Strona 1 z 1

budowa lub zakup latarki na codzień

: poniedziałek 04 sty 2010, 15:53
autor: wkliw
Potrzebuję latarki do codziennego użytku głównie zajmuje się restauracją pojazdów zabytkowych czasem trzeba oglądać jakieś auto czy części w jakimś ciemnym miejscu (garaż strych itp) chciałbym aby latarka był na tyle uniwersalna żeby nadawała się również na rower czy do wieczornych spacerów.
Wstępnie myślałem o budowie czegoś na cree q5 a jako zasilanie 2x lion 18650 nie wiem jaki i gdzie do tego zakupić driver i jaką optykę? Czy można zrobić tak aby do jednej latarki były np wymienne 2 soczewki jedna dość szeroka 2 mocno skupiająca ? Może watro wybrać inną diodę lub kupić coś gotowego??

: poniedziałek 04 sty 2010, 20:55
autor: toms_
Jak w ogóle widzisz budowę tej latarki? Chcesz kupić jakąś tanią, gotową i potem wsadzić swoje komponenty? Czy może od podstaw, czyli tokarka, itp. ? ...Bo coś mi się zdaje, że za dużo rzeczy chcesz upchnąć w tym jednym światełku.

Jeśli masz smykałkę do dłubania, to możesz kupić coś z DealExtreme i ewentualnie samemu poprawić lub usprawnić. Jeśli chodzi o dostępność części, to sklep.ledim.pl ma zarówno optykę jak i sterowniki. Ewentualnie takie rzeczy można też na DX kupić.

: wtorek 05 sty 2010, 00:46
autor: PipBoy
Witam.
Jak na potrzeby które Podałeś to z możliwością regulacji średnicy promienia to latareczki z Cree z zoomem co na Alledrogo są. Do tego jakiś montaż na rower no i masz dwa w jednym czyli na spacery i na rower. Na spacer to jak zależy Ci na lekkim bezpieczeństwie to polecam latarkę ze stalową dokręcaną głowicą- zaprojektowany tak, że po zamontowaniu czyni z latarki narzędzie do samoobrony [nawet boli :grin: (chodź ponoć to głowica do wybijania szyb :razz: ) ]
No ale jak czytałem to na rower lepsze są z promieniem eliptycznym. Lecz załatwiając dwie sprawy nie załatwimy Twojego majsterkowania przy samochodach.
W momencie jak już leżysz pod autem np. to wg mnie wolałbym latarkę czołową. Niestety nie widziałem żadnego uniwersalnego montażu by można go było na głowę założyć.
Są różne montaże ale najczęściej są one dedykowane do danego modelu latarki.
To co widziałem na jednym sklepie to zastosowanie nasadki z światłowodem, który umożliwia dotarcie w różne zakamarki.

Jeśli masz taką możliwość wytoczenia sobie części to zrobiłbym różne głowice z reflektorami i soczewkami.

: wtorek 05 sty 2010, 10:56
autor: wkliw
Mam tokarkę frezarkę i troszkę innych narzędzi 2 lewych rąk tez nie mam choc wolałbym zabazowac na czymś gotowym ewentualnie wytoczy nową głowicę.

: wtorek 05 sty 2010, 14:35
autor: PipBoy
Nowa głowica mogła by być względem zastosowania na rower. No ale jeszcze kwestia samego lustra w środku.

A w jaki sposób miała by być używana ta latarkę względem napraw przy samochodach?? Bo z montażem na głowę to problem ale zastosowanie światłowodu dało by pewne możliwości manewru.

: wtorek 05 sty 2010, 15:57
autor: Serkules
:arrow: wkliw

Wybrałeś nieodpowiedni dział do zadawania takich pytań. W Twoim przypadku najodpowiedniejszy byłby dział nasze projekty, modyfikacje.

Pozwoli to utrzymać ład i porządek na forum.

Pozdrawiam
Seba

: wtorek 05 sty 2010, 17:33
autor: Pyra
Dzięki Serkules, już przeniosłem ;)

: wtorek 05 sty 2010, 22:33
autor: wkliw
PipBoy pisze:A w jaki sposób miała by być używana ta latarkę względem napraw przy samochodach??
Ona ma być używana nie tyle przy naprawach co przy oględzinach na wyjazdach po części czy samochody czyli gdzieś u kogoś w jakiejś ciemnej piwnicy ciemnym garażu przy wstępnej ocenie czy towar mnie interesuje czy nie.


Dzięki za umieszczenie w odpowiednim dziale

: wtorek 05 sty 2010, 23:00
autor: PipBoy
Eee czyli nie za bardzo światłowód potrzebny :] a taka latareczka co ma 250Lum to nawet pokaże Ci dno miski olejowej :razz:

Nie wiem czy na bank da się zrobić głowice co by robiła robotę na rowerze ale.
Ale w tym przypadku sugeruję zakupić dla świętego spokoju dwie latareczki. Jedną stworzoną dla jazdy na rowerze, a drugą do spacerów i przeglądów.

Teraz tylko Twoja kwestia czy chcesz się bawić w robienie głowicy czy poprostu zakup jakiś latareczek. Jak to drugie to jednak może post nie musiał być przenoszony :razz:

: środa 06 sty 2010, 00:20
autor: Piotrek K.
wkliw pisze:Ona ma być używana nie tyle przy naprawach co przy oględzinach na wyjazdach po części czy samochody czyli gdzieś u kogoś w jakiejś ciemnej piwnicy ciemnym garażu przy wstępnej ocenie czy towar mnie interesuje czy nie.
Do takiego zastosowania dobry będzie niezbyt skupiony reflektor z wykończeniem OP (orange peel czyli skórka pomarańczy lub inaczej reflektor teksturowany) dla uzyskania szerokiego i równomiernego promienia głównego.
Jako źródło światła proponuję diodę z wysokim współczynnikiem oddawania barw (CRI lub Ra) ewentualnie żarówkę halogenową (CRI około 100%) dla lepszego postrzegania kolorów i nie tylko :smile: .
wkliw pisze:jako zasilanie 2x lion 18650
Jeżeli będzie to latarka z jednym LEDem to zasilane jedną sztuką 18650 wystarczy :wink:
Latarki na dwa i więcej 18650 to już ani EDC (Every Day Carry - latarka którą zawsze masz przy sobie :wink: ) ani rowerowy sprzęt (za długa, za duża jednym słowem niewygodna) - zasilanie takie stosowane jest zazwyczaj w wielochipowych/wielodiodowych (np. wykonanych na diodach MC-E, SSC-P7 lub kilku XR-E) latarkach o większych mocach.

: środa 06 sty 2010, 06:33
autor: Pyra
PipBoy pisze: Jak to drugie to jednak może post nie musiał być przenoszony :razz:
Jeśli dojdziemy do zakupu gotowych, to przeniesiemy do "zakupy" ;)

A może jednak wykonasz samodzielnie głowicę pod kolimator, gdyż on da Ci bardziej równomierny i szerszy rozkład światła z latarki, więc do oględzin chyba lepszy.
Zastanów się też, czy nie będą Ci potrzebne tryby, bo co innego oglądać auto "w krzakach" a co innego śrubkę w piwnicy, ponadto wydłuży to znacząco działanie latarki.

Tak jak wspomniał Piotrek K, zasilanie jednym 18650 będzie w zupełności wystarczające, dając zalecany prąd w diodę XR-E / XP-G, masz około 2 godzin świecenia, jeśli użyjesz diod o neutralnym lub ciepłym odcieniu, zalecane jest ograniczenie prądu do 700mA, czyli jeszcze więcej świecenia :)

Pozdrawiam

: środa 06 sty 2010, 11:09
autor: wkliw
Dzięki za zainteresowanie moim problemem. Któryś z kolegów zaproponował zakup 2 latareczek i chyba to będzie lepszym rozwiązaniem. Więc postanowiłem że tą na rower kupię coś gotowego tylko co można kupić aby i jakość i cena była znośna?
A teraz latareczka do samochodów. Skoro zasilanie jednym 18650 wystarczy to może warto było by kupić coś taniego wykorzystać od tego tył a głowicę dorobić samemu. Ten pomysł z szerokim kontem i równomiernym rozbiciem światła mi się bardzo podoba.
No i driverek z jakimiś trybami też by nie zaszkodził bo czasem wystarczy na tyle światła żeby własne ręce widzieć a akumulator nie będzie dostawał po ...piiii.... Powiedzmy 3 tryby by mi wystarczyły np 100% 60% i 30% (tak około) Gdzie zakupie odpowiedni driver? I jaką w końcu diodę powinienem wybrać czy początkowe założenie jakie wymyśliłem czyli Q5 będzie ok ? No i optyka do tego też może jeśli toś by miał namiar na jakiś sklepik?