2 Projekty modowania znanych konstrukcji PETZL MYO 3 i MICRO

co i jak zrobiłem...
Awatar użytkownika
Ragrastin
Posty: 143
Rejestracja: piątek 11 gru 2009, 18:48
Lokalizacja: Katowice

2 Projekty modowania znanych konstrukcji PETZL MYO 3 i MICRO

Post autor: Ragrastin »

Witajcie

Chciałem poradzić się waszej opinii na temat mojego projektu i/lub poprosić o sugestie dotyczące zmian w samym układzie dodatkowo do drugiego układu będę zamawiał "Driverek by Df&Cali" po dostosowaniu go do moich potrzeb.

Oto mój obecny układ:
1x Dioda XPG R4 Low VF STAR 20mm
OUP100 (z LEDIM) http://sklep.ledim.pl/?misc=26
Obudowa z latarki czołowej PETZL MYO3 LITE MYO 3
Zasilanie: Akumulator NP-400 7,4V 4000mAh zasilaniel
Czekam także na dostawę do Polski soczewki FA10832_LXP-W http://www.ledil.fi/datasheets/DataSheet_LXP-G.pdf
Mały specjalnie dostosowany radiator(made in ZSSR)

Założenia:
Lekka czołówka o realnej mocy około 300lm, która wytrzymuje jak najdłużej na powyższym akumulatorze, o bardzo szerokim kącie świecenia ±25°, umieszczenie zmodyfikowanego układu we wnętrzu MYO3.

Z moich obliczeń wynika, że na pełnej mocy układ pociągnie około 5h. Niestety sterownik diody jest dość prostej konstrukcji i posiada tylko 3 tryby pracy, nie posiada także regulowanego prądu wyjściowego, kolejna rzecz to, że przy moim napięciu zasilania (7,4V) i oczekiwanym spadku napięcia na XPG rzędu 3,4-3,8 V przy prądzie 1A, sprawność układu będzie wynosiła około 80%. Układ także jest niedoskonały pod względem możliwości sterowania prądem wyjściowym, małą ilością trybów, brakiem stabilizacji oraz brakiem sygnalizacji rozładowania baterii.
Pytania do układu:

1. Czy dałoby się zmodyfikować układ by zwiększyć jego prąd wyjściowy do około 1,4A
2. Czy możliwe byłoby zastosowanie sterowania drivera poprzez mikroprocesor tak jak to jest opisanie w driverze Flagiusza?
3. Jak poprawić sprawność układu?
4. Jaką optykę zastosować?


Także by usprawnić projekt 1 lub całkowicie go zmodyfikować kupiłem następną obudowę:
Docelowo będzie to lżejsza wersja pierwszego projektu z zasilaniem na kablu
Petzl Micro Micro
Wymiary obudowy: Pojemnik na baterie 6cm x 3,5 o głębokości 1,4 cm
Głowica: Długość 2,5cm średnica: 4cm
Założenia podobne: Zmiany: zastosowanie zasilania z 2-3 ogniw Li-Ion lub 4x akumulatorki R6 lub R14. Zasilanie będzie umieszczone na kablu w zabezpieczonym koszyczku. Także nie będzie problemem zmieszczenie samego drivera i diody w oryginalnej obudowie. Zastosowanie innego drivera(np "Driverek by Df&Cali")

Najlepiej w moim przypadku było by użycie opisywanego na forum "Driverek by Df&Cali". W idealnym przypadku dla mnie potrzebowałbym 4-5 trybów pracy ciągłej: H 100%(1,2A),M 80%(1A) L 50%(0,6A) ML 30%(0,36A) i tryb SL 10%(0,12A) oraz trybu BOST 130%(1,5A) reszta trybów ma dla mnie małe znaczenie te były by najważniejsze. Układ mikroprocesorowy odpowiadający za to sterowanie miałby w założeniu także rozwiązanie problemu sygnalizacji rozładowania baterii. Ważna byłaby także pamięć poprzedniego trybu.

Co do obudowy: spokojnie pomieści duży układ ze sporym radiatorem(jest dużo dodatkowego miejsca po usunięciu koszyczka na 2x R6), jest wodoszczelna, posiada dobrej jakości kable, zaizolowany przełącznik MS(opcja).

Kolejnym problemem będzie tutaj zamontowanie soczewki LPG W jeżeli wg uda mi się ją dostać w Polsce, jeżeli nie będę kombinował z oryginalnym kolimatorem + rozpraszacz własnej produkcji z rozpraszacza do lampy błyskowej, oryginalny rozpraszacz raczej nie pozwoli na uzyskanie szerokiego kąta.
Pytania do układu:
1. Czy dało by się dostosować "Driverek by Df&Cali" do moich przedstawionych potrzeb?
2. Jakich kabli mam użyć do skonstruowania koszyczka
3. Może posiada ktoś z Was dostęp do optyki dla XPG( Ledim czeka na dostawę)
4. Widziałem testy Bocialatarki i ta miała bardzo szeroki strumień, może możliwe byłoby zastosowanie podobnej optyki?

Bardzo bym prosił o jakąś pomoc w tej sprawie, jest to projekt na zaliczenie przedmiotu urządzenia elektroniczne w technikum, nie będę wykorzystywał tego do celów komercyjnych. Projekt ma na celu zbudowanie wydajnej latarki do zastosowań speleologicznych
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

...pierwsze, co mi się nasuwa to to, że ugotujesz leda. Jak chcesz sprawić, by led wytrzymał taki prąd?I to w sposób ciągły?
Sterownik Df&cali nie będzie się nadawał przy założeniu zasilania z dwóch ogniw litowo-jonowych-tych z aukcji. Musiał bys uzyc JEDNEGO ogniwa, wtedy jak najbardziej, przy niskim Vf diody mozesz uzyskac zadane wartosci maksymalne.
Awatar użytkownika
Ragrastin
Posty: 143
Rejestracja: piątek 11 gru 2009, 18:48
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Ragrastin »

Zasilanie 2 projektu ma być z 2 x 18650 połączonych równolegle, na pewno użyje tych z zabezpieczeniem.
A propos miałby ktoś może na zbyciu komplet z ładowarką?
Co do ugotowanie diody to:
1. Tryby najwyższe będą włączane tylko sporadycznie na zasadzie doświetlania, w trybie ciągłym dioda będzie pracowała najwyżej przy około 700-800mA
2. Całe dostępne miejsce czyli w starym pojemniku na baterie wykorzystam na radiator o wymiarach około 6cm x 3,5cm o wysokości 1,4 cm, który powinien sobie poradzić z odprowadzaniem ciepła.
3. Latarka będzie pracowała w temperaturze około 6 stopni
Piotrek K.
Posty: 602
Rejestracja: wtorek 29 lip 2008, 02:49
Lokalizacja: podlasie

Post autor: Piotrek K. »

Ragrastin pisze:radiator o wymiarach około 6cm x 3,5cm o wysokości 1,4 cm, który powinien sobie poradzić z odprowadzaniem ciepła.
Jeżeli będzie to zamknięte w plastikowej obudowie bez wyprowadzeń na zewnątrz to nawet spory kawał miedzi/aluminium nie poradzi to sobie z 700mA w diodę (moc około 2,2W, jeżeli będzie to nawet jakoś pracować to dioda komfortowych warunków mieć nie będzie = niższa sprawność przez pracę w wysokich temp = mniej lumenów :kwasny: ).
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Ragrastin
Posty: 143
Rejestracja: piątek 11 gru 2009, 18:48
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Ragrastin »

Prawdopodobnie radiator nie będzie obudowany, jak już to najwyżej tylko od strony diody na około 0,5 cm w obudowie, reszta czyli blaszki będą nie obudowane i będą wystawały na około 1,5 cm poza obudowe....
Tak jeszcze mi przyszło teraz do głowy:
Czy heatsink o wymiarach długość 3cm średnica: 4cm, zamówiony u Midiego jeżeli by sie zgodził wykonać go pod mój wymiar, poradziłby sobie z odprowadzeniem ciepła z mojego układu?
Piotrek K.
Posty: 602
Rejestracja: wtorek 29 lip 2008, 02:49
Lokalizacja: podlasie

Post autor: Piotrek K. »

Diody pracują dobrze <80°C temperatury złącza, max temp pracy 150°C (przy skróconej żywotności). Miej to na uwadze w swoim projekcie a unikniesz niemiłej niespodzianki w postaci np. zbrązowiałego od wys temp. luminoforu na strukturze diody itp.
Poniżej obrazek uszkodzonej diody (tylko chyba w inny sposób LINK do tematu)
Obrazek
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Ragrastin
Posty: 143
Rejestracja: piątek 11 gru 2009, 18:48
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Ragrastin »

Dodaje zdjęcia wybebeszonych obudów:
Stare głowice
Obrazek
Pojemnik na baterie od Micro
Obrazek
Korpusik Micro
Obrazek
Korpusik MYO
Obrazek
W górnej części zrobiłbym dziury wentylacyjne i zamontował radiator lub heatsink, poniżej w starym miejscu na moduł 5ciu ledek będzie "siedział" driver :D

[ Dodano: Sro Gru 23, 2009 9:46 pm ]
Witajcie ponownie
Skompletowałem większość elementów do zakończenia projektu, teraz czekam tylko na soczewki z Martinexu.
Trochę mnie postraszyliście :evil: z tym chłodzeniem ale nie jest tak źle, ponad 30min na 900mA w diodę lekko mój radiator rozprasza.
Obecnie przedstawiam testy:
XP-G R4 na STAR 20mm, radiator aluminiowy (pasta- Artic Slilver 5)
Driver: OUP 100
Zasilanie: 7,4V 4000mAh Li-Ion
Temperatura 23,4° (pomieszczenia) Przy diodzie po 10min 34° (pomiary mało dokładne duża sonda)
Prądy i napięcia na diodzie:
Uf: 3,21V dla 900mA
Uf: 2,84V dla 260mA
Uf: 2,62V dla 40mA
Obrazek
http://www.youtube.com/watch?v=i6--Xi8GmZU
ODPOWIEDZ