Strona 1 z 2
Jak podłączyć - CREE MCE oraz driver 4*AMC
: sobota 12 gru 2009, 21:56
autor: staszek_69
To mój pierwszy post na forum, więc witam serdecznie Wszystkich czytelników
Jak wskazuje mój nick mam na imię Stanisław i 40 wiosen za sobą (dla pełni 'jasności' 69 oznacza rocznik).
Światełka czytuję od ponad roku i dzięki Wam zakupiłem już dwie latarki, które nie odstępują mnie ani na krok. Są nimi NiteCore D20 oraz iTP Polestar A6 (niedawny zakup).
Szczerze mówiąc na elektronice nie znam się ani trochę i wcześniej nie zagłębiałem się w tej tematyce ani trochę, lecz stwierdziłem, że przyszła pora na budową własnej lampki (do roweru).
Główne komponenty już wybrałem (a właściwie zakupiłem). Są nimi:
- 1* CREE MCE CIEPŁA 3500K (z indywidualnym podłączeniem dla każdego emitera)
- 2* DRIVER LED AMC7135 1400mA, coś na wzór tego:
http://www.allegro.pl/item801567810_dri ... k_led.html
- 2*(4 sztuki)
https://www.hurt.com.pl/?o=shpp&i=5995 jako zasilanie
Chcę mieć możliwość oddzielnego sterowania dwiema parami struktur (coś na wzór światła mijania/drogowe). I tu prośba do Was - jak mam to wszystko do siebie podłączyć? Czy mogę prosić o jakiś prosty schemacik?
Pytanie numer 2 - jaką optykę proponujecie?
Pytanie numer 3 - czy takie zasilanie wystarczy, czy może dokupić jeszcze 2 albo 4 sztuki wspomnianych akumulatorków? Dodam, że mam już odpowiednią ładowarkę i inne zasilanie nie wchodzi w grę.
Czas działania w zasadzie nie gra roli (wystarczy powyżej 35 minut), zależy mi jedynie na maksymalnej ilości światła.
Mam znajomego tokarza, który zadeklarował chęć wykonania obudowy, więc ten temat mam z głowy.
Mam nadzieję, że napisałem już wszystko, co może mieć istotne znaczenie. Jeśli nie, dopytajcie mnie o resztę szczegółów
Pozdr.
Staszek.
: sobota 12 gru 2009, 22:30
autor: Pyra
Witaj
Struktury diody łączysz po dwie równolegle, konkretnie plusy wszystkie razem, a minusy po dwa.
Akumulatory - w tym przypadku wchodzi w grę tylko połączenie równoległe. Korzystniej by było kupić jakieś driverki step-down, ale z tymi też damy radę
Będziesz mógł spokojnie świecić przez godzinę.
Co do optyki to "rowerowcy" doradzą lepiej
Pozdrawiam
: sobota 12 gru 2009, 22:39
autor: Volt
Pyra pisze:Akumulatory - w tym przypadku wchodzi w grę tylko połączenie równoległe.
miałeś na myśli raczej szeregowe
staszek_69, diody tak jak Pyra pisał i bez żadnych komplikacji drivery na AMC7135 będą OK. Czas świecenia dla "całej" MC-E zapalonej i dla tego zasilania (4 szt aku) powinien wynosić ponad 3h, czyli o wiele więcej niż potrzebujesz.
PS. 200. post
: sobota 12 gru 2009, 22:56
autor: Pyra
Volt pisze:Pyra pisze:Akumulatory - w tym przypadku wchodzi w grę tylko połączenie równoległe.
miałeś na myśli raczej szeregowe
No niestety równoległe
Dwa drivery na AMC po 1,4A każdy mogą zasilać po 1/2 diody z napięcia jakim dysponuje LiIon, dlatego tylko równoległe.
Mogło by być szeregowo po dwa, gdyby to były driverki 700mA.
Pozdrawiam
: sobota 12 gru 2009, 23:13
autor: ElSor
Pyra, Baterie szeregowo (4x1,2V) a diody rownolegle i sterowniki do baterii tez rownolegle. Chyba myslales o 1dnym a pisales o 2gim ... no chyba ze ja czegos nadal nie rozumiem
: sobota 12 gru 2009, 23:28
autor: Volt
Pyra, chodziło mi dokładnie o to o czym mówi (w sumie to pisze) ElSor, chyba pokręciły Ci się akusy ze strukturami
: niedziela 13 gru 2009, 09:21
autor: Pyra
Witam
Rany Julek Panowie dzięki, pomyliły mi się akumulatorki
mea culpa.
Oczywiście szeregowo. Dzięki za zwrócenie uwagi.
Pozdrawiam
: niedziela 13 gru 2009, 09:52
autor: ElSor
Pyra pisze:Rany Julek Panowie dzięki, pomyliły mi się akumulatorki
Zdarza sie nawet najlepszym
Co do tematu glownego to trzeba by dodac ze 4 akuski to jakies 4,8V napiecia roboczego ... troszke za duzo wzgledem Vf diody i bedzie goraco na AMC 7135, moze lepszym rozwiazaniem byloby zastosowanie tylko 3 akumulatorow kosztem spadajacej jasnosci na koniec - sprawnosc elektryczna calosci wtedy bylaby znacznie wyzsza.
: niedziela 13 gru 2009, 11:21
autor: DNF
Witaj Staszku, milo Nam
Teoretycznie na 7135 mozna podpiac max 6V. Przy takim spadku napiecia na ukladzie, trzeba by je z drivera przelutowac na laminat z duza powierzchnia miedzi i smiga az milo!
Pozdrawiam
DNF
PS
Staszek, jestes pewien, ze cieply odcien bedzie dobry na rower?
: niedziela 13 gru 2009, 12:58
autor: staszek_69
Dziękuję za zainteresowanie i liczne odpowiedzi
Generalnie sprawa wygląda następująco:
Latarka ma być do szosówki, większość trasy pokonuję wyłącznie z lampką ostrzegawczą na tradycyjnych diodach 5mm, lecz jest pewien leśny odcinek (dojazd do mojego domu), gdzie panuje kompletna ciemność. Właśnie z myślą o tym buduję mocniejsze oświetlenie. Dlatego nie potrzebuję długiego czasu działania (nie ma znaczenia czy ładuję aku co 1 czy 3 dni..).
Nie chcę ryzykować przegrzania układu, ani tym bardziej bawić się w przelutowywanie mikroskopijnych elementów, więc zastosuję 3 akumulatorki R20.
Dla pełni jasności rozrysowałem sobie to wszystko w peincie
Powiedzcie proszę, czy aby na pewno niczego nie pokręciłem
Ponawiam jeszcze pytanie z pierwszej wiadomości - jakiej optyki użyć?
Pozdrawiam serdecznie,
S.
: niedziela 13 gru 2009, 13:49
autor: Pyra
Tak będzie lepiej
Plus do środka driverka minus na zewnątrz, plusy na diodzie możesz połączyć razem
Pozdrawiam
: niedziela 13 gru 2009, 14:43
autor: staszek_69
Dzięki
Mój błąd co do prawej strony...
A mógłbyś mi jeszcze napisać co daje połączenie plusów na diodzie?
Czy to coś w rodzaju zabezpieczenia?
Pozdrawiam.
Przy następnej wizycie każdy zasłużony dostanie "pomógł"
Teraz muszę uciekać.
: niedziela 13 gru 2009, 15:01
autor: Volt
staszek_69 pisze:A mógłbyś mi jeszcze napisać co daje połączenie plusów na diodzie?
Mniej kabli (trzy zamiast czterech) jeśli dioda będzie na kierownicy, a sterownik z aku - pod siodełkiem/ramą
Chodzi o to, że później przy sterowniku i tak te dwa plusy się połączą.
: niedziela 13 gru 2009, 17:59
autor: Pyra
Dokładnie tak jak napisał Volt, plus i tak jest wspólny, więc nie ma sensu go rozgraniczać.
: niedziela 13 gru 2009, 18:57
autor: staszek_69
Już rozumiem
Po prostu na schemacie oba kabelki (+) dochodziły do diody i tam się łączyły, dlatego nie rozumiałem jaki to ma mieć wpływ.
Teraz już wiem, że kable mogę połączyć od razu przy sterownikach i do diody poprowadzić wyłącznie jeden kabel. O tak:
Wracam do kwestii optyki. Na allegro są dostępne reflektory do MC-E oraz kolimatory LEDIL do Cree XLamp XR-E / XR-C.
Te pierwsze mają dość dziwny kształt, zaś drugie nie wiem czy są w pełni kompatybilne..
Czy coś z tych soczewek się nada:
http://www.allegro.pl/item840707394_soc ... _xr_e.html
http://www.allegro.pl/item825574805_soc ... _xr_e.html
?
Dodam, że chciałbym się bezpiecznie poruszać z prędkością powyżej 30km/h oraz mieć dobrą widoczność na zakrętach...
Czekam na Wasze dalsze wypowiedzi,
Pozdr.