiMH.
Kod: Zaznacz cały
Alkalines - 6,16V
V-in I-In P-In
High 5,13V 876,3mA 4,50W
Mid 5,62V 323,7mA 1,82W
Low 5,89V 60,4mA 0,36W
5mm 5,91V 49,4mA 0,29W
Rechargeable NiMH - 5,43V
High 4,81V 1109,5mA 5,34W
Mid 5,18V 309,2mA 1,60W
Low 5,36V 62,7mA 0,34W
5mm 5,37V 52,8mA 0,28W
Zapotrzebowanie na moc dla Silvy X-trail Plus jest bardzo podobne - jest zasilania z pakietu Li-Ion 2x18650 o pojemności deklarowanej na ulotce jako 2,2Ah a na pakiecie tylko 2,1Ah - po sprawdzeniu oznaczeń ogniw (Sanyo UR18650FJ) potwierdza się nominalna pojemność czyli 2,2Ah .
Pakiet Li-Ion jest mniejszy i lżejszy od pojemnika z akumulatorkami AA
Kod: Zaznacz cały
Li-Ion Pack - 8,02V
V-in I-In P-In
High 7,85V 745,6mA 5,85W
Mid 7,96V 256,9mA 2,04W
Low 8,01V 53,7mA 0,43W
5mm 7,99V 96,5mA 0,77W
Bardzo przyjemnie, 145 lumenów to ilość wystarczająca do szybkiego poruszania się w terenie na piechotę, barwa światła jest prawie ciepła - no poza dwoma 5mm ledami. Proporcje pomiędzy zasięgiem a oświetleniem pierwszego planu są „w sam raz” - soczewka została bardzo dobrze dobrana. Różnice w ilości emitowanego światła pomiędzy wersją zwykłą a Plus są prawie niewidoczne, do ciekawostek można zaliczyć większą ilość światła w trybie 5mm dla wersji Plus.
X-Trail vs X-Trail Plus
Do porównania, sztandarowy produkt konkurencji Myo RXP .
Silva X-Trail Plus vs Petzl Myo RXP - LOW
MID
HIGH
Podsumowanie
Nowa fajna czołówka, dobrze wykonana, dobrze świeci... Tylko po analizie jej komponentów składowych pozostaje mi dziwne wrażenie. O ile pod względem designu jest w ścisłej czołówce, tak zastosowany led Luxeon K2 został już wycofany z produkcji a ogniwa 18650 o pojemności 2,2Ah także są już na wychodnym. Jakim cudem takie komponenty trafiają do czołówki, która jako nowość ma dopiero trafić do sprzedaży za 2 miesiące No chyba, że leżały w magazynie od czasu premiery Silvy Alpha w grudniu 2008 .
Z cenami na poziomie 429 zł za wersję standardową i 859 zł za Plus (na rynku europejskim to odpowiednio 99 i 199 euro) w odniesieniu do 259 zł za Myo RXP czy 329 za Fenixa HP-10, nowe czołówki Siilvy mają marne szanse na znalezienie nabywców poza fanami marki. No chyba, że będziemy mieli wielkie wiosenne wyprzedaże "wietrzenie magazynów", "2 w cenie jednej"; etc... .